Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: bilder-musik-och-film
Läst 467 ggr
aggeelin
0

Böcker verus film...

Vi har nyss sett filmen "Slumdog millionaires" … vi ville gärna se den för vi har läst boken "Vem vill bli miljardär?"

i boken får vi följa Jamal och hans bror och de många äventyr de är med om… som ger upplevelser och kunskap som hjälper honom att svara på frågorna i tävlingen… så är också filmen men sen är inget sig likt. Och slutet på filmen är ett mycket förväntat slut.. inte alls som i boken där det var en överraskning för läsaren, en helt ny vändning. Hur kan man bara förstöra en bra bok på det viset?

Vad tycker ni andra? Tycker ni att man lyckas att göra bra film av en bok ni läst?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[MargaretaA]
0

nej i dom fall jag läst boken först och sett filmen sen har jag blivit besviken. Med några få undantag.

Ett exempel är Biken/filmen Garp och hans värd. Den filmen följde boken bra med dess galna humor och underbara karaktärer.

Och så faktiskt nästan omöjligt - men Sagan om ringen trilogin är skitbra på filmerna. Fast givetvis kan dom aldrig överträffa våra fantasibilder av händelseförloppet när man läser böckerna.

aggeelin
0

Boken "Rött regn" blev "Mystic river" och var riktigt bra både som bok och film. Har hört andra säga som du Maggan men fö… boken är oftast bäst.

Lika bra att se fillmer som när jag inte läst boken först Flört

[MargaretaA]
0

För att slippa bli besviken är det bättre att se filme först och läsa boken sen  - det gå aldrig att få med allt från en bok i en film.

aggeelin
0

#3 ska tänka på det i fortsättningen. Det tråkiga med filmen igår, var att de gjort om slutet totalt så det som var en stor överraskning i boken blev ett fånigt förväntat "amerikanskt" slut…