Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: kärlek-och-relationer
Läst 636 ggr
DesK
0

Varför så diskriminerande?

Varför ägnar sig många kvinnor numera åt att ständigt på olika vis förnedra män?
Numera har vi ett samhälle där jämlikhet torde vara en självklarhet, i alla fall här i Sverige. Tyvärr har vi dock en god bit kvar att vandra på denna jämlikhetsstig. Kanske beror detta till största delen på att många (kvinnor) anser det som en självklarhet att på olika vis ägna sig åt diverse mansförnedrande så kallade skämt. Jag är rätt övertygad om att detta är något slags dålig modenyck som alla vi som strävar efter ett jämlikt samhälle borde ta avstånd ifrån.
Alltså om du vill ha ett jämlikt samhälle, så visa respekt för din medmänniska - oavsett kön!
Det talas ofta om hur vi ska fostra våra barn med kärlek, omtanke och respekt. Därför är det hög tid att även se till våra egna relationer och visa vederbörlig kärlek, omtanke och respekt till det motsatta könet.

/Désirée

Cristine
0

Egentligen så tror jag ingen tänker i de banorna då historierna är så väldigt överdrivna åt båda hållen. Man driver ibland med varandra i hemmen med samma skämt där ingen tar åt sig just för att de är så skrattretande.Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

DesK
0

Crisitne efter ett långt liv både i och utanför nätet kan jag tyvärr inte instämma med dig. Mest av den anledningen att så snart kvinnor förlöjligas eller diskrimineras så skriker folk i högan sky. Hade det inte varit på det viset så hade jag accepterat din tanke.

/Désirée

Maria
0

Jag upplever nog olika skämt som ganska jämt fördelade över könen. Man raljerar både över kvinnligt och manligt. Titta bara på alla "blondinhistrorier"Flört

/Maria

Cristine
0

Jag förstår ditt tankesätt, vi har olika perspektiv men det är så det ska vara. Mitt sätt att tackla saker är att ta det med en nypa humor, men jag har stor respekt för andras åsikter.

[MargaretaA]
0

Jag har uppfattningen att kvinnorna här på LK älskar sina män och skulle aldrig drömma om att diskriminera någon. Däremot så kan vi skämta om dom och det är okej så länge det görs med hjärtat och glimten i ögat Flört

DesK
0

Maggan det argumentet köper jag fullt ut, men bara om det finns jämn fördelning av skämten ifråga!

/Désirée

[MargaretaA]
0

jaha… vem ska hålla koll på det då?Förvånad

Branneli
0

Jag tror att man kan skämta om allt, men det kan vara fel tillfälle.

Humor är en av kryddorna i mitt liv Skrattande

DesK
0

Nja nog kan vi skämta om det mesta, men det finns gränser! Humor är endast en krydda i livet när den är jamlik och ömsesidig!

/Désirée

[Sisa]
0

Skämt om både män och kvinnor…har funnits så länge jag minns…ser ingen diskriminering i detta…Obestämd

[MargaretaA]
0

jag tror att vi har mycket olika uppfattning om vad som är humor. Flört

Branneli
0

Visst är det underbart att man kan tycka olika & ha respekt för varandras tyckanden. Glad

Ännu bättre att man kan diskutera, utan att "övertala" den ena…..

Moa-16
0

Jag tycker det är tvärt om…

Bergspuman
0

På vilket sätt är män diskriminerade då?

Vore lite enklare att få några exempel…

[Asta]
0

Jag måste nog hålla med bergspuma. Jag behöver nog också några exempel för att förstå i vilka fall män blir mer diskriminerade än kvinnor.

[peter54]
0

#0 Jag måste ansluta mig till Bergspumans fråga för jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Kan du exemplifiera så att man förstår exakt vad du fiskar efter?

chik
0

Jag förstår inte frågan.

Peter!!!Känner du dig diskriminerad av Mig-oss???

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
0

#17 Nej, jag har aldrig känt mig diskriminerad, vare sig här eller någon annanstans.

Därför skulle jag gärna se exempel från trådskaparen DesK som förklarar mer exakt vad han menar.

