Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 574 ggr
aggeelin
0

Att få ihop julen...

Hå hå jaja. Hur blir det i år då? Vi har tillsammans fem barn och de har alla en respektive utom yngste sonen ohc han kommer ändå inte. Bonusdottern har sin kille i Schwiez så då kan vi räkna bort honom…

Så ska vi jämka ihop det med min sons flickvän föräldrar och hennes brors flickvän… då kom vi fram till att vi ska fira på juldagen, som så ofta förr. Men..

Så kom bonusdottern och sa att hennes mormor och resten av den släkten kommer, de ska vara hos bonusdotterns mamma - och - kan vi då fira jul på den 23e dec? Nej, det blir för stressigt tycker vi. Som mest firar jul genom att umgås, äta gott och så ha lite ganska billiga julklappar.

Det blir till att prata med bonusdotterns bröder och deras flickvänner och min son och hans sambo en gång till… Vi tycker inte det känns roligt att våra gäster stannar en timma och sen drar vidare heller…

Hmmm vi kanske ska lägga ner alltihopa… vi tar och träffar min bror och hans sambo någon dag istället.

Är det bara vi som har det så här rörigt?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[GunillaF]
0

Hahahaha….kan inte göra annat än att skratta åt eländet.

Det här satt vi och talade om på jobbet idag också.

Vi kom på att de som har det så här med stora familjer och familjers familjer, borde hyra en sjutusan så stor lokal och samla allhopa där. Knytkalas och bare får träffa alla sina anhöriga samtidigt.

Vi får inte glömma att julen är barnens högtid. Iaf tycker jag det!

God Jul!

aggeelin
0

Mmm … förstår att du skrattar Skrattande och jag funderar nästan på att lägga ner det. Vi har ju nästan inga barn som är små … bara den lilla Nellie och hon är för liten för att verkligen byr sig.

Idén om att ha en stor lokal är bra iofs - men rätt så skönt att vara i ett hem också. Får se hur det blir. Jag ska lämna rapport.

[GunillaF]
0

Fördelen med stor lokal och mycket folk är att man kanske kan smita iväg om det blir för jobbigt.. FlörtTungan ute

aggeelin
0

#3 Mycket bra förslag… ska ta det i en förhandling få se… Cool

[GunillaF]
0

Lycka till! Skrattande

chik
0

agge..Gunilla har ju ett bra förslag.

Vi har det inte så tokit som ni verkar ha det.

Utan Vi firar julen här hoss oss.O dom som kommer på julafton kommer.O det är jag nöjd med..O vi har det vanliga som vi äter o så bara julklappar till barna.

O det äv våra barn 5 st med respeltive  o så några andra gäster..Har slutat o pusla.Jag firar min jul.O barn o barnban kommer när det passar o det brukar bli så bra…

Så Agge.Fira din egen jul med man o dom som kommer dom kommer.Stressa inte..Det skall vara Mysigt..-Fast man kommer ju i gång rätt bra..

Vad rörigt detta blev!

Lena.P är jag i verkliga livet.

aggeelin
0

… Jag skulle vilja föreslå ett firande den 25e och så får de som komma komma, och så "muta" in den dagen inför framtiden. Det kan nämligen vara rätt så skönt att vara ensamma den 24 och många den 25e men att vänta till den 26e… nja jag vet inte.

[GunillaF]
0

Följ ditt hjärta!

aggeelin
0

Mmm det där var ett gott pepparkakshjärta Kyss de tar jag. Finns det glögg till?

[GunillaF]
0

Så klart…..

aggeelin
0

Å så gott… mmm är det lingon i? Det tycker jag om! Har också upptäckt att jag tycker om apelsinsmak på glögg!

[GunillaF]
0

Jag köpte glögg med lingonsmak men jag tycker den var lite blaskig. Apelsinglögg har jag inte smakat. Ska göra det.

aggeelin
0

#12 Riktigt gott med apelsinsmak… syrligt och gott, har också smakat hjortron glögg… gott

Cristine
0

Jag gillade bäst den med konjak. När det gäller dricka kryper den manliga sidan av mej fram.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Asta]
0

Årgångsglöggen från Blossa i år tyckte jag var riktigt god. Clementin. Inte riktigt lika sötsliskig som jag tycker att glögg kan vara.

