Sida att somna på
Vilken sida somnar du oftast på? Höger eller vänster? Eller kan du somna på rygg?
Höger oftast, men sover gärna på rygg.
Med ljus och kärlek... Tina
Jag somnar lättast på höger jag med.
Aldrig på rygg. Men däremot på mage.
Jag ligger gärna på mage o sover, men även på sidan..
Jav somnar på höger sida oftast, men hamnar lätt på rygg efter en stund. Vi ska inte sova på rygg min fru och jag för vi snarkar då.
På mage skulle jag aldrig kunna sova, då skulle nacken aldrig bli vad den varit igen.

Sova på mage är rena döden för kroppen säger min kiropraktor! Ryggläge är det allra bästa för kroppen men jag liksom du peter snarkar när jag hamnar så… Jag somnar alltid på höger sida, men det beror på att min man ligger på min vänstra och jag måste ha fritt andrum när jag ska somna
Innan somnade jag på den sida jag inte hade honom på… 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Spelar ingen roll, jag använder alla sidor. Men jag ligger på rygg till at börja med då jag brukar meditera med lurar på.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#5 Jaha. Så jag kommer dö då bara för att jag kan ligga på mage o sova?
Somnar mest på rygg sen ligger jag på på båda sidor.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Framstupat sidoläge…vänster sida…..tror jag att jag somnar på !!
Somnar alltid på sida… fosterställning…kan omöjligt somna på rygg eller ligga på magen.
Men ändrar nog läge massor av gånger under natten…orolig sömn.
#5 min kompis sjukgymnasten tycker att magläge är bra, man ska variera variera variera hela tiden, det är det bästa.
Jag somnar ofta på mage eller vänster sida, på vänster eftersom det kommer en liten katt och ska ligga där mellan hakan och bröstet eller ännu närmare och ibland på min arm 
Aldrig på rygg, ev när jag är på väg att vakna på morgonen
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Somnar alltid på rygg.
/Maria

Hahaha, ja alla ska vi ju dö… som jag sa säger min kiropraktor att det är "rena döden för kroppen" alltså som att man gör illa sin rygg i längden om man sover på mage!
#11 Du får ursäkta men sjukgymnaster har ju inte ens i närheten av samma utbildning på ryggar som en kiropraktor så jag väljer nog att lita på honom. Plus förstås att sedan jag började lyssna på hans sov-råd har min kropp förbättrats enormt. Har gått hos sjukgymnaster med, ett antal, inget av det de sagt har hjälpt min värk. Men jag säger inte att det är någon sanning, bara att jag tror på det och det stämmer på mig!
Han säger tvärtom, man ska sova helst på rygg, då är ryggraden rak när den vilar. Alternativt på sidan, INTE med vridet bäcken som när man ligger i framstupa sidoläge (så sov jag alltid förr)utan med knäna mitt emot varandra och helst med en kudde mellan knäna så att höften är så rak som möjligt. Alla vridningar när man sover eller som blir statiska är dåliga för ryggen i längden. MEN detta är hans ord, han har lång utbilding och lång erfarenhet och har hjälpt alla som jag vet gått hos honom hittills, även sådana som sjukgymnaster och sjukvård dömt ut som hopplösa falöl pga olyckor mm.
Men återigen detta är ingen allomfattande sanning utan min erfarenhet och hans ord. Självklart ska ni sova som ni vill och lyssna på de ni litar på, så ska alla göra tycker jag
Dessutom ska man ju komma ihåg att en kiropraktor träffar bara sådana som har problem med sina ryggar av olika anledningar, inte fullt friska människor som inte har ont!
Jag är en sådan vad man kan kalla roterare, somnar ju på den sida jag ligger på just då och sen fnattar jag runt hela natten. Sällan ligger jag på rygg dock då jag får väldigt kraftfulla drömmar och upplevelser då som jag inte riktigt känner att jag hanterar..just nu.
Amor Vincit Omnia

Hrmmm….min sambo kallar mej för propellern….
…fattar ingenting…Jag som ligger så still…inte….fniss..

Hahaha, så är min man vissa nätter… kan vara lite störande emellanåt 
Vilket som men att ligga på rygg först är ganska avslappnande!
Ja men ibland kan man ju faktiskt vakna av att man ligger på mage o sover, så det kan man ju inte rå för just då..

Min kära jobbar sex nätter i veckan…så jag kan snurra hej vilt i den stooora sängen !!!
Jag tycker man ska sova som man vill & mår bra utav
Jag drabbas i perioder av insomnia och då är man tacksam om man kan somna överhuvudtaget 
Amor Vincit Omnia
Ja det viktigaste är ju faktiskt att man sover om nätterna, inte hur man ligger.. O jag har då aldrig mått dåligt av o ligga på mage, det finns obekvämare ställningar än så..

