Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 696 ggr
[Hukanson]
0

Nytt bröd gör mig hungrig ?

Det har blivit en industri av maten vet vi alla men vad innebär det - är kossan en maskin som måste godkännas av ko-provningen?

Har hittat en sajt som verkligen granskar maten i ett förändringsperspektiv och vågar ställa frågan - blev ni verkligen mätta ?

Maten på Ängen

[MargaretaA]
0

Hej Hukanson long time no see Flört

du ställer intressanta frågor men jag ber om att få återkomma när jag har haft tid att kolla länken.

Men jag blev mätt av den bit nötkreatur jag stekte i stekpanna förut i dag. Fel svar kanske Tungan ute

Cristine
0

Hej Hukanson!

Jag köper mest produkter från byn när det gäller grönsaker, aldrig färdiglagade produkter och köttet från en liten köttaffär i en by 3 mil härifrån

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Hukanson]
0

Hallå Cristine , va bra att din närmiljö är ekologiserad och livsvänlig . I USA är det litet mer problematiskt . Där måste allt vara så stort och systematiserat . 10 miljarder djur slaktas årligen och kloning har börjat bli ett allmänt fenomen . Cancer och influensor härjar bland "personalen" och man undrar hur mycket gödslingen har med saken att göra ?

Även i Europa är ju maten i fara att bli helt fabrikerad och separerad från den natur som den ju är . Försöker vi skapa vår mat ? Odla fram maten i fabriker - från frö/äggcell till portionerad tallrik ?

Serverad i plastfolie på 10 000 m höjd medan du knappar in dig på iFokus , spänn fast säkerhetsbältet .

Vem minns längre vad Naturen var för något .

[peter54]
0

Vi köper också närproducerat. Vi har ett litet gårdsslakteri en dryg mil bort och vår lokala ICA-handlare tar det mesta köttet därifrån.

Sedan finns den en nyöppnad färskvarubutik på grannorten där man kan köpa lokalproducerade grönsaker, bröd, kött och mejeriprodukter.

Hoppfull
0

Det viktigaste i hela den här frågan är väl att konsumenterna aktivt väljer. Att man ställer krav på maten och ifrågasätter.

Titta bara opå vad "den hemlige kocken" åstadkommit med sin bok… företag efter företag plockar bort sina tillsatser ur maten vilket är super!

Det är dags att människan slutar att blint lita på etablissemanget, de vill inte alls vårt bästa, de vill sitt bästa. Så fram för mera kritiskt tänkande och mer ifrågasättanden Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Hukanson]
0

Nej , Hoppfull , för att tala klarspråk . Det är inte rätt väg . Förlegat att tro på den starke individen som står upp mot bolagsjättarna och ändrar på Systemen . Det fungerar bara i önskedrömmen .

Vad det hanlar om är att bli medveten konsument som tänker som en producent och använder pengarna att lägga energi där han vill att den ska vara som en medborgare bland andra medborgare .

Love, peace and Understanding !

Cristine
0

Hukansson,jag har levt halva mitt liv i sydligare länder och där lärt mej att närproducerat ska det alltid vara. Där går man till marknaden och handlar färska varor som är från stället och man vet precis från vilka gårdar det kommer ifrån och båtarna kan man se på morgnarna när de kommer in med fisken. På en del restauranger i inlandet/bergen får man nyslaktat från morgonen och färska örter och frukter plockas också in dagligen.

Här försöker jag leva på samma sätt och använder t.ex smör och röd mjölk. Ja hade nyss inne vad man kan och inte bör äta.

Hoppfull
0

#6 Du har tydligen missförstått mig ungefär till 100% för det är precis vad jag menar… du kanske ser det om du läser min första meningen en gång till.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Hukanson]
0

Nja , kanske till 50 % ungefär då men vi ställer krav på oss själva och så förändras världen .

Cristine , det är så många bönder önskar att det vore mer . Kanske att de behöver någon administrerande organisation dit kunder och konsumenter kunde komma för att få information om vart och hur de kan vända sig för att få köpa tillförlitlig föda till sina barn .

I övrigt måste vi ändå hålla ett vakande öga på de gigantiska matfabrikerna och kanske lagstifta mer om djurens och naturens rätt att ge människan föda som en god och nyttig måltid .

Cristine
0

Ja för annars kan det bli så här!

[Hukanson]
0

Det var en intressant artikel . De planerar redan att sälja en odlad lunchtallrik alltså . Denna världen är inte riktigt vad den var på Rapport för 10 år sen .

Om jag citerar :

"När man framställer det odlade köttet tar man till exempel en gris äggstockar från slakteriet och låter göra en befruktning med grissperma. Embryot placeras i sin tur i en petriskål med näringsämnen där det kan växa och utveckla sig - till mat.

Proceduren kanske inte tilltalar alla. Jason Matheny är medveten om att det inte är säkert att det blir socialt accepterat.

- Att föda upp 10 000 höns inomhus och pumpa dem fulla med droger är inte heller naturligt, eller hälsosamt eller säkert. Ju mer vi lär oss om hur kött produceras nu, ju bättre alternativ verkar in-vitroköttet vara. Och om odlat kött ser ut, smakar och kostar som vanligt kött, varför skulle vi då bry oss om att det är odlat i en petriskål istället för på en gård? "

MÄRKLIGT att de försöker få oss att välja mellan djurplågeri och laboratorium . Är det inte samma sak ?

Visst skulle man kunna föreställa sig att hela problematiken skulle kunna lösa sig på detta sätt . Att människan skulle kunna tillfredsställa sitt köttbehov på egen hand och låta naturen vara i fred på sina egna villkor . Kanske att kossan , den heliga , får pensioneras och återvända till vilt och naturligt tillstånd .

Medans vi ändrar kockutbildningen till biomed.lic. och funderar på nästa steg i evolutionen .

Cristine
0

Jag ryser, och varför är djuren instängda i Sverige när de får gå fritt i sydligare länder. Den som ätit kyckling eller lamm t.ex som fått ätit fritt i naturen av olika gräs och örtsorter  vet att smaken är helt annorlunda. Där är det inte kocken som gett smaken utan den har de betat sig till.

[Hukanson]
0

Jo , men vi har ju vinter så länge . Om nu inte det ändras också . Frågan är ju hur en odlad köttbulle smakar med alla vitamintillsatser och konstgjorda smakämnen . Det är väl en fråga som måste ställas :

Är Vi Beroende Av Att Få Vår Föda Från Den Levande Naturen ?

Svaret kanske bara kan se tiden an …