Höger eller vänster ?
Jag är vänsterhänt.
De jag träffat som är vänsterhänta har också ofta problem med åksjuka. Undrar om det finns något samband? En läkare förklarade det med att man har mer utvecklat balanssinne som vänsterhänt och då reagerar med att lättare bli åksjuk.
Zabelle
Jag är "dubbelhänt" och min bror likaså, om jag måste så skulle jag ganska fort lära mig att skriva bra med vänster hand. Blir också lätt åksjuk men har inte så jättegod balans (vilket troligen beror på att jag är överrörlig, vilket gör att jag förlorar i styrka och balans)
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag använder båda händer. Jag gissar att om det varit "tillåtet" att vara vänsterhänt när jag började skolan så hade jag blivit det.
Jag kan använda båda händerna men för att skriva använder jag högra även om det går med vänster också.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
1,Jag är högerhänt,min ena son är vänsterhänt,så det har inget med åksjuka att göra,för jag är rejält åksjuk om jag inte kör bilen själv.Även åksjuk när jag åker båt buss tåg.
Medan min son aldrig varit åksjuk i hela sitt liv,känner flera som inte är åksjuka som är vänsterhänta.
Däremot skulle jag vilja vara lite vänsterhänt jag med,jag kan ju inte ens skriva mitt namn med vänster hand,ser inte klokt ut om jag skulle försöka
,sen skulle det underlätta att vara lite vänsterhänt när man målar tex..
2,Så jag blir avis på dig
Jag är tvåhänt när det gäller vissa saker. Har problem med att duka t.ex då det inte är självklart för mig vilken sida gaffeln ska ligga. Ligger det fel så börjar jag äta så.
För övrigt så är jag högerhänt. Skriver med höger osv. men kan bra med vänster också
Min bror däremot är vänsterhänt.
/Maria
Jag är högerhänt, min syster är högerhänt, men båda brorsorna vänsterhänta. Pappa är dubbelhänt, blir han trött i högerhanden när han spikar, tar han bara hammaren i vänster hand.
Jag håller i en spade eller en hockeyklubba med höger hand längst ut och vänster hand närmast nederdelen, min pappa gör tvärtom och det gör/gjorde mina bröder också.
Vänster sida är starkare, medan höger sida är motoriskt bäst på mig.

Jag är oxå dubbelhänt, men har övat upp den högra bättre eftersom det var brukligt när jag började skolan. Annars hade jag nästan lärt mig att spela gitarr "felvänt" osv. Jag målar och spikar med båda händerna även om jag har bättre kontroll på höger.
Min pappa är likadan som jag.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Höger.Men jag har arbetat upp vänsten med.För att undvika förslitnings skador.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag är högerhänt…min syrra vänsterhänt. Hon fick inte använda vänsterhanden i skolan…
Man ska vara stolt över att vara vänsterhänt…den skaran tillhörde snillen som Einstein och Leonardo da Vinci…
Det sägs att vänsterhänta är klokare!
Jag ar hogerhant. For 10 ar sedan hade jag en reumatisk inflammation i axeln och musklerna pa hoger arm borjade tvina bort. Jag gick pa sjukgymnastik och inget hjalpte forran inflammationen gett upp. Nu ar musklerna tillbaka, men vansterarmen ar fortfarande starkare musklerna ar storre.
Nar jag hade inflammationen hade jag begransad rorlightet i hoger arm. Jag lade markte till att mina reflexer andrades. Nar jag holl pa att tappa nagot sa fallde jag ut vanster hand for att fanga saken istallet for hoger pa sekunden. Det var mycket fascinerande for en sa pass ensidigt hogerhant person som jag. Det hander fortfarande att vanstern aker ut sa min hjarna litar val inte pa hoger arm.
Jag skriver med höger. Jag skulle väl, om det var nödvändigt kunna skriva även med vänster men inte alls lika bra. Men sedan har jag förstått att jag hanterar kniv och gaffel som en vänsterhänt, jag använder datormusen som en vänsterhänt och gör även annat vänsterhänt. Så jag är väl lite blandad.
Utan tvivel och klart avgjort högerhänt. Dock sköljer jag håret efter hårtvätten, med vänster! Det beror på att jag håller duschmunstycket i höger hand. Jag testade en gång att skölja håret med höger hand, det fungerade inte alls haha.
Däremot stod jag och övade ett tag på att kasta pil med vänster, och blev så småningom rätt bra på det!
Mormor var egentligen vänsterhänt, men då "fick" man ju inte vara det, hon utvecklades till dubbelhänt. Har en bror som gör vissa saker med vänster, t ex sparkar han fotboll med vänster fot.
Jag är vänsterhänt. Tvingades i skolan att skriva med höger. Men när jag blev äldre tränade jag upp att skriva med vänster igen. 
Finns några få saker jag gör med höger. Klipper, spelar gitarr som en högerhänt. Men annars väldigt vänstervriden. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
# 14
Har jag också tänkt på…det måste vara svårt att som vänsterhänt brottas med "felvända" saxar och potatisskalare…
Som högerhänt kan man kanske öva upp vänster hand, och kunna använda den mera…
Högerhänt!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag är vänsterhänt, men lärde mig skriva även med höger. 
Om det krävs att händernas motorik samordnas…är det kanske svårare än man tror att krama en snöboll…
men desto lättare att skicka en kram till Er…
Jag är rätt tafflig nöär det gäller finliret med vänster, men en grej har jag faktiskt gjort och det är att kasta yxa (tomahawk) med vänster.
Jag började med det för att mina kompisar skulle ha en "sportsmössa" mot mig när vi tävlade på skoj.

Som pianist, måste jag ha en fullt fungerande vänster- och högerhand. Ibland ska händerna göra olika saker när jag spelar. T ex ska melodin ibland framgå i den stämma som vänsterhanden spelar. Eller det är olika takt (!) i respektive stämma. Då gäller det att få hjärnan med på noterna, ha ha
.
Åh piano - det har jag alltid velat kunna spela.

#20 Det där beundrar jag verkligen! Visserligen kan jag spela trummor men det är ändå bara takt… Min dröm är att lära mig spela piano! Så fort vi får ut något fler barn ur huset ska jag skaffa ett!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Högerhänt. Känns jättemysko att använda vänster. Maken spelar ju gitarr så han är rätt duktig med vänster hand, fast skriver bara med höger. Min brorsa tror jag var/är vänsterhänt men skriver nu med höger hand.
Intressant med pianospel…jag har forsokt lara mig men jag kan inte fa till det med att gora tva olika saker med hoger och vanster hand. Min hjarna vill inte och ena handen slackar och det blir fel. Kan bara gora en grej ordentligt i taget med handerna med instrument. Sa det fick bli trumpet istallet.