Nu är det kallt ...
Riktigt kallt, för vi har minus 30 grader här just nu och det går inte att köra tvättmaskinen och diskmaskinen samtidigt eftersom elementen är uppvridna såpass högt att propparna går då.
Tur att det är såpass mycket snö, annars riskerar vattnet att frysa i ledningarna.
Vi har bott i det här huset i 15 år och bara en gång tidigare har vi haft minus 30 här under den tiden.
Brrr… Vad kallt du har det Peter!
Nog brukar det ju vara vi i norr som har det kalast men i år verkar allting bakvänt.
Jag hade 26 grader tidigare ikväll men nu är det "bara" 21.
Det ser kallt ut Peter! Det är tur att vi idag har varma hus, här är bara -22.
Jag har värmepump och kamin.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det är just nu -20 i Arlanda. Länge sen när det har varit så kallt i Sigtunakommun. Men nu är det.
Här är det just nu -26,5 så gått ner en grad och månljust.
Nu på morgonen har vi minus 33,7 grader, jag tror det är bottenrekord för oss i det här huset.
Nu måste vi ha ett par kranar smårinnande hela tiden för att klara oss från frusna vattenledningar trots den djupa snön.
Ja jisses..hela sverge ligger under is och snö! -20½ här idag det blir vackert väder. Solen är på väg upp.
..kortbyxväder hos mig..
bara -15 grader *hihi*
det är väl tur/skönt för både natur och hus&hem att allt är inbäddat i ett par decimeter isolerande snö
..än så länge tycker jag det mest är Vackert ute *ler*
penke
Har ingen termometer … Och det är jag nog glad för faktiskt …
Nu VET jag att det är bistert kallt, men inte HUR kallt … Har fullt sjå att hålla värmen i min ganska kalla lgh. Får slå på ugnen då o då, tända stearinljus överallt, bylta på mig allt vad jag orkar.
Men visst är det vackert! Milda nyanser av pasteller … gnistrande snö… mmm
I min del av Ångermanland är det -26 idag! Brr…
Har varit -30 inatt. Men just nu är det -23,5 men det var -26,5 bara för nån timme sen. Hoppas det fortsätter uppåt annars blir det kallare inatt, för igår vid den här tiden var det bara -16,5.
Men fint med solsken.
Här är det inte lika kallt -20½ jiust nu.Mean sonen som bor 2 mil härifrån har -23.

-23 här. Värmepumpen går för fullt ändå känns här osedvanligt golvkallt. Ska bli spännande och se om min, efter julledigheten, totalt översnöade och igenisade bil går att starta imorgonbitti…
Det gäller nog att ge motorvärmaren bra med tid via timern…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
-31 här just nu. Inte kul….
Ja vi bor ju i N.Halland o nu har vi ca 10-.vi har ju vedeldning så det gäller o inte glömma o lägga in innan man går o lägger sig.
Peter!!Ser ju ut som ett vykort.Men vad bor ni???
Lena.P är jag i verkliga livet.
Just nu har vi -2 grader längst ner i Skåne. Känns inte som det är läge att gnälla för att det är kallt… 
Zabelle
joodå,#zabelle..
gnäll av dig du :- )
-2 fuktiga genommärgoben köld i skåne,lär vara värre än torra -15 i norr ..
penke

ja det är mycket värre med fuktig kall luft från hav än inlands klimat v.götland har mellan -15 - 20
Bor inte så långt från chik och har samma temp -10.
Har nyss eldat så det är 90-95 grader i tankarna och 50 grader upp till elementen, så vi mår gott!
Fick ca 30 cm snö i går och i natt, och den har värmt mig mycket idag!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Just nu (södra dalarna) ligger det på -27,5 men har pendlat lite så har varit nere på -29 för nån timme sen. Men hoppas att det där lilla snöfallet dom prata om på vädret kommer så att det vänder och blir lite mildare.

