Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: tävlingar-lek-och-spel
Läst 1448 ggr
Cristine
0

Vilken är din älsklingsfärg?

Tala om det så berättar jag vad den betyder.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

Turkos

Bergspuman
0

Blågrön eller turkos. Den där färgen som är preciiiis mitt mellan blå och grön men lite, lite mer åt det gröna hållet. Den passar mig så himla bra.

Elpida
0

Jag svarar alltid rött och svart - men sanningen är nog att jag tycker om syrenlila väldigt mycket!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Cristine
0

BLÅ-positiv Oavsett vad man hamnar i världen tycks man vara överens om att blå färg står för kyla. Blått anses också förmedla lugn och harmoni. I Europa och Syd- och Mellanamerika förknippas färgen också med hälsa.

**

BLÅTT
Blått representerar tro och barmhärtighet inom kristendomen. Det är fridens och intellektets färg som står för vatten, svalka och oändlighet. Blått står liksom grönt för Yin - den feminina kraften. På människokroppen anses blått ha koppling till halsen. Ljusblått verkar lugnande, feberdämpande och något kylande. Färgen främjar kreativitet och kommunikation.
Blått är flott, eller hur? Blått är den populäraste färgen i alla undersökningar som görs, och blått är alltid rätt. Blått är en proper, formell och seriös färg. Blått är strikt, konservativt, korrekt. Blått är klassiskt, pålitligt. Den blå färgen är populär i bank- och försäkringsbranschen och även inom större företag, eftersom blått ger ett intryck av korrekthet och pålitlighet och samtidigt är en tidlös färg. Blått är också kungligheternas färg, kungsblått! Blått har djup och tyngd. Blått är också friheten. Det stora blå havet, sväva upp i det blå!! Blått är rymd och evighet, höjd och djup. Vi fantiserar om blått och det blå är oändligt. Tankarnas värld är blå. Blått är också lugn och ro, det dämpar, kyler och lugnar. Djupblått kan nästan söva. Blått verkar avstressande, sänker pulsen, löser upp spänningar, låter tanken sväva fritt. Andas uuut….. Drömmar, vågor, skyar och hav. Blått är kraftfullt som rött, men på motsatt vis. Blått är klassiska svävande toner, en panflöjt, Enya och Enigma! Blått får oss också att uppfatta ting som små och lätta. Blått bromsar tiden, gör oss lite långsamma och svävande.

**

Cristine
0

**

GRÖN-positiv
Inom färgpsykologi får man lära sig att det i första hand är den gröna färgen som inger lugn och harmoni. Därör rekomenderar man svaga färger av grönt på sjukhus. Tetra Lavals undersökning gav sama resultat. I Asien förknippas färgen också med hälsa.
Undantag: I Oceanien och Afrika förknippar man grönt med sjukdom.

**

.GRÖNT
Den här färgen har en lugnande effekt. Den skapar balans, lugn, säkerhet och trygghet. Grönt sätter själen i positiv gungning, väcker lust att göra och upptäcka nya saker. Grönt anses vara källan till kreativitet. Ett grönt rum har en vederkvickande och vitaliserande effekt och främjer kroppens förmåga att återhämta sig.Fräscht ljusgrönt - som färg eller växt - bör man aldrig försumma.
Grönt är en lugnande färg som symboliserar natur, växande, kretslopp och ekologi. Färgen vibrerar till Yin och är tillsammans med rosa kopplat till hjärtat. Ljusgrönt ökar livsglädjen och ger välmående.
GRÖNT står för tryggheten i naturligheten. Grönt är naturen!! Gräs och knoppar, saftspända blad. Grönt är sundhet och förnuft. Grönt är friskt. Grönt står för räddning och utväg, nödutgång. Grönt är tillåtet, det är grönt, varsågod och kör, O.K.!! Grönt ger hopp om den spirande naturen på våren. Grönt gror och växer. Grönt är neutralt, stöter sig inte med någon. Grönt jäktar inte, stressar inte. Grönt är också ungdomlighet och fräschör; på grön kvist, att vara ung och grön!! Grönt är miljö och ekologi och kretslopp. Grönt är vänligt . Gröna äpplen, livets träd! Grönt ger också balans och omdöme. Grönt i operationssalar är stabiliserande när man inte får darra på hand. Det neutrala hos grönt hjälper oss i miljöer där stor precision och balans krävs. I operationssalar, på biljardbord och på golfgreenen! Korrekta bedömningar underlättas av grönt

Cristine
0

VIOLETT-negativ
Violett är en färg som orsakar mycket blandade känslor, där de negativa tar överhand. Sorg, sjukdom, svek, rastlöshet och olycka är egenskaper som många förknippar med violett.
Undantag: I USA ansåg man att färgen inger lugn och harmoni. På Nya Zeeland förknippar man violett med vishet och i Mellanöstern kan färgen stå för både glädje och hat.

