Jag blir less på..
Ja vadå?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Människor med "tunnelseende" som inte kan tänka i mer annorlunda banor på grund av principer.
/Maria
…människor som inte kan stå för olika saker och de som inte är raka och/eller ljuger.
När!!!!!Mäniskor går i grupp o inte tycker själav..Det gör mig Ledsen det….
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag blir så less på de som bara tänker på sig själva och sitt och aldrig lyssnar eller bryr sig om andra!
På människor som måste vara politiskt korrekta hela tiden.
….människor som behandlar sina djur illa. 
Zabelle
#6 Där håller jag med
/Maria
#6 Jag med

På människor som säger en sak, är trevliga och ler och så snackar de skit bakom ryggen (eller på andra sajter).
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
# 6
Håller också med dej, Zabelle…det är nog vad jag är mest less på, och alltid kommer att vara…
Jag är less på hundägare som inte plockar upp skiten efter sina älsklingar.
#11 Nu när snön smält undan syns det hur mycket det slarvats.
Jag är less på dem som plockar upp skiten och sen slänger påsen på marken också.
Zabelle
#12 Jaa, det ser man ibland. Då är det ju bättre att den ligger kvar och försvinner så småningom. En plastpåse fligger ju där utan att ruttna bort.
Dom som fuskar vid sopsorteringen. Om man kastar papper i en plastpåse i kontaintern - varför bry sig alls om att sortera från början? 
Zebralagen, den stör mig mycket. Jag bara undrar hur man tänker i miljöavseende när kanske tio bilar ska stanna för en gångtrafikant.
Det leder dessutom till ett oerhört märkligt beteende hos många som ska gå över gatan. De liksom förlorar all självbevarelsedrift för att de har rätten till företräde så att de inte ens ser sig för när de kliver ut i gatan.
Men … tänk om det kommer någon körande som är påverkad, eller en psykopat, eller om det är så halt just där så att det är omöjligt att stanna.
Självklart ska bilar gå före gångare, dels för miljön och dels för att det är bra många gånger lättare att få stopp på två fötter än vad det är att få stopp på fyra hjul.
Fler bevakade övergångsställen är i så fall en bättre lösning, eller gångbroar/gångtunnlar över/under gatan.
#11 Ja sånt kan man verkligen bli trött på. Här efter vägen finns två hushåll med leonberger och de lägger ur sig skithögar som rentav är större än folkskit.
Jag tröttnade en dag och satte upp ett plakat vid en stor skithög här i närheten av vår infart.
På anslaget skrev jag med stor fet text: Ägare sökes till naturprodukterna nedan!
Sedan skrev jag med mindre text i nederkant: Vänligen uppsamla dessa innan någon vänlig själ gör det åt dig och återbördar dem till sin ägare.
Nu är skithögarna borta 
He he den var bra!
#16 Hahaha…

Jag är skitless på LAS.

Jag håller med peter om både övergångsställen och bajs, visserligen är det inte så allvarligt men nog kan man bli irriterad. Hos oss är det dock hästskit jag blir störd på. Vi har ett stall på gatan och de rider gatan upp och ner, längs gångvägarna i skogen och vid elljusspåret.
Det är konstigt tycker jag att hundägare har så höga krav när hästar får lämna efter sig högar i hundrafalt storlek! När man rider på gatan kan man verkligen inte stanna och skyffla undan de där enorma högarna som vi sen ska köra våra bilar, cyklar och annat i? Äckligt är det!
Och övergångsställen… här i Kalmar har man placerat ett flertal övergångsställen i direkt anslutning till rondeller. Följden blir att bilar mitt inne i rondellen måste stanna för fotgängare… alltså kan en hel rondell stå helt still för att folk ska gå över gatan före eller efter rondellen. Man undrar ju lite hur den gatuarkitekten tänkte… 
Ja åtminstonde borde de ha med sop och skyffel så de kan ha det åt sidan i stället. Det där med rondellen låter knepigt , de är ju till för att trafiken inte ska stanna upp.

#21 Precis!

Tja, i Älvsjä finns en rondell med trafikljus. Ljuset sitter så att bilarna måste stanna I rondellen… Klyftigt, eller hur?
Väldigt..de tycks inte förstått vad de ska vara till!
23,Det såg jag i Stockholm också när jag skulle till Bagarmossen förut,jag blev alldeles paff
.
Jag blir less på att inte få gå ut i arbete ännu
,men jag vet att det kommer med lite jäklar anamma!,jag äger en hel del av det

Förutom LAS (lagen om anställningsskydd) är jag rätt less på samhällsparasiter som inte vill bidra.

Ja det där med stadsplanering är väldigt underligt… de utbildas i hur många år osm helst men klarar inte att planera trafiken så att den flyter…
#26 Tänker du på något särskilt?

#27 Nej, folk i allmänhet som bara ser till själva, är ovilliga att bidra till att förbättra samhället, ovilliga att arbeta, göra rätt för sig etc. Sådana som bara vill hitta "kryphål" och utnyttja systemet liskom. Urs.

#28 Aha, ja de är ju tack och lov inte i majoritet. De flesta jobbar så mycket det kan, men visst är det trist med sådana som åker snålskjuts på oss andra. Som inte betalar tv-licens, sorterar sopor och en massa andra saker som vi bör hjälpas åt med.

