Blir det bättre tider?
Ett samhälle är demokratiskt när de arbetslösa, sjuka, hemlösa, gamla och barn kan njuta samma civila, ekonomiska och sociala rättigheter som de största och mest kraftfulla besitter.
Det tänker visst Juholt åtgärda, vi vet ju att allt detta är omöjligt på sikt, det behövs mycket tid till det, men jag vill ge honom en chans
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tror att han är bra för sossarna, många liknar honom med Palme. Visst en duktig debbatör
njäää
just det är sossarnas problem,de är ett bidragsparti..
som de döda romerska kejsarna köpte makt och lugn
med bröd och skådespel
det är en bra bit från
till var och en efter behov
från var och en efter förmåga.
penke
Jämfört med många länder i världen så har vi det oförskämt bra i Sverige.
/Maria
I den här frågan #0, behöver inte jag tillägga någonting. För att jag håller med helt och hållet #2 Penkes och #3 Bombleboos tankesätt.

Förstår inte att man kan se A-kassa, sjukförsäkring, pension som bidrag. Vi betalar trots allt till A-kassan och pension är intjänade pengar. Sjukförsäkringen är till för att kompensera sjukdom men dålig ersättning, därav jobbar så många trots sjukdom.
Instämmer ändå med bumbleboo att vi har det bra här i Sverige men finns många utsatta personer som har det riktigt dåligt..
Tror inte att det blir bättre tider, men jag klagar inte på hur JAG har det. Många andra har det sämre, men det finns väl inget land där alla har det bra?
Sverige är nog ett bra land att leva i trots allt!
"Framtiden var bättre förr!" 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag är inte speciellt engagerad i politiska sammanhang, men jag tycker ändå att den socialdemokratiska grundtanken är bra och att den politik som borgarna nu driver är för hård mot de som redan är utsatta.
Därmed inte sagt att jag vill ha något bidragssamhälle där ingen känner att det är nödvändigt att dra sitt strå till stacken för att man kan leva gott utan att göra ett handtag.
Jag tror heller inte att det egentligen ingår i den socialdemokratiska grundidén. Socialdemokraterna har drivit en för gammalmodig mespolitik de senaste åren och nu vid senaste valet fick de betala priset för den.
Jag lyssnade på Mona Sahlins avskedstal på extrakongressen härom dagen och jag måste säga att det hon sa var mycket bra, så bra att jag orkade sitta kvar och lyssna till hela talet och det vill inte säga lite när det gäller mig och min uthållighet när det gäller politiska tal.
Det kan hända att jag väljer att rösta på socialdemokraterna vid nästa val, det var länge sen sist jag gjorde det.

Jag anser att vi har det bra om vi jämför med U-länderna men trots allt har det framgått att vi har dom lägsta pensionerna i EU-länderna och en rapport från Rädda Barnen där Svenska barn har det fattigt, inte alla men många..tyvärr..många barn som inte kan följa medverka vid idrottsaktiviter pga många ensamstående o sjukskrivna har det svårt.
Finge jag inte en månatlig summa från min särbo skulle jg inte ha något att leva på. Jag får 5.045 i pension skulle jag vilja ta ett lån så går det inte då man måste ha ingres på över 100.000 om året.
#9 Nu vet jag inte om jag är fräck christine
men är det inte så att du har levt och arbetat utomlands i 30 år och då inte betalt skatt i Sverige eller? Då är ju det ändå ganska rimligt att man hamnar på en låg pensionsnivå.
Sedan ska den summans rimlighet givetvis ses över för man ska ju kunna klara av boende, räkningar och mat.
/Maria

Ingen ska behöva ha en pension som man inte klarar sig på, kostar lika mycket för en pensionär att leva.
Nu sticker jag ut hakan…
Tyvärr är det fortfarande många som mycket väl hade klarat att jobba som lyckas få bidrag. De pengarna hade de som är sjuka "på riktigt" och inte klarar att jobba, behövt bättre.
Zabelle
#12 Det är väl tyvärr detta som föranlett snävare restriktioner.
Jag tycker däremot att man bör kunna bedöma sådana här frågor på individnivå och inte se rakt av över lagar och förordningar.
Precis på samma sätt händer nu med de som behöver ledsagning och assistans. Tydligen räknas fusket vara runt 12% läste jag någonstans och det drabbar ju tyvärr hela gruppen.
Men även här borde man kunna titta närmare på varje enskilt ärende. Mycket jobb men säkerligen pengar att spara och nöjda människor.
/Maria
#13 Hörde om någon idag som fuskat till sig över en miljon i sjukbidrag i över 10 år. Sen läser man om barn som inte får den hjälp och assistans de verkligen behöver.
Zabelle
#14 Ja, det är så man blir förbannad…
/Maria
Jo men jag jag fick mer som sjukpensionär och jag betalar skatt sedan jag kom hem. Visserligen får jag 58 kronor för de tre år jag arbetade innan och 4 kronor för jobbet jag hade när jag kom hem.
Det var bara taget som ett exempel för det finns ju pensionärer som inte varit borta men inte har mycket mer.
Visst finns det mycket fusk och andra som får lida för det eftersom det drabbar alla överlag.
#16 Att pensionerna är för låga är inget att snacka om.
Alla har ju inte haft förmånen att kunna skaffa pensionsförsäkringar eller ha kunnat jobba ett helt arbetsliv med stor inkomst.
Så visst måste man göra något åt lägstapenisonerna.
Vad jag menar är att det finns ofta en förklaring till varför man hamnar i ett visst pensionsläge.
/Maria
Förr fanns det något som hette existensminimum, finns det fortfarande?
Zabelle
Jag och Rasmus har levt på existensminimum från socialen.. Det var inte mycket pengar man hade över då..
Tack Bumbleboo.

Nu har Juholt hamnat i blåsväder efter att det uppdagats att hans flickvän dömts för bedrägeri, eller särbo kanske det var
Borde han berättat innan valberedningen gjort sitt val?
# 22 OPS!! 

#23 Han borde ju förstått att det skulle komma fram, politiker granskas väldigt noga. Man kan inte ha många lik i garderoben 
Man undrar om vaberedningen visste och godtog det och att det först senare kom ut i media.
/Maria
Man undrar också om det verkligen är sant..

#25 Tror inte valberedningen visste men kanske inte Juholt villa att det skulle komma fram förrän han blivit vald….bara en teori jag har
#26 Juholt medgav att det stämde igår på nyheterna, ingen bra början för honom
Jag tycker det är lite fånigt jag.. Hade han inte haft någon i sin närhet som gjort något dumt så hade de letat upp en och skrivit om något den gjort.. Ingen har väl ett helt fläckfritt liv.
Alla dessa stora gubbar i politiken har massa bakom sig som de inte vill ha ut och media gottar sig i det så fort de får reda på det.
Det får man räkna med om man ska vara en offentlig person.
Jag blir mest arg på att de aldrig står för de dom säger. Som Ohly. Man kan inte en dag säga att jag är kommunist och sen när det blir lite jobbigt ändra sig.. Där tappade han massa förtroende från mig.
Just nu orkar jag inte med politikent. Kollar inte på nyheterna eller läser tidningarna heller.