Vi gör det, tillsammans...
Oavsett om Du är vanerökare, bara röker då och då, om Du är en yngre eller äldre rökare;
Det är alltid dags att sluta!
Följ med, så slutar vi tillsammans…
Skriv i tråden och berätta om Ditt försök, och om hur Du upplever Ditt liv som icke-rökare.
Lycka till, jättemycket…
Sisa
Sorry!
Kan inte vara med. Slutade för snart två år sen. Bara bestämde mej.
Kontaktade läkare och fick Champix utskrivet. Slutade med dom ganska snart fast man skulle trappa ner och hålla på. Har så svårt för att komma ihåg tabletter. Blev ett himla hattande med dom. Gick och pratade några gånger med en rökcoach. Det var bra.
Mitt beslut att fimpa låg så rätt i tiden för mej och jag hade verkligen bestämt mej.
Tror det måste vara så.
Lycka till alla!!!!
# 1
Så glad för Din skull
att det är över…
Kram Sisa
Jag önskar er lycka till! Fast jag aldrig rökt kan jag förstå att det är mycket svårt!
Håller tummarna! Finns som stöd att tala med via sajten om det blir oroligt i kroppen! 
bra o Fin tanke sisa.
Mamzing kan bara säga Grattis.
Sen så önskar jag er som antar o blir med En stor påse Självrespekt o lycka till…
Själv så känner jag att jag inte orkar ta eller vågar ta det steget…
Lena.P är jag i verkliga livet.

*skrattar* Jag har 7 cigg kvar i mitt paket… dom ska jag röka upp och den sista skall jag ha en goodbye cermoni för och säga hejdå åt min "kompis" och gräva ned i jorden tillsamans med mitt nikotin begär. (i tanken då förståss)