Och så är jag dödligt less på särskrivningar och dåligt språkbruk!
Jag är också trött på särskrivningar men råkar ibland göra en jag också 
Jag är trött på dem som kastar cigarettfimpar utan för entrén till olika hus, t ex på jobbet ser det heläckligt ut med alla fimpar. Jag tror dessutom att de inte kan läsa, det står "respektera 15 meters rökgräns" (från entrén) det ÄR inte trevligt att passera genom röken och det finns de som inte tål den
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag är också less på att blöda näsblod när jag blir förkyld… det tar så lång stund innan det slutar 
Jag är less på de långa telefonköerna när man ringer något bolag, och särskilt att komma fram till rätt instans när det gäller FK.
#33 … och du har nummer 45 i kön…
När jag ringde Telia var jag nr 105.
#35 jag tyckte att jag tog i, tror aldrig att jag varit så långt ner på listan…
telia

Ja just nu är Telia rätt billiga i min värld… jag har bråkat med dem sedan i höstas om allt de gör fel… men de har fortfarande inte lyckats reda ut alla problem. Idag blev jag av med min e-post på grund av att de struntat i att göra det de lovat, igen, för typ 100:de gången nu 
Jag sade upp mitt avtal så nu är jag utan telefon.
jag är less på min arbetsplats just nu.
HAr Niförslag på vad en 50 åring kan sadla om till?
Var rädda om varandra
Häxa!
Utan att skoja så vet jag inte, kanske jobba hemifrån
#15: Har stört mig på samma sak och det har jag gjort sedan första gången jag hörde talas om att lagen skulle införas. Stör mig av ungefär samma anledningar som du, det vill säga miljö och annat. Som fotgängare stör jag mig oerhört på att bilar stannar bara för att jag är i närheten av ett övergångsställe, även om jag inte tänkt gå över. Ibland blir jag så anti så att jag vänder och går åt andra hållet tills bilen passerat, sedan vänder jag tillbaka igen…
En sak som stör mig ännu mer är att vissa bilister verkar tro att lagen även gäller gentemot cyklister.
Just nu jag är less på påskkärringar..
#41 jag håller med om allt du skriver. Och som cyklist är det konstigt att bilarna stannar, de ska faktiskt inte göra det!

#41 & 43 Men som bilist är man ju livrädd! Vi har råkat ut för gångare som klivit ut och sparkat på bilen när vi inte stannat för att de inte var ute på övergångsstället när vi började köra på det! Så eftersom det ALLTID är bilisten som ska stanna så stannar man hellre en gång för mycket än en gång för lite!
Ja men det är ju för tokigt, folk är som galna och kliver ut i gatan VAR SOM HELST sen lagen kom. Det är så otäckt att vara bilist!
Jag är less på cyklister som kommer i ca 30 km/h på cykelbanor och plingar när de är precis bakom en….. man kan ju få hjärtatack
för de hörs inte när de närmar sig
Zabelle
#44 Är det DÄRFÖR som bilisterna alltid stannar när de ser att man har för avsikt att korsa övergångsstället? Jag har undrat varför jag alltid blir framsläppt.
Glad blir ju jag eftersom korsningen jag tänker på, är en grymt besvärlig rondell på min väg till busstationen i Enköping. "Fastnar" man där, och vi pratar säkert 3 bilar i sekunden, så kan man få vänta… men jag blir framsläppt i 99,5% av fallen… Obs jag stannar och VÄNTAR och kollar in bilisten först! Skulle ALDRIG våga bara kliva rätt ut. För farligt.
#46: Själv är jag nog ännu värre: Jag har ingen ringklocka på min racer… (har inte hittat någon som passar på mitt styre, vars diameter är för stor…)
Ibland brukar jag säga ”pling” om jag tycker det är lite för trångt att cykla förbi, annars kör jag bara.
Man kan ju inte bara gå ut på övergångsställen utan att se sig för, inte ens på bevakade.. i så fall hade jag varit påkörd ett antal gånger.
#48 Hmm.. är det inte lag att ha ringklocka på cykeln?
Jag är less på mitt eksem (eller vad man nu kan kalla det) som kommit tillbaka. Jag tror jag är allergisk mot att diska :þ
Är väldigt less på tjällossningen i vägarna och att det är så blött och eländigt överallt i markerna! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag är less på … att jag inte kan sluta äta en massa dålig mat, som godis, kakor, bullar, glass. Och på att min ökande vikt framkallar knäsmärtor igen. Mitt sämre jag säger till mig: Du kan ändå inte sluta med detta, du kommer att bli en rulta. Mitt bättre jag säger: I Helpytte. Jag kan visst få styr på kostvanorna. Just wait and see!
Men just nu är jag hur som haver djävligt less.

Jag är dödligt less på folk som inte kan bete sig vettigt i trafiken.
Så gott som alla som kör risigt är kvinnor, och någon enstaka pensionärsfarbror… Blä!
#52 Oj då…
Zabelle

Japp, och det är inte fördomar, det är statistik…
vilken statistik har du tittat på då?
Vilken stor skillnad det är, jag har alltid tyckt att kvinnorna kör försiktigare och mer medvetet, och fartdårarna som kör förbi mitt hus på den smala vägen är män.

Ja jag håller med dig Cristine… de som orsakar mest olyckor i trafiken är ju män och det är just på grund av att de kör för fort, inte blinkar när de ska svänga, gör farliga omkörningar osv osv. Den statistiken är tyvärr oemotsäglig då den upprepas år efter år efter år.

