Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 514 ggr
Cristine
0

Ny bil eller begagnad.

Har hört att det är bättre köpa begagnade bilar då det är lättare hitta delar till dem.

Sedan förlorar man visst mycket om man sedan säljer den nya.

Jag är inte alls kunnig i detta ämne.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kunnig i detta ämne-Nej.

Men så mycket vet jag.Att för min plånbok så desto äldre bil desto bättre, för min plånbok.

Svar. Gammal Bil.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
0

Vi har aldrig haft någon ny bilObestämd

/Maria

penke
0

..det går nog på ett ut

till en ny bil behöver du inte så många reservdelar,
din första resa/tur hem är dyr..då sjunker bilens värde<50 000:-
men å andra sidan har du garantier o liknande

en begagnad/äldre bil vågar du dig på att fixa med
utan en universitetsexamen i elektonik
å andra sidan behöver du fixa med den..

en ny kan du få för fyndpriset av en kvarts miljon ..
då är det inte undra på att du "måste" göra årliga servicebesök för en 10.000:-

en beg. "skrutt/charm-bil" behöver du inte tvätta stup i ett,
för att hålla grannen avis.. :- )

* *
som .."lantis" ..måste man ha en bil,bara att bita ihop
där har man oxå någonstans att åka till..
sta´bor har ju nedgrävd eller öppen buss
för de är det billigare att hyra bil,de gånger de ska ..någonstan

den nyaste jag ägt,var en 6 år ..ung bil
en helt ny har jag aldrig kännt en behov av ..

penke

signemo
0

Vi har alltid haft begagnade innan. Men min Toyota Corolla köpte jag ny 2004. En kanonbil, inga som helst problem.  Jag vet att man kanske skulle byta, men det har jag varken råd eller lust till. Den kommer att följa mig

Var rädda om varandra

[peter54]
0

Det finns förstås fördelar och nackdelar med att köpa både nytt och begagnat.

Fördelen med att köpa en förhållandevis ny begagnad bil är ju att alla fel har visat sig och åtgärdats. En fabriksny bil vet man ingenting om.

Nackdelen med att köpa en begagnad bil om den har några år på nacken är att då kan många av bilens olika system vara precis på upphällningen och man drabbas av oerhörda reparations- och servicekostnader.

Jag har provat båda varianterna med begagnat. En gång köpte jag en två år gammal bil och det var verkligen ett bra köp.

En annan gång köpte jag en 6 år gammal bil och fick byta i stort sett allt på den och det kostade mycket mer än det smakade.

Någon fabriksny bil har jag aldrig köpt, jag har aldrig nått över såna pengar. Där finns förstås en stor fördel i andrahandsvärdet.

aggeelin
0

Köpte en ny bil vid den tiden när jag pendlade 10 mil motorväg gånger två och det kändes skönt, tidigare har jag haft flera skruttbilar som stannade och hade många hyss för sig, de hade jag aldrig vågat ge mig ut på motorvägen med för att åka många mil. Så jag tror att behovet får styra lite, dvs vad jag ska ha bilen till. Nu har jag ca 1.5 km till jobbet likaså sambon fast han åker åt motsatt håll så nu har vi till vardags inget större behov av en bra bil.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[GunillaF]
0

Jag har aldrig haft en alldeles ny bil. Så har jag också sluppit åka in på täta servicebesök. En bil som är 4-5 år gammal tycker jag är bäst.

zabelle
0

Min bil köpte jag när den hade gått 500 mil så den var nästan alldeles ny. Någon annan hade redan kört den dyra "första turen" från bilfirman. Jag gav 35 000 under nypris. Skrattande

Zabelle   

fotokrafs
0

För oss blev det begagnat, en -01 långmilare..  Egentligen bor vi så vi klarar oss utan bil och som penke säger billigare att hyra.. Men i och med att jag skall försöka ta Körkort någon gång skaffade vi en för övningskörning.

