Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 10325 ggr
Cristine
0

Använder du microvågsugn?

Jag använder min till att tina upp fysta varor med ibland om jag har bråttom.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
0

Jag "lagar" aldrig mat i micron.

Tinar bullar, värmer nåt grillat och nån gång en färdigrätt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

Har heller aldrig lagat mat i micron men tinar gör jag och värmer emellanåt.

/Maria

[GunillaF]
0

Värmer oftast min lunch i micron samt tinar bröd i den.

[LucyInTheSky]
0

Jag gör min havregrynsgröt i den, mindre disk på det viset och går fortare än på spisen.

Annars så tinar jag saker där, värmer oboy. Används nästan dagligen =)

[Asta]
0

Tinar olika saker. Kokar alltid ris till maten i den samt morgongröt de dagar jag äter gröt. Smälter choklad när det behövs. Värmer te där ibland.

[peter54]
0

Jag har aldrig använt micron till att färdigställa mat, men min fru gör sin gröt i den. Jag tinar frysta grönsaker och bröd och värmer barnens pannkakor på morgonen.

chik
0

Tinar o värmer vatten ….

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anders 50
0

Gör jag fel, för min havregrynsgröt blir godare i en kastrull på spisen!

[Asta]
0

#8 - nu gör jag aldrig havregrynsgröt för det kan jag inte äta, men det handlar om att slippa att få en gryta att diska. Åtminstone för min del. Råggröt som jag gör blir helt OK i mikron.

Karmatarerskanise
0

Jag värmer resten i micron.
Lagar aldrig mat i den.

Tinar händer det väldigt sällan att jag gör. Tinar hellre i kylen.

[MargaretaA]
1

1 dl havregryn. 1 1/2 - 2 dl vatten och lite salt. Micra i två minuter och woila. Det blir perfekt! Kyss

och så slipper du diska grytan sedan Tungan ute

aggeelin
0

Jag använder mikron ofta, och inte havregrynsgröt, där håller jag med asta, men annan gröt.

Nu har vi idag fått brev från Skanska som säger att vi SKA använda mikron istället för spisen. Och det gör vi ju, men jag blir så arg på allt de skriver, det spelar ingen roll hur mycket eller lite vi tvättar. Grannen som är sex personer i boendet, de har lägre kostnad än vad vi har. Vi jobbar mycket, använder inte spisen mer än på helgen, tvättar mindre, duschar mindre än se som är sex personer men har mycketk högre elkostnad än vad de har.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

#8 Jag har smakat min frus microlagade gröt och jag tycker att den smakar rå, okokt men varm. Jag gör alla sorters gröt på spisen och då blir den tillagad, kokt och smakar inte rå.

Gröt som kokas med bara vatten är det inga problem att diska efter. Bara ställ kastrullen i ett par timmar med kallt vatten och allt följer med när man häller ur vattnet.

Vissa sorters gröt måste vispas hårt, exempelvis rågmjölsgröt och då kan man inte laga till den annat än på spisen.

Min dietist säger dessutom att den sortens gryn som används för microgröt är behandlade på ett sätt som gör gröten mindre nyttig jämfört med "långsamma" gryn. Alla spannmålsprodukter som har prefixet "snabb" är sämre menar hon.

aggeelin
0

Jag kokar rågflingor blandat med div gryn i mikron, jag blötlägger dem över natten. Det blir jättegod gröt, enligt min smak. Havregrynsgröt blir inte god i mikron, tycker jag. Den blir precis somdu säger Peter, okokt.

Maria
0

Appropå att koka gröt i micron så har jag heller aldrig förstått vitsen.

Det blir en slags otrevlig hetta och du får ändå en tallrik att diska.FlörtKastrullen är inga problem med att få rent tycker jag.

/Maria

chik
0

Jo!!Nu kom jag på att jag har lagat mat en gång i Micron.

En FläskfileFörvånad hade fått en bok om o laga mat i Micron..

Det gick inte bra..Blev helt mumifiserad. Inte ens hundarna ville ha den…Vet inte vad jag gjorde för felSkrattande

Anders 50
0

Då var jag inte ensam då, om att tycka att gröten(havregryns) blir bättre på spisen. Glad

När jag skaffat micro för många år sedan så skulle jag prova att "steka" ett ägg, knäckte det på ett fat, la ett annat fat uppochner över, som jag fått tips om.