#55 Den enklaste tänkbara. När jag ser en bil vars förare kör illa tittar jag efter vem som kör och i 8-9 fall av 10 är det en kvinna bakom ratten. Det är sant att kvinnor ofta kör mer försiktigt, men för några år sedan framkom i en undersökning att kvinnor faktiskt kör sämre än män. Och då tittar man inte på vem som kör försiktigast, utan på vem som KÖR bäst, alltså manövrerar fordonet bäst i trafik.
Att män är överrepresenterade i olyckstatistiken är förvisso sant, men det är inte riktigt så enkelt. Det finns gott om människor som genom dåliga föraregenskaper skapar trafiksituationer som blir farliga för andra, men där de själva klarar sig utmärkt undan olyckor. Jag ser t.ex. ofta på bilister som kör i 55 på 80-väg för att det är t.ex. mörkt ute eller blött på vägbanan. En sådan bilist stör trafikrytmen och är i vägen för andra. Bilisten skapar alltså en situation där andra bilister, som vill följa trafikrytmen, måste köra om och detta medför naturligtvis en risk.
Lite kuriosa: I Schweiz gjorde Tekniska Högskolan i Zürich en studie som slutligen visade att kvinnor kör sämre än berusade män…
Så du menar att det är kvinnorna som kör så dåligt som orsakar att alla dessa män kör ihjäl sig?
Ja jag säger då det - stackars karlar! 

#59 Hmmm, tja det är ju en mycket fri tolkning, eller hur?
Ni likställer att köra försiktigt med att köra bra och att köra fort med att köra dåligt. Det blir ju ganska onyanserat, inte sant? De män som kör ihjäl sig är inte så många och de är oftast under 30 år. Alla olyckor i statistiken är ju inte dödsolyckor.
Jag säger inte att det är bra att köra vårdslöst, bara att det är dåligt att köra illa. Även om man kör försiktigt och inte själv hamnar i olyckor.
Man kan ju se det som så att det är tur att man är försiktig om man nu är en dålig förare, men jag kan undra vad man ska i bilen att göra om man inte kan framföra den på ett korrekt sätt. Och det gäller ALLA - kvinnor, män, gamla, unga.
Jag ar en fotgangare som ar riktigt trott pa kaxiga bilister som inte stannar ordentligt vid overgangsstallen, parkerar illa, kor stadsjeepar i stan (suck) samt inte saktar ner i bostadsomraden eller vid skolor. Jag tycker inte det ar OK att kora over fartgransen - nagonsin. Alltfor manga sitter bakom ratten och skiter i andra runtomkring sig. Fortkorning leder till och forvarrar olyckor. Och att anvanda blinkers…don't get me started!

#61 Håller med. Som sagt, jag är less på folk som kör illa…
#60 nej allt i statisktiken är inte dödsolyckor, du kan kanske gissa hur fördelningen är mellan män/kvinnor när det gäller traumatiska hjärnskador efter t ex bilolyckor och andra olyckor??? Det är ovanligt med kvinnor där… jag har aldrig tänkt att det skulle bero på att de stackars männen bara har råkat ut för dessa kvinnor som kör illa…

#63 Som jag sagt tidigare, det är ovanligt med kvinnor i olycksstatistiken över huvud taget. Jag tror inte heller att olycksdrabbade män har drabbats av olycka pga kvinnor som kör illa. Och det har jag ju aldrig påstått heller. Eller hur?
Däremot anser jag att statistik sällan visar hela bilden. Man konstaterar bara att män är överrepresenterad i olyckor, men man har inte utrett vidare vad det beror på, utöver hastigheten.
Statistiken i Spanien säger:
Kvinnor har färre olyckor än män
Om att vara en bra förare måste samla tio års erfarenhet, kvinnor nå mognad vid ratten efter åtta år i allvarliga olyckor. Enligt försäkringsbolagen är Galicien staden som betalar för olyckor.
Statistiken i 5 länder i sydamerika säger:
Kvinnor kör bättre än män.
Tidningen är från Mexico
Vad beror det på då? Enligt dig
Jag vet inte vilket kön som är bästa bilföraren, men har hört att män generellt kör bil oftare och längre sträckor än kvinnor. I så fall är det ju inte konstigt att män är bättre på att köra och manövrera bilen.. sen verkar de gilla att öva halkkörning och sladdning mer än kvinnor ;)

Det kanske är olika i olika delar av landet då… eller så ser man det man vill se 
Jag pendlade varje dag 7 mil under en ganska lång tid och roade mig då med att iaktta just det du pratar om, och hör och häpna så kom jag fram till det rakt motsatta. Det var i princip uteslutande män som körde riktigt riktigt dåligt, pinsamt dåligt och nonchalant bitvis. De räknade tydligen med att andra skulle kunna väja undan, hålla farten nere, gissa sig till när de skulle svänga osv osv. för själva tig de ingen hänsyn alls och körde verkligen illa!
Så det verkar vara helt olika erfarenheter.
Däremot så kan jag hålla med om att många äldre bilförare, både män och kvinnor, ofta kör ganska dåligt. De är som stora bromsklossar i trafiken!