VIOLETT
Violett är färgen värdig en kung! En sådan makt!! Violett har värdighet och är färgen för mognad och vishet. Violett är inte isande kall som turkos och blå, utan har en magisk värme, som den delar med sig av till oss usla människokryp. Violett är inget slit-och-släng, ånej!! Violett är också klassiskt och för sig med elegans. Vem kan dansa en Wienervals så som violett? Violett ger lugn och balans kombinerat med målmedvetenhet och vördnad. Violett är meditationens färg. Violett hör religion och mystik till.

Maria
0

Grönt är min färg.Glad

Spännande att läsa

/Maria

[Asta]
0

Orange

Cristine
0

ORANGE-positiv En minst lika positiv färg som gul är orange. Den står för lycka och glädje.

ORANGE
Orange är en varm, vänlig och glad färg. Orange känns upplyftande, man blir positiv! Orange har värme och kraft men är inte lika obevekligt, muskulöst och har inte samma urtidskänsla som rött. Orange är kvickare! Häpp!Orange manar till rörelse. Orange är eld eller apelsiner! Orange pockar på uppmärksamheten, syns överallt, aktiverar. Orange innehåller energi, peppar på, kom igen!! Orange uppmuntrar rörelse, glädje, lättsamhet och nöje. Generositet. Det blir fest med orange! Orange gillar hiphop, rap, techno och jungle, och partydansar till Beastie Boys, Moby och Fatboy Slim.

[Asta]
0

Hm - jag kan allt parta till, men jag måste erkänna att jag har inte någon aning om vilka Beastie Boys, Moby el. Fatboy Slim är.

Cristine
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

*

[GunillaF]
0

#4 Hm… Jag gillar inte blått så där speciellt…. Fanns inte turkos?

Cristine
0

Nej..jag tog fram grönt och blått så ni kunde läsa båda (blanda själva) det finns bara grundfärgerna!

signemo
0

Jag tycker om grönt, gult o  lila. ( i olika nyanser).

Färgerna skall gå åt det varma hållet. Inget kallt grönt, gult eller lila

Hum,Obestämd hoppas Ni förstår

Var rädda om varandra

[GunillaF]
0

#13 Hm..orange är ingen grundfärg.Flört

aggeelin
0

Lila och cerise, och så svart… blandat med de andra

Och blått när det gäller glas och porslin

Grönt i naturen

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
0

GUL -positiv
I så gott som hela världen uppfattas gul som en mycket positiv färg i enkäten. Gult uttrycker glädje, lycka och värme. Solen nämns som orsak.
Undantag: I Mellanöstern ser man i första hand gul som sjukhusfärg. Inom psykologin anser man också att gulaktiga nyanser kan ge upphov till illamående och sjösjuka.

GULT
Det är färgen som står för optimism, lätthet och glädje. Gult är stimulerande och gör oss på gott humör. Gult skapar en känsla av sol i rummet och i sinnet och låter all psykisk nedstämdhet försvinna. Rummet fylls av en glädjefull, positiv stämning. Den gula färgen får små rum att verka större och har en stimulerande och stärkande effekt. Och det gäller även hjärnan och således all tankeverksamhet. Den gula färgen ökar koncentrationen, främjar inlärningsförmågan och påverkar minnet på ett positivt sätt. Gult stimulerar inte bara hjärnans aktiviteter, utan förbättrar även kommunikationsförmågan.
Gult står för intellekt och kommunikation - tänk bara på brevlådor, Gula sidorna, Gula tidningen. Färgen kan förbättra minne och förståelse, höja den intellektuella kapaciteten och stärka nerver och hjärna, men den kan också betyda svek. Den gula färgen anses vara Yang och styr solar plexus på människokroppen.
GULT är också en varm färg, men har närmat sig de kalla färgerna och visar sitt släktskap med dem genom sin kyligare framtoning jämfört med rött och orange. Gult är kvickare, rappare. Zap!! Gult är ettrigt, bitskt. Gult syns, sticker nästan i ögonen, man blir nervös! Gult ger uppmärksamhet och energi, C-vitaminbrus!! Gult känns lite otryggt och sprött jämfört med rött. Gult kan vara stickigt och avigt, egensinnigt - gult är fult!! Gult har alltid betraktats som en lite svår färg och fanns förr på pestflaggorna som hissades till sjöss. Getingens svartgula kropp surrar runt oss, ettrig, vass. Gult är skarpt, även till intellektet. Gult är precist, träffsäkert. Men guls envishet ger en överlevnadsförmåga - maskrosorna tränger igenom asfalten, tar död på kung Bore! Gula vårblommor lyser. Och fru ärkegul - solen - tränger igenom allt och sprider sina lyckostrålar. Gult gör en glad, gult piggar upp! Gult sjunger hellre solo än i kör.

Cristine
0

SVART-negativ
Svart liksom rött uppfattas på samma sätt världen över. Olycka och död är definitivt svarta företeelser. Även sjukdom kan kopplas ihop med färgen svart.

evrekaw
0

Blir lite ängslig här… Jag älskar ju svart och lila… Vet inte om lila och violett är samma färg dock. Sedan älskar jag vinrött också.

Har alltid svart som bas och något lila, rött eller vinrött till.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Cristine
0

Lila och violett är samma.

