Konkav vs konvex
)(=konkav, ()=konvex
Rent form- och designmässigt har jag alltid tyckt att just saker som är konkava tilltalar mitt öga mer än konvexa, tex bilar, möbler, Hi-fi utrustning, skålar, prydnadssaker, lampskärmar, etc. Modern design tycker jag tyvärr, mer och mer har övergått till att bli mer konvex, framför allt på tekniska prylar. Kanske ni föredrar raka linjer?
Är det någon annan som någonsin tänkt i dessa banor? Varför ni egentligen tycker att en sak är snygg, förutom färger, kombinationer eller mönster?
jag har nog svårare för räta linjer
men,de behövs ju så man ser skillnaden :- )
moderna ? bulliga rokokobyråer och Gaudi är väl inte senaste modet ..
varför något är/blir snyggt ¿
, hmm..funderar snabbt,om det inte beror på..harmonin
att den är ..välbalanserad i färg,form o ..*ton* (?)
, penke
#1 Jag tänkte också genast på Gaudi
Spännande fråga. Jag var med om ett test på Chalmers för några år sedan då de skulle ta fram en ny prototyp för telefon.
Man fick sitta med händerna i ett slags "dockteaterskåp" dvs. man såg inte prylen.
Det handlade bara om känsla, struktur, tyngd och allt man bara kan känna.
Efter det så har jag förstått att jag tilltalas mycket av hur saker och ting känns. Hur tyg känns i ytan, hur mjukt lädret är i en stol.
Konvex design är nog ändå det som ligger mig närmast då jag uppfattar det som mjukare.
/Maria
#1 Haha… att räta linjer behövs så man ser skillnaden, den é bra :-)
Balans är nog ett nyckelord också…
Kloka ord…tack !
Hälsn. /Hans
#2 Det här med hur saker och ting känns, kanske ligger varmare om hjärtat hos kvinnor än hos oss män som kanske mer gillar med ögonen om man ska generalisera och det ska man ju
det brukar alltid skapa livliga diskussioner 
Äsch,ska väl ha tur ibland när jag ..tänker
du är ju klok med dina böner *ler*
, penke
Utseende, känsla, ljud, funktion, allt är viktigt för hur jag upplever en produkt.
Tycker att biltillverkare till exempel har gått "bananas" med dubbelkrökta ytor. Ibland blir man nästan sjösjuk.
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Konkav och konvex får mig direkt att tänka på hästhuvuden. Jag kan inte för allt i världen tycka att en häst med konvext huvud är vacker…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
=konkav, =konvex.. Nu blev det överkurs för mig här..
Nej…Tänker inte i termer när det är något som jag tycker om.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Det här har jag inte tänkt på förut, intressant ämne!
Genomgående fastnar jag för raka rena linjer med mjuka hörn framför konkava former både när det gäller inredning och saker.
Det finns en del runda föremål hemma hos mig. Så någon form av balans mellan raka kanter och runda former har jag kanske omedvetet tänkt på.
Mönstrade saker och tyger gillar jag oftast inte, det känns "rörigt" för mig.
Svart, vitt och mjuka pastellfärger trivs jag bäst med.
Oftast "vet" jag direkt om jag gillar en pryl, men "varför" kanske jag inte tänkt så mycket på. En vacker tavla tex. blir mindre vacker på fel ställe… Det gäller att hitta rätt plats, sånt är jag petnoga med.
Zabelle
Linjerna har inte så stor betydelse utan jag vill ha helheten, det kan innebära att den harflera former.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Har nog inte tänkt i dessa banor. Men läste någonstans att "det är bra att vistas i runda rum, man blir inte så fyrkantig i sitt tänkande då".
Jag har aldrig ens funderat på huruvida jag dras mer till konvexa eller konkava former, men rent spontant håller jag med penke om att harmoni och balans är viktigast, för jag gillar ju kurvigt

Jag har ett par favoriter bland formgivna saker som jag egentligen avskyr eftersom de är saker som dödar, men underligt nog älskar jag fomerna de sakerna har.
Den ena är snuggan, alltså en rökpipa. De kan vara fantastiskt vackert formgivna.
Den andra är westernrevolvern, skapad enkom för att döda människor, men så otroligt vackert formgiven. På en sån blandas konvexa ytor med konkava i en fantastisk balans.

Jag gillar grejer som har enkla och rena linjer där fokus ligger på funktion och användarvänlighet. Jag är den lyckliga ägaren till några olika rostfria såsskålar, kannor och och serveringsfat som kommer från en restaurang/militär kantin - älskar dem för deras eleganta och avskalade design - inget "bjäfs" här inte.
Konkav eller konvex vet jag inte skillnad på… *rodnar*
Tack för alla härliga infallsvinklar i detta udda ämne!
Tog upp ämnet på eftermiddagsfikat idag och ca hälften tittade undrande på mig om det trodde att det var "nån propp som gått" i huvet på mig och några andra hade lite åsikter om att de tyckte som jag eller lite andra synsätt och andra kom in på mänskliga former där man kunde ha en annan smak. Tur att vi är olika, det är ju det som gör allt så intressant. Tack än en gång för att ni tar er tid att dela med er, era synpunkter, nu är jag lite klokare. Hälsn. /Hans
tack sjäv Hans K - det är därför vi är här