#65 Statistiken i Sverige, och säkert i många andra länder också, säger också att kvinnor har färre olyckor än män. Men det likställs inte med att de för den skull kör bättre. Det har redan konstaterats att kvinnor är sämre på att manövrera bil i trafik än män. Resten är ju tolkningar.
#66 Det vet jag inte, men jag ser dagligen personer som kör på ett sätt som medför risk för andra, och få av dessa gör det genom att köra för fort. Det kan istället handla om att de kör för långsamt, har dålig uppsikt bakåt (och åt andra håll), låter bli att blinka, lämnar företräde I rondell, läser karta, SMS-ar, lägger sig nästan i väggrenen så att man nästan kan köra förbi, eller ligger nära ett annat långsamt fordon utan att köra om, så att bilisten bakom måste köra om bägge de framförliggande fordonen på samma gång. Ja, det finns många exempel på hur man kör illa utan att det behöver innebära att man kör för fort.
Och varför ska man ge sig ut och köra om man inte vågar/klarar av att köra 80 på 80-väg och 90 på 90-väg?
#69 … ja det du beskriver går att se på olika sätt… finns det en lag på att den som t ex kör i 105 km när det är 80 kör för långsamt? Det tycks som om en del alltid tycker att andra kör för långsamt, spelar ingen roll om de håller hastigheten eller inte, så SKA DET KÖRAS OM för det tycks som om det är vad bilkörningn går ut på, för en del.
Att när det är trångt och cyklister gasa på för fullt, tycks också vara en ny regel. Att köra mot rött ljus när det för länge sen slagit om till rött en annan. Att parkera i korsningar osv…
Oj, här har det visst uppstått munhuggning över vilka som kör bil bra respektive dåligt, då bara måste jag också få vara med.

De som kör allra sämst som jag ser det, är män, utan minsta tvekan, och de som kör allra sämst tillhör två olika ålderskategorier.
Män upp till 30 kör åt h _ _ _ _ _ e för fort och tar noll hänsyn till någon annan i trafiken, vägen är deras helt enkelt.
Sedan, mellan 30 och 50, kör män hyfsat generellt sett. Då har de (förhoppningsvis) lärt sig att de visst inte var helt ensamma på vägen. Dessutom har de flesta familj och barn i bilen i den åldern, vilket (också förhoppningsvis) leder till eftertanke.
Sedan kommer "weine-åldern", när männen glömmer bort att de inte är ensamma på vägen på nytt, fast nu kör de med vänsterhjulen på fel sida om mittlinjen och gärna i 40-50 km/timme på 90-väg.
De har också glömt vad det är som orsakar sladd, för plötsligt tror de att bilen själv kan hitta på att sladda på spikrak väg, bara för att jävlas.
Kvinnor kör som regel ganska bra tycker jag. En del har den tråkiga ovanan att vilja ligga i 70 på 90-väg, vilket leder till stor irritation hos alla som kommer upp bakom och kanske inte kommer om, men det är nog lika många gubbar som gör så.
Ytterligare en "gubbgrej" i trafiken är deras skräck för att välta när de ska svänga. Endera stannar de först innan de ska svänga, eller så håller de ut bilen långt, långt till vänster när de ska svänga till höger, istället för att smita nära/tajt i kurvan som man ska.
jag tycker att du generaliserar och verkar ganska fördomsfull. men visst har du rätt i att detta förekommer. Men min egen personliga statistik när det gäller åsnor i trafiken säger mig att det mest är gamla gubbar. det är generationen där tanterna inte ens får köra.
Det är dom här som t ex kör 60 genom byn där det är 50 - och som sedan fortsätter att köra 60 när de kommer ut på 70/90 väg. De ger mig knollror - de har verkligen inte en susning om vad de håller på med 

#70 Nej, någon sådan lag finns inte, men du ska bete dig på ett sätt i trafiken som inet stör eller skapar omak för andra. De poliser jag känner stoppar bilister som kör i 80 på 110-väg (105-väg finns inte) eftersom de stör trafikrytmen. Och det tycker jag är rätt.
#71 Haha, jag känner igen dina exempel, men ser dem fortfarande oftare med kvinnor bakom ratten än män. Men jag retar ofta ihjäl mig på de män som jag givit epitetet "gubbar med keps"… de kör ofta som du beskriver.
Hmmm… kan det vara geografiskt? Kvinnor i Mälardalen kanske kör osedvanligt illa…
Jag som är envis som en åsna fortsäätter med statistik från Spanien som gjorts av universitetet i Valencia på begäran av staten.
Så här låter en kort del:
Om du är en man och du är mellan 18 och 35, kan du anses vara en "anti-social förare. Men om du är en kvinna, är du mellan 35 och 65, är du i gruppen "perfekt förare", som även är mest kompatibla och har färre trafik böter.
Sedan kommer det om äldre förare som är samma som här.
#73, jag menade att hastighetsbegränsningen är 80 och jag kör 105, vilket enligt lag är för fort men de flesta körde om trots att vägen är ganska smal, därav undrade jag om det fanns en lag på att man alltid måste köra om?
Angående vilka som t ex parkerar i korsningar så har det nästan alltid vairt män. Jag skulle ALDRIG kunna tänka mig att parkera så…

#74 och lika envist står jag fast vid att kvinnor kör illa. Jag ser det dagligen.
Hur är man en kompatibel förare? Har Google översatt?
även om vi kanske inte blir överens i denna fråga så vill jag ändå säga att det är kul med debattglada människor med åsikter. Det livar upp sajten 
#77 nä det går inte alltid att tycka lika och det är ok att tycka olika, det blir mer drag i diskussionen då…
Det finns en oskriven lag som säger att du måste köra om alla bilar som är billigare än din, i alla fall om du kör en BMW eller Porsche (finns några märken till att lägga till i listan i och för sig).
hehe det gjorde inte jag när jag körde BMW 
Seguramente muchos de ustedes habrán contestado afirmativamente a esta pregunta. Les invitamos a que lean lo que sigue y al terminar reflexionen sobre si continuarían pensando lo mismo.
Para llegar a ser un buen conductor se han de reunir ciertos requisitos, unos más importantes que otros, pero todos han de estar presentes en la conducción.
El más elemental, y en el que muchos de ustedes habrán pensado de inmediato, es el cumplimiento de las normas de circulación, o sea, no cometer infracciones. No hace falta extenderse en este apartado, todos somos conscientes de lo perjudicial y peligroso que puede ser el saltarse normas de tráfico y lo importante que es que todos las cumplamos para poder disfrutar de una conducción segura y ordenada.
**Pero no es suficiente con no infringir las normas de circulación, el buen conductor ha de tener también una *actitud educada y solidaria hacia los demás* al subirse al vehículo.**
aha… då förstår jag …
#81: Varför sa du inte med med en gång…?

