Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 586 ggr
Cristine
0

Sprid positiva vibbar.

Ensamheten smittar.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oskyldig

Lena.P är jag i verkliga livet.

chik
0

Oskyldig

chik
0

Oskyldig

[GunillaF]
0

Jaa, usch…ingen ska behöva sitta ensam (om de absolut inte vill förståss)

Så här i juletider är det nog så att många känner av den ångesten som det antagligen innebär att stå bredvid när de andra tillsynes har människor runt omkring sig och får känna gemenskap.

Kanske vi ska ta och tänka efter om vi vet av någon/några ensamma som vi kan bjuda in i vår gemenskap?! Jag tror att vi alla har mat och plats för en, kanske två människor till vid bordet.

Det är en kärleksfull gärning mot en "syster" eller "bror"!

[peter54]
0

Någonting har hänt här, endera med iFokussystemet eller i min ände, för mina bilder syns inte alls längre, inte ens som en liten en i övre högra hörnet.

För att få upp bilden måste jag gå in i inställningar, klicka bort min markering om "bilder synliga i inlägget" och sedan klicka dit det igen, då först syns bilden (?)

Hoppfull
0

Jag ser dina bilder peter.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[GunillaF]
0

#5 Jag har på samma sätt Peter. Men jag kom på att om jag klickar i den rutan där bilden borde vara så kommer den upp i ett nytt fönster och när jag stänger ner det så finns den lilla bilden där i sil lilla ruta.

alphinna
0

Det skulle säkert få rum en eller två till vid Julbordet om man vill. Julen är verkligen en sorglig högtid för många…..som tänker tillbaka på det som varit, saknaden efter anhöriga osv….

Vi borde ransaka oss själva och se hur vi själva skulle reagera om vi satt helt ensam en Julafton….Jag är ju ensam, dotra flyttade i januari men jag vill ha mitt liv så. När Juletiden kommer så vill jag absolut inte sitta ensam, vilket jag heller inte behöver men känslan av att vara det är lite skrämmande……Den känslan kanske man ska föra över till hur andra kanske känner…….

Cristine
0

Just så gör jag också!

Hoppfull
0

Jag tror faktiskt att det finns en del i detta som handlar om den här "lycklighetsmyten" som finns i samhället. Att vi ska vara så oerhört lyckliga jämt. Och att lycka är något vi ska åstadkomma själva och bilden av kärnfamiljen vid högtider är en del av den myten.

På julen ska alla samlas och det ska vara så fantastiskt och idylliskt och sanningen och verkligheten ser ju inte alls ut sådan. Många av de familjer som träffas sitter ju och biter ihop genom hela firandet för att sen pusta ut när de slipper sällskapet.

Nu menar inte jag att alla har det så förstås, men att jag tror att det finns en mytisk bild av julen som en lycklig familjehögtid och den är inte helt sann tror jag.

När man pratar med andra är det en majoritet som har det småstruligt med föräldrar eller barn eller ex och de pusslar och försöker hitta bra kompromisser.

Men hela den här myten gör att man känner sig totalt misslyckad om man är ensam.

alphinna
0

Du har en poäng där Hoppfull….Just bilden av en lycklig familjehögtid som alla önskar att det vore men som förstörs av olika orsaker…..

Jag känner mig inte misslyckad om jag skulle bli ensam Julafton utan jag skulle bli ledsen för att jag tänkte på hur mina Jular har sett ut och saknaden av bortgångna……Jag har bott ensam sen -96 och trivs alldeles utmärkt bra med det. Alla andra högtidsdagar gör det mig ingenting att vara ensam men Julen…..nej tack

chik
0

Hoppfull..Tack för ditt fina inlägg.

Så ser jag det …

Det är folket som gör att det är fult o vara ensam.

Cristine
0

Jag och dottern valde att fira ensamma en jul och det gick hur bra som helst. Jag hade ingen lust att stå och hålla på med en massa julmat.

alphinna
0

Dottern och jag har firat ensamma i många år och det har varit jättebra Jular…..

Maria
0

#10 Jag håller med dig. Myten om lyckan hägrar nog för många ensamma…

/Maria

[MargaretaA]
0

ja jag vet inte hur det är att vara ensam tack och lov. Men jag tror inte man är lycklig automatiskt bara för att man har en massa folk omkring sig. Så lätt är det nog inte…

Vet ni att Sverige leder världsligan med ensamhushåll? Inget annat land i världen har så många som bor ensam som i detta land. Förvånad

Maria
0

#16 Inte konstigt att det är bostadsbristObestämd

/Maria

[MargaretaA]
0

nej och det är svårast att få små lägenheter. Vill man ha en 5-rummare är det inga problem.

