Julmusten är hotad!
Låt inte era tomglas var kvar i källare och skafferier. Panta dem omgående. Det uppmanar svensk bryggerinäring som hamnat i akut brist på returglas.
- Det är ständig brist på rödbacksglasen, trettiotrecentilitersflaskorna, säger Bengt Bertlin, platschef på Zeunerts bryggeri i Sollefteå.
Det här problemet gäller alla bryggerier och branschorganisationen Sveriges bryggerier går nu ut med en efterlysning. Om det inte sker en dramatisk uppgång i återvinningen så finns det risk att julmusten blir en bristvara till julen.
- Vi är beroende av att infrastrukturen fungerar; konsumenter lämnar tillbaka tomflaskor och backar till handeln där vi sedan hämtar dem, tvättar och fyller på med ny dricka, säger Cecilia Giertta, vd på Sveriges bryggerier.
Totalt cirkulerar runt 130 miljoner 33 centiliters flaskor på den svenska marknaden och varje flaska används cirka 40 gånger. Bristen nu uppges vara fem miljoner flaskor totalt varav det direkt akuta behovet är ungefär 100 000 flaskor.
Källa: Allehanda

Jag känner mig skyldig och ska genast panta mina flaskor.
Det är bra. Jag ska också göra det.

Samma här… har två röda backar som står, inte så mycket förstås men ändå!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Oops! Det blir till att masa sig iväg och panta, har nog en hel del i trappskrubben är jag rädd…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Jag med, jag älskar Julmust…
De får väl tappa upp julmusten på såna där man kan köpa vin i nuförtiden, med kran.

Vilken genial ide Peter!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#6 Men då "pyser" väl all kolsyra bort….
Det ska va mycket skum på julmusten!
Det är problem med små flaskor för det är alltid dessa stora petflaskor som används för de säljs mest. Själv köper jag alltid backar med just små 33 cl flaskor så jag pantar dem regelbundet.
Visst ska julmusten skumma Gunilla 
Många flaskor blir det… nä bara skoja, här blir det inte många så vi är inte skylidga till opantade flaskor. Det blir några stycken bara som våra ugna vuxna dricker.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Bäst att lämna in glasen då så det blir must till skinkan.
Nån mer än jag som lagrar julmust? Den blir bättre om den får stå några år. (i glasflaskor)
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

#11 Vi gör det, fast har bara gjort det något år. Julmusten blir supergod när man lagrar den. Vi upptäckte det av en slump när vi hade glömt julmust som blev stående ett helt år. Så nu köper vi extra som får stå till nästa jul 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Julmust blandad med Svagdricka är jättegott!
Zabelle