*Fniss*
Är du en bra förare?
Säkert har många av er svarat ja på denna fråga. Vi inbjuder dig att läsa vad som följer för att i slutet se om du fortsätter att tänka samma sak.
För att bli en bra förare måste du uppfylla vissa krav, några viktigare än andra, men alla måste finnas med då du kör.
Det mest elementära, och där många av er har tänkt på att följa trafikreglerna, är att inte begå brott. Det finns inget behov av att expandera på denna punkt där vi alla är medvetna om hur skadligt och farligt det kan vara att förbise trafikregler och hur viktigt det är för alla att leva upp till en säker och välordnad trafik.
Men det är inte tillräckligt för att undvika att bryta mot trafikreglerna. Goda förare bör ha en bildad och omtänksam attityd mot andra när de kliver in i fordonet.
haha jag älskar Googles översättningsverktyg. 
#84: Det var nästan mer begripligt före översättningen, trots att jag inte kan språket alls…
Ni får läsa den som behagar mest
jag hinner inte med att översätta sjäv.
Tur att man inte har Körkort alls! 
Jag brydde mej aldrig om att ta heller..det var bekvämare att köra utan. Idag skulle det ju inte gå varken i Frankrike eller Spanien men på 60 talet var det inte så noga.
Idag taxi!
Jag är en skapligt bra bilförare…
många andra är sämre! 

#6 Håller med dig….

Jag är less på alla som behandlar djuren illa… och inte förstår att dom har känslor och också känner smärta lika som vi gör.
Det dom gör på djuren skulle man göra på dom så får dom se hur det känns, för dom verkar inte fatta det ,djurplågarna….
Jag är också less på människor som mobbar andra fast dom mår dåligt själva egentligen….Så får nån annan ut för det istället.

#71 Hahahaha, så underbart! Håller helt med dig, mina erfarenheter stämmer mycket väl överens med dina. Detta trots att vi inte alls bor på samma ställe

#92… ja mycket roligt och bra skrivet, jag håller med!
En gång var jag på "öppet hus" för någon av de andra gästerna, en man, hörde att jag pendlade tio mil till jobbet (vilket jag gjorde vid den tidpunkten) och sa då, "ja då är det väl tävling med full fart på hemvägen"… … det var "pantat" sagt tycker jag och visar hur den personen ser på bilkörning…
#91: Verkar som om du menar ”känsel” och inte ”känslor”, kan det vara rätt uppfattat?
#94 Ja, det var nog så det skulle vara…
Nog har de känslor också..åtminstonde mina katter som är svartsjuka på varandra. så fort jag har någon i knät så sitter de andra två och stirrar på honom och kan de slår de till med tassen också.
#96: Oftast är det nog bara vi människor som tolkar in känslor. Det finns nog till och med de som anser att nallebjörnar har riktiga känslor…
Jag är less på saker som bara går sönder, särskilt nya saker som inte håller. Även om kostnaden inte är så stor så är det jätteirriterande.
Köpte ett par smidaga "vårvantar" på rea, ja de hade kostat ca 200 förut… så de var väl inte jättebilliga. Sköna, lätta att stoppa i fickan när det blir varmt, långa bra muddar som värmer. Nu, efter ca 5 ggr har materialet börjat ludda sönder, och, dum som jag är har jag inte sparat kvittot, "det var ju bara ett par vantar". Ja, det är inte det enda som gått sönder på senaste tiden…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#97 Gillar man musik och kan dansa i takt med den då har man också känslor.
#97 Jag är nog inne på din linje jag också i den frågan. Folk tolkar djurens beteenden och signaler efter mänsklig mall hela tiden, men det är sällan rätt tolkningar.
Men Peter inte kan väl fågeln dansa till instinkt.
#101 Kakaduan är inte medveten om vad den gör, även om det roar oss som ser den bete sig så. Allt det där finns redan i fågelns "hårddisk" från början.
Inget djur, inte ens bevisat intelligenta sådana som exempelvis delfiner, kan läras att göra något som inte redan finns med i "hårddisken" redan från början.
Det man kan lära dem är att använda beteenden i andra sammanhang än vad det var avsedda till från början.
Katten och pianot då, den lyssnar faktiskt på tonerna!
#103 Man kan inte fråga katten vad den verkligen upplever och gör, kunde vi det skulle vi antagligen få ett mycket förvånande svar.
Det ingår i kattens beteende att analysera ljud, så min gissning är att kattens pianospel är en variant av det beteendet.
Vi kan som sagt inte förändra djurens beteenden, men vi kan lära dem att nyttja det till annat än vad det var avsett för från början.
#103, 104 … bara en rolig historia i ämnet djur. Jag känner någon somhar en kakadua, Albert. Albert har en bur med tjocka galler där han t ex sitter på natten. På morgonen sistter han där och ropar "mamma" många gånger tills han blir hämtad, och då ska han ligga under täcket tillsammans med familjens två hundar som också sover i sängen. När det blir frukost sitter Albert på frukostbordet och äter fil och musli tillsammans med familjen ur deras tallrikar… hmmm

