Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 590 ggr
Cristine
0

Potatis

Är det någon som inte äter Potatis. Jag har aldrig sett ett så potatisälskande land som Sverige.

Särskilt då de äldre som vill ha Potatis till allt.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

Stämmer nog, de äldre vill ha Potatis till allt. Medelåldern är van hemifrån, att ha Potatis till allt. Ungdomar vill nog hellre ha pasta, strips och möjligtvis potatisgratäng…Obestämd

Maria
0

Jag har en arbetskamrat från Kina som absolut inte kan äta kokt Potatis och hon har verkligen försökt men det går inteGlad men hon är nog den enda jag känner.

/Maria

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste ha Potatis minst 5 dagar i veckan. Odlar själv så det räcker ett tag.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

evrekaw
0

Särskillt under den här sässongen när det finns färskpotatis slopar jag allt vad ris och pasta heter.

Den delen av året när potatisen inte är lika fräsh längre äter jag både pasta, bulgur, quinoa osv.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Sisa]
0

# 3

Du hör ju till den äldre generationen…potatis fem dagar i veckan! Tungan ute

Jag tar gärna någon grönsak till ibland, istället för Potatis!!! Glad

Anders 50
0

#5 Stämmer…är rätt så gammal…Flört

Maria
0

#6 Äldre män gillar ptatisOskyldig

/Maria

[Sisa]
0

# 7

Det har jag nog märkt! Flört

Bergspuman
0

Min särbo är "potatisnisse" som han kallar sig själv, älskar Potatis i nästan alla former. Fastän 60-talist. Även jag älskar Potatis. Har laborerat fram 3 egna recept, ett på Rösti, fast skivad Potatis stället, ett på färskpotatissallad och ett på potatismos. Mmmmm!

[Sisa]
0

Hemlagad potatismos är bara så gott!!!! Tungan ute

Bergspuman
0

Tips: Koka potatisen i grönsaksbuljong. Lägg i även en skalad morot. Späd sedan med buljongen och pressad citron. Lägg i smör och hackad dill. Urgott till fisk!

För kött, koka i köttbuljong eller kycklingbuljong. Späd med buljong, kanske lite gräddmjölk och krossa i dragon och persilja.

Maria
0

#11 Låter gottGlad

/Maria

Anders 50
0

#11 Särbon lär inte svälta när han hälsar på, märker jag!  Flört

Cristine
0

Jag tycker också det är gott med Potatis men äter det en gång i veckan eftersom jag vill ha varierat, det blir mycket grönt.

Då får det bli kokt eller stektpotatis eftersom jag blev så le pommes frits i utlandet. Där fick man aldrig kokt Potatis om man inte gick på en lyxrestaurang. De senare åren blev det lite bättre.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bergspuman
0

#13 Ja fast nu under den här varma perioden så strejkar jag från matlagning, ha ha Glad

[peter54]
0

Jag är gammal Flört så självklart gillar jag Potatis. Pasta går an om det är bra och god sås till, men "myrägg" gillar jag inte.

Till gröt är myrägg bra, men inte till något annat … jo förresten, jag kom på ett par rätter som jag faktiskt gillar ris till; gammaldags biff Stroganoff (utan vitt i) och biff med bambuskott på kinareastaurang.

Till allt annat är det Potatis som gäller Glad

Maria
0

Som en gammal man sa till mig ""Potäter är vad gubbar äter"Flört

/Maria

nillanb
0

Hmm ja jag börjar tro att jag både är gammal och en man!!

Jag ääälskar Potatis helst kokt…men inte pommes frites

penke
0

jag kan vara utan potäter,en vecka eller två
utan problem.

saknar Potatis..eller längtar efter,gör jag mest till de
första för året,de man bara varit ite o hämtat ett stånd eller två

jag tycker om Potatis,i alla dess former o rätter
den är eg. underskattad.

penke

[peter54]
0

#18 Nä jag gillar heller inte pommes frites, alldeles för salt för mig. Inte heller gillar jag hasselbackspotatis eller rösti, inte potatisklyftor eller bakad Potatis. Råstekt är ingen höjdare tycker jag och potatissallad äter jag aldrig.

Men kokt Potatis tycker jag om och potatismos, om den är hemgjord, gillar jag också. Potatisgratäng är gott om jag får ta bort det brända överst och om jag slipper vitlök, för den avskyr jag.

Stuvad Potatis gillar jag till isterband med rödbetor, vilken kanongod rätt det är. Stekt Potatis går an, särskilt om den är gjord på fast Potatis.

Glad

Anders 50
0

Jag gillar allt det som du räknar upp. Fast då vill jag helst fritera pommisarna själv.

AnnL
0

jag älskar Potatis i alla former. När jag var liten fanns ingen burkmat för barn så det var Potatis och sås. Det kanske sitter kvar. För nypotatis och sås kan jag äta utan tillbehör. Tungan ute

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[GunillaF]
0

Har jag inte fått Potatis på ett par dar så har jag inte fått någon RIKTIG mat! Tungan ute

Alltså - jag älskar Potatis!Kyss