Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: resor-och-kulturer
Läst 614 ggr
Nickenikita
0

Tomtar, finns dom?

Satt och pratade med min sambo ikväll om onaturliga upplevelser.

Han berättade om en upplevelse han haft som ung när han var ute och fiskade med sin morbror.

Plötsligt såg han ett ljussken i vattnet och upptäckte att det kom från en 70 cm gråklädd man med en lykta i hand…upplevde det som en tomte.

Hans morbror såg samma sak men på ett ögonblick försvann denna "tomte".

Vad tror ni…en synvilla eller?

[Pirkkolino]
0

Får jag skämta lite. Jag gör det. Jag tror på tomtar, har varit gift med två stycken. Skrattande

Nä, allvarligt. Jag har alltid önskat att det finns tomtar, för att jag älskar alla mystiska figurer. Vet dock ej om de finns. Bara hoppas.

Pirkko Glad

Pialinn
0

Om det var en tomte aller annat väsen vet jag inte, men en dag försvann mitt kamera-batteri när jag skulle ladda det. Letade i hela husbilen som inte är stor, men hittade det inte.

På morgonen låg det på köksbänken!

Antingen finns dom eller så har jag tomtar på loftet!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[MargaretaA]
0

Man kommer oundvikligen att tänka på talesättet att "ha tomtar på loftet"…

men jag vet inte… hellre tomtar på loftet än inga alls Tungan ute

jag har länge sökt efter en lagom liten sten med mjuk mossa på för att våran tomte på torpet ska ha nåt skönt att sitta och vila på efter dagens  knog…  men jag har inte hittat nån lämplig än.. jag fortsätter att leta…

[GunillaF]
1

Så klart att tomtar och annat småfolk finns.

Jag vill väldigt gära tro det iaf.Glad

Nickenikita
0

Ja vill också tro att det finns småfolk. När jag var liten hörde jag många gamla berätta att dom träffat på just..småfolkGlad

Cristine
0

Här där jag bor pratar många om småfolket.

Jag brukar skymta något i ögonvrån när jag håller på med rabatterna, när jag tittar upp är det borta.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

penke
0

spala roll,jag får ju julklappar iallafall…Skrattande

nää,snäppet..på riktiga tomtar ..tror jag,då jag inte vet om att jag mött någon ..

andra "småfolk"..devor(?) har jag ..oftare skymtat i ögonvrån
deras verkan märker jag oxå av *ler*
i blommkrukor o trädgården.

penke

aggeelin
0

när jag var liten pratade mormor och jag mycket om småtomtarna som bor i skogen… först på riktigt när jag var liten och sen på skämt när jag var mer vuxen… men … tomtar är kanske önsketomtr… tror inte att jag sett någon. Men, har varit tomte själv många gånger Glad

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Nickenikita
0

Ja ni tror väl att jag har "Tomtar på loftet"…det har jag kanske också men det var min sambos berättelse…har själv aldrig sett någon  förutom alla jag har i förrådet.Tungan ute

[mia-38]
0

Jag själv har inte sett de…men andra har sett i min vänskapskrets. Så visst tror jag på tomtar.

Anders 50
0

(Jul)tomten tror jag inte på, men vättar och småfolk finns. Dessa vill jag inte sakna, varken hemma eller i skogen.

Är du snäll mot dem så är de snälla och hjälpsamma tillbaks.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[rore]
0

Absolut finns det tomtar, eller vetter, som jag tror de kallads förr.

Trevliga små varelser som vaktar gårdar och hus.

Upplevde lite besök när jag var yngreFlört

truffan
0

Tror allt att det finns, känner mig aldrig ensam i skogen när jag spankulerar kring där.

Hoppfull
0

Jag är alldeles helsäker på att de och massor av andra väsen finns. Att vi inte ser dem längre tycker jag är synd men allt fler återerövrar ju den förmågan. Det tycker jag är underbart!

Inte kan jag gå runt och tro att vi människor och djur är de enda som befolkar vår planet… nej jag tror att vi är omgivna av mängder av ljusvarelser Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

AnnL
0

Tror absolut det finns både tomtar o småfolk.

Ni har kanske läst o hört om den berömda tåg tunneln dom håller på att försöka få till på Hallandsåsen. Där har hänt så mycket saker, många oförklaliga som har försenat detta. Många säger att det är småfolket som saboterar stup i i ett för dom vill inte ha några tåg genom åsen. Flört

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[Jeremina]
0

Visst finns tomtar för jag har släktingar som har sett dem!

[outgrundlig]
0

Som jag säger på min sida, jag är öppen för allt, och skall nu berätta vad en man berättade för mig. Denne man var en man som var medial. Han hade hållt seanser på tidigt årtal och även blivit skrämd. Och nu slutat med detta.

Men i hans ungdom så hade det hänt så fina saker.

En berättelse är när han som dräng, långt upp i Sverige, väcktes av att det knackade på rutan till hans rum, det knackade igen.

Jaja, tänkte han, jag får väl gå till ladugården då o se vad som står på. Mycket riktigt så höll en ko på att kalva och behövde hans hjälp.

För honom var detta vardag. Han berättade mer för mig men just denna om tomtar är så fin för det var en tomte som knackade.

Varför jag ser honom som trovärdig är att han fick kontakt med en ande som jag kände, som nyss dött. Han beskrev honom exakt hur han såg ut etc…….men det hade inte behövts för jag tror honom ändåFlört

Så visst Nickenitita! Tro på din samboFlörtDu e inte galen :)

[Jeremina]
0

#17 Jag har hört historier om just tomtar som talar om när t ex en ko ska kalva…..Glad

[outgrundlig]
0

#18 Ja de är för gulliga de små tomtarnaGlad

[peter54]
0

Här kommer jag - tvärsemot.

