Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 2814 ggr
examynia
0

är du kräsen med maten?

själv är jag jätte kräsen.. speciellt till frukost.. finns de inget jag är sugen på då kan jag inte äta.. då blir de istället att jag går hungrig ett tag fram till att klockan blir så pass att man kan äta lunch.. inte bra. försöker att ändra på de men de är svårt. är väääldigt kräsen med vad jag ska äta.. inte just att de är sikt för att de är onyttigt utan att jag måste vara sugen på de jag ska äta.. ska jag laga mat till mig själv så måste jag vilja ha de annars går inte maten ner:S

är du kräsen med maten på något sätt?

Maria
0

Nej inte alls.

Jag brukar säga att" jag äter vad skit som helst"Tungan ute

/Maria

chik
0

ja!! jag är rena mardrömmen med mat ..

Men det som är bra, är att mina barn äter o smakar på allt..Så inte har jag då påverkat dom…

Jag lagar men äter kanske bara lite sås o grönsaker o pytte lite kött…

Är så glad att jag är i  arbetarklassen..För när man läser vad som bjuds på i större sammanhang i mat väg.Musslor gås jag massa tokigt..Där hade jag inte ens ätit efterrätten..

O min Mor försökte tvinga mig..Men se det gick inte…O skolmaten åt jag inte heller…En jobbig tant o bjuda på mat…

Fast det finns alltid något jag kan pilla i mig när vi är borta…Så inget extra till mig…

Lena.P är jag i verkliga livet.

examynia
0

#1 så skulle jag åxå vilja vara:P asså jag tycker om de mesta.. de är bara vissa saker jag tycker är äckliga… men även om jag tycker om lasgane så måste jag vara sugen på de för att laga de liksom:S de som är så jobbigt

examynia
0

#2 men om du lagar mat hemma.. säg till dig själv.. vad kan de vara som du lagar då?

Namiko
0

Jag är inte särskilt kräsen men är ändå svårbjuden enligt andra. Vilket jag har lättare att förstå nu när jag slutat med vete, gluten och stora mängder potatisväxter. När jag bara var vegan så gick det alltid att hitta på något, nu har till och med jag svårt att komma på mat ibland när sugen sätter in.

Angående frukost så föredrar jag lagad mat. Har mycket lättare att få i mig varm och gärna kryddstark mat på morgonen än en macka som bara känns torr och tråkig den tiden på dygnet. Kan därför ställa mig och laga mat direkt när jag vaknar ibland, men föredrar om det finns rester jag kan värma.

Men jag äter sällan hos andra, förutom hos mina föräldrar och där lagar jag en del av maten för att underlätta för föräldrarna. Nu har jag dock turen att ha fått över min mamma på en liknande kost som mig så vissa problem försvinner direkt där.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fridaaaa
0

Jag är kräsen! Och det erkänner jag.

Äter inga grönsaker
Bara viss frukt
Inte soppa, bruna bönor osv
Ingen stark mat
Inget med grönsaker i maten heller

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

examynia
0

#5 där är jag lite som du på morgonen.. jag tar gärna lagad mat på morgonen.. men får lite dåligt samvete efter att jag har ätit de för de är ju inte sånt man "SKA" äta på morgonen enligt andra.. men finns de rester tar jag de gärna.. eller gör pannkakor eller korv å Potatis å ägg eller nåt.. men som sagt får dåligt samvete efter..

men egentligen.. är de så farligt att äta lagad mat på morgonen om man jämför med fil å smöegås å pålägg å kokt ägg typ?:-S

examynia
0

#6 hehe okej.. :-P vad äter du helst då om du får välja?

Fridaaaa
0

#8 Allt som inte innehåller grönsaker typ ;)
Pasta, korv, biff, köttgryta, hare, lasange mm :)

Namiko
0

#7 Jag tycker inte att det är något att få dåligt samvete över, man äter på olika sätt i olika delar av världen och i Norge tycker dom att vi är konstiga som äter lagad mat till lunch istället för mackor. Jag tycker att det är bättre att äta något som går ner lätt och ger mer energi istället för att försöka tvinga i sig en macka som bara känns torr och tråkig så man lämnar bordet hungrig istället.

Att man inte ska äta lagad mat (bortsett från gröt) på morgonen är bara en norm och jag har inget till övers för normer jag inte gillar att följa.

Lagar jag frukost så har tomatsoppa med massor av ingefära och chili blivit favoriten. Annars funkar kryddstarka nudlar eller vad som helst som var till middag dagen innan. Just nu har jag lite problem att komma på ny mat när det ska vara glutenfritt och allt möjligt så jag jobbar på att komma på ny mat samtidigt som jag försöker att äta mycket fruktmål vilket inte går så vidare bra just nu. Jag har mycket lättare att äta varm mat än frukt på morgonen också.