Efter en stund så exploderade det i micron..översta fatet gick i taket med en smäll…gulan hade exploderat.

Man skulle visst stuckit sönder gulan innan….

Intressant jobb att torka ur micron sedan. Glad

chik
0

Anders.

ÄggFörvånad Jag har eldat i den.Det var svårt o få rent.Men den fungerar fort farande o vi har nog haft den i mer än 15 år..Så dom där Microna är lika sega som det man försöker laga i dom.

Havregrynsgröt äter jag nästan varje dag, o den gör jag på spisen..

[Asta]
0

Jag fick en explosion i vanliga ugnen en gång i tiden. När jag bakade Potatis. Hade förmodligen inte stuckit tillräckligt mycket i den och den exploderade. Small som fasiken. Det var inte ett dugg intressant att städa ugnen. Fastbränd Potatis överallt.

Kom därmed på att jag faktiskt bakar Potatis där ibland. Om det bara är en Potatis som ska bakas.

Grötkastruller är något av det äckligaste som finns att diska. Framförallt om det varit havregrynsgröt i. Örk! När jag äter frukost är allting äckligt, jag är glad om jag lyckas få ner det så om gröten är bättre i grytan eller micrad kan jag inte ens uttala mig om.

[peter54]
0

#19 Så tycker inte jag. Havregrynsgröt bränner aldrig fast om man kokar den rätt och då är det bara att hälla kallvatten i kastrullen efter att man ätit klart.

Sedan är det bara att låta kastrullen stå så ett par timmar så kan man bara hälla ur vattnet och alla grötrester följer med, kastrullen behöver knappt diskas alls efteråt.

Gröt som kokas med mjölk däremot, är en helt annan femma. Där bränner det fast. Vi fick ett tips om att man häller vatten i kastrullen och lägger i en diskmaskinstablett och låter det stå några timmar. Då blir det mycket lättare att diska ur kastrullen.

[Asta]
0

#20 - Nu gör jag aldrig havregrynsgröt för jag tycker det är som att äta snor, men mitt problem är inte att det bränner fast. Utan att det är en äcklig geléaktigt gägga i kastrullen som jag har svårt att göra något åt. Töntigt jag vet - men lätt att undvika.

[peter54]
0

#21 Snor? Jamen då får man lägga grynen i kokande vatten istället, så får man en mindre slät gröt.

[Asta]
0

#22 - jag äter råggröt istället. Avskyn till havregrynsgröt är för djup. Och det går bra att leva utan. I annat tycker jag om havregryn.

Cristine
0

Gröt som man vill ha mjölk i som mannagrynsgröt t.ex kokar man i vatten och tillsätter torrmjölk då den är klar.. Då kokar den inte fast

Cristine
0

Gröt som man vill ha mjölk i som mannagrynsgröt t.ex kokar man i vatten och tillsätter torrmjölk då den är klar.. Då kokar den inte fast

Anders 50
0

Det här med metallföremål i micron…metallfolieformar, m.m. Det sägs att vissa föremål av metall är ok, men jag vågar inte testa.

Någon som vet??

Cristine
0

Jag brukar micra i en metallskål, och ibland har jag skeden kvar i muggen när jag mikrar kaffe.

[peter54]
0

Det handlar väl om att metall är för tät. Jag har aldrig metall i micron. En gång glömde jag mig och ställde in en tallrik med guldkant. Det smällde och sprakade och jag tog ut den direkt.

Jag tror att det snabbaste sättet att sabba en micro är att stoppa metall i den.

AnnL
0

Har ingen microvågsugn. Sambon vill inte ha någon eftersom han säger att maten får för mycket stålning i den.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

starhawk
0

#26: En gång när jag micrade ägg hade det övre fatet gulddekor, det var lite av julgransbloss

Jag har helt slutat med Micro, läste ett par artiklar om det, fick reda på att många hundar och katter vägrar micrad mat och så läste jag om rädisexperimentet, samt det faktum man själv lätt konstaterar, att micrad mat smakar inte lika mycket. Nu blir det spisen och ugnen för jämnan, mycket disk? har ni aldrig hört talas om diskmaskin?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[peter54]
0

#29 Vad för slags strålning då? Microvågsugnar jobbar ju med två elektriska fält som aktiverar vattenmolekylernas positiva väteatomer så att värme uppstår. Finns inget vatten blir det ingen värme. Där finns ingen strålning utöver den som alla elektriska apparater avger.

starhawk
0

#31: Vet du inte hur en Microvågs ugn fungerar? Den avger kraftig mikrovågsstrålning, att utsättas för den är mycket skadligt, det är därför glasluckan har avskärmning och luckan måste vara stängd för att man skall kunna köra den. Mikrovågstrålningen "agiterar" främst vattenmolekyler vilket genererar värme

Anders 50
0

Ingen mer än Cristine som micrar metall??

