Visste ni att apoteket..
för Svenska folket blev till för att Apotekarna på 1500 talet blandade själva medicinerna av färska örter och dylikt och det fanns bara till för hovet och Gustavs son Johan III 1575 sitt samtycke till att den dåvarande hovapotekaren, holländaren Anthonius Busenius, fick flytta ut apoteket från slottet till det närbelägna Stortorget för att han var rädd att material och medikament låg och blev fördärvade alltså ingalunda av omtanke om en behövande allmänhet!
1552 öppnades appoteket till hovet och 1575 öppnades ett på Stortorget till Stckholmarna
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#0 Kul historisk info.
Nuförtiden förefaller det som om regeringens avregleringsiver riskerar att leda till en ny katastrof för vanligt folk. Först var det avregelringen av elmarknaden, som ledde till att elbolagen gör sjukligt stora vinster på allas vår bekostnad.
Nu är det apoteken. Jag pratade med en ur personalen på apoteket Hjärtat som har tagit över Apoteket här hos oss. Årets lönehöjning för dem blev 100 kr i månaden, vilket är en ren förlust för dem.
Jag som måste ha konto på apoteket blev tvungen att lösa en ny kontokredit hos Hjärtat, vilket innebär att om jag skulle behöva gå till apoteket någon annanstans, måste jag söka upp ett som ingår i Hjärtat.
Hjärtat ger dålig eller ingen information till vårdcentralen, telefonnr ändras utan info om det, dataförskrivningen av recept fungerar inte och jag blev dessutom skyldig pengar till Hjärtat.
Det ska inte kunna ske eftersom det finns ett högkostnadsskydd på 1800 kr och jag betalar löpande 169 kr/månad, men det skedde. Jag stred länge och till slut gav de med sig och erkände att de gjort fel. Jag fick 800 kr insatt från Hjärtat på mitt konto och en burk senap som plåster på såren.
Men de backar inte på det där med krediten och envisas med att det ska vara en kredit kopplad till kontot. Det gör mig förbannad.
Ja de gör det svårare och svårare för oss det är bara profit som gäller och på tal om profit och mediciner så kan man inte heller lita på vad det är för mediciner man får för läkemedelsbolagen lurar läkarna.
Läkemedels bolagen toppar bedrägerilistan-15 miljarder i böter,medicinerna görs - alltså ingalunda av omtanke om en behövande allmänhet!
AstraZeneka är värst.
Ja och ytterligare en profitdetalj nu är att Hjärtat som jag går till, lämnar ut medicin som bara har en månads hållbarhet kvar på stämpeln.
Tidigare destruerades all medicin som hade 3 månaders hållbarhet kvar hos Apoteket, för att den inte skulle hinna gå ut innan man förbrukat den.
Hur går det med apoteket, är det lika illa nu?
Här fungerar det jättebra! Apoteket finns kvar i grannsamhället och även andra alternativ.
På min ort tog Kronans Droghandel över Apoteket och det blev till det bättre, två biträden klarar samma jobb som det krävdes fyra apoteksbiträden till, ändå lyckades de framkalla köer med allt sitt dubbelt och tredubbeltkollande innan man fick sina mediciner.
Och nu hinner de även med att vara trevliga mot kunderna!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Det låter fantastiskt Anders, då har du haft tur.
#6 Har inte hört några andra klaga heller.
Men där Apoteket finns kvar har det blivit bättre nu också. Det verkar hjälpa med konkurrens.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!