Vad måste du ha till jul?
Jag fick mig en liten funderare angående detta inlägg
Vad har du för favoriter när det gäller gott till glöggen, julgodis och vad måste du ha på julbordet?
Vore jättekul att byta recept med varandra
Själv har jag några favoriter
Gott till glöggen:
Jag brukar ta vanlig Kvibille ost, mixa med lite creme fraiche (den feta) och sedan rulla dem i pepparkakskross. Eller en ännu enklare variant, lägg ut en klick av en krämig gorgonzola på en pepparkaka!
Julgodis:
Bailleysbollar, ca 30 stycken
150 g mörk choklad
0,5 dl florsocker
1 dl vispgrädde
100 g rumstempererat smör (inte margarin)
2 msk Bailys likör
Kakao att rulla bollarna i
Gör så här:
Bryt chokladen i bitar och lägg den i en skål tillsammans med florsockret.
Koka upp grädden och häll den het över chokladen. Rör till en slät smet.
Vispa i smör och sprit. Ställ i kylen tills massan går att forma, det tar ett par timmar.
Rulla massan till små tryfflar med händerna eller ta ut kulor med kuljärn. Ställ kulorna i kylen ca 30 minuter.
Rulla tryfflarna i kakao. Förvara i kylskåp eller frys.
På julbordet vill jag ha
Janssons frestelse
6 st stora potatisar
2 st gula lökar
1-2 burkar ansjovis i spad
3 dl grädde
4 msk ströbröd
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skala och strimla potatisen och skala och skiva löken fint.
3. Varva Potatis, lök och ansjovis i en smörad form. Avsluta med grädde och ansjovisspad.
4. Strö över ströbröd och grädda på 200 grader i cirka 45 minuter.
Hoppas fler känner att de vill byta recept 
~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~
Mmmmm bailysbollarna låter super, dem måste jag prova att göra, och Janssons frestelse går hem hos mej, nästan det enda av Svenskt julbord som står på mitt, förutom grönkål, skinka och sill.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det enda som jag MÅSTE ha till jul är julskinka, brunkål och potatislåda (alternativt kokt potatis). Skinkan ska ugnsbakas på julafton och ätas varm, inte vara kall och kokt.
Till glöggen brukar vi faktiskt inte ha någonting alls. Hur kul är vi?
Jag älskar att göra julgodis, problemet är att det framförallt är jag som äter upp dem också så jag får bara göra ett eller två. Jag är förtjust i fudge och kola av olika slag.
Bailysbollar är kanske ett bra sätt att få i sig den likören för dricka den kan jag inte 
Kom igen, ut med era recept Cris och Asta! Jag behöver inspiration ju 
Det godiset som vi gör är knäck och sen en rulle. Först lägger jag en temugg full med russin srn täcker jag russinen med cognac. det får stå ett dygn. Sen häller jag av cognacen, den dricker maken upp.
Russinen hackas . Russin + 1 kg madelmassa rörs samman i assistenten. Sen rullar jag några rullar ca 2 cm i diameter.
Efter det smälter jag ljus blockchoklad och penslar rullarna med.
Den mat vi äter är nog den vanliga. bröd, sillar, ägg, sillsallad, kallrökt lax, laxsallad, kalvsylta, ostar
skinka, grönkål, rödkål, brunkål, hanssons frestelse, grillade tjocka rev. köttbullar, prinskorv
ris ala malta med saftsås
NU har jag nog glömt den del
Var rädda om varandra
#5 Namnam men vad är hanssons frestelse?? *nyfiken*
JAg är vimsig. Sprang för fort över tangenterna. Är vanlig hederlig JANSSONS FRESTELSE
Var rädda om varandra
Haha, jag misstänkte det men man vet ju aldrig.. En del byter ut något i maträtten och döper om den till något passande namn och Hansson är ju ganska vanligt 

