Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 669 ggr
Cristine
0

Ibland undrar man!

Hur kan folk stå ut med bo på vissa platser som sibirien t.ex eller i öknen, varför har de inte sökt en bättre boplats.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Asta]
0

Själv har jag som skåning väldigt svårt att förstå hur man kan bosätta sig i NorrlandFlört

Cristine
0

Jag skulle inte kunna bo i Skåne, vida fält är för förutsägbart, jag vill se något spännande bakom kröken.Skrattande

[Asta]
0

Du ser - det kan vara svårt att förstå någon annan när man själv är uppväxt på ett visst ställe.

chik
0

OJ!!! Här kommer jag med svaret.

Vi är olika!!!!

Udda platser. Har varit ett program i TV om Norge…

Jag skulle kunna tänka mig o bara bo någonstan utan krav..

Gjorde jag när jag flyttade från Flickornas far.

I en stuga långt från vägen.Utan vatten El o Dass.

Brun utedass.O vedspis till mat..O jag kom till ro där.

Var omgivningen som inte klarade av o veta..

Lena.P är jag i verkliga livet.

AnnL
0

Jag skulle nog kunna bo var som helst i Sverige utom i någon storstad.

Skåne består inte bara av öppna fält. Där jag bodde innan var långt inne i skogen och inte en granne på 1 km avstånd.Glad

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[Asta]
0

#5 - jag kommer från Norra Skåne och där var det också skog.

AnnL
0

# 6 Ja många har fått för sig att Skåne är bara öppna fält men det finn lika mycket skog.

zabelle
0

#2 Ta en cykeltur i skåne… då märker man backarna. Skrattande

Zabelle   

Bergspuman
0

Jag har bott i både Skåne och Norrland (är Mälardaling) och mitt svar blir att bägge landsändarna är lika outhärdliga, var och en på sitt sätt!

Norrland: Fy tusan för en sådan lång vinter, och så mörkt. Jag blev vansinnig på att våren kom så sent. Och mygg och knott på sommaren. Usch.

Skåne (Malmö): Fy tusan för denna råa snåla blåst. Jag har aldrig frusit så mycket som den vintern jag bodde i Malmö. Sedan, ursäkta alla skåningar, men skånedialekterna ÄR knepiga för en upplänning! Och malmöitiskan var grymt svår ibland. För att inte tala om dialekterna från byarna runt Lund. Brr.

Nä, en sådan som jag vill ha mittemellan-klimat…

Fast finge jag välja, skulle jag ha kanariskt klimat ha ha!

Skrattande

[peter54]
0

Det är väl så enkelt som att man präglas på den miljö där man är född och uppvuxen.

Vad man sedan har för uppfattning om att bo och leva i Norrland när man bor i Skåne eller tvärtom, tror jag mest handlar om förutfattade meningar.

Jag menar, som Bergspuman säger, att man nog fryser mer i södra änden av landet under vintern än vad man gör i den norra, med stor sannolikhet beroende på skillnader i luftfuktighet snarare än temperatur.

Jag frös inte mycket när jag bodde i Jämtland, men jag frös alltid vintertid när jag bodde i Göteborg.

Glad

[Asta]
0

Fast det behöver inte bara vara förutfattade meningar. Jag vet till exemplet att jag avskyr vinter och snö. och det vet jag att det finns norröver. Jag skulle inte heller klara av den sena våren och den korta sommaren. Jag hade fått psykbryt.

Fast det är ju inte som så att det blåser i hela Skåne heller. Ni pratar bara slätten. I norra delarna är det skog, där är det som längre upp i Sverige.

På slätten i Skåne blåser det kallt, men är man uppvuxen med det är man van, man tar på sig kläder som stoppar vind och då behöver man inte så tjocka kläder. Är man inte van vid det så tror jag dock att man kan bli vansinnig på vinden.

Jag avskyr att behöva klä mig som en michelingubbe för att hålla värmen. Och att halka. Jag trillar flera gånger varenda vinter, det är bara rena turen att jag inte brutit något ännu.Jag skulle gärna dela Bergspumans kanariska klimat.

zabelle
0

Kan bara hålla med er, det känns kallare här nere i Skåne än längre upp i landet även om termometern visar samma antal grader.

Men jag trivs här ändå Kyss

Zabelle   

Bergspuman
0

Kan tillfoga att jag frös ALLRA värst i Israel när vintern kom där! Huu. Trodde jag skulle få frostknölar på händerna! Det fanns ju inte centralvärme.

[Asta]
0

#13 - vad har de för vinter där?

[peter54]
0

#11 Jo så kan det förstås vara, men jag tänkte mer på köld och frysa än på själva snön. Vinter blir det ju i Skåne också och för min del föredrar jag snö framför slask som det oftare blir på sydligare breddgrader i Sverige om vintern.

Så länge man håller sig torr är det lätt att klara kylan, men blir man våt eller bara fuktig så fryser man ju.

Jag gillar inte heller när det blir alldeles för mycket snö. När jag bodde vid Fyrsjön 1 mil öster om Hammerdal i Jämtland hade vi snö över köksfönstren en vinter. Då grävde jag en gångtunnel till laggårn och garage till bilen i snön.

Här i Uppland blir det ju oftast inte så oerhört mycket snö, även om det händer, som i vintras och som värst 1998 när vi fick 1 meter på ett dygn och hela samhället stannade.

Bergspuman
0

#14 Ungefär som en våt och regnig höst hos oss. Sällan under 10 grader. På vissa ställen, t ex Eilat, sällan under 20 grader vintertid. Då fryser israelerna och tar på sig täckjackor och boots, ha ha!

