Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 1028 ggr
Cristine
0

Kyckling

Är kyckling det man kan göra de mest varierade rätterna av?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

examynia
0

nja de vet ijag inte. jag gör rätt så många olika grejer med köttfärs å fläskkött åxå=) men kyckling kanske ändå är d e man använder mest.. jag tycker inte jag gör så mycket olika saker med kyckling.. tycker inte jag får nån inspiration till nånting när de gälle rmat längre:/ men tror nog du kan göra minst lika mycet med fläskkött å köttfärs åxå:P

Fridaaaa
0

Mycket kan man göra med det i alla fall. Och kyckling är gott! Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sisa]
0

Ja..kyckling är gott!

Kanske vi kan dela recept här..kyckling kan ju varieras på många olika sätt!   Glad

stina63
0

Tror man kan göra rätt mycket med fläskfärs,

Kanske ska ha en byta recept tråd.Skrattande

Anders 50
0

Kött som kött…Men jag tror att maträtter av kyckling är i minoritet om man jämför med annat slags kött. Om man nu tänker på nöt och gris.

Och här varieras det inte mycket med kyckling, äter sällan fågel.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

Vi äter mycket kyckling och jag tycker också det är ett kött som kan varieras i det oändliga.

Grytor, Wok, strimlat, grillad, fylld, kokt, ungsbakad, stekt, kall eller varm. I sallade och röror med mycket mera.

/Maria

aggeelin
0

Ja, kyckling går att variera i det oändliga!

Funderar på vad #4 avser med fläskfärs? Menar du blandfärs? När jag var liten slaktades det nöt och gris en gång om året. Min mamma gjorde då ( i protest) köttbullar på fläskfärs, hon tyckte inte om dem och inte jag heller, de smakade bara grisfett - men det finns antagligen mycket bättre recept än det hon hade!!Skrattande

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Morris.
0

Kokt kyckling är himmelskt gott och grillad.

Flygande Jakob är inte fy skam det heller.

Potatis är väldigt varierande också, alla olika sorter med olika smaker sedan alla variationer. Veriera sedan alla dessa med olika kött och kyckligrätter. :P

Potatismos, kokt, pressad, bakpotatis, strips, kroketter, klyftpotatis, vitlökspotatis, potatisgrätäng, Jansons frestelse, potatissallad, sallad med kokt Potatis i, potatisplättar, raggmunk, rotfruktsgratäng… Så har vi ju chips också, men det anser jag inte är mat. :P

Mumsigt!

Anders 50
0

#7 Ja fläskfärs är ju endast från grisen. Och jag minns också från förr när hushållsgrisen skulle vara fet, att färsen blev det också. Men nu mals det inte ner så mycket av det feta som det gjordes förr.

Jag köper alltid fläskfärs och blandar med älgfärsen, men den är inte vanlig i affärerna numera. Det är blandfärs som gäller om det ska vara paketerat.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Fridaaaa
0

#8 Kokt kyckling = brr… Får rysningar hehe ingen höjdare ;) Men flygande jakob = mums! :)

#7 Finns ren fläskfärs. Kör jag alltid på när jag gör biffar eller köttfärs eller annat med färs. Gillar det bäst :=D

Maria
0

#10 Jag tänker mer på kykling i currysås och liknande.

Ren fläskfärs har jag svårt för faktiskt. De enda gångerna jag köpt det är till ett speciellt asiatiskt recept och sedan när jag blandat upp älgfärs precis som Anders skriver.

Oftast köper jag blandfärs 50/50 men ibland även ren nötfärs. Det beror på vad jag ska tillaga.

/Maria

Fridaaaa
0

#11 Hur kommer det sig? :) Tycker fläskfärs oftast bli bättre än blandfärs jag på något vis :)

Maria
0

#11 För det fösta så tycker jag det blir för mycket fläsksmak i t.ex köttbullar och gör man kättfärssås så blir den fetare än med blandfärs.

Samma om man ska göra köttfärslimpa. Jag har två varianter jag brukar växla med. Den ena gör jag av bara nötfärs och den blir ganska kompakt och torr så man kan skära den kall i tunnar skivor så pålägg eller till sallader.

/Maria

Fridaaaa
0

#13 OKej :) Alla har olika tycke och smak, tur är väl det ;)

Maria
0

Ja det är turGlad

/Maria

examynia
1

när vi ändå pratar recept å kyclking så ska jag äta kycklingtacos ikväll.. taccos men man tar bort köttfärs å byter till kyckling samma krydda å allting.. enligt mig mycket godare då jag inte är ett jätte fan av köttfärs:P

Cristine
0

Kokt kyckling är inte heller jag något fan utav, men i en gryta med grönsaker, stark Chorizo och rödvin till cous cous är smaskens.

Eller kyckling i rödvin!

500 g kycklinglårfilé eller kycklingfilé

1 tsk salt

1 krm svartpeppar

100 g rökt sidfläsk

2 vitlöksklyftor

1 purjolök

150 g färska champinjoner

smör-&rapsolja

3 dl rödvin

1 dl vatten

2 msk konc kycklingfond

3 lagerblad

1 tsk timjan

1 tsk majsstärkelse

Skär kycklingen i stora bitar. Krydda med salt och peppar. Strimla fläsket.

2. Skala och hacka vitlöken. Grovstrimla purjolöken och dela eventuellt svampen.

3. Bryn kycklingen runt om i smör-&rapsolja i en stekpanna tills den fått färg.

4. Lägg över kycklingen i en gryta. Häll på vin och vatten. Tillsätt fond, lagerblad och timjan. Låt koka under lock cirka 5 minuter.

5. Fräs under tiden fläsk, vitlök, purjolök och svamp i smör-&rapsolja i stekpannan. Lägg ner det i grytan.

6. Rör ut majsstärkelsen i lite vatten och blanda ner i grytan. Koka på svag värme ytterligare några minuter. Kontrollera att kycklingen är färdig genom att

7. Garnera gärna med färsk timjan och servera med exempelvis ris eller kokt potati

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

Jag har också lagat kyckling ikväll!  Kycklingfilé med tomater, grädde, dijonsenap, creme fraiche och riven ost.  Mycket gott!   Tungan ute

JereMina
0

Jag vet inte men det är mycket möjligt!