Svensk kultur
Vad är Svensk kultur för dej?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
en aning ordkarga människor som har svårt att visa känslor (därmed inte sagt att vi är känslolösa) och kärleken till naturen.
Midsommar och kräftfest.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Bryggdans, skidåkning, svampplockning, cykling, midsommar och kräftor. Svenskare än så blir det nog inte.
En gammal stuga med lågt till tak. Mormorsgardiner, vedspis. , kanske blommiga tapeter. En fridfulll plats, blommor kring husknuten. En skolavslutning i kyrkan vid jul eller vårterminsavskutning.
En vänlig grönskas rika dräkt. Barnen sjunger Idas sommarvisa och småsyskonen kryper eller springer fram o tillbaka i gången. Alla är glada o villa ha lov.. Man har på sig något fint man tycker om. Det sitter inte i själva kläderna. Utan i glädjen
Dricka kaffe på fat. Att ta tillvara årstiderna, ha påskbrasa, midsommarstång, grönkål till jul.
En tant med krimplinklänning.
Var rädda om varandra
Valborg, pingst, midsommar, kräftor i augusti, älgjakten, vårjakt på råbock, dragspel och knätofs, färskpotatis och sill, röda stugor med vita knutar, semlor, knotiga ekar, bäcköring i norrländska skogsvattendrag, flatbottnade ekor med fiskafängen, veteflätor, havrekärvar, vålmar och hässjor, moraknivar, klohammare, trasmattor, nordsvenska hästar framför släden, gamla vedspisen med ringar, vasaloppet, Saab djungeltrumma och Volvo PV/Duett, Bolinder Munktell, hägg och syrén, lingonsylt …
… och tusen andra saker jag inte kommer på just nu … 
Jag tycker att ni har fått med det mesta allihopa här.
/Maria
För mig är det. Årstiderna? Folkdräkter o sen så vet jag inget annat.Har bara varit här i Norden..
Lena.P är jag i verkliga livet.
…!!!! oooooh !
det är SÅ mycket..allt det där man/vi tar för givet varje dag ..
Det är klurigt att sätta fingret på,man behöver lämna den,resa omkring i världen för att fatta,förstå och uppskatta den..
Den är unik!
penke