Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 643 ggr
aggeelin
1

Bondens jul

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var vi mitt ute i svarta kvällen ute på landet på "Bondens jul". Mat lagade efter recept som användes för 100 år sen och allt utom kaffet och något mer var "hemodlat". Det var en överraskning för min bror som trodde att han skulle hem till oss och dricka glögg. När han kom var redan en av våra kusiner här och snart kom min son. Under tiden som vi drack glögg (han tyckte nog att det var lite "torftigt" på bordet för att var en bjudning) kom det några fler kusiner. Så talade vi om att "nu ska vi åka" och han hade bara att följa med!

Det var en riktigt trevlig kväll - här kommer några bilder.

Till vänster om ljusstaken syns en "julhög". Vi fick alla en sån med oss hem. Den hade folket på bordet till julen och högen skulle räcka till trettondagen.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
0

Lokalen var fint pyntad och jag kände mig på något sätt som om jag var med i ett trevligt program på tv!

aggeelin
0

Mellan rätterna var det underhållning och de var riktigt bra på att spela och sjunga!

aggeelin
0

Första rätten var, tvärsemot vad jag är van med, risgrynsgröt. Den "vita" gröten med smörklick i som bara kokades till jul (annars kokades den med vatten). Det jag berättar är enligt vad Karin som höll i det berättade.

Andra rätten julgädda - mmmm så gott!

Tredje rätten är den på bilden. Kallskuret. En tjälknöl, hmmm något annnat, en paté och en sylta. Jättegott!

Sen det korv, olika rötter och Potatis.

aggeelin
0

Min bror uppvaktades av tomten som kom med en massa ost och rapsolja i fin förpackning. Kul idé att leverara presenten från mig!

aggeelin
0

Blev nyss utkastad härifrån!!! Återkommer snart med lite mer.

aggeelin
0

Före desserten var det tänkt att vi skulle åka häst och vagn för att se på stjärnnorna. Nu var det en mulen kväll och när det blev dags att åka så hade det också börjat regna. Men såklart att vi skuille åka! Min sjal fick fungera som mössa Skrattande

aggeelin
0

Andra hade paraply!

aggeelin
0

Desserrten var  en fantastiskt god ostkaka med mycket ost i!! Och fyra sorters  ost med sylt och tre sorters knäck!! Men fick inga bra bilder på det.

En verkligt trevlig kväll!

Anders 50
0

Vilken toppenkväll det måste varit!  Kul idé med "gammaldags" mat. Och allt som du beskriver hade lätt platsat i min mage! Flört

Men lite märkligt att det börjades med risgrynsgröt?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

stina63
0

Tack Agge för du delar med dej av bondens jul. Så mysigt det ser ut, Maten ser väldigt god ut. Härligt mysigt sitta där ute Även om det var kallt Kyss

aggeelin
0

#9 Enligt vad Karin berättade så var det så de gjorde enligt det hon hade hittat om jullen för 100 år sen. Det kan säkert vara regionalt hur det görs. Hos oss har vi alltid slutat med gröten.

Det var gott med alla rätterna och de serverades snyggt på tallrik. Det var bra för då orkade vi äta och smaka av allt. Korven med rotfrukter var riktigt gott och ja, allt, patén, syltan och allt det andra.

Kocken hette Oscar och syltan var enligt hans mormors mors recept. Där fanns hennes egna ändringar utefter hur hon tyckte att rätten blev bäst.

[GunillaF]
0

Det var en bra idé att ha en gammeldags jul. Tror att många skulle behöva se och uppleva hur det var förr. I dag ska det vara sånt överflöd av allt, speciellt på julbordet.

Men det ser mysigt ut på dina bilder och ni verkade ha en trevlig kväll

Tänker på efterrätten…Här uppe i mina hemtrakter så åt de surlingon/vattlingon, strösocker och vispgrädde till efterrätt förr. Jag och min familj gör det fortfarande. Det är supergott och en lätt och bra avslutning efter all julmaten.

chik
0

agge"""""""""" Vad fint, Häftigt.. Det är sådana här saker som skapar julstämning, kan jag tycka..

O tack för de fina bilderna…Så härligt.. Om man hade fått önska sig så hade det varit mysigt med snö o lagom kalt o stjärnklart….

Men detta gick ju lika bra.

Tack..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
0

Åh, vilken spännande kväll det måste ha varit. Fina bilder ocksåGlad

/Maria

aggeelin
0

#12, 13, 14 - ja det var en  riktigt trevlig kväll! Och roligt att åka ut med häst och vagn också!

[Sisa]
0

Tack agge!..för att vi fick vara med!  Glad

ettlitetalias
0

Ooooh vad härligt det låter! :D