[MargaretaA]
0

Jag känner en del folk som drygar ut kassan med att repa bilar åt folk. Dom säger att det är nästan omöjligt med nya bilar. Man kommer inte ens in i dom.

en nyare bil som krånglar tas till verkstaden där den kopplas till en dator för att få reda på felet. Förvånad

Cristine
0

Snart lagar väl datorn bilen ocksåSkrattande

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

ja det vore ju bra! Skrattande

Fast det är retfullt när bilens dator larmar att något är fel när verkstans dator inte hittar det. Då sitter man där med en blinkande lampa som man inte kan få tyst på Rynkar på näsan

Anders 50
0

Mina två första bilar var begagnade, Amazoner. Sedan har det blivit nya.

På 70-talet byttes ofta, då kunde man byta på 1 kr/milen, men på senare år blir det några år emellan bytena.

Vi hade en Toyota Corolla 4WD i 10 år utan krångel och nu har vi i familjen en likadan som har 10 år på nacken och den får fortsätta så länge den kan. Bra att ha som "skogs och jaktbil"

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Jeremina]
0

Att köpa ganska ny eller ny bil är inte bra investering för de sjunker fort i värde. Men om man behöver åka skönt, problemfritt så är det att föredra.

Min man och jag hade förr bilar som var begagnade och gamla och han mekade men nu när vi har våra krämpor kostar vi på oss ny bil.

Branneli
0

Vi bytte bil i november 2009.

En långmilare, som är underhållen. V70 år 2006. 116 000 kr.

Så ny bil har jag aldrig haft.

Sonen övningskörde dit, när vi hämtade den, 10 mil bort, och jag körde hem. Sen var jag i affären en gång, samt t&r jobbet en gång.

Sen brakade min kropp ihop….sonen övningskörde nån vecka före jul med bilen. Han & morfar…..handlade & hämtade gran.

Sen dess har bilen stått still (sambon har inte körkort)

[Asta]
0

Jag har haft både nya och begagnade. Jag förde bok ganska länge när jag hade bil. Och jag konstaterade att det blev ungefär samma månadskostnad att köpa en ny bil som att ha en begagnad. Om man slår ut kostnaderna över den tid du har bilen. De nya behöver inte repareras och behöver de repareras så ingår det i en nybilsgaranti. Sedan beror det naturligtvis på hur gammal begagnad bil man har och vilken bilmodell.

Mammzing
0

Har en bil från 2004.
Den hade bara gått 3000 mil när jag köpte den 2008.
Kan inte skruva alls och måste ha en bil som inte krånglar då jag kör varje dag.
Visst finns det rötägg både bland nytt och begagnat.

[peter54]
0

Jag får ansöka om FKs bilstöd igen 2013 och då planerar vi att köpa gemensam bil (vi har varsin nu).

Helst ska det vara en ren elbil, om utvecklingen av såna kommit tillräckligt långt då så att det finns en elbil värd namnet.

Det kommer förstås i så fall att bli en ny bil, den första för både min fru och för mig.

aksaz
0

bäst är en par år gammal har haft en sedan ny men det blir lite drygt med service på 12-15 tusen var o vart annat år ,annars kan man ju ha nåt gammalt o pula själv ,men det är lite annat man vill göra också som att vara livsnjutare .

[Asta]
0

Vi kikar på bil just nu. Funderar på att köpa oss en gasbil.

Branneli
0

Vi har en skoda gas/bensin på jobbet…..

Gasen tar slut fort.

Seg bil när man gasar.

Den är 2-3 år gammal…

Hoppas att de nyare är bättre Glad

Roarkish
0

1) Det lönar sig att shoppa runt. Det bästa som kan hända är att man hittar en bilfirma som behöver plats för nya årets modeller. Då säljer de ut förra årets billigt. Hittade en sådan förra året och har nu kört den i 10 månader utan att tappa värde. Den var typ 90,000 under nypris och helt ny.

2) Köpa en bil som gått några mil är ofta en bra affär. Kan spara tiotusentals kronor på det.

[Asta]
0

#21 - vi testkörde den här och den kändes riktigt pigg.