Den svenska tanten
Den Svenska Tanten
Det börjar äntligen bli någorlunda uthärdligt att bada
Jo jag vet att detta vad som menas med "uthärdligt" är ett ständigt och outtömligt ämne för diskussioner, men jag är en ödmjuk och luttrad natur och har inga invändningar så länge temperaturen inte understiger 19 grader.
Bada är förresten inte rätt ord. Jag doppar mig. Den sammanlagda tiden i havet uppgår till några sekunder. Högst!
För att bada - alltså simma omkring, vinka till vänner och bekanta, ropa "Gud så underbart" eller flyta på rygg och tänka djupa tankar - vill jag ha ett vatten som pendlar runt 25-30 grader.
Och hur ofta har vi det på våra breddgrader?
Nej, jag är en typisk doppare som målmedvetet och allvarsam klättrar nerför stegen, sänker ner min lekamen i det våta kalla och sedan skyndsamt rusar upp igen.
Kanske inte särskilt heroiskt men - handen på hjärtat - är det inte så de flesta av oss överlever den svenska sommaren?
Det finns emellertid ett lysande undantag, en kategori hjältar som utan åthävor och skryt för vår stolta vikingaanda in i 2000-talet. Jag pratar givetvis om -
Den Svenska Tanten.
Den Svenska Tanten kommer linkande till badplatsen stödd på käpp eller rollator. Ett halvt århundrades tungt arbete i hemmet och i förvärvslivet samt huvudansvar för barnens uppfostran har satt sina spår. Kroppen värker, benen är trötta och ryggen böjd. Men i ögonen brinner ett klart ljus av beslutsamhet och kompromisslös vilja.
Utan att tveka klättrar Den Svenska Tanten ner för badstegen och låter sig omfamnas av det kalla vattnet. Hon suckar belåtet och simmar oberörd rätt ut i riktning mot Amerika. Det är kanske 16 grader i vattnet, vinden styv kuling och lömska brännmaneter lurar överallt i vågorna - vad bryr sig Den Svenska Tanten om det? Först efter 10 minuters intensivt simmande vänder hon tillbaka mot land. Man ska härvidlag notera att hennes huvud fortfarande är kruttort och frisyren intakt.
Ty snygg och proper ska man vara även under badandets fröjder, det sätter Den Svenska Tanten en ära i.
Jaha, sedan återstår bara några minuters kontemplation i badrocken innan det är dags igen att ta sig hemåt.
Den Svenska Tanten är kaffesugen. Och visst är hon värd att få njuta av en kopp och kanske en skiva nybakad sockerkaka därtill.
Zabelle
Jag ser att jag inte kan räkna in mej bland de svenska tanterna.
Kanske bra de!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Då är jag en svensk tant när det gäller bad. Dock inte i övrigt. Jag älskar att bada och är jag väl i vattnet är det svårt att få upp mig. När jag var liten fick mamma skälla en bra stund innan hon fick upp mig. Hon brukade skrika till mig att jag var blå i ansiktet. Dock mer under vattnet än över.
…jag kan inte äns bli svensk tant för jag är född finsk-då kan jag vara finsk tant..hur dom än är..men jag gillar att simma är som HAJ i vatnet eller som SÄLEN eller UTTER vilket som…älskar vattnet men mig får ingen i vattnet när isflator flyter runt
Jag är ingen svensk tant. Bevare mig väl. Jag är en spansk lady eller liknande. Badas gör det enbart om det är 23 plus eller över i vattnet.
Badar i badkar gör jag annars ofta!