Jag är övertygad om att djur har känslor. Självklart betyder inte det att de är och fungerar som vi gör, men visst har de känslor! Man säger t.ex. att hundar inte blir svartsjuka, men det stämmer ju inte alls.
Vi lär oss ju nyttja våra begåvningar till allt möjligt som det inte var tänkt till från början så varför skulle det vara annorlunda med djuren?
#106 jo jag tror nog också att djur har känslor, jag tycker t ex att det är tydligt att våra katter blir glada när vi kommer hem. Särskilt omvi varit borta länge är det mycket tydligt. Däremot är det inte säkert att deras känslor är precis som vi tolkar dem, vi tolkaar utifrån våra erfarenheter…

#107 Ja det är ju självklart tycker jag, så gör ju djuren med oss och våra rörelser/känslor med.
Jag tror verkligen dom har känslor.
#106 Håller med dej, det betyder ju inte att dom är och fungerar som vi gör. Men känslor lär dom väl ha, det märker man ju med katterna när man kommer hem och dom blir glada när man pysslar med dom, det märker jag iallfall.

Tja, jag troer också att djur har vissa känslor, men främst styrs de av instinkter. Att människor ofta jämställer djurs och människors känslor leder ofta till problem…
En hund är en hund och ska behandlas som en hund.

#110 Det håller jag oxå med om! Hundar är inte bebisar.
Den ska ju behandlas som en hund om det är en hund. Men känslor det har dom, tror jag.

Det tycks inte vara så självklart för alla…
Många behandlar sina djur som vore de människor, eller små barn (ännu värre)! Jag stöter på dessa hundägare, och även hästägare, titt och tätt. Usch!
Därmed känns det som läge att skriva något man blir less på: och jag håller med ovanstående talare, nämligen djurägare som daltar för mycket med sina djur, skämmer bort dem och ursäktar dem.
Idag gick jag min vanliga väg till jobgbet från busstationen i Enköping. Den vägen är kantad med utsmetad hundskit.
Massvis med hundägare som inte bryr sig om att deras "älsklingar" förorenar. Att andra kan tycka det är äckligt med hundexkrementer. Som är full med, ja jag vet inte vad. Alla möjliga saker som en människa inte bör få på sig.
Och jag är less på hundägare som inte begriper att hundar inte ska skita ner, inte störa andra människor, inte hoppa upp på dem, inte springa fram o hälsa, inte skälla, inte nafsa, osv. Hundar ska bara inte ofreda människor på ett endaste sätt. Håll styr på era djur! De är möjligen till för ER, inte för "alla andra".

#114 Ja, helsicke vad snuskigt det är med allt hundbajs! Jag undrar om hundägarna själva (de som INTE plockar upp) tycker att det är mysigt…
Jag kan hålla med om att det finns hundar som borde skolas och att de inte ska störa andra människor, men att säga håll styr på era djur är väl ändå att ta i. Jag menar att många valpar inte är färdigskolade och är svåra att hålla i styr. Det är väl ungefär som när småbarn springer fram till dej på kaffet. Däremot så ska äldre hundar lyda sin ägare men det beror ju på vilken ägare de har också.
#115 håller med om att hundbajs är äckligt och funderingen om, tycker de som sprider det fritt att det är mysigt? Hur tänker de?

#116 - Hur hunden beter sig beror uteslutande på ägaren, precis som du skriver är det ägaren det hänger på.
Valpar kan vara ostyriga, men man kan ju ha dem kopplade. Andra människor ska inte behöva stå ut med att en hund springer fram, även om det är en valp.
Nej det ska de ju inte, men i trånga utrymmen som kafeer och sådana ställen är det inte så lätt att ha dem under bordet hela tiden.
Jag tycker inte heller om att bli störd av hundar jag inte känner. Sedan om man har gäster hemma bör man ju höra med dem om de vill ha hunden instäng i ett rum.En del vill gulla med dem.
Jag tycker inte hundar har på caféer att göra öht. Om en person med hund satte sig jämte mig på ett café, och hunden var på mig, nosade osv, skulle jag säga till. Om hundägaren inte lyssnade på mig, skulle jag klaga hos caféägaren.
Och hundägare SKA hålla uppsikt över sina djur så att de inte kan störa och besvära andra människor som inte bett om det.
Basta.
#120 … det har nog inte allt tänkt så… möter ofta lösa hundar som är sååå snälla…

Jag håller faktiskt med Bergspuman. Hundägare är inte sällan totalt oförstående för att alla andra inte fullkomligen smälter över deras små älsklingar. "h'n är såååå snäll*… men det skiter jag i, jag gillar inte hundar överhuvudtaget och då ska väl jag få slippa hundarna upp i ansiktet eller på andra ställen?
Jag upplever att hundägare är ganska nonchalanta mot andra, de förutsätter att alla älskar hundar och tycker att det är helt okej att de går lösa, skäller, bajsar osv osv.
Sedan finns förstås de fantastiska hundägarna som gör allt rätt, stor heder åt dem!!