[peter54]
0

#32 Hmm, onödigt aggressiv attityd du har tycker jag. Din inledande fråga insinuerar att jag är dum i huvudet och det känns inget bra.

Jag vet hur den fungerar och det handlar om elektriska fält som flexar en energiström emellan sig 5000 gånger per sekund aktiverar de positivt laddade väteatomerna i vattenmolekylerna, därför uppstår värme i allt som innehåller vatten.

Det skadliga i micron är just att vi innehåller en massa vatten. Någon knäppis stoppade in en liten hund i micron för att värma hunden när den var blöt och hunden dog förstås på ett par sekunder. Det har med uppvärmningen av vattnet i hundkroppen att göra, inte att ugnen avger någon farlig strålning.

Om man påstår att apparaten avger strålning som är farlig tycker ju jag att man behöver berätta vad för slags strålning det handlar om och varför den är så farlig och då menar jag inte själva microvågorna.

Microvågorna är farliga för allt liv så klart, men bara om man utsätts för dem direkt. Det finns inget cesium 137 eller något annat i den microvärmda maten.

[Asta]
0

Jag kan mikra metall på så vis att om jag värmer vatten i en mugg kan jag ha en tesked ståendes i vattnet. Det lär hjälpa till på något sätt.

Sedan har jag läst någonstans att om man mikrar fisk så kan man sätta folie på fenor och sånt som man inte vill ska torka ihop.

Däremot så vet jag några som stoppade in Potatis invirad i aluminiumfolie eftersom det var så de trodde den skulle micras och den ugnen gick sönder. Men det var ganska många år sedan vid det här laget.

Där kom jag förresten på något. Både mamma - åtminstone innan hon blev dement - och syrran mikrar lutfisk. De påstår att det är  bästa sättet att tillaga den. Jag äter inte lutfisk så jag vet inte.

Effie
0

Micron hemma har jag mest som äggklocka numera, fast det händer att jag tinar eller värmer mat i den. På jobbet finns det bara micro för att värma lunchmaten i så där har jag inte mycket val.

Vad metall beträffar, så har jag hört att man ska ha en sked i muggen när man värmer vatten. Det lär finnas en risk att vattnet blir för varmt, och att det då skvätter (exploderar?) när man ska ta ut muggen. Jag har inte råkat ut för detta själv.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

starhawk
0

#34: Okey! ber om ursäkt för mitt lilla utbrott i början.

Nu är det så att i Mikron sitter en Magnetron som genererar mikrovågstrålning, man kan också kalla den för elektromagnetisk strålning med väldigt hög frekvens mikrovågor syftar just på att våglängden är väldigt kort och då blir även frekvensen väldigt hög, i och med att strålningen är elektromagnetisk till sin natur så agiterar den främst polära atomer såsom vatten.

Det där med hunden är rätt intressant först hävdades det intensivt att det var fråga om en vandringsmyt, sen kröp det fram att det faktiskt var sant

#35: Ja skeden hjälper faktiskt, den ger en yta där bubblor kan bildas, porslinet är oftast för slätt, annars kan vattnet bli supervärmt varvid det formligen exploderar när man stoppar en sked i koppen

Tidiga mikrovågsugnar kunde gå sönder av för mycket metall det kunde bli en återkoppling till magnetronen som överbelastade den, moderna mikrovågsugnar är emellertid skyddade från detta

[MargaretaA]
0

En fd chef till mig skulle tina fyra kanelbullar i micron. Hon visste inte hur den fungerade och satt tiden till 20 minuter. Sen åkte hon iväg för några inköp.