DesK
0

Detta var en allmän fråga som inte på något sätt ska tolkas som specifik för denna sajten.
Personligen tycker jag att det är intressant att ibland "tänka omvänt" Det vill säga, att försöka se saker ur någon annans perspektiv. Jag tog upp detta mest därför att det händer lite då och då att män jag samtalar med frågar om just detta.
Män är till exempel diskriminerade vid skilsmässor än i denna dag, det är fortfarande vanligast att barnen bor mestadels hos mamman. Ett annat exempel är att många kvinnor anser det som självklart att en man ska hålla upp dörren för dem, men själva gör de aldrig det samma för en man. Ett annat exempel är min ena dotter som vid några tillfällen, i samband med utvecklingssamtal, har efterlyst större arbetsro i klassrummet och då fått till svar att det är killarna i klassen som stör. Detta har hon besvarat med att det är en alltför lättvindig förklaring. (Dessutom var det ju bättre arbertsro hon efterlös och hon frågade inte ens vilka som stör arbetsron. Det vet hon ju precis lika väl som de andra)
Om skämten/vitsarna är jämnt fördelade kan naturligtvis alltid diskuteras. Det jag menar är att jag nog tycker att det finns en viss "övervikt" av mansnedsättande skämt. Kanske beror detta på att kvinnor protesterar oftare än män när de känner sig kränkta.
Peter54 för din kännedom så är jag inte en "han" utan en "hon".
Avslutningsvis säger jag att Maggan har så rätt i att vi alla kan ha mycket olika uppfattning angående vad som är humor och jag instämmer också med Branneli i #12. Alltså nog tål det att fundera över våra olika könsroller utan att bli arg eller sur. Kom ihåg, det finns alltid 2 sidor.

/Désirée

Hoppfull
0

Jag håller med dig DesK.

Jag tror att det handlar om att i det stora hela är diskrimineringen av kvinnor så enormt mycket mer långtgående och utbredd och därför reagerar man inte på samma sätt på de områden män är diskriminerade inom.

Dessutom är det ganska sällsynt att män själva talar om dessa saker. Något jag funderat över är män och hur deras sexualitet ofta beskrivs, som omättlig och ständig och att den styr deras liv, de tänker med kxxen osv. Och hur våld mot kvinnor och barn aldrig förvånar när det kommer från män men alltid från kvinnor. Och i detta är det oerhört sällsynt att män uttalat tar avstånd från våldet eller den skeva bild av mäns sexualitet som uppmålas.

Jag skulle vilja se fler män som öppet tar avstånd från den typen av män som bär hand på sina kvinnor och barn. Män som protesterar mot att vara utmålade som om sexualiteten styr dem osv.

För de här bilderna målas ju in i helhetsbilden av vad som är en manlig norm, trots att den är helt skev bitvis!

Och trots allt är det ju vi kvinnor själva som fått och får protestera mot den diskriminering som rör oss, så rimligt vore väl att även männen höjde sina stämmor när det gäller de områden som rör dem. Jag skulle stödja sådant omgående! Men det måste ju komma från dem, så länge de tiger så är det ju som att samtycka till den här bilden av manlighet i något avseende.

För ingen ska diskrimineras som jag ser det, oavsett vad det rör sig om!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[peter54]
0

#19 Ojdå, jag ber om ursäkt. Det föll mig aldrig in att det kunde vara en kvinna som ställde en fråga av det slaget.SkämsGlad

Jag är inte säker på att jag uppfattar de exempel du tar upp som diskriminerande. Det kan ju ha andra förklaringar.

Mycket av det handlar väl om att det anses artigt att hålla upp dörren för kvinnor. Jag skulle också kunna tänka mig att det någon gång kan ha rent fysiska förklaringar, många dörrar är mycket tunga.

När det gäller nedsättande skämt, har jag en känsla av att det råder jämvikt, män skämtar lika mycket nedsättande om kvinnor som vad kvinnor gör om män.

Jag säger inte att det inte finns en hel rad områden där det förekommer  diskriminering, men jag känner mig inte diskriminerad själv.

[Jeremina]
0

Jag tycker att "riktiga" feminister kan vara för kraftfulla och diskriminerande mot män. De går ofta över gränsen…så tycker lilla jag Flört Men inte här på LK för som Maggans skriver så är jag en av dessa kvinnor här som älskar min man. Det hindrar inte att jag kan skämta om män Tungan ute Det kan vara ungefär som man brukar säga: Den man älskar agar man Skäms Obs! Jag menar nu inte det bokstavligen så inget missförstås!!

signemo
0

Jag är nog en konstig kärring.

Jag på ren svenska tycker att man gör det man har fallenhet för. Jag bryr mig inte om det inte är 50/50. Om jag skottar snö o byter däck eller tvättar bättre än gubben så gör jag det. Han är en fena på datorer , sköta om eldningen . m.m.

Jag njuter av om en männsika ( spelar ingen roll vilket kön den har) öppnar dörren för mig och jag öppnar gärna dörren för andra. Det kan gälla annat än dörröppning. Om en människa visar mig uppskattning blir jag glad och jag visar gärna andra uppskattning oavsett om de är män eller kvinna.

HUr diskrimenerar vi männen och hur diskrimenerar männen oss.

Ja säj det.

Det finns fanatiker på båda hållen. Jag låter dem hållas. Bara jag får leva som jag vill . Ibland krånglar vi till det.

Visst . Vi skulle kunna dela på tvätten 50/50 och eldningen 50/50. Men vem skulle bli lycklig av det. Inte jag o inte gubben

Gonatt på erFlört

Var rädda om varandra

[Jeremina]
0

#23 Kloka ord Signemo…go natt Flört

Cristine
0

Jag håller med Signemo!Glad

Go'natt!