Håller med Bergspuma. Hundar har inte på café att göra. I synnerhet om de inte kan ligga ur vägen för andra. Däremot kan jag förstå att man kan vara lite begränsad på bussar eller tåg då utrymmet är tämligen litet, men kan man inte ha hunden stilla i knäet ska den ligga under sätet.
Det finns folk som är rädda för hundar, oavsett ras och storlek, och de ska inte behöva konfronteras av hundar om de inte bett om det. Däri är skillnaden med barn, som inte heller ska störa andra i onödan - få människor lider av barnskräck.
Min dotter lider av hundskräck så jag vet hur det är och själv har jag stor respekt för hundarna.
Jag är less på att det ligger en massa fimpar utanför t ex entréer, varför inte plocka upp sitt eget skräp? Jag läste en artikel om vad det kostar t ex kommunen att städa upp fimpar och tuggummi efter andra, det är onödiga pengar… att slänga ut och tråkigt att behöva utföra arbetet med att ta upp efter andra…

Folk som skitar ner över huvud taget. Urs!
Jisses vad det hade skrivits om djur och känslor sedan jag var här senast. Hade tänkt att svara på något av det som kommit till, men så såg jag att det blivit oöverskådligt mycket så jag orkade inte läsa alla inläggen…
Men om man försöker ta det generellt då, och plocka något exempel här och där, så tror jag att vi människor har en inbyggd förmåga att tolka saker på ett mänskligt sätt. Det fina med oss är att vi kan, om vi vill, stålsätta oss och vara lite mer objektiva om vi anstränger oss. Vissa av oss vill försöka det, andra inte. Så är det nog bara, helt enkelt.
Min mor hade några katter för några år sedan och visst såg de glada ut när vi kom dit, men det beror nog mer på att de lär sig saker som gynnar deras existens. De vet att när vi kommer så får de mat, exempelvis. Något som de behöver för att överleva, och inte heller katter tackar nej till att få maten serverad på ett fat, så att säga. Att ha det lite mysigt attraherar säker fler djur än människor, eller att få det lite varmt när det är kallt ute och så vidare.
Även andra behov kan finnas, men vi människor är nog ibland lite för snabba med att tolka in känslor i sådant. Katter är ju gulliga och söta till utseendet och då blir vi än mer benägna att tolka in katten känner saker som den inte ens själv visste om att den kände, om ni förstår hur jag menar…
Många fåglar kan härma ljud i sin omgivning. Ingen av dem förstår dock vad den säger. Vi hade, när jag var liten, en undulat som ”pratade”. Den kunde säga sitt namn, Emil (har förresten hört någonstans att man inte kan lära undulat-honor att prata), och lite annat. Om någon prasslade med sin jacka sa den ”hej då”. Inte för att den förstod att någon skulle gå, utan för att den ofta hörde just ”hej då” i samband med prasslande med jacka, alltså att någon tar på sig en jacka. Allt den kunde säga har den ju lärt sig efter vad den hört. Vi försökte ju faktiskt medvetet få den att prata så det var väl några timmar i alla fall vid buren som man stod där och sa ”Emil” och lite andra saker till den.
Sedan finns ju fåglar som snabbare snappar upp saker som den hör i sin omgivning än undulater och som alltså kanske inte behöver höra ett ord så många gånger innan den själv börjar låta likadant.
För att återgå till ämnet då, så är man väl less på rätt mycket. Det samlar ju på sig genom åren… Några exempel från trafiken är när folk går på höger sida (eller ännu värre när de cyklar på vänster sida…) eller när bilar stannar för att släppa fram mig som fotgängare vid et övergångsställe fast bilen ifråga hade hunnit köra fram och tillbaka över övergångsstället fem gånger innan jag kommit fram till detsamma.
Det finns en dåre här i Norsborg/Hallunda som jag ser på morgonen ibland. Han cyklar på höger sida som man ska, men när han kommer fram till Brunnavägen (se kartorna på exempelvis Eniro, den som vill vet hur det ser ut), så byter han plötsligt till vänster sida och fortsätter mot Fittja mot den i och för sig glesa trafiken. På höger sida finns dessutom en gång- och cykelväg som han hade kunnat nyttja istället. Jag trodde det fanns någon sorts gräns för hur dum man fick bli, men tydligen inte, då.
#127 Det finns absolut ingen gräns för hur dumma folk kan bli, och den siste stollen är ännu inte född!
Sådana finns även söder om Stockholmsområdet! 
Något man också kan bli less på!

Åja, det är då rakt inte bara hundägare som är jobbiga. Tänk bara på alla som rusar fram när man kommer med en valp. Den är ju så söt och även om man säger ifrån så låter många inte bli. Det finns faktiskt valpar som inte alls uppskattar att ha en massa människor lutande över sig. Eller detta med att så många tror att ALLA små hundar är söta och snälla, medan de större (allra helst plattnosade) är elaka och farliga. Eller människor som inte kan låta hunden vara, fast man säger till och man till sist måste ställa sig mellan hunden och människan.
Visst är det tråkigt med hundbajs, men ännu värre tycker jag det är med allt skräp som ligger slängt efter oss människor. Många saker som dessutom är farliga för djuren.
Puh det var en la lång tråd men skam den som ger sig och jag är inte less på något alls!!!!!!!!!!
Jag är helt faschinerad (stavas det så?) över att en tråd kan bli så lång över något negativt.. vad är det som är lockande med det negativa?
Jag tror att det kan vara bra att få "skälla av sig" lite ibland…
#132, eftersom du frågade: Nej, det stavas ”fascinerad”. Utan ”h” alltså. Tänk ”faskinerad” fast med ”c” så är det lättare att komma ihåg, tror jag. Fast det ska ju inte uttalas ”faskinerad” förstås…
Jag är less på att forumet jämt kärvar,att man inte kommer in, att det är segt osv…

Idag är jag less på min son, som inte städade sitt rum….så min lillasyster kunde komma på besök
, med familj.
Min lillasyster bor 25 mil bort. Hennes dotter är allergisk mot jordnötter, får inte finna en öppen påse i huset eller jordnötter framme.
Min son vet att de skulle komma hit idag, lovade att städa sitt rum igår (så allt stoff av nötterna försvann). Det finns en öppnad påse i hans rum & säkerligen någon liten nöt kvar i rummet.
När jag tittade in i hans rum på fm idag, var det inte städat
. Jag fick ringa henne & avboka vår familjeträff.
Besvikelse för min systers flickor (7år& 2år), samt för mej……
#137 Förstår din besvikelse… finns det ingensannatans dä rni kunde träffas… ?