Det stank bränt i lokalen en hel vecka efteråt Skrattande

Hon ursäktade sig med att hon trodde att micron funkade som en vanlig ugn. Så kan det gå. Förvånad

Karmatarerskanise
0

#30 Har du hört talas om att det finns folk som diskar för hand? ;)

I vår förra micro kunde man inte ha metall. Det flög gnistor och kunde ta fyr. Den jag har nu har ett läge där man kan värma metall också.

Tycker micro är jättebra. Det går snabbt på lunchen. :)
Eller är behändigt om man ska göra popcorn :)

starhawk
0

Hade en före detta arbetskompis som lät flickvännens korvar (vanliga grillkorvar) vara fem minuter i mikron, hon åt dom i alla fall men det knastrade rejält. Sen har vi alltid dom som fnyser åt att man inte kan koka ägg i mikron, men dom fick göra ren mikron själva!

#35: Har faktisk Mikrat lutfisk en gång i tiden det var sån där pipfisk som piper när den är färdig, var varken bättre eller sämre än "konventionellt" tillagad lutfisk tycker jag och brorsan

[MargaretaA]
0

när jag var nybliven microägare 1987 så provade jag att rosta kastanjer i den. Det gick inge bra kan jag meddela. Har inte vågat mig på kastanjer sen dess. Jag minns fortfarande lukten Skrikandes

starhawk
0

Tja när vi skaffade Mikro så var mitt största skäl att man kunde göra Mikropopcorn i den, gjorde dom på jobbet också, då luktade det popcorn i hela korridoren. Numera är popcorn en ytterst sällsynt grej för mig och då köper jag dom färdiggjorda

[peter54]
0

Ja ochs å har vi de "kollegor" till mig som försökt tina en djupfryst råtta i micron - med en häftig explosion som följd och dessutom en obrukbar micro.

Glad

Cristine
0

En Råtta?Förvånad

Karmatarerskanise
0

Hahaha precis Christine, en råtta? Tungan ute Förklara gärna vad en råtta gjorde i micron peter54 Glad

[MargaretaA]
0

Förvånad varför i helsefyr vill man tina upp en råtta?

starhawk
0

#46: Exakt min tanke! men så kom jag att tänka på ormägare, en del av dom har frysta råttor på lager och måste givetvis tina upp dom innan dom ges till ormen

[MargaretaA]
0

ja just det. Tänktente på det.

Cristine
0

Nu föll poletten ner!Skrattande

[MargaretaA]
0

kallas också för Satori eller EurekaSkrattande

Cristine
0

Men varför flög råttan i luften?

[peter54]
0

Ja vi som sysslar med ormar har oftast deras mat i frysen. Jag tinar mina frysta foderdjur i ljummet vatten, men det har hänt att folk tinat i micron.

Råttor luktar ganska otrevligt så jag skulle aldrig göra så. varför det händer ibland att råttan exploderar vet jag inte, bara att det har hänt mer än en gång.

Glad

Anders 50
0

#52 Har för mig att det beror på tarmarna, de sväller för fort och så…Poff!  Inte bra!  Flört

[MargaretaA]
0

kan förställa mig att det inte bara gäller råttor. Vad skulle hända om man stoppade in oss i micorugnar.

Jätte"Poff" förmodligen…

aggeelin
0

PÅ Tal grötdiskussionen, så tycker man antagligen om havregrunsgröt eller inte. Jag håller med asta om att det är något med konsistensen, som en dimmig novembermorgon, jag äter också råggröt som har mer substans, och så har jag blivit itvingad havregrynsgröt som barn, med socker på . huvva!!! Men förstår att de som inte har det tycker att det är gott. Och så har vi ju dem som aldrig skulle äta gröt alls…

fotokrafs
0

Har ingen microvågsugn, inget vi tänkt köpa heller.

aggeelin
0

#56, jo det är ju olika hur man är van. Sonen som växt upp med mikro sa en gång, "går det att värma mat i ugnen?" och för mig som är van är det svårt att tänka mig att vara utan. Nu har vi ju också fått en massa råd av Skanska (på tal om att vi i husen här alla har en mycket hög kilowattkostnad) de har sagt t ex, använd inte spisen, använd mikron bl a bla bla , det mesta av det de skriver gör vi, ändå har vi mycket hög kostnad, på vintern, när värmen är på, och vi har kallt inne, mest p vissa partier

fotokrafs
0

Skrattande

Vi tinar mat i kylen, och lagar på spis eller i ugnen. Men visst hade vi micro så skulle den säkert vara praktisk och användas ibland.