Janssons frestelse ska jag nog försöka mig på, det älskar jag! Tyvärr är jag ensam om det, härhemma, så hittills har det blivit färdigköpt..
Men skinkan kära vänner, den är viktig, och skall enl. vår tradition alltid bli lite övermogen, lagad i ugn. I Finland kan man köpa färdig övermogen skinka, det är jul det! Den har speciell smak och aningen torr konsistens, det är sååå gott..går inte att prångla kokt skinka hos oss..
Jag har skinkan, Jansson och den gravade laxen som måsten. Det blir något att bjuda till kaffet förståss, men varken lussebullar eller pepparkakor ligger högt i kurs i min familj. Men en pepparkaka med blåmögelost och ett glas källarsvalt portvin är inte helt fel.
Jag återkommer senare med recepten eftersom jag inte vet än vad jag ska baka.
Men ni kan få receptet på mormors världsgoda och busenkla rödkålssallad till skinkan.
Blanda ihop en majonnäs- och gräddfilsås. Salta och peppra. Blanda ner riven rödkål och russin efter smak. Jag vet inte riktigt hur mycket man ska ta av allting för jag höftar ihop det. men det ska vara ordentligt med sås så salladen "håller ihop". Man får prova sig fram till hur man själv vill ha den. Den är jättegod och fräsch på det normalt ganska salladsfattiga julbordet.
Det viktigaste att ha till Jul är ledigt…
/Maria
#11 Haha så klart det är! Men jag är en som vägrar hemkörd pizza på julafton och vill ha lite gott liksom 
Jag älskar hemmalagad sillsallad.
/Maria
Ingredienser (8 till 10 person
1 kalkon stor, minst 4 kilo.
1 / 2 kilo magert malet fläsk.
200 g katrinplommon.
100 g ströbröd.
1 glas mjölk.
100 cl sherry
200 ml vitt vin.
Salt
2 .- Låt marinera i katrinplommon i en timme med sherry. Blöt ner brödsmulor med mjölken.
**
3 .- låt finhackad lök sjuda i lite olja eller smör.
4 .- Blanda alla ingredienser med magert fläsk och gör dem till en boll. Lägg i salt och peppar.
5 .- Fyll sedan kalkonen
6 .-Sy ihop huden (öppningen), och linda runt ett tunt rep för att hålla formen efter kokning (fläns) fyll med olivolja och lägg i ugnen i två timmar vid en temperatur på 180 ° C. Glöm inte att hälla på vatten var 15 0 20 minut för att förhindra uttorkning.
7 .- Efter två timmar,sätter vi å plattan och tillsätter ett glas vitt vin.I såsen måste vi lägga till en 1 / 4 liter kycklingbuljong och rör försiktigt. Lägg nu lite majsmjöl upplöst i vatten i förväg låt koka upp och sila!
8 .- Servera barbecuesås
eller äppelmos!
**
Nää mitt översättningsprogram och jag är ovänner!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inget går som jag vill idag.Försöker trots att makterna är emot mej

Nu jäklar………….
Tihi
HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaa( hysterisk)…
Gå och sov Cris! Fasen hur orkar du hålla igång som du gör?? 
Jag kan komma och killa dig på ryggen så du somnar, det gör mina barn jämt 
Men mums vad gott!!
Här i vår boning är det .-Skinka lax potatisgratäng Kokta ägg.
O så Risgrynsgröt…
Sen så kämpar vi på med julgodis knäck kåla…
Jag har inga resept..Gör bara lite som jag vill.O det brukar gå bra..Så det går ju inte o skriva ner.
Risallamalta-mums..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Hos mig finns det mesta ni redan räknat upp på julbordet, förutom en för mig VIKTIG efterrätt:
Surlingon/vattlingon med strösocker och vispgrädde.
Det är en väldigt gammal tradition i min familj/släkt. Jag vet inte om det är typiskt Norrländskt eller om det var vanligt i hela landet förr men vi har bevarat den och skulle jag/vi inte få detta av någon anledning…jaa…då vete sjutton om det varit någon riktig julafton!
Jag har en hemsida där jag samlar bland annat mina recept. En samling av mina julrecept finns här.
Ett kul exempel är Chokladtryffel med turkisk peppar som jag gjorde förra året. Den var verkligen super och smaken av turkisk peppar kom fram precis lagom mycket för en lakritsälskare.

Något som min moromor alltiid gjorde till jul. Jag har aldrig provat själv. men jag funderar på att våga mig på dom i år.
Anisbröd - Pitepojkar
50 - 75 g margarin
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1 kr. mått salt
0,75 dl socker
7,5 dl vetemjöl
1,5 tsk stött anis
Till kokning 250 g kokosfett eller ister.
(Allt går inte åt)
Gör vetedeg på vanligt sätt och tillsätt stött anis samtidigt med mjölet.
Dela degen lämpligen i två delar och kavla ut varje del till en avlång fyrkant. Skär eller sporra ut 3 cm breda remsor som delas i 5-6 cm långa bitar. Varje bit sporras med två snitt så att det ser ut som en "kam". Lägg dem att jäsa på en duk eller plåt.
Värm oljan till 175 ° om Du har en termometer. Annars går det lika bra att kolla med en liten bit vitt bröd. Det ska bli gyllenbrunt på kort tid (15 sek???) Lägg då i några anisbröd, vänd dem när de blivit bruna på undersidan, Ta upp dem med hålslev och låt dem rinna av på hushållspapper. (Jag brukar ta tre åt gången i en emaljerad gryta som har c:a 15 cm bottendiameter.
Äts helst varma doppade i strösocker. Mikrovågsugnen är perfekt.

Jag är ju ingen stor julmatsätare alls och gillar inte att maten får ta för mycket tid och kraft. Men julskinka har vi ju alltid, och korv och köttbullar av älgkött. Potatisgratäng till mig och barnen och Jansson till mannen. Jag gör mig en färsk rödlålssallad eftersom jafg har stora behova av grönsaker till mat. Så brukar vi har lite rökt kött på julbordet, rådjur och i år även vildsvin.
När det gäller godis så är det knäck och julkola som gäller, lite ischoklad med. I fjol gjorde jag några dadlar som jag tog ur kärnan på och fyllde med salta hackade nötter, sedan doppade jag dem i riktigt mörk choklad. Det var gocis som passade min smak.
Så är det även ett måste med några goda julöl för mig, jag tål inte julmust så himla bra, även om jag älskar smaken, nämligen.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Bruna bönor! Det är ett måste på mitt julbord :)

#26 Hehehe, det hade alltid min mamma förr… men det var bara hon som åt dem så hon har lagt ner den traditionen nu.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#0 Valnötter och julmust.