Jag var där i december och det var lögn i helskotta att få tag på sandaler!

Dock är det råare och fuktigare eftersom det inte finns centralvärme och inte väl isolerade bostäder.

[Asta]
0

#15 - en tunnel mellan husen! Usch! Men vettigt.

#16 - intressant, lite som att engelsmännen fortsätter att bli förvånade över att det blir problem med deras utanpåliggande vattenrör.

Cristine
0

Jag är väldigt nöjd med att bo mitt i Sverige och efter vad jag sett i de dagliga raporterna i GM trådarna så har det varit nästan bäst hos oss här i mellansverige efter kusten.

Nää Kanariskt klimat vill jag inte ha man kan bli less på sol och värme också.

inisklo
0

Obestämd…hmyy va intresantta det där…jag har alltid tyckt om var jag än bor.Där som man har sin KÄRLEK har man sitt hem…nu har jag det i en liten styga i skogen o kärlek till mig självSkrattande

Jag kan bo nästan varsom helst…kanse men kanse inte himmelens långt bort från Stockholm heh-heh-hee kortare vägen till hamnen o  till Finlands färjan om det skulle börja bränna i byxorTungan ute

[peter54]
0

#17 Ja och amerikaner är ännu värre. Alla har väl sett husen på landet i amerikanska tecknade serier med murstocken mot ena kortsidan på huset?

De bygger faktiskt så. Snacka om att elda för kråkorna, alla lagrad värme i murstocken går rakt ut i atmosfären istället för att väma huset.

MaMaMade
0

Sverige är fantastiskt överallt men det är nog så som sagts; man präglas säkerligen av sin uppväxtplats, särskilt om man haft en fin barndom där.

Allt hänger inte på t ex hur det ser ut o hur klimatet är. Olika platser har sina seder o bruk t ex, Dialekter har ni nämnt o vissa av oss är tjuriga som tusan, har svårt att anpassa sig helt enkelt! Sedan har man kanske alla sina vänner o sin släkt där…

Eller vad tror ni? Flört

Maria
0

Jag bara ÄLSKAR Göteborg och skulle aldrig kunna tänka mig att flytta härifrån. Möjligtvis någonstans längs Bohusläns kust i så fallFlört

/Maria

MaMaMade
0

Med ökad ålder skulle jag gärna tacka jag till lite mer värme. Vintern är vacker o jag älskar snö men…den fertila delen av året fick gärna vara längre här. Särskilt då jag vill odla en massa spännande grönt. De ljusa nätterna gör iofs sitt till men vad hjälper det när vi ibland har frost till midsommar o ibland mitten av augusti! Obestämd Inte ofta men tillräckligt för att man inte vågar plantera ut för tidigt o sedan kan all möda gå åt skogens om man råkar vara borta i augusti.

Avskyr egentligen samhället där jag växte upp men jag har verkligen svårt att tänka mig vara ifrån älven. Flyttar jag så blir det nog till Vindelfjällen, trots att det är ännu svårare att odla där. Ska det vara ska det vara! Man får hoppas att man då har råd att åka till värmen o mjuka upp sig i några veckor under vinterhalvåret. Flört

penke
0

mmmm,men,man kanska ska vara tacksam att ALLA inte vill
 bo precis HÄR ! :- )

Jag har oxå haft lite variation
 född "strax" innan Tranornas dans vid Hornborgasjön
från slätterna till Drottningarnas "bergsmasiv" i Uppsala
 ganska platt där oxå,vid tundrans rand..
 ett barndoms år nära nordpolen,som Jamt (Östersund)
 det mesta av mitt liv i syligare nejder
 hetlevrad o vild blir man i tempererat klimat
 med Vättern som obruten horisont,och med höglandets böjlade 
 mystik i ryggen
är bästa stället på jorden,
 en blandning en kvart till Vättern,en kvart till slätta o (oändligheten)
 i skogens kant,ca två timma (lagligt) till salthav..

*Hemma* ler

..men,har märkt,det kanske är viktigast
 *hemma* är ett ställe jag bär med mig,skapar där jag är.

penke

spikes
0

Fast jag skulle vilja säga att den fuktiga luften så det blir råkallt är på väg uppåt landet också,har ju själv bott i Västmanland sedan barns ben,och inte tycker jag att vintrarna är bättre där än här i Skåne,sommaren är också lika lång.

Och här liksom där finns det hur mycket skog som helst,så visst finns det slätter men dom är vackra inslag i vår fauna.

AnnL
0

# 22 Jag har varit i Göteborg hela dagen idag.

[peter54]
0

Att vi är olika är säkert en lika bra motivering som präglingen, till varför vi trivs på olika ställen i landet/världen.

Jag för min del bodde i Göteborg mellan 1981 och 1984 och jag trivdes inte alls där och jag var så nöjd när vi flyttade tillbaka till skogen i Mellansverige igen.

Jag trivdes inte så jättebra när jag bodde i Jämtland heller, så jag ska nog bo här där jag bor, för här trivs jag.

Glad

Cristine
0

Du bor ju på ett idealiskt ställe nu, Peter fint hus med en härlig trädgård nära skogen men med öppna ängar också + att vägen är liten och inte verkar vara så trafikerad.

[peter54]
0

#28 Ja här finns ungefär 20 hushåll efter vägen på knappt 4 km sträcka och det är inte speciellt ofta någon annan än de som bor här kör på vägen.