Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1398 ggr
examynia
0

vet nån varför?

de är så att jag har många gånger åkt förbi så kallade kalhyggen… de har alltså huggit ner träd.. massor med träd.. men varför står de kvar några träd som bara är kapade till hälften? varför inte kapa ner hela dom åxå? ser ju så dumt ut där dom står halva:-O

nån som vet varför dom gör så? blir snart knäpp av att inte veta för de ser så fult ut:-p

Maria
0

Det skrev Peter eller var det Anders om i en gammal tråd och om jag kommer ihåg rätt så är det för djurens skull som lever i gamla stammar.

Rätta mig snälla om jag har fel.

/Maria

stina63
0

Jag vet inte varför men man tar inte bort allt utan låter vissa vara kvar för återhämtning kanske och för djuren också, Kanske det är så Eller så kommer anders och peter in snart och berättar de Glad

examynia
0

men om de nu r för djuren eller återhämtning varför inte lämna hela trädet? de rä de jag itne förstår varför dom kapar av halva:S annars hade jag kunant förstå de

stina63
0

En del djur gillar kalhygge gnaga lite här och där, kanske därför som dom låter en del halvor av trä vara kvar. Eller så har dom missat de baraGlad

Maria
0

Fast det är väl många kryp som gillar döda stammar? I en normal skog som sköter sig själv så finns ju alltifrån nya träd, gamla, döda och liggande gamla nerblåsta träd.

Här i Slottskogen så har man sågat ner några gamla sjuka ekar men rensat kronan och låtit själva den stora trädstammen ligga kvar.

/Maria

examynia
0

hmmm okej ja kanske de är så.. fast man glömmer ju inte 6-7 st halvkapade träd bara sådär:P nä men kanske är djuren då.. hmm får se om de finns nån som vet säkert.. annars få rman försöka ta reda på de på annat sätt hehe.. för som sagt de är nåt som stör mig att man ser halva träd:P

Anders 50
1

Man gör s.k. Högstubbar för att gynna insekter som behöver död, torr ved för sin överlevnad. Stubben fungerar således som substrat för dessa och även för vissa vedlevande svampar.

Man ställer 3-4 högstubbar per hektar och helst av alla trädslag.  Det är brist på död ved i skogen och man skapar numera sådan på konstgjord väg.

Det ska finnas både stående döda träd och liggande döda träd, för att gynna alla sorters småkryp. Särskild brist är det på stående och liggande grova lövträd.

När vi avverkade så lämnade vi stora aspar och björkar, vi ringbarkade dem så att  de dog fortare och en del fällde vi och lät ligga. Vi fällde också ett eller två grova barrträd per hektar, på ställen så att de inte inte var i vägen när hygget skulle markberedas senare.

Och om det låg gamla grova träd på marken som höll på att ruttna upp så skulle vi göra allt vi kunde för att inte köra över och skada dem med maskinerna. De märktes också ut både där och i avverkningsinstruktionen så att de inte förstördes av ev. maskiner som kom efter.

Det är kul att man ändrat sig och tar sådan hänsyn numera mot förr, för att gynna den biologiska mångfalden i skogen. Minns hur det var när jag började på 60 talet.  Då var inte begreppet hänsyn mot naturen uppfunnet!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

stina63
0

Tack Anders då vi vi lite mer om de varför dom låter en del vara kvar. Glad

examynia
0

ahaaa okej tack tack tack:D då vet jag de.. hihi de är ju bra att man tänker på alla levande varelser. men då vet jag deå slipper att fundera på de tycker bara de ser så fel ut när dom är halvhuggna..

men blir de inte samma effekt alltså om hela trädet står kvar? men de är så att trädet dör alltså när man bara kapar halva? eller?

Anders 50
1

#9 Ja, det dör. Och det är ju död ved som man vill ha. Men vi lämnade även hela träd om vi ansåg att de inte skulle blåsa ner, s.k. evighetsträd, och vi lämnade även små grupper av träd här och där på hygget.

examynia
0

ahaaaa okej tack:D då har jag fått svar på de jag undrat så länge.. :P

Anders 50
1

#11 Så bra! Glad Men gå inte och undra så länge nästa gång…bara fråga! Flört

examynia
0

jo men då visste jag itne att denna sida fanns när jag började å så kom jag på igår när jag såg de igen att jag kunde fråga här å då gjorde jag de:P å de funkade ju:D