Så fin..vart har Du fotat den ? 
Från balkongen 
# 3 Undrar om det är en duva ? Kanske någon här vet! 
Den lät som en duva tyckte jag. Men vad kan jag om fåglar he he
# 5 Samma här! 
=)
Det är en ringduva, sveriges största "vilda" duva och också den vanligaste av de naturliga duvorna. Ringduvorna finns numera även inne i städer. Den andra vilda duvan, skogsduvan, är mycket mer sällsynt.
Duvorna som finns på torgen i städerna är huvudsakligen klippduvor som förts hit av människor som sysslat med brevduvor.
Jösses vad duvor det finns 
# 8 Så kul att veta! 
#8 Jag kände till stadsduvor (givetvis)
men jag visste inte skillnaden mellan ringduva och skogsduva.
Jag har alltid kallat dessa grå för skogsduvor men nu har jag lärt mig något nytt.
/Maria
Den här duvan på bilden, ringduvan, är bobyggare, den bygger ett mycket glest rede av kvistar ofta ganska lågt i granar så att man ser ägget/äggen genom boet underifrån.
De kommer hit på våren i stora flockar och innan de flyttar samlas de i flockar som kan bli mycket stora. De gillar ärtor och de jagas ofta på ärtåkrar. Man äter dem på samma sätt som exempelvis ripa, dvs att man "bryter" fågeln i bröstet och tar ur flygmusklerna som sedan steks.
Skogsduvan är mindre och mörkare blåaktig och den har inga vita vingtäckare som ringduvan har och ingen vit halsring. Skogsduvan boar i hål, ofta gamla spillkråkehål, men ibland även i holkar som har tillräckligt stora hål, exempelvis uggleholkar eller knipholkar. De lever parvis och bildar inga flockar.
Tamduvorna eller stadsduvorna om man så vill, boar på avsatser i byggnader, kyrktorn och liknande.
Tack för all info.
Vi hade stadsduvor på balkongen bakom ett lutat bord när jag bodde hemma på 5:e våningen i ett hyreshus. Mamma slängde bort pinnarna hela tiden men en dag låg där två ägg och hon hade inte hjärta att ta bort dessa.
Strax effteråt åkte vi för att stanna på landet hela sommarlovet.
När vi kom hem så var duvorna utflugna/flyttade men hela balkonggolvet var täckt med skit som mamma fick hacka loss.
/Maria
Vilka fina bilder!
Apropå duvor, jag tycker turkduvorna är sötast 
#15 Det finns turkduva inblandat i stadsduvorna, men huvudsakligen är de klippduvor.
#16 Ibland är ju stadsduvor både beige, vita och andra kombinationer förutom de vanliga gråsvarta. Är det samma sort ändå?
/Maria
#17 Variationen kommer just av att flera olika arter av duvor blandat sig till den vi lite slarvigt kallar stadsduva. Det finns klippduva, turkduva, kapduva och turturduva inkorsat.
tackar…
#18 Jösses vad duvor
Turturduva trodde jag bara var ett uttryck…
/Maria
Turturduvor..kul att dom finns på riktigt! 
Jag har väldigt många skogsduvor men kan inte se dem bara höra
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#22 Hur vet du då att det är skogsduvor?
Turturduva finns det flera arter av inom släktet Streptopelia