# 5 Bra ide!
Man måste ha bestämt sej och göra nån cermoni är väll inte helt fel.
Lycka till!
#7 Jag är här…alltid här!
lycka till ni som ska sluta röka…
Puss på er, ni kommer att lukta godare sen…
Mina upplevelser av rökare… Jag är uppvuxen med två föräldrar som rökte och rökande besökare… jag tyckte alltid som barn att röken luktade illa. Provad att smygröka klarade att röka upp ett halvt paket (delade med kompis) utan att må illa… ni kan tänka er hur inrökt jag var.
Men… det blev ingen rökare av mig, jag tyckte att det smakade lika illa som det luktade. Och gör så fortfarande…
Har efter att ha umgåtts med rökande kompisar förstått att det är svårt att sluta, och att det är bra med stöd 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Är det någon som har ett upplägg hur vi ska göra?
Jag vill inte sluta tvärt. Skulle kunna tänka mig att gå från 20 cigg till att lägga 10 cigg i ett paket o bara röka dom under en dag. Efter ett tag gå ner till 5 ett tag. och sedan 3, 2, 1. Slut.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Ska inte säga så mycket..
Jag är ju "FRI"
men för min del var det bäst att sluta tvärt. Rökte sista en onsdagkväll.
På torsdagen rökte jag inte, å inte nästa å nästa…..
För enkelt att vara sant?!
Nja, fått förklarat av coachen att jag var nog den mest motiverade och envisa han stött på…
Kämpa på alla, bra jobbat även om ni börjar med nertrappning…
Heja heja!
En gång när jag slutade röka,
sparade jag den sista ciggen i asken..
Det skulle blir den första ciggaretten jag INTE rökte …
men,jag var inte sämre än att jag kunde ändra mig :- (
..några år senare,TVÄRSLUTADE jag
tyvärr började jag snusa istället..
det gav jag skruttan i,ytterligare något år senare..
skaffade några askar nicotintuggummin..
men,hur smart är det ?
byta form på nicotine bara,pipa,cigg.snus eller tuggummin !
en lite avtrappning hade jag,köpte vanliga sockerfria tuggumin istället,de kunde jag dels ..tugga på,och pilla upp under överläppen ibland,vi behöver alla våran "tutte" (napp) *skratt*
….men,det finns roligare saker att göra med munnen
som smakar mycket bättre
och jag gärna ÄR beroende av… *ler*
*viskar* …Kyssar
penke
# 12 Tack för tippsen Penke.
Men om nu det där med kyssar funkar skulle väl Gunilla också lätt kunna sluta röka nu eller? Hehe 
Jag vill gärna vara med och heja på er
Det är ett klokt beslut! Jag minns liksom #9 hur jobbigt det var som barn att tvingas omges av denna illaluktande stank, speciellt i bilen! Eftersom jag dessutom var ( och är i enstaka fall fortfarande) åksjuk så var det ännu jobbigare. Varje gång jag kom in i bilen så mådde jag illa
Jag slutade själv röka 1994. Jag gjorde det tvärt och har lyckats hålla det sedan dess. Denna sista gång gjorde jag det för min egen skull. Tidigare gånger gjorde jag det för andras skull (t.ex. att jag väntade barn, sedan ammade, min pojkvän gillade inte min cigarettstinkande andedräkt etc). Jag tror att man måste känna i hjärtat att man verkligen vill sluta…
Ett mycket bra initiativ Sisa
och som sagt, ett stort lycka till!
Med ljus och kärlek... Tina
Hej alla,
så roligt att läsa era positiva inställningar till detta…
Jag föreslår att var och en får bestämma hur man vill lägga upp detta. Sluta tvärt eller trappa ner! Det viktiga är att vi försöker, och att vi fortsätter berätta för varandra hur det går. Sen har vi ju mycket stöd, och många som hejar på oss här.
Jag rökte två cigg. i morse, sen har jag jobbat och hade inga cigaretter med. Det känns rätt så bra, än så länge. Får se hur det går imorgon.
Tänker på Er och fortsätter hålla tummarna.
Kramiz Sisa
Det är så här jag fungerar:
Jag måste komma på själv att jag ska sluta (igen)!
Jag blir bara trotsig och "tvärsför" av pikar och gliringar. Det brukar jag tala om också för de som håller på med den sortens "terror"!
Alla är inte lika duktiga!
Jag vet att det är mycket skadligt, dyrt, luktar och smakar illa…men det hjälper inte…. Motivationen måste komma till mig, innifrån. Yttre påverkan har aldrig fungerat. Och gör inte det nu heller!
Jag har slutat väldigt många gånger under mina år som rökare (ca 40 år) och börjat igen lika många gånger. Jag har testat allt som finns att testa, från nikotintuggummi till hypnos och receptbelaggda tabletter….
Jag hade slutat när min son gick bort för två år sedan … men det var, och är fortfarande, väldigt jobbigt med den biten….
Jag måste få försöka sluta när jag känner att det är dax. Påtryckning utifrån gör att jag blir bara jävligt sur!!!
Jag hejjar på er som ska försöka nu… men det är inte läge för mig just nu.
Den dagen det är läge, kommer jag att tvärsluta.
Tills vidare får jag göra som vanligt. Borsta tänderna efter jag har rökt om det mot förmodan finns någon som vill kyssa mig.
Om man inte kan ta mig som jag är….jaa….
Jag hade en kollega som pysslade med sina nikotintuggummin mest hela dagarna… tuggade, plockade ut, plockade in, tuggade. plockade ut, (efter plocka ut - förvara i något, plocka plocka) på sammanträden, alltid alltid.
Men hon luktade gott och rökte inte 
# 16
Jättebra skrivet Gunilla, jag tycker Du gör alldeles rätt, och att Du har rätt i det Du skriver.
Det är bara Du som kan bestämma när det är dags för Dej, Du och ingen annan.
Kramar till Dej från Sisa. 
# 16 Håller helt o hållet med dig. Jag har också slutat många gånger tidigare men av olika anledningar börjat igen.
Läste du inte Penkes inlägg om det där med kyssar. 
Jag vet också hur skadligt det är. Har en väninna som har kol. Ser hur svårt hon har det. Kan knappt gå upp eller ner för en trappa. Det borde verkligen ge mig motivation.
Ska jag vara riktigt ärlig. Det som skrämmer mig mest med att sluta röka är att jag ska gå upp alldeles för mycket i vikt. Den tanken gör mig förtvivlad. Jag är kanske löjlig, men så är det.
#19 Joodå..jag läste hans inlägg och visste redan innan vad han tycker…
Jag är inte rädd för att gå upp i vikt. Men jag vet hur inni helsikes sjuk jag blir… Senaste gången jag slutade så mådde jag illa och kräktes i över tre månader…. Men det kanske jag inte skulle ha berättat så jag skrämmer de som ska testa nu…
# 20 Du skräms inte. Det är bara bra att få reda på hur dom som har slutat eller försökt har upplevt det.
Glöm inte bort attraktionslagen - man får det man tänker…
1.
Tänk så här varje gång du tänder en cigarett;
jag tycker att det är äckligt att röka
jag vill inte röka
Jag är inte en rökare
Det är lätt att sluta
upprepa tills du fimpar. jag lovar att det inte är lika roligt att röka då och antalet cig kommer snabbt att minska - jag tror det handlar om en omprogrammering av hur man ser på sig själv.
2.
Jämför med att tänka efter att du har fimpat;
jag vill ha en cig
jag har nikotinabstinens
jag blir grinig 
Det är jättesvårt
Ja man får det man ber om - jag vet för jag har provat själv - den första metoden funkade mycket bättre och jag har avhållit mig från återfall. Inte helt ovanligt med den andra metoden.
# 19
Vet de som slutat röka och gått upp 10-15 kg. Men dom tycker det är värt det, eftersom dom mår så mycket bättre av att inte röka.
Allt som skrivs i denna tråd är bra, även negativa upplevelser av att sluta röka även om det känns bättre att läsa de positiva.
Imorgon är en ny dag…
Sisa
Jag gick upp från 48 till 65 när jag slutade röka. Är 168 cm lång.
Upplevde inte det som så illa.

