Tandläkarkostnader.
Det är så dyrt att gå till tandläkaren att jag inte haft råd att gå, nu är munnen inflamerad. Ska det vara så?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Nej så bör det inte vara i ett välfärdsland…
Men så är det nu… för många många… och värre blir det.
Det är skamligt att kostnaderna ska vara så höga !!!!
Det finns numera en tandvårdsförsäkring som man betalar 200 kr per månad till, för dem som har stora tandvårdskostnader.
Jag har ingen sån eftersom jag inte brukar komma upp till mer än en dryg tusenlapp per år.
Nu diskuteras det ju mycket runt frågan om varför tandvården inte omfattas av högkostnadskortet för annan vård och jag tror att det kommer dithän vad det lider.
Ja men för många människor tvåhundra i månaden väldigt mycket pengar… alla har inte tvåhundra kronor kvar när räkningarna och maten är betald.
Ja det skulle kanske vara en lättnad för många om även tandvården omfattades av högkostnadsskyddet.
Cristine. Går det inte att tala med en privattandläkare om att få ta det på avbetalning? Det är ingen vidare livskvalitet att gå omkring med tandvärk. Tycker oerhört synd om dig!
Jag ska till tandläkaren idag, det kommer att göra ont…mest ont i plånboken…
Då man kommit upp i 3000;-, betalar man sen hälften av vad det kostar inom ett år. Efter det finns ytterligare en gräns. Dessutom får man ett bidrag från FK på några hundralappar. Ett slags högkostnadsskydd som är ganska nytt, vet inte om du vet om detta, Cristine.
Håller med er, alla ska ha rätt till friska tänder. 
#3 Jovisst, det är jag medveten om, jag har själv tillhört den kategorin innan jag fick en välavlönad fru 
Min tanke var att det är lindrigare att betala 200 kr per månad än att hosta upp ett ansenligt antal tusenlappar på en gång.
#6 Jag förstår vad du menar 
men jag blir så illa berörd… av att en god tandhälsa bara är till för de med tjockplånbok.

Jag fick ta mitt på avbetalning hos privattandläkare. Annars vet jag inte hur jag skulle ha gjort…
Tyvärr har inte de privata den där tandvärdsförs. men min man som går hos folktandvården har den. Tror inte han betalar så mycket som 200/mån ens.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Det är fruktansvärt vad dyrt det är att gå till tandläkaren. Jag gjorde en omfattande lagning av en tand, Fick bedövning, det togs två rtgplåtar och puts av tandsten högst nån minut.
Detta kostade nära 2000 kr. tog ej på avbetalning för då blev det ännu dyrare med olika kostnanstillägg. Landstinget vet vad dom gör suger ur pengar på dom som inte är så stadda i kassan.
Jag blir så 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Jag går också och gruvar mig för att bara gåt till tandhygenisten.
Kostar nästan 800:- bara för att ta lite tandsten. Har tusen ursäkter varje månad för att inte ringa o beställa tid fast jag vet jag behöver göra det. Tycker inte pengarna räcker till.
Är över ett år sen sist.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Det gäller tänderna som en brygga fästs i och som måste göras om. Det går på ungf. 50.000 och jag kan få dela upp det i 500 kr åt gången det blir 1000kr i månaden minst.
Min elendiga tand som åkt ut nu efter mycket strulande, kostade mig sammanlagt 1800:- och en hel del tandvärk. Det sved rejält både i plånboken och i munnen.
Jag har redan haft en dyr räkning därifrån i år så detta skulle varit ännu dyrare annars. Jag fick nån sorts rabatt som sisa förklarar i #5.
Zabelle
#11 Det är ett tak på 5000 kr tror jag sedan är det någon slags rabatt.
Men det kanske du visste?
Det är fruktansvärt mycket pengar i alla fall.
#12 du kanske inte kommit upp i den kostnaden än, tror det skall vara inom ett år man skall betalat 5000 kr, värt att ta reda på i alla fall.
" Var nära naturen - var när dig själv "
# 13
Här är taket på 3000 kr, därefter betalar man hälften av kostnaden inom ett år. Kostar det ännu mera finns ett nytt tak, ytterligare två gånger. Är osäker på hur mycket dessa tak ligger på. Dessutom får man ett engångsbidrag från Försäkringskassan.
Jag går hos Folktandvården, och har varit där idag….
Jag går hos en privat tandläkare. Det var så långa vänttider på folktandvården, men det är flera år sedan och sedan dess har jag inte haft råd. Han talade redan då om att bryggan måste åtgärdas.
Det är efter de priser och betalningssätt jag går efter nu.
# 15
Jag tycker du ska ta reda på mer om detta, Cristine. Inflammation i munnen är inte bra, och blir heller inte bättre om det inte åtgärdas.
Lycka till med dina tänder och kram från mej! 

Du får åka till Lettland (tror jag att det är) på sådan tandläkarresa… där kostar det max hälften! (har jag hört)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jaa, försök att ringa och kolla upp det ordentligt med alla instanser.
I övrigt för att lindra din tandvärk så brukade jag blanda salt o vatten och tandborsta på stället rejält o ofta så att saltet kommer in där.
När jag fick mina visdomständer så sprutade tandläkaren in koksaltslösning för att få inflammationen att gå ner. Så nästa tand som kom så åtgärdade jag själv. Hoppas det kan hjälpa tills du får mer fakta och tar beslut om hur du kan göra vidare. Kram
Helt OT. Jag har lagt ut nästan 7000 kronor på mina katters tänder de sista 1 ½ året. Själv har jag inte varit hos tandläkaren på ca. 15 år tror jag det är
/Maria
#14 Vi har också 3000:- som första tak hos min privata tandläkare, därefter 50% på kostnaden inom 1 år.
Det är möjligt att det finns fler "tak" om det blir dyrare inom samma år. Men här går det att få det på avbetalning om man vill.
#19 Det är om möjligt ännu dyrare med djurens tänder även om de är rejält försäkrade. Min ena katt har en tanksjukdom och det har också varit skitdyrt. Men vad gör man….
Zabelle
#20 Ja, vad gör man inte för sina små vänner
/Maria