Nu har vi lite kök så tror knappt att en micro ens skulle få plats ändå.

[peter54]
0

Jag äter många sorters gröt, men det skulle aldrig falla mig in att ha socker på havregrynsgröt. Till den tar jag lingon eller möjligen äppelmos. Råggröt äter jag också, men inte med rågflingor utan med grovt rågmjöl. Den gröten måste vispas mycket och hårt, annars blir det klimpar i och det tycker jag inte om. Till den gröten äter jag också lingon eller möjligen sirap.

Något av det äckligaste i grötväg jag har ätit var stekt gammal havregrynsgröt. Min morfar sparade gammal havregrynsgröt och stekte dagen efter, huga vad läbbigt. De vita grötarna, mannagryns- och risgrynsgröt, brukar vi ha kanel och socker på, men jag kan ta lingon till dem också.

Vi har en liten micro som vi fick på köpet när vi köpte ny kyl och frys för 7-8 år sedan. Den är formad så att den passar in i ett hörn, dvs trekantig.

[MargaretaA]
0

Allt det här pratet om gröt gör mig lite nostalgisk. Min gamle far (frid över hans minne) talade ofta om sin trötta gamla hund som "inte ens orka springa ikapp kallgröten".

sorry en parentes bara

Effie
0

Om saker exploderar i micron - råttor, ägg och liknande - beror på formen. Även t.ex. tjocka fiskfiléer säger poff. Varför - ja, det kan jag inte förklara.

Jag har kokat ägg i micron. Det finns särskilda formar att köpa. Men jag gillade inte konsistensen. Min f.d. man testade också ägg i micron. Han visste att man inte kunde koka ägg där - men värma ett redan färdigkokt ägg borde väl gå? Det gör det inte.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[ngupa]
0

Nej, har inte ägt en micro sedan början av 90 talet….hade en då som gick sönder och sedan dess kommer inget sådant över min tröskel.

Maria
0

Microugnar brukar varaf ula så vi har vår dold i ett skåpFlört

/Maria

Cristine
0

Jag skulle också vilja ha min dold.

[ngupa]
0

jag blev ytterst tveksam då jag läst detta

starhawk
0

#65: Jo jag har även läst en massa annat som gör en tveksam och så har vi den mystiska effekten vid odling av rädisor:

Tre krukor såddes med rädisor från samma påse, dom ställdes i samma fönster
A vattnades med mikrat vatten (som givetvis fått svalna först)
B vattnades med mikrat vatten som stått någon vecka
C vattnades med kokat vatten (som givetvis också fått svalna först)

As rädison var knappast mer är rottrådar och blasten utvecklades dåligt
B var aningen bättre än A
C utvecklade ordentlig blast och rädisorna var stora och välmatade

Så vad är det mikron ställer till med i vatten och i förlängningen med mat?

Anders 50
0

#65 Intressant! Kanske micrat vatten kunde användas som perfekt ogräsmedel med lite vidare forskning? Fast jag vore nöjd ändå, det hämmar ju tillväxten redan nu.

Där skulle det finnas pengar att tjäna!  Skrattande

penke
0

jaa,jag har den till att värma min vetevärmare..
 undviker att ha den i närheten av *mat*

penke

Cristine
0

Lite jobbigt att värma kärl med vatten och springa runt och slänga det i trädgårdenSkrattande

[Jeremina]
0

Jag använder den inte varje dag utan kanske ett par gånger i veckan bara.

Anders 50
0

#69 Tänk stooora micro´s och mycket vatten, Cristine…Skrattande

Cristine
0

He he..Skrattande

allvarligt talat så använder jag min mycket sällan eftersom jag har vattenkokare och den frysta maten brukar jag ta ut dagen före och lägga i kylen eller så använder jag ugnens värmefläkt.

starhawk
0

Våran mikro används endast av brorsan, och då bara för vissa rätter, bl.a. hävdar han att en viss mini-pizza inte blir bra i ugnen, brödet blir för hårt.

Jag övergick till ugnen i samband med övergången till LCHF, recepten jag gillade förutsatte ugn, det var först senare jag hittade all negativ info om mikro delvis sporrad av en arbetskamrat som talade om att en hund han haft vägrade äta mikrad mat