#138 Jag kan inte ta mej så långt, pga min kropp.
Vi skulle firat 3 födelsedagar denna em. De övernattar hos våra föräldrar, så de får fira utan oss.
Sporthallen fik tar jag mej till (rakt över gatan), men inte så kul för flickorna…..den lösningen kom jag inte på förut.
Tack, aggeelin för tanken
.
Hrmmm, imörrn åker de när fiket öppnar, synd. nu är det snart kvällsmat & sovdags för flickorna. Nästa gång……
#139l … kanske ni kan träffas rätt över gatan en liten stund iaf, även om det är tråkigt för flickorna är det ju roligt för dig och syrran att se varandra på riktigt en liten stund och kramas lite på´riktigt!
#132 Fascinerad Maggan 
Jag har nog inget negativt att komma med idag. Just hemkommen från en mycket trevlig terrariemässa i Sala.
Jag ägnade tre timmar med att visa och berätta om en meterlång kalifornisk kungssnok för massor av barn och dera föräldrar. Där fanns många mycket tveksamma vuxna, men alla kände på ormen efter en stunds lyssnande på vad jag berättade.
Barnen är det sällan några problem med, även om de har opedagogiska föräldrar som öppet säger usch och fy när de ser en orm, så vill barnen gärna känna på ormen.
Mycket positivt och till nästa år har vi nog ett stort antal nyväckta terrariedjursintresserade barn och ungdomar i Sala.
Den mest givande händelsen under hela dagen var en liten pojke, kanske 2-3 år och hans föräldrar. De hade sett vad de kom för att se och skulle åka hem, men pojken blev helt förtvivlad.
Han grät och skrek "ooom", "vill se ooom". Jag satt där och fikade lite när föräldrarna beslutade att vända och ta ett varv till för pojkens skull.
Jag hade fikat klart, så jag reste mig och vände mig till pojken och sa -"vill du hälsa på min orm"?
Pojken nickade lite blygt. Jag ledde dem fram till Ösby, Västmanlands Naturbruksgymnasiums bord där jag hade mina lådor och plockade upp kungssnoken igen.
Pojken var helt överlycklig när han fick "sänna på en ooom". Han klappade ormen i fem minuter i sträck, sedan köpte föräldrarna en plastorm åt honom och han var så nöjd.
#141 Jaha, har du varit i Sala, jag bor inte långt därifrån. Och mina två kusinbarn 3år och 1år var där och skulle kolla på ormar….
#142 Jaha, då kanske jag träffade dem. 
Schysst av föräldrarna att vända och låta honom klappa ormen
och schysst av dej att kliva upp och ta fram din Kungssnok.
Jag blir less på den här långa tråden!
Ämnet i sig är kul.
Snälla Cristine, kan inte du sätta igång en ny tråd? 
Jag har gjort motsatsen..
Jag blir glad när jag ser… men det är inte många som ser den*fniss* denna tycks vara mer interessant.

#145: Exakt vad blir bättre av att starta en ny tråd om samma sak?
#147 Det är jobbigt att scrolla i så långa trådar, vilket är orsaken till att jag önskar en ny tråd.
#148: Varför ska du skrolla? Vad är det för fel med att klicka ”Första olästa” nästan längst upp på sidan? Funkar för mig i alla fall.
#150 Det har jag nyss lärt mig också (efter snart 3 år på iFokus)
/Maria
Det brukar vara så att även om jag skulle göra ny tråd så tittar alla på den gammla först och svarar på någon fråga, och då blir det två långa trådar.
Fungerar bara om man är inloggad i och för sig, men det måste man ju ändå vara om man vill skriva själv.
Ähum. Inte heller jag har lagt märke till den funktionen. Inte alls!
Nu tror jag den kommer att bli flitigt använd framöver! 
#156 Fast sedan kommer du inte att klara dig utan
/Maria
Jag ar less pa folk som skriver pa en trad bara for att papeka att den ar lang eller trist…lat bli i sa fall och las en annan trad! 
Vi stänger inte av eller tar bort trådar här på LK.
I dessa tider blir jag riktigt less pa folk som klagar pa politiker och pa samhallet och sedan varken rostar eller forsoker forandra saker till det battre. Om man inte ens forsoker, tycker jag att man ska forlora sin ratt att gnalla hela tiden pa allt som ar fel.
Dessutom tycker jag det ar graaaaaasligt att valrorelsen tycks ha startat i mars nar valet ar i september. Det borde det faktiskt vara lag pa - en manads intensiv valrorelse och inte mer!
. Jag tror faktiskt att en del valjare blir urtrotta pa alla debatter och att allt liksom "politiceras" om det ska vara i ett halvar.
PS. Om nagon startar en trad om allt som ar positivt lovar jag att lagga i minst lika manga positiva grejer. Nu ar det gnall-trad…
Den tråden finns redan.
#161, håller med om det mesta där, särskilt det där med valrörelsen. Tycker likadant om många andra företeelser i samhället, exempelvis julskyltningen. För mig hade det räckt om de börjat julskylta den 23 december och rivit skiten igen den 27:e. Då hade jag kunnat sova de dagarna och därigenom slippa alltihop…