Klimatsmart julshopping - hetast i år
Årets mest klimatsmarta trend: shoppa julklapparna second hand.
En ny undersökning visar att så många som varannan svensk funderar på att handla julklapparna på second hand i år.
- Vi ser absolut en ökning från tidigare år, säger Malin Barnö som är kampanjansvarig för julen på Röda Korsets second hand-butiker.
Ingen nyhet för mig
Mina allra bästa köp och då gäller det inte bara julklappar har jag hittat på second hand.
Det är både roligt och bra att folk får upp ögonen för denna fantastiska "marknad"
/Maria

Samma här… visserligen köper vi ofta elektronikjulklappar så just de blir inte sekondhand.
Men möbler och annat handlar vi mest på secondhand, folk säljer ju praktiskt taget bya saker för att de ska "byta stil" hemma med bara något års intervall och det passar mig bra! 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Nu har vi äntligen fått en second hand-butik här där jag bor¨och jag ser fram emot att få gå dit och rota runt. jag älskar second hand! 
Det är fördelen med att bo i en större stad. Här finns hur många butiker som helst att välja bland.
/Maria
Utsläppsrätter var väl klimatsmart gåva förra(?) julen,
då gav jag bort eld i tv´n,på dvd,rök bara EN gång :- )
second hand tycker jag är helt ok…
men,som julklapp …Hmmmmm
det beror lite på vad det är..tror jag
Då skulle jag villa ha en tydlig önskelista
att ge vidare egna tex. möbler känns annorlunda
då kan jag fråga,vill du ha denna
andras/okändas gamla saker,det är ju mycket av deras gamla energi som följer med,på köpet..utan att de (mottagaren) kunnat värja sig
energier..läs doft/lukt,sätt att nöta på tyg mm
en lösning då kan kanske vara ett :Löfte!
detta inlöses mot en soffa på "Myrornas" *ler'
penke