Att man inte vill gå upp i vikt kan jag mycket väl förstå men många gånger beror det på att man vill ha nåt att stoppa i munnen istället för ciggen. Vi la om till LCHF i samma veva som vi slutade röka och det fungerar utmärkt för oss.
Jag fick ofta höra att "du som har lågt blodtryck kan väl inte sluta röka trycket går ju ner", jodå det har jag märkt men jag är rätt van att leva med det.
Nertrappnings varianten provade vi också tidigare men det höll inte så många dar kan jag säga, ciggarna fanns ju tillgängliga.
Naturligtvis måste man vara motiverad annars fungerar det inte. Har haft mina ungar tjatandes på mig i många år utan resultat.
Kommer vi att trilla dit igen? Ja säg det? Vi är rökfria nu och förhoppningsvis resten av vårt liv också. En dag i taget gäller och snusen får också lämna oss. En dosa mini per vecka på två är vi nere på nu.
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Jag vill verkligen sluta röka… men jag klarar inte att sluta tvärt. Har slutat några gånger förut och klarat det rätt bra. Tyvärr har jag börjat igen när "livet satt krokben" för mig.
De gånger jag lyckats har jag gjort som AnnL beskrev i #10 och det har fungerat för mig. När man är nere i 4-5 cigg är det lättare än när man är van vid 20.
Hänger på här och börjar trappa ner idag. 
Zabelle
När jag var inlagd på sjukhus och hade fått min pacemaker träffade jag en sköterska som hade hand om rökavvänjningen på sjukhuset, Ryhov Jönköping.
Hon rekommenderade nikotin-plåster som bästa hjälpen till att sluta. Och som jag då var inne på mitt tredje dygn som snusfri hade jag en sprängande abstinens-huvudvärk.
Jag fick ett sådant, men det var den högsta styrkan på det så jag fick lite väl mycket nikotin i kroppen så jag hade inte på det mer än ca. 10 min. Men huvudvärken försvann och har aldrig varit till besvär sedan dess.
Dessa finns tydligen i tre olika styrkor och bör anpassas efter hur mycket man röker.
Titta gärna på denna sidan. länk
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#27 Tack för länken, Många tips där. 
Zabelle
Jag slutade tvärt och själv tror ja det är bästa metoden. Tuggummi och nötter är bra att tugga på, jag gick inte upp ett dugg.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
# 25 Vad är LCHF?
Idag har jag lagt min ranson 10 cigg i en ask. Ska nog inte vara några problem då jag många gånger inte är röksugen utan bara röker för vanans skull o ska ha något i handen. 
Kämpa på idag alla som gör ett försök att sluta med vilken metod ni än gör. Vi kommer att må mycket bättre när vi slutat. O tänk så mycket pengar vi sparar o kan ha till annat. 

