Dråpliga kulturkrockar..
Har du varit med om det på dina resor eller har du varit med om något annat dråpligt hemmavid.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag var på språkresa i England när jag var ung och bodde hos två äldre damer i Cornwall.
Vi skulle på ett riktigt kaffekalas (tekalas) hos några andra damer och där fanns verkligen sju sorters kakor, om inte mer
Jag tog ett fat och plockade till mig flera sorter.
Upptäckte att alla bara hade tagit en kaka. Det var mycket ofint att "bulla upp" så som jag gjorde. En i taget skulle det vara.
Här hemma är det ju lite tvärtom…
Ingen större kulturchock kanske men lite kul att det kan skilja så även på länder i vår närhet…
/Maria
Inte varit med om..men läser ju tidningen varje dag! 
En fika-kulturkrock mellan folk från landet och fint folk i stan!
Ett lärar-par (adjunkter båda) hade fått tips om att jag ställde upp med att fälla besvärliga träd inne i villaområdena.
Sagt och gjort, jag infann mig till villa-ghettot och hela kvarteret hade samlats för att hjälpa till med att med långa rep fästade högt i träden hjälpa träden falla åt rätt håll.
Jag lät dem tro att utan deras hjälp hade det aldrig gått som det gjorde, fast jag hade enklast klarat jobbet själv.
Efter fällning och kapning av träden till ved, det tog en bra stund, mannen var helt slut efter att ha burit grenar och vedklumpar, så skulle det som mannen sa " bli gott med en rejäl fika efter det här, man blir hungrig av kroppsarbete!" (glömmer aldrig de orden)
På kaffebordet stod ett litet fat med tre oblat-liknande föremål till kex, jag satt länge och smuttade på kaffet och väntade på att t.ex mackor eller nåt skulle dukas fram. Men icke!
Detta var deras uppfattning om hur en rejäl fika ska vara! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Uaq då blev du nog lika lång i ansikte som när jag var i Spanien för första gången i en liten by utanför Valencia. När jag klev upp lk 7.30 förväntade jag mej kaffe med något bröd till och fick en schock när bordet såg ut ungefär så här. en massa likörer och polvorones..kakor som är så torra att det dammar när man biter i dem.

#4 Oj Cristine, en sån frukost skulle jag aldrig klara, går dom och är lulliga hela förmiddagen då
Undrar vad dom skulle tycka om min grötfrukost?
Det skulle nog inte gå men havregrynsgröt åt holländare det går fin fint men den ska vara väldigt lös med myycket socker..och låt strösockret stå kvat till wasabrödet.
Mysko frukost fick vi på ett vandrarhem i frankrike. Baguette med bredbar chokladkräm. Till frukost. Inte heller den frukost en svensk vill ha.
-Mamma och pappa ville ha havregryns gröt när de kom till mej och hälsade på i Frankrike, jag gick till affären och frågade eftr det och de skickade mej vidare till en adress och det v ar ett lage r med djurfoder. De sålde havregryn till grisar.
Fast jag äter inte heller havregrynsgröt. Det har med konsistensen att göra. Det är liksom slemmigt.
I England finns det ofta gröt på frukostbordet. Åtminstone om det är en frukostbuffé. I Tyskland brukar man kunna få liknande frukostar som hemma.
Det var nog när jag gifte mig i Holland. Där är det vanligt med kindpussar; höger - vänster - höger vid hälsningar eller gratulationer mellan närstående.
Där stod vi uppradade efter vigseln, Jag, min nyblivne man, hans föräldrar och min far. Sedan skulle vi feliciteras med kindpussar av alla som varit med vid tillfället. Det var nog ett fyrtiotal personer.
Jag erkänner att både jag och farsan var ganska så möra, men lättade när det hela var över. Vi kände oss inte direkt bekväma med denna sedvänja och det blev mycket krockande näsor då man var ovan. 
Ha ha ha ja det där känner jag igen. Någonstan tog de i huvudet på en och kysste hjässan, men hur mycket jag än vrider och vänder på alla minnen så kommer jag inte på det.
Det var på jobbet en gång. Projektteamet skulle få besök av en viktig kund från Singapore. Han var kines.
Alla - cheferna, projektledaren, m fl hade klätt upp sig i kostym med slips och stod uppsträckta och väntade på att han skulle komma. Annars kör vi en rätt laid back klädstil på jobbet.
Jag satt på mitt rum med fönster mot rummet där de skulle träffas så jag såg alltihop.
När kinesen väl anlände, gissa vad han hade på sig:
Jo, jeans, gympadojor och utanpåskjorta!
Jag höll på att skratta ihjäl mig. Han hade säkert hört om den nedklädda stilen i Sverige och ville färga in. Vi å vår sida kände till hur strikt det är i Asien och ville givetvis anpassa oss.
Det var riktigt, riktigt kul att få se den synen!