Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 2605 ggr
Farwuq
0

När brinner bocken i Gävle?

Skriv in den dag då du tror gävlebocken brinner (om den nu brinner).

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
0

Den 23:e

Glad

Anders 50
0

17 dec.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

18 decGlad

/Maria

[MargaretaA]
0

den 23:e dec

chik
0

23dec ca kl 18,30…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Mirjami-78
0

22 dec.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[Sisa]
0

1 januari..Obestämd

AnnL
0

Den brinner inte alls. Flört

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Mickelberg
0

den brinner inte i år.

chik
0

Gävle bocken brann o försvann..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Farwuq
0

Så…
Det blev den 2:a december.

[peter54]
0

Aldrig hoppas jag. Skjut en gummikula i arselet på den som försöker tända på.

Flört

[GunillaF]
0

#13 Den brann i natt Peter.

Men jag håller med dig. Konstigt att inget kan få vara ifred.

Farwuq
1

Men…
Den gör Gävle känt.

Maria
1

Jag trodde det var vitsen. Att det har blivit mer som ett busstreck. Om inte Gävlebocken hade brunnit så många gånger tror inte jag att jag hade känt till denFlört

/Maria

Anders 50
0

Det var snabbt!  Måste väl vara rekord?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Woozy]
4

Hade Gävle kommun velat bygga en bock som inte kan brinna så hade de byggt en sån för länge sen.

Det har liksom blivit ett med bocken att den skall brinna. De har ju satt upp webkamera på bocken för att locka tittare.

stina63
0

Den kommer inte att brinna i år, bocken klarar sigSkrattande

Maria
0

#19 Den har väl redan brunnit eller????

/Maria

[Sisa]
0

Ja..bocken brann tidigt i morse!  Jag var och tittade på den igårkväll..i sista minuten!  Gråter

Man hade som förslag att spola den full av vatten, så det blev en isbock som inte kan brinna. Men..med det varma vädret gick det inte att göra så.

Nu har man ett nytt förslag..slå in hela bocken i tenn, så kan den stå som en prydnad för Gävle året runt!

zabelle
1

#18 Håller med dig, klart de hade kunnat fixa en bock som inte kunde brinna om de velat.

Zabelle   

KaiPon
1

Håller med #18.

Bocken har blivit en grej för Gävle. Folk har ju (som dom säger i  videoklippet på aftonbladet) sedan länge haft vadslagningar om när den kommer brinna mm. Tror inte att Gävle skulle bli lika populärt utan en brinnande bock, egentligen.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

fotokrafs
0

Synd att den brann ner,
skulle den brinna kunde den väl brunnit efter jul

aggeelin
0

#24 jag tycker som du, men anses väl som tråkig då? Flört

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

Jag tycker att det är riktigt trist att folk vill tända på den, men det är möjligt att det är något slags PR-trick från stadsledningens sida. Kanske är det till och med stadsfolk som tänder på, eller lejer någon att göra det.

Jag vidhåller min ståndpunkt - sätt bevakning på torget där bocken står och beväpna vakterna med kravallvapen som skjuter gummikulor.

Man borde också impregnera bocken så att den inte brinner. Jag minns att de gjorde det något år, men det var visst något problem med impregneringsvätskan.

Farwuq
1

Jag tycker att det är ett grovt övervåld att skjuta på människorna för en så liten sak.

aggeelin
0

#27 ingen är väl tvungen att elda på bocken?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

#27 En gummikula i arselet på en julbockspyroman är inte övervåld tycker jag. Det blir ett blåmärke från knävecken till skuldrorna och det står i proportion till "våldet" personen ifråga utsätter samhället för.

penke
0

min wilda gissning: Igår :- )

jag undra om det inte är köpmannaföreningen
( de som sponsar  bock ) som själva tänder på..
inbygd pyroteknik ¿
det är ju BRANDEN som får rubriker åt ..by´n där den brinner ..

penke

Loveradio
0

Jag tycker det är roligt när bocken brinner! :) Och spännande att följa.

Hoppades på att den skulle brinna iår. Och blev glad när jag hörde att den brunnit upp haha. Det tillhör traditionen enligt mig. Det finns t.om en restaurang som heter "Brända bocken" i Gävle.

Jag tycker att det är otroligt överdrivet att föreslå att man ska beväpna vakterna med kravallvapen och skjuta gummikulor på folk. Håller med #27

Att bocken brinner är det som har gjort Gävle känt världen över. Det finns folk som följer spektaklet via en webbkamera på nätet och Gävlebocken har t.om en blogg och en twittersida. Och man kan slå vad om den kommer att brinna på olika bettingsidor.