Nikotinplåster gav mig en värre värk än vanligt i kroppen så de kunde jag inte använda. Fick också recept på en tablett (minns inte vilka det var) men när jag läst biverkningarna ville jag inte ta dem.
Sisa och playja, hur går det för er? 
Zabelle

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilka härligt brydda personer ni är här på Lk… *blir varm i magen*
Det är inte lätt att bli av med ett beroende… vilket det än handlar om.
Av mina 7 cigg från igår har jag 2 kvar… Det närmar sig med goodbye cermonin. 
Det där med vikten har jag en plan på att när suget sätter in som värst tar jag en promenad med hunden. Då blir ju även han glad *s* Började redan igår och många promisar blev det. 
Så man har inte rökte speciellt mycket det sista dygnet .. annars har man dragit i sig ett paket om dan.
När jag slutat förr har jag kört "nikotugg".. men då fastna jag i det istället.. och jäklar vad dyra dom är…
När jag höll upp över fyra år så tugga jag säkert över 1 1/2 år. hmmmm
Jag vet att dom första 3 dagarna får jag huvudvärk och man skall nog inte tjafsa med mig i första taget. (blir bitchig kärrig) 
Ett stort LYCKA TILL…. ni som tänker sluta!
(eller så kan man kanske prova att "tappa" se video.. och funkar inte det så har man iaf haft annat för sig än att röka i ca 20 min) 
Jag håller alla tummar och önskar starkt att ni klarar detta, jag tycker att ni är mycket duktiga som har tagit detta svåra beslut! Jag röker inte själv, men jag har varit med och sett de som håller på att sluta med det, och ni har all min beundran!
U R us
Hej alla duktiga och omtänksamma människor här,
jag blir återigen så glad då jag läser och att tråden är aktiv. Verkar som att ni verkligen vill försöka sluta röka…
Jag har inte rökt nåt idag! Tuggar tuggummi, äter godis och försöker tänka på annat. Får se hur länge jag står ut… Ibland tänker jag att det kanske är bätttre att trappa ner, men jag vet inte… Blir så okoncentrerad utan cigaretter…
Hoppas att det fortsätter att gå bra, även för er.
Kram Sisa

#36… *ryggdunk å hejar på* Fasen vad bra Sisa… Good for you! 
# 37
Grattis till ett jättebra resultat du oxå!
Ryggdunk tillbaka från Sisa. 
Heja på ni alla!
På tal om promenader… har en kompis man som började promenera ist för att röka. Det var för fem år sen… han röker inte men promenerar fortfarande fyra kvartar om dagen… och håller vikten mycket bra - har t om minskat i vikt.
lycka till med det ni gör!

Önskar er verkligen lycka till, men att vara motiverad är alltid A och O, det måste komma inifrån, vad det än är för beslut man ska ta.
Min mamma dog i KOL, men ändå fortsätter min bror att röka, så inte ens se hur hans egen mamma plågades av rökningens biverkningar hjälpte. Då förstår man hur starkt det sitter. Så ni som verkligen kan sluta är oerhört starka. Heja på!!!
Hej igen,
jag vet en som öppnade ett rökkonto på banken!
På hennes kontoutdrag stod det "rökkonto" och det
blev en hel del pengar…
Till en resa kanske? 
Har 4 cigg kvar av mina 10 som jag lagt undan idag. Har varit i farten hela dagen o inte rökat förrän jag varit riktigt sugen. 
Går redan mycket var dag med hunden, men får väl gå ännu mer, då får jag ingen tid över att röka. 
Det där med att lägga undan pengar ska jag börja göra redan nu. Har ju sparat ett halvt paket idag. 
# 33, 37, 41 Tycker vi varit jätte duktiga idag. Sisa, Playja o Zabelle. Nu har vi gjort första dagen o är värda varsin klapp på axeln. Nu kör vi vidare mot dag 2 o är lika positiva att detta klarar vi. Nu fortsätter vi kämpa på. 
# 42
Håller med dej Ann,
du är superduktig, och tänk så glad Silver ska vara…
Sisakram 
Efter att ha snusat i 33 år, med snus innanför läppen dygnets alla vakna timmar, så slutade jag tvärt den 4 mars i år.
Fick visserligen lite "hjälp" på traven de två första dygnen då jag låg på sjukhus och inte var så pigg. Men när jag låg där så tänkte jag att nu är det ett perfekt läge att försöka sluta. Det var ju inte precis läge att ligga där och spotta snus.
Så jag gav jag mig f-n på att nu eller aldrig! Och det gick! Konstigt nog så var det lättast att glömma första prillan när man vaknade på morgonen. Trodde den skulle vara svårast.
Men än är inte suget borta, ibland är det verkligen jobbigt och man får verkligen skärpa sig för att inte trilla dit igen.
Och det märks att snuspengarna stannar kvar i plånboken! 
Så jag tror mig veta vad ni kommer att gå igenom som ska sluta röka nu.
Och här är en som håller tummarna för er! 
Tack Anders,
allt du berättar är så väldigt intressant att läsa,
och Tack för att du håller dina tummar…
Kram Sisa
God morgon sluta röka vänner!
Då är det en ny dag o nya tag. Nu kör vi på som igår, biter ihop mot abstinens eller vad vi nu kan känna för symtom. Se det som en förkylning, jätte jobbigt men det går över. 
Har lagt undan mn ranson. Eftersom jag ska till en väninna idag som inte röker ska denna dagen inte heller vara några problem.
Lycka till alla idag. 
Min ranson för dagen ligger i asken.
Det enda jag tänker på idag är cigg… men det gick hyfsat igår så det får väl gå idag också.
Kämpa på allihop 
Zabelle
Känns svårare idag, än vad det gjorde igår. Har rökt en cigg på morgonen, blev yr och nu har jag huvudvärk…
Men jag ger inte upp, precis som Ni!
Sisa

