Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 841 ggr
Cristine
1

Gammal myt

* I motsats till vad som kan tyckas, är kryddig mat är bra för hälsan, så glöm de människor du hör säga att det är dåligt för den, men det är sant att vissa människor tenderar mer än andra för att känna obehag efter att ha tagit kryddstark mat.
En av de fördelar som kommer med kryddstark mat är förebyggande av sjukdommar och de har visat sig att brittiska forskare säger att äta kryddig dagligen kan hjälpa till att förebygga många , på grund av en komponent som ger kryddighet som heter capsaicin.
En annan fördel chilin har är att kryddstark mat är bra för magen. I motsats till den allmäna tron att kryddstark mat kan leda till sår, så skyddar den magslemhinnan och skyddar mot gastritisk anti-inflammatoriska läkemedel. -Det finns vetenskapliga bevis för det.
Ett exempel på detta är att chili kryddan innehåller många näringsämnen och vitaminer A och C, med de fördelar som har diskuterats ovan. Tabascon är en annan vanlig matkrydda i Spanien, men används inte ofta här.
Förutom att komponenterna i denna kryddstarka mat har goda hälsoegenskaper inte bara för magen så hjälper den oss alltsä att bekämpa vissa sjukdomar.
Så sluta inte att äta stark mat varje dag. Cris Sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt www.livskvalitet-2.se

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
1

Tala är silver och tiga är guld eller…..för det står ingenting CristineSkrattande

/Maria

chik
1

Av barn o dårar får man veta sanningen!!

Man skall inte ropa hej!!För än man har ramlat i vattnet:::

Lena.P är jag i verkliga livet.

chik
0

Se där jag..

Där kom texten..Sänder min kommentar o bläddrar upp o läser.

O nu har jag då läst..kryddstark mat-

Är ju gott

Anders 50
0

Nu skriver du om att en massa saker förebygger cancer igen…Nu är det kryddstark mat!

Tror inte ett ögonblick på det! Och hoppas att inte andra får några idéer och börjar käka sånt bara för det!

Och det finns så många som har känslig mage (jag är en) och då är kryddstark mat inte så bra att äta.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

Det där med cancer kan jag plocka bort för det var inte det jag ville ha fram utan att den inte är dålig för magen Anders. Det är så många i Sverige som tror det.

Maria
3

Tabasco är väl lika vanligt som Ketchup i Sverige eller?

Chilli används flitigt av oss svenskar också men jag tror att man ska vara försiktig med att tillskriva olika saker en massa hälsofördelar.

Antingen gillar man det eller också inteFlört

Så mycket stark mat, chilli och Tabaso jag ätit i mitt liv så skulle jag aldrig ha fått cancer till exempel.

/Maria

chik
0

Hallo****Om jag får ta o tycka.. Så tror jag om cancer att man måste ha anlagen för o få cancer…..

Sen när man har fått cancer så blir det ett lotteri..För då gäller det att man får rätt Cellgift..

Tar man o väljer o försöka o behandla sig själv.. så som jag har haft två styck som har gjort..O det gick inte bra…

Sen om den starka kryddningen av mat i dessa varma länder..Trodde jag var för att man inte skulle känna att köttet var skämt (Oxkött)

Hallloooo..Någon som vet????

Cristine
0

Jag vet inte vilken cancer den är bra för för jag har intë brytt mej om att läsa den delen, det är de engelska forskarna som kommit fram till det så det är nytt för mej.

Att den är bra för magen och mot infektioner är välkänt i de sydliga länderna särskilt då sydamerika och Mexico.I Afrika äter man också väldigt kryddstarkt.

Anders 50
0

Sprit är väl bra också? Det dödar väl det mesta… Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Karmatarerskanise
0

Har man magsår och liknande saker är stark kryddad mat inte bra.
Är själv en människa som äter så starkt som möjligt, det straffar sig ibland ;) Då kommer magkramperna med besked :P

aggeelin
0

Mmm, gott med stark mat - men det gäller att tänka på magen också ibland.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
0

HAR MAN REDAN MAGSÅR SÅ ÄR DET NATURLIGTVIS INTE BRA, men annars förebygger den som det står i första inlägget.

#7 Huuu Chik, de är noga med köttet i dessa länder. Det är inte som här att det reser runt hela landet, utan man köper in det så nära som möjligt och i byar om du går på en restaurang har de ofta djuren själva. Mången gång uppe i bergen har vi fått sitta och vänta för de har nackat kycklingen.

[peter54]
0

Nja, jag är rädd om mina smaklökar och mitt fantastiskt goda luktsinne, så jag äter aldrig kryddstark mat, bara lite salt och peppar.

Cristine
0

Peppar har inga bra egenskaper Peter då är Chilin mycket bättre och här hittade jag en svensk sida som talar om chilins alla egenskaper.

Man behöver inte använda mycket.

Cristine
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Chik här har du marknaden i Almuñecar där jag bodde innan jag for hem.

Färskare varor går inte att få då allt som säljs där är från byn och färskt för dagen. Jag saknar det faktiskt väldigt mycket.

Cristine
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

*

[peter54]
0

#14 Chili är starkt, jag vill inte äta starkt. Min fru äter gärna stark mat, men hon säger att "min" mat inte smakar någonting. Samma sak har jag hört från många andra, så de bara öser på starka kryddor. Det ser jag som ett tydligt tecken på att om man äter stark mat så måste man fortsätta att äta stark mat för att det ska smaka något.

Med andra ord, man dövar smaklökarna och därmed försämrar man luktsinnet. Jag har inga problem att känna smaken av min mat som inte är starkt kryddad.

Starka kryddor började användas en gång i tiden för att dölja smaken av skämd mat. Idag har vi undanröjt det behovet genom kyl och frys, så att äta starkt är bara något vi gör för njutningens skull, men jag njuter inte av det, så jag väljer helt bort alla starka kryddor.

Glad

Cristine
0

Det finns mild Chili  också Anaheim och Ancho.

Dem kan du se om du går ner lite på sidan

chik
0

Anders..Vist är det så..Fast det tar ju sin tid..Men vem har bråttom..

Cristine
1

#9 Ja visst Anders, det använder jag ju också när jag har bråttom med att avliva

*fniss*

aggeelin
1

Mina barns farmor lagade  mat som nästan helt saknade kryddning - jag som är van att äta mat med smak upplever också att jag får mättnad av kryddorna. När jag åt hos mina barns farmor fick jag alltid äta mycket för att uppleva mättnad Flört och så var det tråkigt att äta mat som endast kryddats med lite gammal vitpeppar. Datummärkningen hade gått ut för länge sen!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet