Att hitta antika saker..
i trädgården.
Igår hittade jag en gammal rostig spik i min rabatt och jag undrar så om det är från en båt då havet gått ända hit upp. Skulle vara intressant att veta dess historia.
I Ljustorp hittade jag en tennmugg, tennslev flera silverskedar ett par barnskor från slutet av 1800 talet och en ströburk med kanel från 1889.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Vilka spännande saker du har hittat
Nu vet jag inte riktigt var du bor men att spiken ska komma från en båt är nog ganska osannolikt då man inte använt spikar i båtar så länge.
Åtminstone inte spikar som rostar
/Maria
Intressant:) Jag är ingen sånt, som direkt är intresserad av värde på saker:) Jag kollar mer på utseendet:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har hittat en del gamla saker här på gården.En sak som jag vet åldern på är ett mynt som jag hittade för några år sedan när jag grävde i en rabatt intill huset.
Det är en 1/6 Skilling från 1830.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag har ingen aning om värdet på sakerna det är bara historien bakom som intresserar.
Vi har hittat stenyxor, bronspilspetsar, och annat från bronsåldern. Sen hittade pappa en leksaks pistol, bredvid vår vedbod. Kanske från sekelskiftet. Bor ju på 1600-talsgård, så här kan man finna mycket.
Wow vad ni hittar i trädgården. i min har jag hittat porslinbitar. Undrar varför dom gräver ner porslin i jorden?
Det fanns ingenstans att göra av med sakerna från hushållet Tina så de grävde ner allting.
I Ljustorp var hela gården och skogen full av glas och porslin bara man grävde lite, gården och stugan var från 1800 talet.
Jag gjorde ett bord av skärvor jag hittade, det fick en väninna!
Aha kanske därför som man gräver upp mellanåt bitar av porslin färgade fina bitar.
Där jag har min stuga de har varit där sen 40 talet då var området ute på landet i malmö. Dom byggde kolloniområdet på en åker,. så det kan säkert hittas mera där om man har tur kanske.
Hittade en gammal kritpipa när vi grävde ur köket på vårt gamla torp.
/Maria
#0 Cristine, det där är en vanlig smidd spik och såna har inget med båtar att göra. Innan man började tillverka spik industriellt, var alla spikar av den sorten. Man kan fortfarande köpa handsmidd spik hos en smed.

#1 och #10
Vi hittade några som såg likadana ut i hamnen i Wivstavarv nere i vattnet, därför trodde jag att de hade med båtar att göra.
hehe cristine vilken stor text du fick fram
Vet inte varför den blev så!