Det är inte farligt alls att äta lagad mat på morgonen, precis som att det inte är farligt att äta traditionell frukost-mat till middag :P Själv så får jag i mig mer energi på det sättet och blir piggare under dagen av det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Sisa]
0

Jag är inte speciellt kräsen!  Det enda jag aldrig någonsin stoppar i munnen, är kött från våra vilda djur och bläckfisk!  Tungan ute

examynia
0

#10 men känns bra att de är fler än jag som gllar lagad mat på morgonen.. är jag ensam på morgnen blir de ofta lagad mat.. men är killen hemma så blir de vanligt frukost för att slippa tjat:-P  hehe..

Killen är åxå gluten så vi lagar ju bara glutenfri mat när vi äter tillsammans vilket är oftast.. men jag bukar kolla vanliga recept på nätet osv å är de nåt med gluten  så byter man bara ut de till nåt han kan ha eler glutenfritt mjöl osv.. vi har även börjat äta quinoa som tydligen är väldigt nyttigt.. å väldigt gott;.P

pius314
0

#9 Nyfiken, vad är det med grönsaker som du inte gillar? Jag är själv inte superfrälst i typ grönsallad, men grönsaker i maten tycker jag är gott och de har ju en hel del som vi behöver pilla i oss…

#11 nyfiken; varför inte från vilda djur? Äter du tam-djur?

Jag är inte kräsen, gillar det mesta. Har som de flesta några hang-ups som

lutfisk

pölsa (har aldrig ställts inför en tallrik vilket är tur)

bruna bönor (såna stuvade)

Men annars smakar jag på allt i alla fall.

HA INTE dåligt samvete!!!! Käka en omelett, biff och pommes, vad som helst. Min sambo äter helst nasigoreng till frukost, men det har vi så sällan hemma :-)

Jag är TRÅKIG vad gäller frukost, äter helst samma varje dag. men det är både av bekvämlighets/snabbhets-skäl som att jag har svårt att äta lagat på morgonen. Yoghurt eller två mackor. En kopp te. Klart!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
examynia
0

#13 jag får ju kväljningar å nästan kräks om jag äter nåt på morgonen jaginterä sugen på.. så jag kan inte äta samma sak två dagar irad.. de funkar liksom inte..  ja för är de inte viktigast ändå att man verkligen äter på morgonen vad de än är? för de har ju ändå med energin att göra ju.. kan jag tycka..

Fridaaaa
0

#13 Smaken på råa och konsistensen på tillagade :) Vet ej varför, men fixar helt enkelt inte det. Och tro mig, testat många olika, då jag har marsvin :)

#14 Sån är jag om jag stiger upp för tidigt på morgonen, så har jag samma känsla.

[Sisa]
0

# 13  Älgen ska vara i skogen..inte ligga på tallriken!  Ja, jag äter ko och svinkött. Är ju uppvuxen med det och vad ska man annars äta, då man inte vill vara vegetarian ? 

Detta kan låta lite konstigt, men på senare år har jag haft så många vilda djur omkring mej, att jag inte klarar av att äta dom.

Fridaaaa
2

#16 Fast de vilda djuren har i regel det bättre än tamdjuren vi äter:)

penke
0

..jag har ju valet att kunna vara kräsen ..!
det var jag nog oxå på min djuriska tid
då åt jag och ville provsmaka allt .nyfikenheten drev mig *ler*

(kräsen ?,alla vill väl bara äta god mat !)

senare har jag blivit ..noggrannare med vad jag stoppar i mig,
undviker gift-odlat och fabrikstillverkad "föda"
det började iom att jag blev allt mer vegetarisk ..

"lätt frukost"..har väl inte bara med kräsenhet att göra
jag är ganska morgontrött,tidigare började jag jobb (förfärligt) tidigt
då klarade jag inte mer än kaffe/cigg i gryningen,ville ha mer sovtid oxå (då blev det riktig frukost på jobbet efter nio)

riktig lagad varm frukost har jag provat ibland,det är faktiskt okey
..tydligen ska det vara *bra* för kroppen oxå,"mycket" men ingen ..tung (mycket kött) mat ..

o som vanligt,har det mycket med tempot i ätandet,
, tar man sig tid att smaka o prata så.. :- )

,  penke

Cristine
0

Jag är bortskämd, vi åt nästan jämt på restauranger..fina sådana, men jag äter egentligen allt, tom det jag inte vet vad det är-så jag är lätt att bjuda in. Klar jag inte tycker om allt jag äter.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

Nej jag är inte särskilt kräsen egentligen. Men senaste året väljer jag noggrannare vad jag stoppar i mig. Det blir ekologiska rena råvaror så mycket som möjligt och jag väljer bort det jag lärt mig att jag blir sjuk och fet av. Det gäller det mesta fabrikstillverkade produkter som säljs i färgglada förpackningar.