För några år sedan hade vi -19 grader, under en period. Då gick våran panna sönder.. jippie ..NOT.. 
Sönerna & jag bosatte oss hos mina föräldrar. Min sambo,som är tidningsbud, bodde kvar hemma. En granne kom med en värmefläkt, som han hade i sovrummet. Vi hade +2 grader inomhus. Tack & lov höll alla rör & element, när pannan var bytt & igång !!
Firman som installerade nya pannan var fantastiska, tog 4-5 dagar från, beställning tills de sparkade igång nya pannan !! 
Brr, min sambo är välklädd dessa nätter. Delar ut tidningar, åkandes på en moped under ca 3,5 tim.
Här i Motala är det straxt under -20 grader.
Usch..jag lider med din sambo Branneli!
#20 då är 4 dagar långa när man inte har någon värme, fy sjutton! Din sambos jobb är inget jag avundas…
åtminstone inte på vintern.
Morgonpromenaden med hunden går jag längs havet och här var det blåst och -8 i morse vid halv 6 tiden. Det bet ordentligt i kinderna. Kan ju föreställa mig hur det känns när det är -20.
Zabelle
- 34 när jag traskade till jobbet!
Är less på det här nu!
Usch - jag är också trött på snön och kylan och då bor jag inte på de nordligaste breddgraderna.
Håll ut - det blir mildare fram mot helgen. 
Jag lyssnade på nyheterna på Radio Västernorrland under min lunch och fick höra att Junsele slagit rekord i kyla i länet inatt. -34,9 grader.
Bra att vi är bäst på nånting iaf! 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6388220.ab
40,8 i Hemavan 
Zabelle
#27 Jaa, fy och usch…stackars folk!
Fin bild.
Men vad bor du Peter???
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag bor på landet utanför ett litet samhälle som heter Harbo, det ligger ungefär 45 km nordväst om Uppsala.
Vi har ofta mycket kallare här på vintern än vad man har i närområdet, exempelvis Uppsala, Sala och Gävle. Ofta skiljer det tio minusgrader här jämfört med där.

-28 idag - hunden har gått istrejk. Hon går två steg från bron uträttar sina behov och vägrar gå ett enda steg ytterligare från huset. Vad göra… Jag låter henne hållas, förstår henne faktiskt…
-11 här i södra Halland. Och det tycker jag är kallt eftersom vi har fuktig luft.
Är också trött på denna kyla. Man ser ut som en michelingubbe varje gång man ska ut med hunden. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Hörde nyss på nyheterna att elen skulle gå upp till 3 kr imorgon. Jättekul när man har ett hus med direktverkande el.
#34 Men har ni inte bundit priset med ett avtal?
Nope vi har rörligt. I längden har det hitintills varit mycket billigare även om det har stigit emellanåt.
#36 Aha….. Jag band mitt i höstas….
#36 Hörde på radion nåt om ca 10 kr/kWh några timmar i morgon bitti, men lite osäker på detaljer.
Här är riktigt varmt….bara -8. 
Här är det -13 grader.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Vi har minus 15 just nu. Igår stod det i tidningen (Upsala Nya Tidning) att det på onsdagsmorgonen hade varit minus 37 i Huddunge by som ligger ungefär 15 km härifrån. I Uppsala hade det uppmätts minus 30 grader.
Igår var det uppe ända till minus 9, riktigt milt och vi fick tillbaka vattnet på övervåningen. Jag var en sväng till Sämtegen som ligger en och en halv mil från Uppsala efter Almungevägen. Där hade de inget vatten alls och ingen ström.
Det är väldigt jobbigt när strömmen går så och när man inte ens har vatten. Min bror och hans sambo var utan el från den 25dec. till den 27 dec. Ja där satt de…som tur var så hade de en öppen spis. Vägen var inte fixat så de kunde inte köra bil heller och grannen som brukar fixa vägen fick inte igång traktorn utan el.
-36 nu på morgonen! 
Ja då kan vi prata om att det är "lite" kyligt. Hur går man klädd då??
Vi spurtar hos mig nu..
-21,blygsamt men..vi har inga vinstambitioner :- )
penke
("får" vänta med att börja jobba)
#44 Vinstambitioner?
Visste inte att jag var med i en tävling. Hoppar av den direkt. Det kanske blir mildare då!
jaa,vinna köldligan…(ute)
äsch,här spelar vi i div. II ..
..mild o varm i sinnet… *ler*
penke
-19 här på morgonen. Brrrr. 
Igår var det runt -13 på dan. Idag är det kallt igen. Var runt -20 förut.
Så lär väl bli en kall natt igen.

Bara -16 idag, känns nästan varmt jämfört med gårdagens -28. 

-17,5 just nu….brrrr

-24 här
Bara -16 här!
-12 i Lomma just nu + "ljumma" havsvindar. 
Knappt man vågar skriva det, måste ju vara som rena våren för er längre upp i landet
Zabelle

Tittar in å kollar läget för att se hur ni har det här inne på Lk…
och önskar en god fortsättning på nya året.
Här i "fjollträsk" (åt Nynäshamnshållet) är fuktiga svinkalla -15 just nu (med blåst) och att gå ut med hunden kräver en stunds påklädning med dubbla..sockor..mössor…vantar osv. *brrrr* jag ser ut som en michelin"gumma" när jag går ut *asg*Men vem bryr sig? bara man slipper frysa liiite grann.*s*
*stor kram till er alla*
Här är det -16 nu! Det tar sig!
(västra Småland)

kylan fortsätter visst ett tag till !!!!!!?