Hej alla "kämpar" *vinkar glatt*

Ja precis…#46.. en ny dag med nya tag med kampen mot beroendet . *s* och att jämmföra abstinens med en förkyldning är en bra tanke tycker jag… det går ju över. 
Har en cigg kvar av mina 7.. och går å sneglar på den sista "pinnen" …planen är att idag skall Good bye cermonin ske!
#48.. Samma här.. har lite "skallebank" .. men det ger väl med sig. *s*
(Om jag inte minns fel) Har för mig att det som sägs..är att dom första 3 dagarna är tuffast då nikotinet skall ur systemet. Kan det stämma tro
Peppkram till er från mig.
Ja.. och kramen gäller även er alla som skriver i tråden!

# 49
Så duktig du är, håller tummarna såklart…
Har också hört att de tre första dagarna är jobbigast. Blir man röksugen ska man räkna tyst till tio, sen ska det kännas bättre. Det ska försvinna fort, har jag hört…
Klarar jag detta? Känner mej osäker, men tänker på Er alla. Jag vill ju helst inte vara sämst.
Peppkram från mej med. 
Det svåra är att bryta vanan… men vi är på god väg 
Kämpa på kompisar!!
Zabelle
en bra sida för den som vill sluta röka
Hej sluta röka vänner o alla som stöttar oss!
Hur har det gått för er idag Sisa Playja o Zabelle. Här gär det bra med 10 cigaretter om dagen. Inser efter tre dagar hur många cigg det tänds bara av gammal vana. Tex rekalm på Tv, när datorn tänker osv. 
Men nu har vi en helg framför oss som kan vara lite jobbig om vi inte passar oss. Dricker kanske lite gott, då är det som allra lättast att trilla tillbaka. Jag som trappar ner har sparat några extra till ikväll o rökat mindre under dagen för att jag ska grilla o dricka vin med sambon ikväll. 
Men vi ska klara helgen eller hur? Ingen vill väl ge sig. Tror första helgerna är värst. Är det någon som har det jätte jobbigt kan vi väl gå in här o skriva av oss o få lite peppring av varandra o andra som stöttar oss i detta. Så nu kämpar vi på. 
Hallå… lite jobbigt är det. Har klarat mig på 4 st än så länge idag. De 6 som finns kvar i asken kanske räcker i morgon också…
Kämpa på bara,
Zabelle
# 54 Kanon.
Jag kommer nog att hålla mig till 10 cigg ett tag innan jag fortsätter att trappa ner ytterligare.
Hej mina sluta-röka-vänner,
detta med att bara röka 10 om dagen, var ett bra förslag. Jag avstod helt först, men mådde så konstigt. Huvudvärk, svårt att koncentrera mej osv. Jag har fem kvar av mina tio nu, och det kommer att gå bra. Vi kämpar vidare tillsammans, och vi kommer att klara det! Var och en på sitt vis, eller hur?
Ska på "tjejträff" ikväll, ingen av de andra röker och att gå ut och röka själv är inte så kul…
Kämpa på, ni är jätteduktiga och det känns bra att kunna skriva av sej här. Ha också en fin fredagkväll
med kramar från Sisa 

