Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: hälsa-och-harmoni
Läst 1355 ggr
Cristine
0

Hur har du det...

med hälsan?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bergspuman
0

Den är numera mycket god. Jag har fått bukt med anemin. Mitt ryggonda hålls i schack tack vare gymträningen och regelbundna besök hos naprapaten i förebyggande syfte.

Det jag lider av är återkommande (recidiverande) depressioner, men så länge jag lever stabilt och inte utsätter mig för stora påfrestningar och äter min medicin, mår jag bra och kan leva ett helt normalt liv.

Det finns inga organiska eller hjärt/kärlsjukdomar i släkten. Ingen bröstcancer, ingen annan cancer.

Jag har lågt blodtryck och bra kolesterol/blodsockervärden.

Jag har excellenta tänder och har inte haft karies på drygt 30 år.

Visst har jag småkrämpor och svagheter, t ex en känslig mage och benägenhet för allergier och utslag (känslig hy). Och jag har 10 kg övervikt kvar att göra mig av med (tagit bort 8 kg sedan mitten på augusti).

Men helhetsmässigt är jag frisk som en nötkärna.

Cristine
0

Det låter super!Skrattande

Själv är jag också frisk om man bortser från myrkryp som jag nu inte känner av med medicinen och struman som jag aldig kännt av.

MaMaMade
0

Jovars, tack! Ryggen med "tillbehör" har skött sig riktigt bra på senare tid. Har inte fått några mer känningar efter fallet i augusti o de sönderhostade revbenen håller på att "ta ihop". Lite snorig o rethostan sitter kvar efter virusangreppet. Sönderhostade slemhinnor, torr luft o så människor som fullkomligt *vräker* på sig parfym…särskilt jobbigt i bussen till o från jobbet. Inte så kul när man även är doftintolerant, särskilt mot parfym.

Det jobbigaste är nog yrseln o svettningarna; lågt blodtryck o "tantvallningar". Blir lite lullig när jag är ute o går, särskilt om det blir många hörsel- o synintryck. Lättstressad efter smällen in i väggen men det är ju lite upp till mig själv.

Men där finns inget allvarligt att oroa sig för. Lite får man tåla…man är ju kvinna! Flört Skrattande

Maria
0

Förutom den här tumören i hjärnan så är jag nog oförskämt frisk.Flört

Med tanke på att jag är en latmask så är jag inte överviktig trots att jag äter mycket mat. Jag tror däremot att jag äter ganska nyttigt. Är ingen större godisälskare.

Jag har aldrig varit allergisk. Mina värden har alltid varit bra. Blodtrycket har alltid varit väldigt lågt vilket kan vara obehagligt men tämligen ofarligt. Jag tror jag har bra tänderTyst Ingen tandvärk i alla fall.

Aldrig haft problem med hyn. Hör och ser skapligt. Behöver numera läsglasögon.

Stressar inte och är i klimakteriet med allt vad det innebär men jag försöker att inte bry mig. Det är ju något naturligtGlad Blir jag varm så är det bara att gå utanför dörren eller ta en sval dusch om jag är hemma.

/Maria

zabelle
0

Glad Mår alldeles utmärkt.

Enda problemet är 3 muskelfästen i nacken som "bråkar" och gör ont, men det läker väl så småningom.

Zabelle   

[peter54]
0

#4 För mig är det ungefär tvärtom, endast knoppen är helt opåverkad av sjukdom, resten skulle behöva bytas ut alltihop.

Maria
0

#6 Vi skulle kunna pussla ihop en ganska bra kropp med andra ordSkrattande

/Maria

Cristine
0

#6 Den är det viktigaste, tur att den funkar bra, tom. väldigt bra måste jag sägaGlad

AnnL
0

Förutom att jag har hypersensitiva slemhinnor i näsan som gör att jag kan reagera mot vad som helst mellan varven mest på vintern.

För övrigt mår jag toppen. Skrattande

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Anders 50
0

Kunde vara bättre, men också värre!  Flört

Sista tio åren har varit jobbiga med fel på det mesta i kroppen. Det blev en lång lista om allt skulle räknas upp. Men har ändå med mediciners hjälp och några sjukskrivningar lyckats arbeta.

Sista smällarna var när hjärtat inte ville gå för 1,5 år sedan och till slut stannade på sjukhuset, men det löste sig med en pacemaker.

Strax efter blev det en stor blodpropp i v. axel, orsaken till proppen var pacemaker operationen.

Och förra hösten började problemen med dåligt flöde i ett kranskärl. Nu väntar jag på den operationen.

Men jag mår bra psykiskt, äter mycket mediciner för värk, blodtryck och kärlvidgande som gör mig trött.

I stort så lever jag som vanligt, men undviker ansträngande saker och har fått låta bli att göra en del som jag gjorde förr, bl.a. vissa saker som har att göra med mitt stora jaktintresse.

Och jag vet att jag ändå är lyckligt lottad, det finns de som har det mycket värre, jag kan i alla fall göra det mesta om än i sakta mak!

Och när läkarna har fixat så att blodet får fritt flöde….då jäklar kommer det att bli full fart! Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

Jag tror man klarar det mesta om man har ett gott humör och lite "j*vlar anamma" i sigCool

/Maria

[peter54]
0

#10 Ska du göra en ballongvidgning, eller är det bypass-op på gång?

Jag fick en "nära-på-infarkt" i april 2007 pga ett riktigt trångt kranskärl, nästan helt stopp, plus ytterligare ett där det var ytterst lite genomsläpp.

Det var en konstig dag. Jag skulle iväg till verkstan med min fyrhjuling och kände att jag fick mjölksyra i benen bara av att stå upp. När jag skulle lasta fyrhjulingen på kärran höll jag på att flåsa ihjäl mig.

Jag körde iväg med fyrhjulingen och åkte hem igen, totalt 15 mils körning. På natten vara jag tvungen att sitta och sova, vågade inte ligga ner. På morgonen var det dags att åka till dialysen, men jag klarade inte av att vänta, utan ringde efter en ambulans och hamnade direkt på hjärtintensiven.

Det blev ballongvidgning direkt och i det "svåraste" kärlet sattes två stentar, såna metallnät som ska hålla kärlet öppet. Det andra kärlet behövde ingen stent, bara vidgning.

Undersökning av hjärtat visade att jag klarade mig från infarkt, men det var nära. Enkelt uttryckt är det vävnadsdöd i hjärtat som avgör om det är infarkt eller inte. Jag fick en kraftig syrebrist i hjärtat, men det var jobbigt nog.

Sedan dess står jag på Plavix och Trombyl för att upprätthålla effekten av ingreppet. Det tog någon månad eller två innan jag kände att jag vågade ta i igen, kroppen var svag efteråt.

[peter54]
0

#7 Skrattande

[Pirkkolino]
0

Jag mår bättre när jag har min önsketanke i sinnet. "Om någon skulle kunna trolla bort mögel och parfymer från hela jordkloten. Då skulle säkert även jag mår bra hela tiden. Glad

Anders 50
0

#12 Troligen slipper jag by pass, men ska göra en röntgen till.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[GunillaF]
0

#0 Joo tack. Bortsett från astman och allergin så mår jag utmärkt bra!Skrattande

Maria
0

#15 Då får vi hålla tummarna för att du slipper.

/Maria

Mammzing
0

Efter stroken så är det helt ok. Bara det att jag väntar på att få köra bil igen. Klimakteriet gör mej kokhet, sömnlös och kissnödig. Hormoner hjälper men får inte äta det för stroken. Ska till doktorn i morrn för att få veta hur jag mår!