Vart tog växthuseffekten vägen???
(skämtar lite) eller går det åt andra hållet? Jag FRYSER.. Varje vända med värmeljus går åt ca 45 st… ´+ eldning i brasan.
Fy faan (sorry för svordomen) vad elbolagen kommer suga ur oss pengar! 

Uschaan, säger sambon, -19,3 grader…..som skall ut & jobba om några timmar, Sitta på en moppe & dela ut tidningar i ca 3,5 timmar…
Usch vad kallt - 19,8 här utanför Laholm. 
Gubben skulle gå ut med hundarna ikväll. Det blev en kort promenad. Hundarna ville genast gå hem igen! -22 har talat 

-27 nu
- 23 nu
droppat 10 grader sedan i EM
ganska förvånad hörda jag att några bara en liten bit bort hade haft -27 inatt/morse !!
penke
Vi har -18 här i Gbg. Ja nu börjar det bli kalt.
Ha ha upp och nervända världen här har det blivit varmare.
Vi har varmare nu än vi haft sedan före Jul. Äldre sonen fick tina vattenledning i morse i sitt hus!
Här hos oss är det minus 23 just nu och det ska visst vara ungefär den temperaturen hela helgen.
Här i Tynderö har kylan gett med sej från 23 till-12.
Hos mig blåser det just nu ca 15 m / sek och är -3. Skitkallt! Mycket värre än igår då vi hade -12
Längtar till våren…
Zabelle
Det var -19 igår i Uppsala, jag är glad för att jag aldrig gick ut!
Vi har haft runt -25 nu i två dygn, men imorgon ska det visst bli mildare här.
BRRRRR !
nu är det -6 ute,o NU fryser jag inne !
hade ställt ned värmepumpen i natt när det var -25
(har en sådandär plus - minusratt)
penke
Här är det idag omkring 0° men det blåser så det är gnaska kallt ändå.
Längtar också till våren.

nu är det ca -15 här en stor skillnad mot i morse

ca - 13 så varmt har det inte varit på länge
Nu har det börjat krypa uppåt lite sakta. Var runt 17 förut men nu har det krypit upp till ca 15. Hoppas det börjar slå sig. Dom har ju sagt att det ska bli lite mildare i början på veckan så får hålla tummarna.
-2 grader här och blåst och snöyra! Var ute på skidorna en runda och ute på öppna fälten i medvinden behövde man knappt staka! Kändes som - 20 i blåsten!
Blir ni aldrig less på den eviga blåsten ni som bor söderut?
Jag är så himla less på blåst…jag bor ju vid kusten, det blåser alltid från havet…både sommar och vinter. Blåsten gör att det blir många grader kallare, än vad det egentligen är…Nej, bättre att bo inåt landet…
Vi har många öar som stoppar upp blåsten och mycket skog.
Men det kan blåsa bra mkt inåt landet också… Jag bor ju i blåshålet Uppsala. Slätten gör att vindarna får helt fritt spelrum… Plus att det kommer vindar från Ekoln-Mälaren…
Hos oss blåser det nästan jämt. Vi har helt öppet i väst och norr, de håll de värsta vindarna kommer ifrån.
Den enda gången det inte blåser här, är när det är 30 grader i skuggan och man skulle ge vad som helst för lite svalkande vindar.

Här i Motala är det världens drag
..blåsten kommer från Vättern. Mycket vatten finns i vår stad ; Göta kanal & sjön Boren & så Vättern då. Underbart med vatten & grönt 
Idag -6 grader utomhus.
# 77 Jag har bott och haft skog nära mig i hela mitt liv ända tills jag flytta upp till sambon som bor vid kusten. Här blåser det nästan jämt. Har lite svårt att vänja mig.
Men på sommaren när det är väldigt varmt så finns det alltid något ställe på tomten som det blåser och då är det jätte skönt med lite vind.
Så jag får väl ta det onda med det goda så blit det perfekt. 
Gillar inte blåst
förutom på sommaren, när det är extra varmt. Då kan det vara gott med lite svalkande vindar!

ja på dom öppna slätterna blåser det en del ,behagligt på sommaren

Nu är jag riktigt less på kylan…
Våra rör från toan till tanken frusit och det är inget kul alls… men.. man får va glad iaf att det inte är rören till vattnet som "korkat" igen. *s*
*längtar efter lite varmare väder*
Har varit konstant under -10 i Uppsala sedan nyårshelgen. En märklig stillastående väderlek. Ingen vind. Dimma. Träden insvepta i de vackraste frostkristallformationer. Spöklikt, sagolikt. Tyst, bidande. Får känslan av att vandra genom ett galleri med isskulpturer. Snön oföränderligt vit. Inte den där stränga kylan som för ca 1 veckan sedan, men fortfarande rejält kallt.
Kusligt, vitskimrande, tyst. Isspöken? Frostgastar?