Anders 50
0

Jag äter allt! Tack vare att jag blev lärd att allt gick att äta när jag blev liten, och på den tiden slängdes det aldrig någon mat.

Jag tror inte att jag vet om något utan att jag skulle äta det?

Men folk får äta som de vill, fast motiveringarna till varför de inte äter vissa saker fattar jag inte.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[cherstin]
0

Både ja och nej, måste jag säga. Hemma vet jag ju precis vad som finns att äta och äter allt som ställs fram. Det är Herr P som lagar maten hos oss och han är jätteduktig.

Men…jag klarar inte av "gående bord" eller bufféer pga att det ofta är så grisigt i och runt omkring maten . En del människor  till och med gräver hål mitt i maten i stället för att ta lite snyggt utmed kanten.   Jag tappar matlusten  helt enkelt.

Fridaaaa
0

#21 Som vilka motiveringar? :)

[lucke]
0

Rätt så kräsen. Jag är en njutningsmänniska som anser att god och gärna vällagad mat är ett av livets största glädjeämnen. Om jag vet att jag ska iväg och äta på restauranger, kollar jag gärna menyn långt innan för att planera vad jag vill äta för gott. Jag älskar hotellfrukostar och "specialfrukosten" när man kryssar- då det finns massor att välja på, både kalla och varma rätter. Är kaffet dessutom starkt och gott, så blir jag salig. Kräsen är jag eftersom det är massor av mat jag inte äter- jag äter tex inte någon fisk, bernaisesås, dricker inte läsk, cider och saft. Gillar heller inte marsipan, grädde (vispad), kött med ben. Äter ogärna fläskkött och korv. Gillar heller inte potatismos och är inte så förtjust i pommfritt.

signemo
0

Jag fick som liten lära mig att äta o smaka på allt. Så jag tror du kan bjuda mig på det mesta. Tycker jag inte om det sväljer jag med hjälp av ett glas vatten.

Så jag är inte kräsen.. Man kan smaka på allt. Men tyckte bättre eller sämre om maträtter

Var rädda om varandra

zabelle
0

Jag äter allt utom selleri, för det är jag allergisk emot.

Är inte så förtjust i viltkött, men serveras det så äter jag….

Zabelle   

Fridaaaa
0

#26 Finns ju mycket olika vilt? Skiljer mycket i smak mellan t.ex älg & hare :=D

zabelle
0

#27 Det är inte smaken som gör att jag inte är så förtjust i vilt….
Det är nog mer en mental grej.

Zabelle   

Fridaaaa
0

#28 OKej :)

KaiPon
0

När jag var liten var jag tydligen jättekräsen, i alla fall till en början. Har själv inga minnen av det dock..

Sen blev jag väll mindre kräsen, åt det mesta.

Nu.. Jag vet inte om man kan kalla det kräsen, men jag äter mindre och mer sällan nu för tiden. Vet inte varför. Blir dessutom lätt illamående då jag väl äter Rynkar på näsan

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[MargaretaA]
1

ja jag tror det är en mental grej. Jag har aldrig kunnat med älg av någon konstig anledning. däremot går det bra med ren, rådjur och hjort och vilda fåglar som tjäder och ripa. Har tom ätit björn och svan utan problem.

Ja min farsa var jägare… Flört

Fridaaaa
0

#31 Björn har jag smakat, men det var ingen höjdare, trots att jag gillar vilt annars :)

[MargaretaA]
0

#32'MInns inte hur det smakade. Vilt som vilt typ…

Anders 50
2

#23 Missförstå mig nu inte! I och med att jag äter allt så har jag helt naturligt svårt att förstå att t.ex. du inte äter grönsaker?

Hade du inte tålt dem hade det varit lättare att förstå.

Likadant med Maggans och zabelle´s problem med älkött.

Samtidigt som man kan förstå det är det också svårt att förstå för en som äter allt!

Svårare att förstå är ändå Sisa´s motivering att heller äta "djurfabrikernas" djur som allt fler protesterar mot, än att äta vilt.

Hon har redan tidigare visat att hon är en riktigt omtänksam vän av våra vilda djur, men för mig är ändå hennes motivering svår att fatta.

Hoppas jag inte retat er för mycket nu?  FlörtSkrattande

[mysvensk]
0

Jag är väl hyfsat kräsen. Min mamma har tidigare jobbat som kock och haft egen restaurang och min låtsaspappa som jag bott med sen jag var liten är fortfarande arbetande kock. Så man blir lite bortskämd.