Och om dom skulle vara oroliga för riskerna med branden och att branden skulle kunna vara farligt för allmänheten. Varför sätter man upp Bocken då? År efter år efter år? Tycker man på riktigt att detta bockabrännade är en fara för allmänheten och morbrand och hit och dit så kan dom väl skita i att sätta upp bocken?? För så länge dom sätter upp bocken så vet dom att risken är stor att nån kommer att bränna ner bocken. Varför utsätta allmänheten för en "risk"?

Håller med #18 och #23.

- Brändes av 51-årig amerikansk turist. När han greps förklarade han att han hade hört talas om traditionen på en fest. Skrattande

- Två stycken gärningmän, en tomte och en pepparkaksgubbe sköt eldpilar på bocken. Skrattande

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[peter54]
0

#31 Det där med "varför sätter de upp bocken när de vet att det finns risk för att den kommer att brinna" låter konstigt tycker jag. Ungefär som att säga -varför bygga hus av trä när man vet att trä brinner.

Jag är benägen att tro att det är som penke säger, men det behöver ju inte betyda att jag gillar att den brinner nästan varenda år. Jag tycker att det är fånigt att sätta eld på den när man lagt ner en massa jobb på att bygga upp en så stor julbock.

Om man skulle bränna den, så skulle det i så fall vara bestämt redan från början att när julen är slut, kanske på tjugondag Knut, så bränner Gävle kommun bocken.

I år blev det ju dessutom ett riktigt västgötaklimax av bocken. Den hann ju bara precis bli klar innan den brann upp. Hur många Gävlebor hann ens se den? Jag tycker att en julbock ska väl ändå få vara över julen.

Det där med betting är ju inget självändamål, utan uppstår omkring precis vad som helst som går att ha vadslagning runt och det startade redan 1988.

Vad jag förstår är det ungefär lika många som blir arga och ledsna över bockbränningen som de som tycker att det är en kul grej.Något år hade de till och med ett medborgargarde som vaktade bocken.

De som bekostar och bygger upp den förefaller inte heller vilja se att den brinner upp, men det låter ju lite ihåligt om man inte ser till att brandskydda den som man gjorde 2007. Jag tycker hur som helst att det är riktigt trist att det finns de som vill elda upp den istället för att ha den kvar.

Loveradio
0

#32 Att jämföra trähus med en bock som reses upp 1 gång om året är en rätt märklig jämförelse i mina ögon.

Och om Gävle kommun själva brände bocken så skulle spänningen försvinna. Jag tycker det är ett spänningmoment och också roligt att se hur kreaktiva människor är. Att skjuta eldpilar är ju var ju ett väldigt udda och kreativt sätt att sätta eld på bocken.

Självklart går åsikterna isär. Alla tycker ju olika. Kanske är det också en generationsfråga?

Loveradio
0

Och jag kan hålla med om att det är lite trist att den brändes ner så snabbt. Den kunde ha fått stå kvar nån vecka till tycker jag.

Maria
1

Jag vet inte om detta är en dålig jämförelseObestämd

I Göteborg har vi ju fontänen med Poseidon på Götaplatsen och varje år skändas "han" på något sätt som ett slags studentspex. Nu blir visserligen inte staytn förstörd men….

De har målat hans snopp röd, klätt på honom och andra tokigheter.

Jag tycker detta är lite kulSkrattande

/Maria

[Woozy]
1

Gävle hamnar som sagt på världskartan tack vare bocken. Glad

Här i Västerås så hade de världens största adventjulstake i form av 4st sökarlampor för flygplan, men jag har ej sett den på ett par år nu, så jag antar de laggt ned det hela.

Jag tycker det är kul med lite spex.

[Sisa]
0

I Valbo..en mil utanför Gävle, står ett jättestort Ängla-spel på ett tak! Stod på torget I Gävle tidigare!  Glad

[peter54]
0

#33 Vi tycker diametralt olika helt enkelt. Jag ser inte den minsta spänning i om bockens får vara eller inte vara kvar över julen, absolut noll, men jag är ingen spelare heller och kanske beror det på det.

Som bågskytt får jag ju säga att visst, kanske är det udda och kreativt att skjuta eldpilar, men  i det fallet kan man verkligen snacka om risk för omgivningen.

Glad

ettlitetalias
0

Visst kan han få brinna, men han kan väl få stå kvar till några dagar före jul iaf… Vad är vitsen med att bränna ner den när den knappt hunnit komma upp ens?