Cristine
0

I sydligare länder bor de hemma så länge som möjligt, till och med efter gitemål många gånger.

[MargaretaA]
0

ja är så glad att jag är svensk Skrikandes

Hoppfull
0

#16 Ja dessutom leder Sverige ligan både på deprimerade och självmord… så någonstans har vi tappat bort något viktigt som vi måste återerövra tror jag!

alphinna
0

*21….Inte så konstigt att vi leder vissa ligor. Se hur prykiatrin fungerar idag. Folk får inte hjälp i tid.

Mads
0

Ingen ska behöva vara ensam, ensamhet kan vara riktigt fruktansvärt. Så jag hoppas att så många som möjligt har någon omkring dig denna jul.

Amor Vincit Omnia

Hoppfull
0

#22 Det är helst sant! Men å andra sidan så behöver man bara gå några årtionden bakåt så användes inte psykiatrin alls av privatpersoner på det sättet, men inte var självmordssiffrorna högre för det, tvärtom. Så det måste finnas andra mekanismer som gör att vi mår så dåligt.

alphinna
0

24….Ja självklart finns det en orsak till varför självmorden ökar. Bara och titta hur samhället ser ut, också i vilken åldersgrupp som står för mest ökning, jo det är dom unga…..

Vi har ett stort antal psykiskt sjuka människor ute i vårt samhälle idag, för årtionden bakåt fanns det mentalsjukhus……idag ska de personer integreras i samhället, vilket i mångt och mycket har blivit en katastrof……

Maria
0

Statistiskt sett så har självmorden i Sverige minskat. Då gör man ett överslag på alla åldrar.

Däremot så har självmord ökat i vissa grupper som framför allt unga kvinnor och äldre människor.

/Maria

Hoppfull
0

#25 Det vore ändå intressant att få veta lite kring varför, vilka mekanismer, vad, det är i vårt moderna och förhållandevis rika samhälle som gör människor så olyckliga så att de väljer att ta sina liv. Eller så att så många blir sjuka och deprimerade.

Maria
0

#27 Jag kan hålla med dig om att det är väldigt intressant med tanke på vår välfärd.

Jag vill bara påpeka att självmord faktiskt minskar medan media försöker svartmåla allt.

Sedan borde vi alla kämpa för att självmorden hamnar på så  låg nivå som möjligt.

/Maria

alphinna
0

Ja *28 dom minskar men inte för dom under 25, där ökar antalet. Sen har vi också *de osäkra självmorden* undrar i vilken tabell dom hamnar….

Tror att det beror mycket på att vi har inte tid med våra ungdomar, hur samhället ser ut, inga jobb…osv

Hoppfull
0

Ja det är kanon att de minskar!

Trots att de minskar kvarstår det faktum att vi har högst självmordsfrekvens i hela Europa och det måste ju finnas anledning till detta. Den/de är ju kanske mest intressant eftersom det är genom kunskap om den man kan förändra.

[MargaretaA]
0

Jag tycker att man ska ta reda på fakta och inte komma med en massa ogrundade påståenden. Sverige toppar absolut inte självmordslistan i Europa.

Det är hemskt lätt att hitta info på nätet för den som är intresserad. Jag ser ingen anledning att sprida osanningar och svartmåla Sverige på det här viset.

Sverige ligger på 15;e plats i Europa och på 30:e plats i världen, av dom länder som har lämnat underlag till WHO.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordsstatistik

Maria
0

#31 Det var det jag ville komma till…att det trots allt inte ser så illa ut för Sverige över lag när det gäller självmord. Sedan att det är illa nog är en annan sak.

Eftersom det är en positiv tråd så kan man kanske tycka att det är positivt att självmorden har minskat markant sedan 90-talet.

Sedan återstår ju frågan varför det internt har ökat i vissa grupper.

/Maria

alphinna
0

Klart att det ska vara en positiv tråd och att det går åt rätt håll överlag. Kan dock inte låta bli och fundera på våra ungdomar, men det blir ju bara spekulationer och det hjälper ju inte dom. Finns ju andra vägar och gå för och hjälpa dom…….