Hejar på!!!!
Bra jobbat!!!!
# 58
Tack Anders, jag vet Du är medveten om hur vi har det!
Kram från Sisa
Kämpa på!
Tack alla ni som sponsrar oss i vår kamp, det betyder jätte mycket. Allra minsta uppmuntran pepprar i alla fall mig ännu mer att klara det.
Ni är jätte goa. 
#61 hÅller tummarna för dig/er 

Hejsan "sluta röka kämparna"
hur går det med ciggen.?
Själv har jag inte gjort min goodbye cermoni ännu då min karaktär är ganska usel
för min gubbe trodde jag hade slut på rökat och hade köpt nytt paket till mig i fredags.
Hade inte sagt något om att jag tänkt lägga av med ciggen men gjort det nu för han tyckte jag rökte så lite. *asg*
Har 3 cigg kvar.. sen så "jädrar i min låda" ska jag ta nya tag i kampen på att lägga av.
#52.. Tack Maggan för bra länk! 
*kramiz till er alla*
När min syster slutade röka skaffade hon en anslagstavla. Varje gång hon INTE köpte en ask cigaretter nålade hon pengarna på anslagstavlan istället. Det peppade henne att se pengarna bli mer och mer Hon sa också att hon på ett annat sätt plötsligt såg hur mycket pengar hon rökte upp.
För deras del betalade det semesterresan året efter.
Vi ger oss inte…
Jag har ändrat min ranson från tio cig. till fem, och det går jättebra! Röker med ca 4 timmars mellanrum.
Önskar Er alla fortsatt Lycka till! Och tack igen, alla som stöttar!
Kram Sisa 

#65… Men det är ju kanonbra Sisa.. vad glad jag blir för din skull! 
*imponerad* 
Måste ju oxå säga som Sisa.. och tacka alla som kommer med goda råd och stöttar!

# 66
Tack Playa,
jag tycker alla är jätteduktiga…
Bara tanken på att sluta röka är ett stort steg,
och en bra början. Absolut rätt inställning!
Sisa 
Visst kämpar vi på 
Jag har hållt mig till 6-7 st / per dag hela helgen. Ska väl gå idag också. Tuffast efter fm kaffet.
Hoppas det går bra för er andra, både ni som valt att dra ner och ni som slutat "på riktigt"
Kram
Zabelle
Ni är jätteduktiga.
Just systemet med att begränsa antalet cigaretter så att man tänker sig för innan man tar en ny är jättebra. Tänk så många onödiga cig man rökt - okej alla cig är egentligen onödiga - men jag tror att rökarna förstår precis vad jag menar. 
Här är några grejer som jag höll mig till.
planera rökandet och var medveten om vad du gör.
Rök aldrig samtidigt som du gör något annat! Dricker kaffe, promenerar, pratar i telefonen… etc etc
Gå alltid utomhus. Inget fusk under köksfläkten bara för att det regnar eller snöar.
Tack för Dina tips, Maggan. Dom är jättebra!!!
Kram Sisa 

#67… Visst är det så Sisa! 
#68…Tjoohoo Zabelle… bra jobbat av dig med.
Håller med att efter kaffet och även maten är suget som störst.
#69.. Precis… Maggan… det är många "onödiga" cigg man drar i sig när man slentrianröker. Själv röker inte vi innomhus… det är bannlyst!!! För DÅ snackar vi verkligen om hur illa det luktar när rökoset sätter sig fast överallt..*rys*
Något jag kom på under min långpromis är hur mycket jag ser fram emot att känna hur gott det egentligen luktar i skogen… och hur allt smakar igen.. för det är ju ganska bedövat hos mig med lukt sinnet och smaklökarna. 
Ska bli kul å se om min "gubbe" hänger på mig att lägga ner "blossen" Han sa det iaf. 
Jag har inte läst alla trådarna.
Men jag rökte i 34 år och lyckades sluta. Den sista cigaretten rökte jag den 30 september 1996.
Några år innan så hade jag trappat ner på rökandet och rökte endast de cigaretter som jag "måste". Jag lade upp 5 cigaretter per dag eftersom det var vad jag kom fram till att jag "måste" ha.
Sen slutade jag i samband med en jobbig förkylning. Det var 1994, men föll i farstun på en semesterresa
.
Jag höll ganska hårt på max 5 om dagen och det gick bra. Och som sagt den 30 september 96 fimpade jag.
Så jag säget ett jättestort Lycka till!
Det måste ske med viljan från en själv och inte för att alla andra säger det ska vara så. 110 procent vilja och så fixar man det! Yes!

