Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: fritid-och-hobby
Läst 4806 ggr
[GunillaF]
0

Anlägga trädgårdsland

Vet ni hur jäkla jobbigt det är! Pust och stön.Förvånad

Jag bestämde mig för att göra ett nytt land alldeles utanför förstkvisten. Tänker ha kryddväxter, kanske lite medicinalväxter, grönsaker mm. Så att det blir gent att springa ut och hämta.. Bara ca 20 m2Oskyldig

Jag var iväg och lånade en jordfräs efter jobbet idag. Åkte hem och raskt började jag att fräsa. Tänkte att det här kommer ju att gå fort. Foten i munnen

Jag hoppades att jordfräsen skulle fixa allt åt mig. Att jag skulle slippa gräva med spade. Men ack vad jag bedrog mig.

Det går tydligen inte att "bara" fräsa upp gräsmattan. Det körde fast ideligen, i suvor och torvor!! Så nu har jag varit ute och vänt en bit "för hand" - med spade.Skäms

Jag säger bara som så - nu vet jag att jag har en rygg. Och den gör inni helsike ont!Tyst

Ska ta en behövlig dusch nu - jag luktar! Cool

Ses snart!

[Asta]
0

Så hade jag det i helgen. Skyfflade jord i massor. Och hade ont i ryggen. Fast det känns ändå ganska bra efteråt! Och tänk vilket fint land du kommer att få.

[Sisa]
0

Duktiga…och flitiga Ni är…Cool

[GunillaF]
0

Jaa, jag längtar tills det är färdigt och grödorna grott. Det finns inget härligare än att få gå okring i trädgården på kvällen, efter jobbet och se hur det vuxit under dagen! Kyss

[Asta]
0

#3 - precis så gör jag också - tar min lilla trädgårdsrunda som jag brukar kalla det.

[peter54]
0

#0 Den där niten har vi också gått på när vi skulle anlägga det nya hallonlandet i höstas. Jordfräsen orkade inte fräsa, utan bara hoppade på ytan.

Vi fick gräva ur för hand, 30 cm djupt ungefär tio kvadratmeter. Sedan fyllde vi i 1,5 kubikmeter brunnen hästgödsel och 1,5 kubikmeter ny matjord.

Sen gick det bra med jordfräsen Glad

[GunillaF]
0

#5 Den rackarns jordfräsen jag lånat grävde ner sig på det ställe den var så jag fick slita och dra upp den hela tiden. Väldans tungsamt. Jag ska fortsätta med eländet ikväll. Det borde finnas något annat sätt…..Obestämd

Anders 50
0

Känner till problemet… grässvålen måste bort eller vändas ner djupt, annars blir det bara torvor. Eller så får man ta till en mega-jordfräs som maler sönder allt. Om man kan så är det bäst att göra detta så det får ligga över vintern.

Jag (som inte odlar giftfritt) har mitt eget knep när det ska bli nyodling. Sommaren före tar jag död på gräset med Round Up, och sent på hösten när allt är dött så brykar jag köra ett par gånger med jordfräsen.

Sedan får det ligga över vintern och "frysa sönder" och på våren är det enkelt att fräsa klart.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[GunillaF]
0

#7 Jar har för brottom jämt när det är nått som ska göras….

För några år sedan när jag skulle göra ett land så lade jag ut dagstidningar över hela området det skulle bli land på. Över det lade jag gräsklipp hela sommaren och sommaren därefter. På tredje året hade tidningarna multnat upp och gräset under försvunnit. Det var jättefin jord att bara vända och så i.

Ikväll har jag flirtat till mig grävhjälp. Klagat lite lagom nu under fikarasten..FlörtTungan ute

Anders 50
0

#8 Du kan knepen med både det ena och det andra märker jag.Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[GunillaF]
0

#9 Mest med det ena… Men bråttom, bråttom…Skrattande

[Sisa]
0

# 10

Var rädd om Dej, Gunilla!  Kyss

[GunillaF]
0

#11 Jaadå…ska försöka! Flört

Maria
0

Det har blivit odlingslotter i vårt område där vi bor och där har man använt "riktiga" jordfräsar.Flört

Tre stycken Linderödsgrisar har bökat upp all jord och det har verkligen gjort ett enormt arbete.

Grisarna heter Sötnos, Vovven och MålaGlad

/Maria

[GunillaF]
0

#13 Haha…en sån "jordfräs" skulle va bra att ha! Glad

Maria
0

#14 Ja, då slipper man ryggontFlört

/Maria