hur tänker ni kring detta..?
hur tänker ni kring detta med jobbsökande.
jag är arbetssökande å söker en himla massa jobb då jag verkligen behöver ett just nu..
men de jag har reagerat på är detta med att en del kräver att man ska skicka med ett foto på sig själv.. för mig känns det lite som en liten utseende fixering. jag som inte anses som snygg får en känsla av att man inte kommer ha en chans alls om man skickar med en bild. menar gillar dom de som står i mitt cv osv så kallar man till intervju å ser å träffar personen.. men ska dom se bilden de första dom gör så kommer jag/vi som inte anses så snygga att plockas bort direkt.. visst de ska inte vara så men vi alla vet att utseendet spelar roll när de handlar om jobb så är de bara.. därför drar jag mig lite för att tex gå till företag, presentera mig å fråga om de finns några lediga jobb.. för då har dom chans att säga nej för att jag inte är snygg innan dom ens vet vad jag har att erbjuda företaget.
hur tänker ni kring allt detta?
är de rätt att neka någon ett jobb gör att personen inte anses snygg? (om de inte handlar om modelljobb då då är de väl kanske skillnad men annars)
Jag skickar med ett foto på mig till alla jobb jag söker.
Dem vill väl få en bild, för att just se hur man ser ut, så man inte har typ har massa piercingar osv (vissa jobb får man inte ha det osv), kan vara lite det med tror jag,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
har också sett att det är vanligare nu att man har ett foto "infällt" i sitt CV.
Jag är lite ambivalent till detta,
håller med om att om det "krävs" så undrar jag vad de har för motiv…
men när jag själv har suttit och gått igenom ansökningar så är det ju lättare att minnas de som man har ett ansikte till (oavsett hur "snygg eller ful" någon är).
så även om många har bild så minns jag dessa bättre än de som inte har bild.
Om du skickar med en bild, så se till att det är en bild när du ser ut att trivas med dig själv, det tror jag är mer effektivt än en snygg bild som ser stel/själlös ut!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Det känns väl både och när jag läser det du skriver. Men jag kan förstå en arbetsgivare med att de vill se vem som sökt. Utseendet är nog egentligen inte så viktigt i de flesta yrkena men i vissa så är det nog mer viktigt.
Tror det är som Frida skriver, de vill se så personen ser välvårdad ut.
I min branch (säkerhetsföretag) får man inte ha synliga tatueringar, inte synliga piercingar eller knallgrönt hår.
Men jag kan förstå att det känns knepigt att man måste ha med ett foto redan när man söker jobbet.
Jag minns en intervju för över 20 år sedan då personen som intrvjuade mig tog fram kameran och skulle fotografera mig. Då var det inte vanligt och jag tyckte det var väldigt obehagligt.
Zabelle
å andra sidan kan man se välvårdad ut på bild å sen när dom väl träffar personen så kan personen i fråga se slashasig ut åxå.. för folk gör sig ofta till på bild har jag märkt.. menar bilder som jag har på mig tycker folk inte alls liknar mig som jag är i verkligheten.. å de är ju inte heller bra:S för menar gillar dom en bild i ett cv.. å så ser inte personen ut så när personen kommer så blir de ju fel i allafall.. som sagt välvårdad på bild kan ändå betyda att den inte är de annars..
å vad gäller piercingar så är jag ju så pass smart att jag tar ut dom som sticker ut (dvs bara läppen just nu) om jag skulle hamna på intervju just för att de inte är dom som ska få förstöra mina chanser till att få de jobbet.. för man få rju inte vara så att "nä får jag inte ha mina piercingar så tar jag inte jobbet" får jag jobbet tack vare att jag INTE har mina piercingar så j*vlar får dom vara ute alltså de är en sak som är säker..
#5 Finns vissa hygienska och säkerhetsskäl att man inte får t.ex har piercingar.
T.ex tågvärdar (alltså konduktörerna) får inte ha det, inte heller klockar, armband osv när dem jobbar på tågen, pga säkerhetsskäl.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ja men de vet jag väl.. säger ju sig själv tycker jag.. drför tar jag ju bort piercingar de gånger jag ska på intervju just för att dom ska se att jag iten har.. sen vad jag gör på min fritid har ju inte dom med att göra liksom..
de är ju som sagt som jag sa.. få rjag ett jobb där jag inte får ha dom.. då har jag dom ju INTE för jbbet vill jag ju ha.. de är ju lite viktigare än minapiercingar..