Din trädgård.
Tänker du göra något särskilt i trädgården i år?
Mer rabatter elle kanske en liten damm?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Hehe - don't get me started.
Vi dränerade vårt gårdshus i vintras vilket innebär att vår trädgård just nu ser ut som kriget. När vi ändå måste göra ordning i den så ska det bli lite ändringar. Det ska bli en rabatt framför gårdshuset (den planerar mamma redan att hon vill plantera liljor i) och en rabatt längs med en gång. En gång som också måste sättas om eftersom vi grävde upp alla plattorna under dräneringen eftersom vi var rädda att grävskopan skulle köra sönder stenarna.
Och så ska jag bygga en drivbänk i vår sneda backe. Har haft pallkragar, men de står snett och det blir inte bra. En sådan här drivbänk planerar jag, vi får väl se vad det blir.

Just nu ser det i vart fall ut så här.

Oj! Men är ni två går det fort att få till det och drivbänken ser fin fin ut. Visst är det roligt att planera?
Vi har två "stora" projekt för vår trädgård, men om de hinns med i år vet jag inte.
Det ena är att bygga ett litet växthus mot garageväggen och det andra är att gräva en damm. Just dammen har funnits med i planerna i många år, men jag har inte vågat anlägga den så länge barnen inte har varit simkunniga.
Roliga projekt och stora!
Ska sätta grönsaker i mitt lilla land. Sen ska jag plantera lite jordgubbar i en trälåda som jag hade Potatis i förra året som inte blev bra.
Hoppas det blir bättre skörd i år, förra året tog mördarsniglarna kål på det mesta.
Har köpt något medel som jag ska lägga ut så fort dom kommer i år så kanske jag kan hålla dom borta.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Klippa gräs är vad vi mäktar med i vår 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag ska flytta en rabatt till ett annat ställe på tomten,och sedan utökar vi våran damm just nu,vi sparade 2 bebis fiskar förra året,så jag tycker dom behöver mera plats,sen finns planer på att bygga en liten söt bro över dammen,det tycker jag är gulligt.
Vi ska även flytta en stor rodondendron som Spike lyckast gräva upp bra mycket av,den behöver dessutom mera sol.
Det finns massor att göra,men detta står först på agendan.
#3 - nu blir jag jätteavis. Jag vill också ha ett växthus!
Ett tipps Asta är att om du har ett recyklingsvaruhus i närheten brukar det finnas stora fönster där för billigt pris att bygga växthus med.
#9 - det största problemet är nog att det inte riktigt passar i trädgården. Har inte löst det problemet ännu, men tack för tipset för det fall vi kommer på någon lösning.
#10 Vi har inte heller någon naturlig plats för ett växthus och det är därför vi planerar att använda ena långsidan på garaget.
Numera finns färdiga stommar att köpa som är avsedda för montage mot en redan befintlig vägg.
#11 Gör det? Var någonstans Peter?
Jag tänker också bygga upp ett rum med tak som jag gjorde i Ljustorp.

#12 Åh vad mysigt det ser ut!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hmm där brukade jag ligga och läsa en bok. Stommen var lätt att göra och sedan använde jag taket från ett billigt partytält som blåste sönder samma dag jag satte upp det.
#12 Nåt reklamblad vi brukar få i brevlådan, minns inte riktigt vilket, men jag ska försöka hitta det.
Den enda nyheten blir att flytta in i ett nytt potatisland, jag brukar flytta vart 3-4 år och så igen det gamla med gräsfrö så där blir gräsmatta igen.
Annars så blir det det gamla vanliga i trädgården…åka gräsklippare och hålla efter ogräset, våtarv
…i blom och grönsaksland.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Intressanta projekt ni har på gång!
Måste erkänna att jag är en dålig trädgårdsmänniska. Blommor vill jag gärna ha…men har inte den rätta känslan att hålla på med trädgårdsodling och sånt. Blir mest lådor, krukor och urnor med olika arrangemang…det får duga…
#17 - det är lustigt, jag trodde också att jag inte var någon trädgårdsmänniska. Är fulkomligt usel på inneväxter. Men det dök upp något intresse där faktiskt när vi skaffade huset. Vete fasiken var det har varit gömt. Eller så håller jag bara på att bli gammal!
# 18
Men jag vill njuta av blommorna…inte odla dem…
Så härligt att plötsligt bara få den rätta känslan…kanske blir det så för mej med…
#18 - jag älskar också blommor. Kanske var det det som plötsligt tände gnistan- har faktiskt inte någon aning. Men av någon orsak tycker jag plötsligt att det är roligt att plantera saker. Det är INTE roligt att rensa ogräs, men jag kan acceptera det.
# 20
Håller väl med till viss del…roligt är det, om man lyckas! Men om man köper färdiga små plantor och dom i slutet av sommaren är stora som buskar…då känner man också att man lyckats…
Gäller kanske bara att hitta det man lyckas bäst med…vare sej man odlar själv, eller köper färdigt…
#12 Cristine, det är ungefär såna här jag menar:
Tack Peter för tipset.
Den här tråden har jag visst missat… vi har snart bott i huset i två år och håller fortfarande på att "göra" vår trädgård. Nu har vi lagt plattor runt två "rabattter", det blev jättebra.
Vi har en "bärrabatt" där det finns amerikanska blåbär och allåkerbär. I augusti satte jag en krusbärsbuske på stam och nu har jag satt vinbär på stam. Tanken är dels att det ska bli bär, förstås dels är bären en inramning till en liten uteplats på öster. Här är det morgonssol och svalka om det är varmt på dagen. Nu hoppas jag att det blir mysigt att sitta här i sommar.
Vi har satt två äppleträd, ett plommonträd och de har klarat vintern bra. Däremot har lla grenarna på päronträdet blivit helt avskalat av harar, och det är bara en liten liten kvist som ser ut att leva. Tråkigt, nu måste vi kanske sätta ett nytt. Min bror som är trädbeskärare ska komma hit och inspektera trädet.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
..något särskilt tänker/planerar jag varje år.. :- )
jag räknar med lite hjälp i år,både råd&dåd..*ler*
så både rabatter o trädgårdsland lär bli större..
kryddor o örter,stevia,ärtor o liknande.
potatis,lök,morötter o majs odlas på annat håll
ett växthus är oxå något jag funderat mer,på
både för växtrna ,och som mysigt regnfikaställe.. :-)
penke
#24 Vilka roliga projekt du har Isatis
28,Det plockade jag in en hel vas igår,både oranga gula och riktigt röda,man blir glad av färgklicken
,jag såg också att det börjar bli blommor på liljekonvaljerna,längatr tills jag får plocka in dom,dom luktar så ljuvligt
#29 Här har det inte ens börjat komma liljekonvaljeblad.
30,Men då får du njuta av dem när våra vissnat ner
Här är det fortfarande blå och vitsippor som gäller.
Jag sade förra dagen att jag inte hade vitsippor men sedan poppade de upp lite här och var.
Jag har en kompis som har en damm som är så fin men den har inte tinat fram ännnu.
#33 Jag har satt vitsippor i utkanten av vår trädgård,fint blev det.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Åh så fint med alla blommor,
ni har då det ni gör ser jag!

Massor med blommor i krukor som visst lär vara det senaste. Älskar när det blommar och doftar. Sen måster jag utöka min kryddträdgård. Blir lysrisk när mjag får gå omkring och lukta på mina örter.