Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: hus-och-hem
Läst 15028 ggr
Cristine
3

Krukväxter man inte bör ha.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
2

.

Cristine
1

.

Cristine
0

.

Cristine
0

.

Cristine
0

.

Cristine
0

.

Cristine
0

:

Cristine
0

.

[Pirkkolino]
0

Jag har såna listor hela bunten vad jag har fått av Astma-Allergi Förbundet.

Värsta blomma som förvärrar och även kan skapa överkänslighet är. Benjaminfikus. Den saken forskades fram i 80 talet (tror att det var då) av på KS-allergiforskarna.

Den blomman/trädet kunde man innan dess hitta överallt i allmänna platser. Men i alla fall härifrån försvann de sedan forskningen blev klar.

Den andra blomman som är starkt allergiframkallande är. Julstjärna. De ska inte finnas i allmänna platser heller längre.

Sedan, vad man har blommor inne i eget hem, är upp till var och en att välja själv.

Cristine
0

Så är det Pirkko, Jag har en väninna som var sjuk i fera år och när hon tog bort 2 blommor hon hade(1 i sovrummet och en i stora rummet) så blev hon frisk.

zabelle
0

Jag trodde att ampelliljor var bra att ha hemma Obestämd

Zabelle   

[Pirkkolino]
0

Jag reagerade också på listan som Cristine har. Ampellija eller även kallat Hänglilja. Sådana fanns i Astma-Allergisjukhus i Åre överallt i hela byggnaden. De utmanade oss patienter, att blocka med "små babysar" av de.

Jag måste kolla på den nyaste listan vad jag har fått av A-Allergi-Förbundet. Har de ändrat uppfattning av de också utan jag vet om det. Jag har såna några stycken. Obestämd

zabelle
0

Jag låter katterna "tugga" på mina i tron att de inte är farliga…

Zabelle   

Cristine
0

En av mina katter åt av julblomman (några år sedan) och började sedan hosta jag tvingade i henne långmjölk som jag hade hemma och ringde veterinären som sade att det var utmärkt det jag gjort när jag kom tillbaka till köket för att se hur hon mådde så hade hon lapat i sej hela min snaps så jag var tvungen springa och ringa veterinären igen.

[Pirkkolino]
0

Zabelle. Min dotters katt skulle ha dött för länge sedan, om de är giftiga. Han åt mina blommor förra året, och han lever ännu. Glad

På min lista om blommor, finns ampellilja i JA sidan.

Varifrån hittade du din lista Cristine?

zabelle
0

#15 Tack! Glad

Zabelle   

Maria
0

Ampellilja har man väl till sina katter i samma syfte som kattgräs eller…?Obestämd Mina katter har i alla fall ätit dessa som sallad.

/Maria

[GunillaF]
0

Jag reagerar på att man tydligen inte ska ha Aloe vera inne!

Det är ju en läkeväxt!

Det kan väl inte vara skadligt att ha den inomhus eftersom man kan ta av bladens saft och ha på t.ex sår. Den används också till hudvårdsprodukter.Obestämd

Anders 50
0

Det måste ha varit jobbigt att testa alla växterna! Flört

Jag är skeptisk till att alla dessa växter är allergiframkallande. Det går sökert att hitta "gift" i allt man är i kontakt med, bara man anstränger sig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

Ja jag vet men det är Kjell Westerberg tillsammans med professor Ole Kvamdal som gjort mätningarna  och hur det går ihop vet jag inte. Det är väl skälva saften som är bra..kanske utsidan på bladen har något slags försvar.

Cristine
0

Det finns en liten kaktus i södra spanien som man använder till salva men man bör inte ta ibladen. De har inga taggar. Ska se om jag kan hitta den för jag vet inte vad den heter.

chik
0

Det var inte många som man kunde ha..Så växten i sig avger gaser?

Vet att plastblommor kan framkalla allergireaktion.

Testades på en läkarexpedition bara o se den gjorde många sjuka…

vet en som är allergisk mot gran..

Lena.P är jag i verkliga livet.

MaMaMade
0

Hmm, för ett par år sedan sades det ju att ampelliljor renar luft bra…

[Pirkkolino]
0

#23 Ja så har mina allergiläkarna alltid sagt. Därför ampelliljor kallades även "allergiblommor" i Åre sjukhus.

#19 Jag litar på forskningar vilka har gjort på KS. I alla fall Benjaminfikus och Julstjärna är de värsta allergiframkallande växter. Det går att hitta sk. allergèner av allt, men pengar räcker inte till att forska så mycket som det borde göras.

Anders 50
0

#24 Jo jag vet att det är svårt med en del växter, men alla dessa mängder som räknas upp????

Jag gillar inte att ha hyacinter i min närhet!

[Pirkkolino]
0

#25 Den saken vet inte jag heller om alla dessa växter är riktigt forskade.

Den listan vad jag har fått av min läkare, är forskat. Jag har fått besöka i forsknings avdelning på KS, och jag fick mycket information därifrån. 

Sedan alla allergiker reagerar inte mot samma ämne heller. Allergi är en av de lurigaste sjukdommar vad det finns bla. andra eländet. S…t. rakt av sagt.

Anders 50
0

#26 Jag vet…Flört

[peter54]
0

Jösses vilken noja, det där är ju en lista över i stort sett varenda krukväxt som går att uppbringa.

Jag kan för egen del säga att jag är övertygad om att vad än för slags ämnen växterna släpper ifrån sig aldrig kan komma i närheten av giftigheten av luft utan växtnärvaro.

Alla växter vi har här hemma finns med på den där listan och de kommer att fortsätta att finnas kvar här hemma.

Glad Det måste vara helt livsfarligt att vistas i trädgården Flört

[Pirkkolino]
0

#28 Peter. Allergier handlar inte om enbart att någonting innehåller något gift. Utan att allergisk person inte tål viss ämne som finns även i växter/blommor.

Det fungerar precis på samma sätt som att en allergisk person inte tål något mat/födoämne, men person utan allergi kan äta samma mat utan bekymmer.

[peter54]
0

#29 Ja det förstår jag, men en person som är allergisk är väl oftast allergisk mot något specifikt ämne, min fru är exempelvis allergisk mot gräspollen.

Jag menar att det vore väl bättre att ta reda på exakt vilken växt eller vilka växter man inte tål istället för att röja bort varenda krukväxt som den här listan antyder att man borde göra för att de kan vara allergiframkallande.

Det pratas också en del om plastväxter som surrogat för levande krukväxter, men plasternas mjukgörande ämnen är några av de mest allergiframkallande och dessutom cancerogena ämnen som världen känner.

Jag menar bara att jag tycker att en sån lista rent allmänt är lite som att "jaga mygg och svälja kameler".

Glad

[Pirkkolino]
0

#30 Jag håller med dig. Men vad jag har pratat med allergologer, har jag fått höra många gånger, att hur svårt det är, att kunna får fram i tester allt vad man inte tål.

Utan att det är säkraste att akta t.ex just de växter/blommor vilka innehåller enligt forskningen vissa allergiframkallande ämne.