Jag har fått lära om mig att sova "rätt" (för mina problem i alla fall). Det var fruktansvärt och tog flera veckor innan jag sov bra i den nya ställningen. Men när jag väl hade vant om mig så försvann så oerhört mycket av min värk (jag har ju stora fel i min rygg) och jag har pratat med flera som fått samma råd av honom och alla som lär om sig (med mycket möda) blir bättre i sina ryggar.
Men jag vaknade hela tiden i "fel" ställning och fick rätta till mig, till slut lärde sig dock kroppen vad den mådde bättre av. Fast som sagt, jag hade ju stora problem av att ligga i framstupa sidoläge även om jag inte hade den blekaste aning om att det var just det som gav mig sådan värk. Min ena höft hade nästan helt slutat fungera, viss morgnar tog jag mig knappt ner för trappan till undervåningen av värk och det försvann när jag ändrade sovställning. Fantastiskt för mig såklart 
# 22 Attans, kag ligger ju gärna på magen kanske därför ryggen inte mår så bra ? Får se till att bli kompis med ryggläge 
Amor Vincit Omnia
Jag ligger mest på sidan o sover, magen till o från.. Jag har svårt o sova på rygg..
Jag har svårt att sova på rygg. Kan slappna av en liten stund men rycker till och blir tvärvaken…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

#23 Man kan ju prova sig fram… men sidan går oxå bra om man ligger akt på höften så att säga. Men mage säger kiropraktorn är dåligt för man får vrida nacken fel och ofta ryggen med. man kan ju inte ligga platt på magen så att ryggraden får vila och sträcka ut sig så bra 
Jag kan inte sova på rygg i sängen, däremot i soffan. Är som du där aggeelin rycker till och vaknar.
Har svårt med sidan, sängen gör att jag får ont i höften. Rättare sagt jag får ont lite överallt därav roterar jag hela tiden 
Amor Vincit Omnia

Hm, du kanske skulle spara ihop till en ny säng? Jag fick oxå ont och samma kiropraktor sa åt mig att min säng var så hård så att den förvärrade mitt ryggfel radikalt
Vi sparade och köpte nya sängar och båda blev bättre i ryggen.
# 28 Hoppas inte, har precis skaffat den sängen. Tror det är madrassen jag behöver byta.
Amor Vincit Omnia

Jag somnar oftast på rygg, i bland på höger sida, vänster kan jag ligga på en kort stund bara för jag har ont i vänster höft.
Snarkar gör jag när jag sover på rygg men jag har ingen som sover bredvid så det gör inget.
Hade en hund som sov hos mig och hon snarkade otroligt, fick putta lite då och då på henne för att jag skulle kunna somna, sen snarkade vi i kapp.
För det mesta ligger jag på magen. När jag var gravid kunde jag inte det….det var det jag saknade mest under de månaderna. Vände mig och vred i sängen utan att kunna somna…..
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

#29 Ok klantigt skrivet av mig… det är förstås madrassen som spelar roll! Vi har bara våra resårmadrasser på ben så vi har ingen sängram…
Jag somnar oftast på höger sida men när jag har min älskling hos mig blir det på vänster, så jag kan titta på honom precis innan jag stänger de blå.
# 32
Det är min bäddmadrass som är kass, den kasar runt och så och passar inte riktigt så den får flytta ut snart.
# 33 Underbart !
Amor Vincit Omnia

#34 Klokt av dig! Dåliga madrasser är inget vidare… satsa på en riktigt bra 
Bäddmadrasser brukar tyvär flytta runt. Hjälper inte skaffa sig en ny har jag märkt. Jag får rätta till min varje morgon då den inte ligger som den ska. Har haft samma broplem med min gamla säng som med min nye säng. Tror det kan finnas någon lösning på det hela…..Men vad vet jag inte. Dessa bäddmadrasser jag har och har haft är inte speciellt tunna.

Vår bäddmadrass är kanon! Visserligen lyckas min man flytta den ett uns emellanåt men det är ytterst lite. Fast det är å andra sidan en dubbelmadrass och det gör sannolikt stor skillnad i hur stilla den ligger.
Min man har t.om lyckats hamna under bäddmadrassen under hans "vilda nätter".
Då har vi ändå ganska tjocka/tunga bäddmadrasser.
/Maria
#38 Det är inte dåligt om man lyckas med det….

#38 Hrmmm…en akrobat som sängkompis….fniss….

#38 hahaha, låter hiskeligt obekvämt… men han måtte ha en nattsömn att avundas!
Jag tycker att det känns rätt obehagligt att ligga på mage någon längre stund, bröstkorgen trycks ihop och jag får ont i revbenen på sidorna av kroppen.
Sedan är det nacken då. Jag kan känna att den stelnar redan efter några minuter på mage. Om jag somnade så tror jag att jag skulle förbli i den ställningen för alltid.
Jag har svårt att rulla runt eller vad man ska kalla det, när man vänder sig i sängen. Ni kan ju prova själva att vända från höger sida till vänster utan att sätta ner fötterna i madrassen 
#41 Han ja…men inte jag
/Maria

#42 Jag har oxå problem med att ta mig runt i sängen, fast av andra skäl då. Men jag måste vakna och hjälpa runt kroppen varje gång jag vänder mig. Skulle heller aldrig klara att ligga på mage, jag klarar dåligt att ligga på mage och få massage tom trots anpassade bänkar.
#43 Nej det kan jag verkligen tänka mig…

ligger på magen med en arm under kudden… kanske lite mer i sk framåtstupande läge… hur som helst det är då det skönaste ställningen att somna på… sedan snurrar jag ofta i sömnen, det vet jag. får lätt ont o måste vända mig o byta ställning för detta…