#72 Tack!
Vi är på god väg…. skönt med alla glada tillrop härinne 
Zabelle
# 69 Jätte bra tipps Maggan. Dom ska jag verkligen ta till mig.
Har klarat tio cigg per dag hela helgen. Ska köra en vecka till med 10. Känner att jag är inte mogen att trappa ner mer än.
Sisa Zabelle o Playja. Ni är jätte duktiga. Nu har vi gjort första veckan då ska vi klara en till. 
Kan inte sägas ofta nog hur glada o tacksamma vi är för all stöttning o support vi får från er andra i vår kamp mot rökningen. 

Heja på! Bra att du lyssnar till dig själv och hur du vill lägga upp ditt försök! Och heja ni alla naturligtvis!!!
Hur går det för er idag? Vi fortsätter att vara duktiga idag också va..?
Ska försöka minska ner till 5 st idag, känner mig motiverad.
(Vi har redan sparat nån hundralapp ;)
Zabelle
Zabelle,
Ja, vi fortsätter vara duktiga, naturligtvis…
Verkar gå bra för Dej, 5 st är jättebra jobbat! Och tänk vad vi kan köpa för pengarna sen…
Må så gott! Sisa 
Visst ska vi klara denna dagen också. 
Hej Hopp! 
AnnL, Sisa o Truffan, har ni berättat för familj o vänner att ni är på väg att sluta röka, eller det blir en överaskning när ni är säkra på att ha lyckats?
Jag har inte berättat för någon (mer än här) för jag vill vara säker på att jag klarar det först 
Ingen mer som hänger på och försöker sluta???
Zabelle
# 79 Jag är lika tyst som du.
Har inte sagt ett ljud för någon mer än här. Har slutat så många ggr innan o misslyckats. Sä här sägs det ingenting förrän jag vet att det
kan lyckas.
Jag säger samma som er, Zabelle och Ann,
har inte sagt till någon utom här. Har bara sagt att jag vill minska ner på rökningen, och vill att min sambo ska göra detsamma.
Många frågar om jag slutat rökt, dom märker att jag inte röker som tidigare, och de cigaretter jag röker, dom röker jag då jag är ensam. Men att jag verkligen har slutat, vill jag inte säga till någon, förrän jag verkligen gjort detta.
Min syster slutade röka för 1 1/2 år sedan, hon tjatar hela tiden. Men jag är så glad för hennes skull, hon mår ju så mycket bättre nu!!!
Kram till Er…
Var tvungen att släppa loss tummarna! De började bli blå! 
Men jag håller dem igen så fort jag kan! Kämpa på! 
#82 Vi tackar för uppmuntran och stöd!!
Och fortsätter kämpa mot rökmonstret en dag i taget.
Zabelle
Tack Maggan,
Liljekonvaljer doftar härligt…
Kan nästan känna doften här…
Kram från Sisa 
jag tycker att ni gör det här jättebra 
Kram på er alla och en sisakram till dig sisa 
# 82,84,86 Tack för all uppmuntran, det pepprar oss verkligen att klara ännu en dag. 
Ni är så himla bra alla!
Fortsätt så och så håller jag tummen ett tag till.
Efter två år som rökfri så häpnar man : Fick ett par svarta sopsäckar av en dam. Med gamla lakan och gardiner. Öppnade nyfiket för att titta på det jag ska förvandla till trasmattor :
HON VAR NOG STORRÖKARE!
Fyyyy vad det luktade ILLA:
Men nu är allt rent och fint, redo att strimlas till mattrasor.
Hade aldrig känt den här odören tidigare.

Jag röker inte, jag bara hejar på er!!!
# 88 # 89
Tack och kram till Er…
Sisa 
Har hållt min ranson, ska hålla den några dagar till innan jag drar ner lite till.
Kämpa på!
Kram
Zabelle
Nu börjar jag bli orolig!! Det har varit väääldigt tyst här nu några dagar!!
Ni har väl inte återfallit i gamla rökvanor? 
Tala om det i så fall så jag inte håller tummarna i onödan!
Jag kämpar på med mina 10 men tänkte snart minska ner lite till. Jag tar det så sakterliga, tänker inte rusa på för fort.
Hörde av en kompis att några på hennes jobb hade slutat genom att minska ner o lyckats. 
Hur går det för mina andra slutaröka vänner?
Heja på ni alla som gör ett bra jobb
här står jag och håller alla tummar och tår för er
Jag fortsätter att röka mina fem cigaretter/dag. Känns svårt att plocka bort dom, ska jag erkänna. Det som känns bra just nu är att jag röker mycket mindre än tidigare, och jag mår bättre.
Hoppas på att snart kunna avstå även dessa fem…
Tack alla ni, som tänker på oss. Det gör att man blir ännu mer motiverad! Och lycka till, alla Ni som fortsätter kämpa,
Vi klarar det nog…
Kram från Sisa 