För min del tror jag inte alls på några mystiska väsen. Jag tror att de som ser dem eller tror på dem, har dem inuti sitt eget huvud.

Oförklarliga saker är bara oförklarliga tills man kommer underfund med svaret och då är det inte oförklarligt längre. Skulle svaret lysa med sin frånvaro kommer saken att fortsätta vara oförklarlig för den som undrar över svaret, men för svaret själv är det inte ett dugg oförklarligt.

[Jeremina]
0

#20 Hallå där tvärsemot jag hoppas du en dag får se något väsen! Flört

[peter54]
0

#21 Jag skulle inte tro på det ändå. Det skulle bli som att se en hägring eller någon slags illusion.

Det är min övertygelse att de som tror att det finns tomtar, småfolk, änglar eller vad det kan vara, så starkt önskar att livet inte ska vara så torftigt att det bara finns det som vi uppfattar med våra fem sinnen, att de skapar alla de där väsensformerna inuti sina medvetanden.

För mig räcker min enkla verklighet alldeles utmärkt och jag behöver inte tro på någonting alls utöver det uppenbara.

Sån är jag bara och har alltid varit. Glad

[outgrundlig]
0

#22 Skrattande Glöm ej att det sådana som du som berikar livet precis som vi berikar livet.

Jag respekterar dig fullt ut!

Livet handlar inte om att pådyvla andra sitt synsätt eller tro.

Livet är så mycket större än så, lev det nu och lev det väl så som du vill leva livetSkrattande

[Jeremina]
0

#23 Mycket bra skrivet och jag håller helt med. Det är tur att vi är olika för tänk vad trist om alla trodde, tänkte och tyckte likadant? Glad

[peter54]
0

#23 Javisst, jag håller absolut med. Människor är unika var och en, de ser inte bara olika ut på utsidan, det är lika viktigt att insidan också är unik för var och en av oss.

Glad

[outgrundlig]
0

#25 o #24

We are the world, we are the people, we are the one´s that make´s the world a better living……Skrattande

[Jeremina]
0

#26 Oh, Yes! Kyss

[MargaretaA]
0

Jamen peter tror du verkligen att vi alla här har så torftiga liv? såpass borde du känna oss vid det här laget - vi håller bara alla dörrar öppna

- vad är det för fel med det? Tungan ute

[Jeremina]
0

#28 Vi har t o m svängdörrar..hihi Skrattande

chik
0

Penke..Skrattande

Peter..Vist kan du ha rätt..Lika väl som jag har rätt.Tycker det är starkt av dig o gå rätt in i Getingboet o säga vad du tycker…jag beundrar dig o respekterar ditt tänkande.

Tomtar ja!!Hur vet vi vad som är vad??

Har frågar för.Tomtar har vi ju på tekningar men vem säger att dom ser ut så?

jag har sett Något .När jag körde bil,så att jag fick tvärbromsa för att inte köra på.

En liten grå klädd.Vet inte om det var barn eller vuxen.Blev ju prorofil.

Luva som gick ner på ryggen helt gå klädd typ ull ylle..ca meten eller som jag först trodde ett barn.Men efter som den bara försvan i tomma inte så var det ju inget barn men lägden som ja ca . Men vad var det??meten

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
0

#28 Maggan, jag menar inte att någon har ett torftigt liv, det är inte rätt sätt att tolka det jag säger. Du tolkar vad jag säger ur en alltför negativ synvinkel nu.

Var och en väljer att fylla sitt liv med det innehåll som passar en själv bäst för att livet ska bli just så intressant och roligt att leva som man önskar.

De som sysslar med bergsklättring behöver det för att deras liv ska bli just sådant. De som påtar i trädgården gör det av ungefär samma skäl. De som  väljer att tro på så kallade "övernaturliga väsen" gör det av liknande skäl, alltså för att de ska känna att deras liv är fullödigt och tillfredsställande för dem.

Allt detta kanske inte sker alldeles medvetet, men jag tror att det finns såna grunder i allt man företar sig aktivt eller passivt.

Att hålla alla dörrar öppna betyder inte samma sak för alla människor. Jag uppfattar mig som precis sådan - att jag håller alla dörrar öppna, men det innebär inte att jag tror på tomtar för det.

[peter54]
0

Jag kanske ska utveckla detta lite så att jag gör mig förstådd. Min grundattityd i livet är att allt kan förklaras i biologiska, kemiska eller fysiska termer och att därutöver finns intet.

Det innebär till exempel att det inte kan finnas någonting i naturen utan anledning. Det måste finnas en nisch, ett ledigt utrymme i naturen för att en varelse ska få plats i densamma.

När vi ska försöka rita/teckna en fantasifigur till exempel, kan vi inte åstadkomma något som inte redan existerar på något sätt någonstans och det har sin förklaring i just detta. Det vi ritar har oftast ben, armar, huvud, sinnesorgan osv.

Fantasimonster i filmer som exempelvis "Alien", är ju inget annat än en uppförstorad blandning av en bönsyrsa, en fluga, en ödla och en människa. Alltså ingenting som inte redan finns i naturen.

Just när det gäller tomtar och andra sådana väsen, måste jag ju ställa mig själv frågan - varför finns de om de finns och hur kommer det sig att ingen kan dokumentera deras existens? Varför blir de inte upptäckta och avslöjade av hundar eller katter? Varför lämnar de inga spår, alla andra levande varelser lämnar spår?

Allt detta och mycket därtill gör att just den dörren är alldeles för utopisk för att den ska kunna existera för mig.

Maria
0

Visst finns småfolket med vättar och "tomtar". Det är jag helt övertygad om.

/Maria