Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 911 ggr
[peter54]
0

Årets första huggorm … ar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var det ju äntligen lite soligt och inte så förbaskat mycket blåst, så jag tog en promenad ut till mina favoritplatser för att söka efter årets första huggorm.

Först gick jag till den lilla udde i åkern här bakom, där finns ett röse som huggormarna sannolikt övvervintrar under djupt nere på frostfritt. Där fanns dock inte ett liv, vinden bet i ordentligt där.

Jag fortsatte och gick över på nästa lilla åkerplätt som legat i träda ett par år och där såg jag plötsligt en huggormshona ligga på fjolårsgräset kanske 15 meter från kanten till skogen. Den såg mig först, så jag hann bara ta en bild innan den försvann under det gula fjolårsgräset.

[peter54]
0

Jag fortsatte promenaden och bara 30 meter från den första såg jag en till, också en hona ungefär lika lång som den första, runt 70 cm, men nästan dubbelt så grov.

Den här var redan i rörelse, så jag såg den på bra håll, men samtidigt var den i förflyttning såpass snabbt att jag aldrig hann få en bild på hela ormen.

[peter54]
0

Ytterligare 30 meter bort hittade jag en tredje huggorm, sannolikt en hane, men kan ha varit en halvvuxen hona för jag fick ingen bra bild på stjärten, så jag är osäker.

Jag "stötte" den hr ur legan som var bakom en sten så jag såg inte ormen förrän för sent, så det försvann inunder fjolårsgräset innan jag ens hunnit höja kameran.

Dock, vis av mångårig erfarenhet, stod jag blickstilla i ungefär tio minuter utan att knappt ens blinka och då dök ormen upp igen, så jag hann få ett dussintal bilder innan solen gick i moln och ormen drog sig undan.

[Pirkkolino]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Wow, vad fina de är. Glad

Cristine
0

Och stora!Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag passerade Öbykulle igår, ett häritrakten känt ställe för ormare. Det var mycket folk som gick där och kikade, vet inte om de såg något men varmt var det så kanske… du hade turen att se flera.

Funderar på om du bor på ett av deras favoritställen eller om vi alla kan se dem om vi åker ut på landet och är uppmärksamma?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

#5 Här är förhållandevis lite reptiler där jag bor, faktiskt färre än på någon annan plats jag bott bortsett från när jag bodde i Jämtland.

Jag har lång erfarenhet (50 års vana) av ormletning och vet ganska väl var jag ska leta för att ha störst chans att hitta orm.

Ja Öby Kulle känner jag till. Det ligger dagsfärska bilder därifrån i vårteckentråden på svensk natur iFokus.

Så här på våren när reptilerna tittar ut för att värma sig efter den långa vintern är det nog bäst chans även för "noviser" i ormletning att hitta på dem.