Ryggskott i revbenen?
Kopierar in min berättelse o fråga även här…behöver verkligen råd nu!
"Tog en prommis i snögloppet tillsammans med Guben o Tassen. Lite stel i revbenen efter hostan o så lite extra efter nattens vridningar men kändes annars helt lugnt. Väl hemma bar vi bort lite jox från trädgården, jag bar inget som var tungt o gjorde inga märkbara vridningar (brukar vara väldigt försiktig med sådant).
Sist av allt samlade jag ihop ett par krattor + en grep som skulle bäras in i växthuset o då högg det bara till i sidan, revbenen upp mot skulderbladet. Har aldrig haft så ont förut, inte ens när jag fått ryggskott! Kunde inte röra mig, inte andas, inte prata (!)…inte stödja på vänster ben (trots att det onda satt på höger!?), bland det värsta i smärtväg jag har varit med om i hela mitt liv, tror jag!
Nu har jag lyckats reka till mig så jag fick av mig skor o utebyxor med lite lister o knep. Jag kan sitta men det gör ont, särskilt när jag andas (ut mer än in). Det *bränner* kring revbenen både fram o bak. Vad tror ni? En ny muskelsträckning el har jag slitit på den mindre gamla (som jag hostade till mig för ngn månad sedan) så det gått rent åt skogens nu? Vågar jag knåda om det nu går? Tänkte att ngt hoppat lite snett kanske.
Vill inte sjukskriva mig imorgon o jag måste dessutom köra bil till jobbet…vilket defenitivt inte går som det känns nu iaf. Ska iaf fråga min "dam" om jag kan göra måndagens kortdag imorgon o ta en långdag på måndag istället om det skulle skita sig totalt imorgonbitti. Då får Guben köra ner mig o spendera 4 h på stan med Minstan. Tråkigt då det inte finns cash ens till fika men vad gör man…kanske ngn kompis är hemma. *VILKET STRUL*!"
Nä tror inte det är själva revbenen som besvärar, troligen har du sträckt en muskel i sidan, i någon av de långa muskler som löper från midjetrakten upp till skulderbladet och som passerar revbenen. När muskler krampar på det sättet och drar ihop sig så kan de ändra läge så att de trycker på omgivande nerver, därav smärtan. Sedan kommer smärta förstås av att krampen stockar ihop mjölksyra i muskulaturen.
Vad du bör göra, men jag vet att du har ont om pengar, är att ringa till en naprapat / kiropraktiker. Då kan du få akut hjälp.
Kan du inte fixa fram kosing till det, är mitt tips att duscha eller bada varmt, linda om det ömmande stället med varma filtar / varmt halsduk, samt proppa i dig värktabletter.
Du bör definitivt inte gå omkring med smärtan, det höjer upp stresskortisolnivåerna och riskerar att orsaka onödigt lidande samt permanenta stressnivån i blodet.
När värktabletterna har börjat bita, ska du ta dig ner på golvet och ligga och sträcka och tänja FÖRSIKTIGT. Ligg på mage, vrid överkroppen åt bägge hållen. För ut armarna åt sidorna och sträck ut dem. Töj sakta sakta tills musklerna ger efter mer och mer.
Det gör troligen ont men det är inte farligt, i det här läget riskerar du INTE att skada dig mer, musklerna protesterar bara för att de är "oroliga". Lugna dem med försiktiga sträckningar och böjningar.
Detta kan du upprepa under dagen, dvs. bada eller duscha varmt igen, mera värktabletter och mera sträckande - töjande.
Efter upprepad behandling av det här slaget slår jag vad om att du känner lindring!
Jag har haft mer än nog av ett helt vuxet livs ryggproblem så jag vet det mesta om sådant 
Krasslig rygg här med med 3 kotor som spökar för jämnan men det har aldrig satt sig i sidan förut. Värme är ju alltid skönt men tänkte att det ju inte är bra om det är en "galopperande" inflammation el vad jag nu ska kalla det.
Ska sätta igång med detsamma för om 4 h är det bil i 5+5 mil som gäller. *Typiskt*!
MaMa.Aj vad ont.har du inte voltaren hemma?.Finns som värk o som salva.
Sen kan jag bara hålla med i vad Bergspuman skriver.
O till sist.Krya på dig..
O köp ingefära o ha i som TE.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag skulle nog ta och ringa sjukvårdsrådgivningen jag.
Tack chic! Tror att jag har en klick Voltaren kvar men vill inte lukta så när jag är på jobbarmötet, sparar den till kvällen när jag ska sova. Ska basta ikväll o sedan ska Guben få smörja in lite liniment o så Voltaren när jag lägger mig.
Nja, Asta, de brukar bara hänvisa till sjukgymnasten. Min sjukgymnast på VC är värdelös o jag har varken råd att köra de 3+3 milen el betala avgiften, samma med ngn av mina fantastiska "extramän", mina naprapater alltså. Måste visserligen ner till Umeå i em men de tar ännu mer betalt än VC. Dessutom har jag ganska så bra koll. Blev bara orolig över att det skulle vara inflammerat för då är ju värmen inte bra…det är ju så *skööönt*!
Känns liiite bättre nu efter massagedyna + värme o piller. Ska lägga mig med riskudden i soffan ett tag medan Guben hjälper till att hämta hem en älgkalv från skogen. Halvsova till en dålig film, tänkte jag.
Ta hand om Dej, MaMaMade…och Krya på Dej! 
Miuskelavslappnande salva brukar vara bra, + värme,som sagt.
Det finns massor av muskler mellan revbenen, intecostalmuskulaturen dvs musklerna-som-finns-mellan (cost=revben) revbenen, och de kan göra ont om de har det jobbigt
, med värktabletter och salva,värme kan du röra dig lite så att cirkulationen för bort en del av det onda
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Tack ska ni ha!
Det känns mkt bättre nu omän inte helt bra så kan jag iaf röra mig någorlunda obehindrat igen. Det trodde jag inte när det brakade lös för det gjorde 100 gr mer ont än när jag fått ryggskott! Är spänd, har ömma senfästen i höger axel o lite huvudvärk men det hör ju till när man haft rejält ont.
Mötet på jobbet gick finfint, tog mig både dit o hem utan besvär (Guben körde iofs) o jag tror inte att ngn såg att jag hade ont.
Mer nervös över morgondagen, hoppas jag fixar att köra själv utan att bli liggande efteråt. Statiskt med armarna är liksom inget för mig, särskilt inte när jag redan har ont. 
Men jag ska inte måla f*n på väggen!