Gillar också den med konjak i.

signemo
0

Oh nu blev jag sugen på lingon/Blåbärsglöggen.

Var rädda om varandra

[peter54]
0

Huga Tyst Glögg är ingenting för mig, men jag gillar varm svartvinbärssaft, så jag brukar ordna till lite av det när de andra kolkar glögg.

[Sisa]
0

Är också sugen att prova glögg med apelsinsmak…het med isbitar och en klyfta apelsin…låter i allafall jättegott!  Glad

Hoppfull
0

Jag tror att det är väldigt många som brottas med samma problem som du/ni aggeelin!

Vi har ju risiga relationer och även om man kan sörja över det så förenklar det onekligen julfirandet! Svärföräldrarna har ju valt min mans syster istället för oss och eftersom min man är osams med sin syster så blir det inget med dem… tack och lov för de är inte särskilt roliga att fira med… Mina föräldrar bor ju 120 mil bort så det är inte aktuellt att åka dit.

Dessutom är jag ju skild och mina stora barns pappa och jag brukar klyva julafton rakt av. Så sönerna är med honom och hans släkt hela förmiddagen och in på eftermiddagen. När de sedan splittas upp till mindre familjehögtider på eftermiddagen, kommer sönerna hit och spenderar em och kvällen här.

Dagarna efter jul umgås vi mer med vänner än med släkt.

Men man får väl se hur det blir sen när sönerna ska dela sin tid med respektives familjer med. Tur att man inte är så traditionsbunden, för mig är det inte så viktigt hur det blir.

Lycka till med era planer aggee!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Asta]
0

Själv har jag för länge sedan sagt ifrån att jag inte tänker åka runt på julafton. Jag har sedan jag varit liten avskytt stora familjejular. Alla människor är inte likadana.

Därför var det så skönt när jag blev vuxen att jag kunde säga att jag inte ville vara med längre. Jag tycker snart inte om julen alls längre. Jag tycker det verkar som att julen snart bara är en tidpunkt för stress, osämja och en känsla av otillräcklighet. Jag har vägrat det. Vi firar hemma i lugn och ro, har inte speciellt mycket julmat och har i princip inte heller några julklappar. Det finns inte några krav alls och det är så himla skönt.

[MargaretaA]
0

Ja det liknar mitt tankesätt. Det är underbart skönt att bara ta det lugnt. Vi åker ingenstans längre på julafton. Dom som vill fira jul med oss vet vart vi finns  Flört

[peter54]
0

Det där är inte alltid ett så enkelt val. Exempelvis, gamlingar är inte lika lätta att flytta på som yngre och då kan det bli så att man helt enkelt av samvetsskäl snurrar omkring lite hit och dit under julen.

Dessutom kanske riksen finns för någon som inte har så lätt att ta sig någonstans, att denna någon hamnar i ofrivillig ensamhet om ingen vill flytta på sig.

[MargaretaA]
0

helt sant peter. Det var därför vi firade jul hos "gamlingarna" så länge dom levde. Men nu när dom inte är med oss längre så tar vi oss rätten att stanna hemma. Flört

Branneli
0

Sen 13 år tillbaka firas julen hos oss. Alla släktingar är välkomna. Vi har knytis !!

Detta år blir annorlunda, vissa jobbar & vi släpper denna tadition.

Våra ungdomar klurar på hur de vill att denna jul ska se ut. Ska bli intressant !!

zabelle
0

#0 Vi har det precis som ni, fast med 3 vuxna barn med repektive och 3 små barnbarn. (Det är inte våra gemensamma barn)

Det är ett fasligt pusslande varenda år vem som ska fira med oss och vem som ska fira med sin andra förälder. Men det brukar lösa sig rätt bra varje år i alla fall.

Zabelle