Cristine
0

#3 Nu ser jag att rött inte ville in..det försvann ut i eternObestämd

RÖD

Det råder ingen tvekan om att röd är kärlekens färg. Andra positiva egenskaper som denna färg besitter är värme, lycka och hälsa. Den röda färgen spänner emellertid över ett brett register och anses även spegla oro och hat. Tänk på uttrycket "se rött!".

RÖTT
Rött är den mest dynamiska och aggressiva färgen. Rött verkar stimulerande på kropp och själ och främjar kroppsarbete och rörelse. Vad gäller heminredning kan rött fungera som aktiverande impulser. I rum där man vill kunna vila och koppla av ordentligt bör rött dock inte vara den färg som dominerar - rött är nämligen rena energin. Den här färgen stimulerar ämnesomsättningen och förbättrar blodcirkulationen i kroppen. Men var försiktig: för mycket rött i rummet gör oss oroliga, irriterade och betryckta om vi vistas där en längre tid. Rött (liksom oranget) verkar förresten aptitretande - den som har viktproblem bör därför hålla sig till blått eller blågrönt i köket.
Rött ger ett varmt intryck. Färgen är energigivande och sätter fart på blodcirkulationen, rött främjar prestation på kort tid, t ex, sporttävlingar och är den färg som anses sexigast. Rött står för livskraft, energi, krig och manlighet. Rött är Yang - den manliga kraften och på människokroppen kopplat till underlivet. Man bör komma ihåg att rött är den färg som framkallar starkast känslor. Att bära röda kläder då och då fungerar utmärkt, men att dag ut och dag in klä sig i blodrött kan göra omgivningen både irriterad och trött på den som bär kläderna.
RÖTT är den färg som bäst svarar för våra djuriska sidor. Rött är "detet" i oss, det är kött och blod. Rött är levande, rött är pulserande. Dunk, dunk. Långsamt, rytmiskt. Rött är en marscherande pansartrupp, tungt beväpnad, som stadigt trampar rakt fram, omöjlig att stoppa! Rött kan visa ilska och aggressivitet - "att se rött!" Rött är kraftfullt. Muskler!! Rött är också kärlek, het passion och vilda lustar. Caramba!! Rött är hetta, lava, chilipeppar! Rött är lite osmart, inte något geni, men rött har modersinstinkter och en stor, trygg famn. Rött är jordnära, rött står stadigt, rött rubbar man inte! Rött uppfattas tydligt. Rött väcker känslor. Rött kan också varna, rött säger STOPP! Rött visar förbud, spärrar. Rött finner vi på trafikljus och stoppskyltar. Rött på brandbilar och -redskap markerar fara och utryckning men ger också ett tryggt intryck - här kommer räddningskåren!! Socialdemokraterna garanterar "välfärd för alla" med trygga mamma staten och sin röda ros. Rött är mustigt julejuligt och gemytligt tomtigt i december. Röda bilar är jättepopulära, de känns muskulösa, starka och sportiga, men samtidigt trygga! Jag tror att "röda" bilägare är mer förtjusta i sina bilar än andra. Faluröda hus känns trygga och äkta. Rött lyssnar på LOK - rött står när de andra faller!! Rött får också ting att verka stora och tunga. Tiden går fort och det känns varmt.

Toyan
0

Har alltid älskat svart, inte i inredning..hu så dystert,men kläder, går att kombinera med så många andra färger och passar in nästan var som helst.

Blått tycker jag om men inte den kalla blå färgen, har blått i mitt sovrum, känns mycket bra.Glad

MaMaMade
0

Grönt o därefter brunt. Men måste det vara ljusgrönt för att vara så himla positivt!? Jag föredrar lite dovare färger, från lindblomsgrönt till "skogsgrönt"; mossa o gran + lite ormbunkar ni vet! Glad

aggeelin
0

Jag tycker att svart är en  skön och avslappnad färg, som jag känner mig trygg i -  och så på med lila, rött, vinrött, cerise Skrattande

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
0

BRUN-tveksam
Enligt undersökningen tycks brunt vara den färg som påverkar europeer minst. Den associeras med trist och tråkig men även med det jordnära och värme.
Undantag: Värt att veta kan vara att i Japan och Kina är brunt hatets färg.

MaMaMade
0

Grönt o brunt är för mig jord o skog, smälta in o bli ett med naturen; kamouflage = får se mkt spännande ute i naturen.

Säkerligen är jag influerad av min mor som sa att hennes älsklingsfärg var grönt…hon var mitt allt när jag var liten.

AnnL
0

Min favoritfärg är också turkos.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Cristine
0

Det är faktiskt min också och syrenlila.

zabelle
0

Har ofta undrat varför jag har olika favoritfärger på hemiredning och kläder.. Obestämd

Min favoritfärg när det gäller kläder är gröna färger, gärna mot den militärgröna färgen, men jag skulle aldrig inreda mitt hem i någon grön färg.

Lila, rosa och vinrött  är sådana färger jag gärna inreder med, men inte gillar på kläder.

Zabelle