Dagens ord...downshifting
Det är på tapeten just nu, varför så mycket på engelska?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det kommer mer och mer in i vårt språk, eftersom man ser det överallt nuförtiden. Det mesta på TV är på Engelska, mycket på nätet är det och många som spelar online pratar engelska med folk från utlandet.
JO, det stämmer nog att det kommrm mycket ord från utlandet. Men det innebär inte att folk blir bättre på att prata riktig engelska, eller läsa, kanke jag ska säga.
Många uttryck som kommer in i språket r lite roliga, tycker jag,
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#2 Ja, en hel del ord som vi får in kommer som sagt från nätet, och här används mycket slang.
Det är inte nog häftigt (coolt ska man säga nuförtiden) att säga det på svenska, så enkelt är det tror jag. 
Ta bara det där fula förb … ordet "ultimata" som används i snart sagt varenda sammanhang fast det finns svenska ord som duger lika bra - yttersta, fulländade, slutgiltiga.
Dessutom används det ofta i fel sammanhang, när man egentligen menar optimala.
Det engelska språket har många fler ord än det svenska och när det inte finns ett svenskt ord är det väl bra att ta ett engelskt, men att ta in ett ord från engelskan som vi redan har ord för i svenska tycker jag är löjligt.
Jag börjar faktiskt bli riktigt less, det blir för mycket tycker jag..varför kan man inte säga bekräftelse i stället för feedback t.ex
aircondition, airbag ,date, deadline, anti-age-cream, brainstorm, bodybuilding och bodyguard, ja det finns hur mycket som helst.
ja dessa ord…
jag använder nog inga. Mer än cool då. till mina barnban.-För det tycker dom är pinsamt när jag säger.
fast Svenskspråket är väl uppbyggt på utländska ord. Mycket tyska.Eller??
Lena.P är jag i verkliga livet.
Svenskan har många franska ord efter Bernadott som blev kung.
peter 54, varifrån har du fått det att engelskan har fler ord än svenskan?
Det finns en bra sajt här om språk. Den heter Språk i Fokus.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag har börjat använda mer och mer engelska när jag pratar, min gissning är att jag omges så mycket av engelska i vardagen att det är dom orden som finns närmast till hands i minnet och det händer att jag glömmer vad det svenska ordet är och blir helt enkelt tvungen att använda det engelska istället.
Det blir lätt så när jag sitter vid datorn och musiken är på engelska, filmer och serier är på engelska (eller japanska/kinesiska med engelsk text), böckerna jag läser är för det mesta på engelska. Pratar jag med någon på engelska så ställer min hjärna snabbt om till att tänka på engelska så det är helt naturligt att det smyger sig in även när jag använder svenska.
Jag gillar inte mycket av dom engelska ord som tagit sig in i svenskan (det gäller även många som jag använder själv) men jag tror att det är oundvikligt med tanke på hur stor del engelskan har blivit av vardagen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag håller med Peter om att det är onödigt att ta in nya engelska ord där vi redan har svenska. Som t ex förkortningen REA, som alla vet vad det är. Det är då fånigt att ta in det engelska SALE. Det där retar mig på
.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Mig gör det ingenting att det blir mer och mer engelska. Språk utvecklas alltid, och jag råkar vara ett stort fan av engelskan ;)
#13 Det fick jag lära mig i fjärde klass när vi började läsa engelska. Då sa man att det finns ungefär 4 gånger fler ord i det engelska språket än vad det gör i det svenska. Siffran är väl inte statisk förstås och heller inte exakt, men jag har stött på samma uppgift många gånger sedan dess.
#16 Jag gillar också engelska, men för den sakens skull vill jag inte börja prata svengelska. Jag tycker att man kan prata svenska när det är svenska som gäller och engelska när det är det som gäller, inte blanda i onödan.
Rent allmänt bygger svenskan på fornnordiska, men över tid har inslag av franska, tyska och engelska kommit in. Att språket utvecklas är självklart, men det är inte riktigt det jag menar med min kritik.
Jag menar bara just det som aggelin ger ett så bra exempel på - varför ska man säga "sale" när det redan finns ett fungerande uttryck i "rea"?

Håller med om att det gåttför långt med att blanda in engelska ord i tid och otid.
Bättre att vi vårdar vårt svenska språk.
#17 Där ser man hur myter sprids. Kolla med dem som läst språk på senare tid, så får du också veta att det inte stämmer. Jag trodde också på det en gång i tiden.
Hur ska man dessutom kunna räkna de ord, som finns i ett språk?
I svenskan sätter vi ihop ord, som inte sätts ihop i engelskan. Betyder det att de har fler ord?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973