dumma morötter!!
jag har ett morotsproblem
mina morötter blir dåliga jätte snabbt.. vare sig dom ligger längst ner i kylen, längst upp i kylen, i skafferiet eller framme.. dom blir liksom svarta å mjuka.. nte mosiga men mjuka.. har nån nåt förslag på hur jag kan hålla dom fräscha? vill ju inte köpa morötter om jag inte hinner att äta upp dom 
nån som vet hur man ska hantera dom?
Köp inte så mycket morötter åt gången.
Jag har mina längt ner i kylen i grönsakslådan. Köper oftast de som är förpackade i plastpåse. Låter dem ligga kvar i påsen men gör ett stort hål så att luft kommer in.
/Maria
dom ligger ju paketerade i 1kg åt gången:-O
hjälper inte om dom lgger kvar med hål eller om jag tar ut dom..fattar inte roblemet:O
Kan du inte köpa lösvikt?
/Maria
inte alltid dom har de:-S när dom har så gör jag de.. men som sagt de är bara ibland dom har tillgång till de..
… eller lägg morötterna i en låda med fuktig sand i så som man förvarade morötter i jordkällare förr.

Man kan köpa lite Potatis och kålrot och göra rotmos 
Antal portioner: 4
Ingredienser
1 kg kålrötter
2 morötter
6 medelstora potatisar
1 liter grönsaksbuljong
salt och malen vitpeppar
1 tsk smör
Gör så här
1. Skala kålrötter, morötter och Potatis. Skär dem i mindre bitar. Lägg kålrotsbitar och morotsbitar i en kastrull, slå på buljong så att det täcker och koka under lock i ca 20 minuter. Lägg då i potatisbitarna och koka i ytterligare 15 minuter eller tills potatisbitarna är mjuka.
2. Sila av buljongen och spara den. Mosa de kokta rotfrukterna och rör sedan till ett luftigt mos. Klicka i smöret och krydda med salt och peppar. Tillsätt lite av buljongen så att moset får den konsistens du önskar.
Fast det kanske blir mycket rotmos då det bara går åt 2 morötter till 4 portioner rotmos…"tänkte inte på det" 
funkar verkligen de?:P
Ett annat tips är att äta upp morötterna fortare
/Maria
#7 Anledningen till att morötterna mjuknar är ju att de förlorar vätska. Om man lägger morötterna i fuktig sand, kan man förhindra vätskeförlusten.
Det ska vara fin sand, ungefär som mjäla eller mo, det är så morötterna egentligen växer naturligt och det är därför de heter mo-rötter.
#8kan ju inte äta ett kg morötter per dag:¨-O
#9 ahaaaaaa :-P men sån sand går väl inte få tag i ute då haha:P
#10 Men inte blir dina morötter dåliga på en dag väl
/Maria
#10 Du kan köpa tvättad finkornig sand på exempelvis Jula. En 20 kg säck kostar 50 kr tror jag.
Den är avsedd för blästring, men den går att använda till mycket. Jag har den i mina terrarier.
Annars finns ju så kallad fågelsand i mindre påsar, men den måste man nog tvätta först för att få bort dammet.

Jag ska nu göra reklam. Jag har köpt en rotfruktslåda från Tu… … .. och den fungerar lite som den där lådan med sand i. Morötterna håller sig jättelänge. De varken torkar eller blir svampiga. Andra rotfrukter står sig de också. Jag har tidigare haft problem med detta. Jag är jättenöjd med den här lådan och eftersom vi äter mycket rotfrukter har jag köpt en låda till.
Lådan längst ner i kylskåpet använder jag nu till potatisen och den klarar sig bra där.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag köper till marsvinen, men dem brukar hålla över 1 vecka öppnat paket i kylskåpet utan problem :) har dem i såna "grönsakslådor" som medföljer kylskåp :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Annars kan man ha dem i en plastpåse där man häller i olja, behövs inte så mycket.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#15 Men jag vill ju kunna äta morötterna också 

Köpemorötter (tvättade) håller sig mycket sämre än hemmaodlade tycker jag. Mina egna tog slut tidigt (satte för lite, var för goda) så jag har även råkat ut för samma sak som examynia med sådana i plastpåse.
De jag köper av "gubben" på torget, otvättade med jorden kvar håller sig mycket bättre.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#16 Det är bara att tvätta av dem, i varmare länder förvarar de mycket mat i olivoljan
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#11 jo dom blir dåliga på en dag:S de som är så skumt..
#12 men går de då ha dom i rumstemperatur om man har sand?
#13 vi har så litet kylskåp sånt halvt bara.. men kanske får plats sån låda ändå? vart kan man köpa dom?
#15 olja? jasså? är de för att hålla fukten i? de går inte att lägga dom i en bunke med vatten bara då? för så gör jag med isbergssallad.. skär upp å häller i bunke med vatten kylen.. å byter vatten minst varannan dag så håller de sig jätte länge
#19 Men inte kan de väl bli svarta och mjuka på en dag?
Har du köpt morötterna på Loppis eller?
/Maria
#20 helt ärligt.. de är sant.. jag köpte en dag.. plockade ur dom ur påsen å la längst ner i kylen.. å dagen efter så var en del svarta.. :-O inte alla men de var väl 4 st iaf.. men ändå inte skoj att behöva slänga 4 st när dom är nya..
#21 Låter jätteskumt. Jag har aldrig varit med om det.
/Maria
#21 Någon konstigt med erat kylskåp eller med just dem morötterna? jga kan till & med ha framme här flera dagar utan problem:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#22 nä de är lite skumt.. å irriterande om itne annat.. man vill ju ha en chans att äta de man nyss köpt liksom..men ja jag får testa mig fram
#24 Klaga i affären.
#0 Har du möjligen för kallt i kylen,råkade ut för detta och då hade jag för kallt för att just morötterna skulle klara sig .Dom blev svart, mjuk och inte alls ätbara.
Jag brukar stoppa en bit hushållspapper i påsen med morötter, om jag har dom i kylskåpet. Pappret drar åt sej det blöta och morötterna håller sej bättre! 
#25 kan ju inte klaga i alal affärer.. spelar ingen roll vilken butik de är:S
#26 jo men grejen är att de spelar ingen roll om dom ligger framme eller i skafferet där de bara är svalt..:-S
#27 hmm tror att min farmor brukar göra så.. kanske funkar:P
..jag har väl snällare morötter :- )
inte som lång-förvaring
inte i våt sand,men de som kommer från jordkällaren och är
lite ..trötta,piggnar till om de får stå en (skalade/sköjda) i en tillbringare med kallt vatten,dvs strax innan de ska ätas ..
blir de murkna ..för fort,tycker jag du ska muttra i din butik !
, penke
ÄNTLIGEN!!!! jag har hittat ett sätt att hålla mina morötter fräscha lääääänge.. är så glad:D
#30 Berätta?
oj glömde de.. :-P öppnar påsen.. lägger i lite hushållspapper å sen in i kylen.. utan papper blir de för blött å står dom framme för torrt så de blir fuktigt men pappret suger upp de onödiga fukten*glad*