Jag har inte problem med exotiska smaker, det jag är mest kräsen med är väl att maten ska vara vällagad.

Jag äter inte söta frukter/bär/örter i mat. Jag tycker det är grotteskt, får kväljningar av blandingen mellan sliskigt och salt.

Äter inte så stark mat men det är mest av praktiska skäl då mina slemhinnor i munnen inte klarar det och att magen uppför sig ännu värre.

Undviker ren förutom i Souvas.

Otroligt less på lax och torsk.

Inte så förtjust i de klassiska currysana men tandoori är underbart.

Är väldigt kräsen när det kommer till snabbmat. Kentucky fried chicken och Pizza hut är gott, MAX funkar.

Inte jätteförtjust i asiatisk mat då jag förätit mig på den.

Flottig mat är inte så gott heller, men bra för läpparna^^

I perioder har jag dålig aptit och då är jag väääldigt svårflörtad.

Föredrar ekologiskt, fairtrade, lokalproducerat, klimatneutralt och gift- och GMO-fri mat.

Ogillar halvfabrikat. Vill ha så mycket kontroll som möjligt över vad jag har i maten.

Undviker skaldjur på pizzerior och billigare restauranger. Inte så gott och för stor risk för matförgiftning.

Äter inte häst. Har varit aktiv inom ridsport och har fobi av tanken att ev äta en kompis. Gillar inte att äta djur över huvud taget och har varit vegetarian i flera år. Tyvärr tagit ett uppehåll då självdisciplinen lyst med sin frånvaro. Äter dock mycket vegetariskt. Kött är ändå inte en stor del av min kost.

AVSKYR för övrigt om mina grönsaker kommer i kontakt med såsen. Speciellt om det är färska såser. Kalla dressingar går bra. Men vill kunna välja. Har helst bara såsen på potatisen/pastan/riset/mathavren och väljer ev att doppa annat i den.

Har för övrigt väldigt svårt att äta frukt här i Sverige sen jag var i Uganda. Då åt jag riktiga bananer, riktig ananas, riktig passionsfrukt etc för första gången! Det var himmelriket. Det var så mycket rikare smaker och inte ens konsistensen är lika!

[MargaretaA]
0

kan förstå att du tycker att min aversion mot älgkött är korkad. Det tycker jag själv också. Vet inte ens varför… kanske har det med alla älgolyckor att göra…. alla bilder av detta vackra djur som köttfärs på en vindruta…

den senaste älgen jag jag åt avslutade sitt liv i och med ett olyckligt möte med ett tåg… hade gärna sluppit veta det.

Ja människan är ett konstigt och knepigt djur…

Anders 50
0

#36  Nääää, inte korkad!  Skrattande Det får stå för dig!  Flört

Men visst är vi knepiga?

[MargaretaA]
0

okej jag tar "korkad" på mig själv Flört

Fridaaaa
1

#34 Förstår dig precis! FlörtGlad

signemo
0

Berättar med glimten i ögat.Flört

Grannfrun brukade bjuda sin bror ( som av inte tyckte viltkött var gott). Han hade för sig att det hade en ej så god smak.

på slottstek, herrgårdsstek, porterstek, wallenbergare, andra namn på köttbullar. När hon tillagade något av älgkött

Brodern tyckte det var så gott och åt med god aptit.

Hon talade aldrig om att det var älg. De hade nötkreatur på gården också. De hade kunnat ta återtag på nötkött. ( man skickar ett djur till slakt. Slakteriet slaktar och man får tillbaka det egna djuret styckat o klart)

Tron kan ibland försätta bergFlört

Var rädda om varandra

stina63
0

Jag äter det mesta av de jag får på tallriken. Som barn kommer jag´ihåg när jag var på kollo att jag fick sitta där helt ensamen i matsalen och fick inte gå ifrån förren jag hade ätet upp min tomathalva. Jag som var så envis envisade med att inte äta den alls. Det hela slutade med att jag satt själv där och sen kom större barnen skulle äta middag. Där i bland var min storasyster. Snäll som hon var så tog hon min tomat åt upp den.

Sen kom tantan igen såg att jag hade ätet upp tomaten till slut så nu fick jag lämna matbordet gå ut till mina lekamrater leka med dom.

Sen dess har jag aldrig kunnat äta tomat. Inte förren nu när jag är nästan 50 som jag kan äta en tomatskiva i hamburgaren. De är ok men inte annars. I maten går bra Men inte annarsSkrattande

AnnL
0

Jag äter det mesta. Men sen finns det ju saker som jag är mindre förtyust i men kan äta det om det bjuds.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.