Potatisen.
Tänk att en liten knöl kan vara så populär. Det finns många Svenskar som inte kan äta utan sina "pärer"jag undrar vad de åt innan 1724 då de kom från Peru och hit. Jag funderade över vad jag skulle äta idag för jag var less på både fisk och kött så jag tog helt sonika och hyvlade 3 potatisar med osthyveln hade hackad lök över och grillad det. Inget mer, och det var faktiskt jättegott och jag är inte så där särskilt för Potatis, jag äter det kanske 2-3 gånger i månaden.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Oj… bara 2-3 ggr/månad?! Om inte jag får äta "pärern" varje dag, så tycks jag inte fått nån mat!!!! 
Något du borde göra är att baka Potatis i ugnen och äta någon god röra till det. Smaskens!
Jo det har jag ätit flera gånger. Restaurangen bredvid där jag bodde hade uteugn och gjorde fyllda potatisar.
Jag äter mest grönsaker till, ibland sötpotatis och cous-cous.
jag tror man i Sverige åt rovor och kålrötter innan det fanns Potatis.. men jag vet inte säkert.
Men jag såg ett intressant program på TV som avslöjade att potatisen räddade miljoner människor från att svälta ihjäl i Europa under åren av hungersnöd. Så den har verkligen varit till nytta för oss den goa knölen 
men Cristine man kan ju göra så mycket gott med potatisen.
Potatisgratäng
Potatisklyftor i ugnen
Hasselbackspotatis
Rösti
Raggmunkar
åh vad hungrig jag blev nu! 

Jag gillar Potatis skarpt jag med!
Tyvärr är det ju inte så supernyttigt då det är väldigt snabba kolhydrater som höjder blodsockret väldigt kraftigt. Men man behöver ju inte äta så mycket av dem.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Nu ska vi vara lite sparsamma med att snacka ner potatisen tycker jag!
Om man processar den, dvs gör finpureigt potatismos på den, så stiger GI kraftigt.
Men däremot sitter det mycket nyttiga ämnen just under skalet, och skalet är det som även sänker GI.
Äter du en bakad Potatis MED skal höjs alltså inte blodsockret SÅ mycket.
Och det är definitivt överdrivet att kalla det "väldigt snabba kolhydrater" som höjer blodsockret "väldigt kraftigt".
Godis, läsk och juice hamnar i den kategorin. Absolut inte Potatis, och definitivt inte med skalet på.
Det finns gott om vitaminer och mineraler i Potatis. Den ger dessutom en hög mättnadsfaktor.
Märkligt att sydamerikanerna inte har problem med höjda blodsockerhalter då potatisen ju ursprungligen kommer därifrån?
Samma resonemang kan föras kring vitt ris, som är basföda för sisådär 1,3 miljarder kineser, runt 1 miljard indier, säkert 50 miljoner japaner, och ett okänt antal andra asiater och folk i Mellanöstern. Ska man börja diskutera att alla de människorna "borde" äta fullkornsprodukter istället för att inte trigga för snabba höjningar av blodsockret…?
Jag älskar Potatis, och Potatis har hjälpt mig oerhört att gå ner i vikt när jag behövt det.
Vissa människor verkar vara väldigt känsliga för kolhydrater, men det finns inget skäl att dissa ett livsmedel som fungerar för många andra.
#7 *Pust* skönt att höra för jag älskar Potatis, på alla möjliga varierande sätt! 
Visst Maggan jag äter alla varianter av det du räknat upp men inte så ofta och nästan aldrig pommes frites, visst är det gott men det är också gott med broccoli. squash,äggplanta,stekta tomater,färsk spenat,cous-cous, bulgur, bandspagetti….
Jag äter allså Potatis men den har inte övertaget.
#7 Tack för infot!
naturligtivs Cristine, det du räknar upp är också jättegott. men erkänn att det inte går att variera lika mycket som Potatis 
Det kan jag gärna erkänna

Oj kära nå'n, det var verkligen inte meningen att kliva på några ömma tår!
Jag äter gärna Potatis men inte varje dag och inte hur mycket som helst.
Jag kan inte påminna mig om att jag skrivit några kostrekommendationer åt något håll till någon alls.
Visst åt man rovor och kålrötter innan potatisen kom hit!
Och håller med maken till zabelle: ingen riktig mat utan Potatis och sås!
Ville helst ha potatis varje dag, men nu blir det bara 5-6 dagar i veckan, sambo har befälet över matlagningen!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Blev dubbelt sorry!
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Nu blir jag så sugen på rårakor när jag läser den här tråden. Jag tror att det bli såna på söndag. Mums 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
oj och jag blev sugen på palt. 
Det enda tråkiga är att jag inte längre har några släktingar kvar i livet som kan bjuda på det. Jag har ingen aning om hur man gör dom 

Du får våga dig på att prova maggan så svårt är det inte. 
Hälsningar
Louise
ja fast jag har slängt den gamla köksassistenten som malde potatisen. Det var så många delar som skingrats för vinden.. det kostar multum att köpa en ny. eller hur maler man Potatis annars?
sen har jag mest minnen om hur det var när farsan koka palt. Det blev bra men det var jag som fick skrubba köket sedan när gubben hamna i paltkoma. 
sorry OT 

Men köp en potatispress vet jag kostar väl max 50 kronor finns i alla välsorterade matbutiker.
Hälsningar
Louise
sorry men jag fixar inte att pressa en rå Potatis i en potatsipress. jag tror inte ens att min Tarzan till gubbe fixar det. 
Alltså den palt jag talar om är tillverkad av rå mald Potatis blandad med kornmjöl, fylles med stekt rimmat fläsk, som sedan formas till bollar och kokas i en stor panna med saltat vatten.
När paltarna flyter upp till ytan är dom klara att äta med en smörklick och lingonsylt 
kroppkakor är nåt heeeelt annat. Dom görs på kokt Potatis och dom har jag aldrig gillat. Är inte det en Gotländsk specialitet?

Öländsk
Hälsningar
Louise
Maggan kan du inte riva potatisen?
Jag kan inte skilja på dem.
urraH för Götaland
urraH för svealand
urraH för potateland .. :- )
Potatis är gott,den är mångsidig
jag är ingen fanatiker,men kan känna skillnad på hur/var den är odlad..eller,menar,jag har blivit mer njutbenägen,
gillar den hemodlade,obesprutade ..
med skalet på..är ju klyftisar bra..
annars hade jag hallucinationer om Hasselbacks idag :- )
till helgen så..
penke
Jag bara älskar Öländska Kroppkakor…och Pite Palt! 
Pite palt är bara så gott. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Om man känner sig ovanligt stark och hurtig kan man riva potatisen på rivjärn. Det gjorde min mamma en gång när hon var här och jag längtade efter palt. Fast gör man bara till två pers. så går det ju inte åt så många potatisar.
tack det var ett bra tips