Nu är det dåligt med personal..
på sjukhusen. Folk får sitta jättelänge och köa och jag läste någonstans att en som väntade dog.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det är inte konstigt, vi är underbetalda med alldeles för mycket ansvar över människors liv. Hemskt är det och värre har det blivit successivt tycker jag bara sedan jag blev färdig med min utbildning för 6,5 år sedan. Jag som alltid älskat mitt jobb avskyr det för tillfället…
Amor Vincit Omnia
Men det kan ju inte bara bero på att personalen är underbetald…
Det dras ju in tjänster på löpande band också!
Men det är också som så att många sjukhus inte arbetar effektivt. Det är väldigt olika på hur olika sjukhus sköts. Det räcker inte alltid att ösa in personal om man inte har en effektiv organisation. Sjukvården i vårt land skulle behöva ses över. Och felet ligger inte hos den som jobbar "på golvet" eller hur man ska säga.
#3 Det har du alldeles rätt i. Jag såg på TV:n för ett tag sedan om vilken fruktansvärt dålig organisation de har på Sundsvalls sjukhus. Flera operationssalar står tomma varje dag. Personalen hade inget att göra och köerna är hur långa som hellst. Då kan man snacka om dålig ledning.
Jag har också uppfattat att det är bra att organisera bättre, triage är en sån organisation, en bedömning på akuten
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
# 2 Nej absolut inte, men jag skev inte heller att det bara handlade om att vara underbetald. De flesta läkare är exempelvis väldigt högbetalda. Tjänster dras in, färre personal ska utföra samma arbetsuppgifter, många går i väggen & tröttnar, trivsel finns inte på jobbet och i arbetsgruppen, rent organisatoriskt är det total kaos m.m…
Amor Vincit Omnia
#6 Jaa huvva!
Jag behöver bara se till mig själv som patient…
Förra veckan hade jag tid för att ta bort ett par fläckar (melanom) men fick gå därifrån med oförättat ärende eftersom de bokat för många och hann inte med…
Fick en ny tid och då tänker jag banne mig inte gå därifrån förrän de är borta och skickade på provtagning.
Jag jobbade innom vården tidigare (30 år sedan ) och det började visa sig redan då, vilken dålig organissation det är innom komunens och landstingets väggar.
#7 Det är hemskt, för jag vill kunna ge bra vård. Jag valde att bli sjuksköterska just för att jag tycker om att jobba med människor, ge god omvårdnad och se till att patient och närstående har det bra. Men som det är nu springer man runt med mediciner och har ingen tid att prata med patienterna….sen pga platsbrist blir många utskrivna för tidigt och som nu när jag jobbar på psyk så kan det gå riktigt illa när det blir så och det kan det säkert på andra avdelningar också. Mer eller mindre alla man pratar om känner sig nonchalerade och illa behandlade av vården…det har liksom blivit skämmigt att berätta att man jobbar som sjuksköterska iställer för att kunna vara stolt som jag var förr..
Och när jag var patient när jag fick sonen & det blev komplikationer så berättade inte doktorn för mig vad som hänt för det skulle väl jag som ssk fatta själv, hon hoppade alltså över mig på ronden. Jag fick ordinera min Morfindos själv & själv bestämma om man skulle få det intravenöst eller subcutant samt så skulle jag sticka mig själv med mina blodförtunnande sprutor. Och jag som kröp till toaletten & inte ens kunde hålla min bebis de första 2 veckorna…
Amor Vincit Omnia
#8 Men fy f_ _n. Då blev du mycket illa behandlad.
Även om man är sjuksköterska ska män väl ändå inte behöva ordinera och vårda sig själv när man ligger inne! Usch!
Det är ju viktigt att komma ihåg att det inte är PERSONALENS fel att det blivit som blivit.
Utan det är ett dåligt sätt att organisera och planera vård.
# 9 Nej, absolut inte. Jag var patient och min kunskap låg då inom onkologi och inte barnafödsel och dess komplikationer. Jag var ju förstagångsmamma. Hade inte kraften då att säga ifrån, men nu så vågar jag bita ifrån bättre. Vi har rätten att kräva bra vård och borde våga göra det också. Jag var också opopulär för att jag jobbade i Lund och låg inne i Helsingborg…Än så länge är Helsingborg det värsta sjukhus jag varit på. Går ofta omkring till andra avd med remisser, inte en endaste person hälsar på en, ingen vill hjälpa och ibland svarar de inte ens på tilltal..
Amor Vincit Omnia
#8 Det var det värsta jag hört, det är ju inte klokt!
# 10 Visst är det så, men det blir ändå ofta att vi får ta människors missnöje och ilska över dålig vård antingen för dem själva eller anhöriga. Jag förstår dem, men tycker samtidigt inte det är så roligt med alla dessa utskällningar när jag inte kan påverka det alls känns det som…
Amor Vincit Omnia
#13 Jag begriper till fullo att det blir så. Sjukvårdspersonalen blir ansiktet utåt för en organisation de inte varit med om att driva fram, och för bristande bemanning som de heller inte haft något att säga till om.
Och jag begriper att det inte är roligt. Jag har inget vårdyrke, men väl ett servicebetonat yrke där jag många gånger fått klä skott för sådant som inte är mitt fel.
Och jag tror inte på Vårdval heller som de borgerliga nu ska införa. Reklam för en vårdpeng. Hur intressant är det liksom.
# 14 Nej det är trist när det händer i alla serviceyrken. Men man får kämpa på & hoppas att det blir bättre 
Amor Vincit Omnia
#14 - jag är inte hundra där. Jag ska visserligen inte välja själv, men det har i flera fall visat sig att den privata vården är betydligt bättre organiserad och hinner med mer utan att det blir sämre kvalitet, nästan mer tvärtom. De måste nämligen gå med vinst, det gör de inte om inte kunderna är nöjda och de har en effektiv process.
Jag tror att en hel del av det där tänket skulle behöva in i den offentliga sjukvården.
#16 Där håller jag med dej. Vår vårdcentral är i privat regi..ringer du på morgonen så får du tid till samma dag. Man sitter sällan över tiden man får isf är det högst 10 min. Läkaren har tid att prata med dej och de ringer också till ditt hem för att veta hur det går. Stämmningen är rofylld, man kan inte känna av någon stress.
#16 Anledningen till att jag misstror Vårdval är ju för att jag läst om hur det slagit ut i Sthlmsområdet. Vårdcentraler i förortsområden, där det finns många multisjuka, har fått läggas ner, medan friska människor går i onödan till vårdcentraler i rika områden som Östermalm. Och det är ju galet. Det är de sjuka som behöver mest vårdinsatser och vårdresurser, inte de friska.
#18 - då kanske det är feltänk i det området. Men jag tror på det i stort ändå.