Jag har haft problem med min *** dator.
Har faktiskt rökt jättelite… 5-6 st om dan.
Vad glad jag blir att ni andra kör på! 
*stor kram från mig*
# 96
Fortsatt Lycka till, jättemycket…
Sisa
Vi är ju jätte duktiga allesammans.
Att vi kan hålla oss till nertrappningen fortfarande gör ju att vi inte rökar så mycket. Bättre att ta det i lugn takt än att misslyckas.
Jag tycker ni är jätteduktiga. Bravo!
Jag tycker också att det går bra att hålla min ranson på 5 per dag. Ni är jätteduktiga som inte ökat antalet någon av er.
Bättre att röka 5 än 20….
Zabelle

Men hallå, hur går det för er????
För mig går det bra, håller fortfarande min ranson, 5 per dag.
Hoppas det går bra för er andra också.. 
Zabelle

Bra jobbat zabelle 
Bra att tråden hålls vid liv…
Fortsätter också med mina fem, men tänker hela tiden att jag måste kasta även dessa fem. Det är trots allt fem för mycket…
Vågar inte lova, men fortsätter jobba på detta. Hoppas det går bra för Er andra också.
Sisa 
Här om dan var det två år sen jag slutade!
Det går, kämpa på alla!
Har gått ner till sju om dagen. Så det går sakta framåt. 
Så vi sköter oss tycker jag.
Jag vill titta in här och heja på er 
Heja heja, det här gör ni bra, fortsätt lika bra imorgon 
Jag röker inte själv och är den enda i våran familj som inte gillar att röka eller dricka kaffe…Ibland undrar jag hur jag är släkt med resterande ut av familjen.
Jag ger er alla en kram som kämpar för detta för det tycker jag ni är värda!! Vissa dagar kan det säkert vara tufft men tror helt klart att ni kommer att klara detta till slut!!
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Playja, hur går det för dig?
Zabelle

Jat röker som vanligt
..nästan… men inte så många sigg (10-12 om dan) Jag e så arg på mig själv för det.. 
(haft data strul så jag har inte hängt med här)
*stor kram till er alla*
Playja.. i morgon 9.
Jag hejar också på ,er alla duktiga!
heja heja, jobba på 
Hålller mig fortfarande till sju mitt i veckan. Men tyvärr lite synd vissa helger när det blir lite alkohol, kan bli iite mer cigg då.
Hur går det?? Har ni slutat röka än, minskat, eller bolmar ni på som förut?
Jag är fortfarande före detta snusare, 9 månader sen sist, och lika många (9) tusen sparade!
Jag kan bara gratulera Anders, jag har peppat min son för att han skulle sluta med snusen. Jag rökte i mer än 30 år och slutade på en onsdag. ¨Kunde jag så kunde han menade jag på.
Har fortfarande inte slutat än. Har väl gått sådär.
Vissa dagar håller jag mig till 7 cigg men andra dagar blir det mer.
#115 Jag fick ju bra hjälp!
Jag tror inte att jag hade klarat det om jag inte hade hamnat på intensiven och var mer eller mindre tvungen att hålla upp ett par dagar. Det blev ju en ferfekt start på att sluta.
En bra metod, men jag rekommenderar den inte! 
Jag vill säga Grattis, till Er alla som har lyckats….
Ni kan alla, det är bara att jobba på och ta det eftersom
Ni har ju redan trappat ner eller hur?
Vill ni vet något om arbetaren , chefen och tillverkningen??
Det är ganska snuskigt så ni kanske föredrar att inte läsa.
# 119 Jag vill veta. 

Röker så mycket mindre. (ibland bara 1 om dan.)
Mitt mål är att lägga av helt efter julhelgen 
#121 Håller tummarna att du klarar att sluta helt.
Själv håller jag mina 5 om dagen ett tag till.
Zabelle