Blåbär är besvärliga
..det finns så sanslöst mycket i år,iallafall lokal ..hos mig..
Förra året var det lättare med rensning o infrysning..
höll då på i dryga 2 timmar(?) fick ihop en o en halv liter 
I eftermiddags tog det lika länge för nästan tio liter
,
(nästan 6 kilo)
ioförsig provade jag en gamal lingonplockare,jag började få in tekniken mot slutet,jösses vilken skillnad..
just nu svalnar sylten o resten är påsade,i frysen eller på väg..
det är nästan lite sy´nn,egentligen behöver jag inte mer,får nästan inte plats i frysarna,nu när jag fått upp farten på plocket,renset o fryser :- )
det roliga är att vi var ca. 7-8 stycken på samma plätt,en bekväm ficka på skogsvägen,på ca. 50x50 meter o alla plockade massor,cirkus lika mycker under samma tid
jag gick max tjugo meter från bilen ! :- )
jag kände inte de andra,det är så gott om,att ingen kivas
(för att det inte bara ska verka som skryt,tar jag några frågor) :- )
¿ är ni klara med vinterns blåa njutningar ?
¿ har ni oxå "lingonplockare" ?
¿ var/är det gott om,hos er ?
¿ gör ni något annat än sylt/bara fryser in som de är ?
¿ visst är det snyggt med blåa läppar ?*skratt*
penke
Hej Penke blåbär har jag inte plockat men hallon krusbär och vinbär.
Ägnat hela dagen åt bären kokat sylt och gele, rårört och fryst, 
Nu är jag jäääätte trött
1 Alla säger att det finns gott om blåbär..inte här:
2 Lingonplockare finns.
3 I år Ogräs
4 Har jag några bär så blir det sylt av hälften och resten infryset.
5 Njaää.. det har man ju hela vinterhalvåret så jag föredrar nog hjortronfärgade.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag började ju som bekant med någon liter hjortron innan min semesterresa. Ska plocka mera nu när jag kommit hem. Fick även med mig kantareller hem från resan…
Blåbär och lingon ska plockas med bärplockare i plåt…gammaldags..Jag brukar koka sylt av det mesta. Lite blåbär fryser jag in och tar upp till pajer under vintern.
Jag brukar plocka mycket Karl Johansvamp om höstarna. Förut stekte jag upp dem och frös in i lagom stora påsar men nu har jag köpt en "torkmackapär" så nu ska här torkas in och då förvarar jag i burkar.
Svarta vinbären är snart mogna och ska kokas till saft. Nyttigt!!!
Sitter de blåa läpparna på rätt person så kan det inte bli fel…
Rårört finns det ju oxå :- )
Mina krusbär är på det sista nu..de har jag plockat o skänkt bort de flesta,har inte haft tid att ta hand om den
Om hallon har jag en ..plan !
de har jag styckfryst nästan allihop,förhoppningsvis går det både att ha dem i frukostyuogurten(tinade) och om jag ändrar mig,göra sylt på dem..
några hallon har jag även torkat,i min nya El-olla,"tror2 det blir bra,svamp o vinbärsblad verkar funka bättre
Jag har bara plockat,sylta halva dagen,,lite trött ändå :- )
men,jag känner mig så rik att ha det i föråden *ler*
penke
Jag hade 16 buskar svartvinbär och 5 röda. Nu..ingenting
Jag hade också gula hallon.
de växer kanske lite längre bort från datormaskinen …. :- )
Om du blir trådlös,är du redo !
wow, nässelsoppa !
oki 50/50
…¿ Gothare på vintrarna ? :- )
penke
..med hjortron blir man snabbt populär.. *ler*
hmm,en "klassiker" i plåt,jag fick känna på en moderna blåbärsplockare i plast,tyckte den var flink att plocka med ..,men det är myckte fråga om teknik,och att bären inte är för mogna(?)
lite samma,en del till frukost eller pajer ..
Karl-Johan har jag inte ..lärt mig,riktig,mest insnöad på kantareller,,de börjar så smått komma hos mig.
en olla eller mackapär skaffade jag oxå nyligen,den tror jag blir riktigt bra i sensommar/höst
hmm,ska testa med sockrärtor… :- )
ollan tänker jag ha till olika örter oxå
mm,svarta vinbär är det förfärligt mycket nyttigheter i ,
mina är väldigt mogna nu..
dagen imorgon är räddad :- )
penke
..remonterande smultron är det väl inte för sent att plantera nu ?
men,du slipper ju att slit med plock,rens,saft,sylt o disk till förbnelse
*tröstkramen*
penke
När jag tänker allt jobbet vad ni och många andra gör, att plocka bär och tillverka saft och sylt, liksom att plocka svampar. Jag aldrig har vetat riktigt om jag skulle vara glad, att inte behöva göra allt detta, eller ska jag vara ledsen, att inte kunna göra allt detta. Jag kan inte äta eller ha ens i händerna något annat bär än björnbär och de tycker jag inte om. Jag kan inte äta svampar, eller hantera de heller i händerna. Jag har haft svåra allergier hela livet, men jag accepterar inte vara handikappad. Jag säger hellre att jag är för lat att göra samma saker vad många andra gör. Och att jag gillar inte de mat vad jag inte kan äta.
Jag beundrar människor vilka kan göra som ni. 
Pirkko.
#9*Suck* ja det är sant att jag slipper mycket arbete, men jag gillar inte köpt sylt, och svartvinbärssaften tycker jag är vedervärdig.
Tack för kramen!
Har hört att de som gått uppe i vildmarken där det jämt är smockat med bär finns inte heller några särskilda mängder
# 10
Äsch..nu har jag skrivit o suddat flera gånger
funderar på hur jag ska svara dig..
jag vill inte beklaga dig,trots att jag tycker det är så sanslöst att kunna plocka svamp o bär
vissa är födda sta´bor,andra bara tror de är det! :- )
penke
/urban lantis
#12 Snällt av dig, att skriva vad du skrev. Beklaga inte. Ingen behöver göra så. Eftersom jag har född med allergier och lärt mig leva med de. Jag bara inte tillåter sjukdomen ta över mitt liv.
Jag bara konstaterar ibland, att jag beundrar människor vilka kan göra vad jag måste avstå.
Kram. Pirkko.
Här är det gott om blåbär men ännu mer gott om mygg, så det gäller att vara kemiskt "beväpnad till tänderna" om man ska ge sig ut i skogen. Mycket gula kantareller också. Hallonen har ett par veckor kvar.
Vinbären är färdiga, men vi har bara en röd och två svarta. De svarta är en sort som inte är riktigt härdig här så de ger inte så mycket.
det är väl "svetten" från det egna arbetet som gör sylten o saften god..
köpesylt har andra misstänksamma tillsattser.. :- /
*ler*
det där med var bär o framförallt svamp finns,går det så många historier om,alla vårdar sina ställen :- )
blåbär växer ju ganska vilt,o jag jag ju frysen full..så jag kan berätta om det
men,kantarellerna(hjortronen) de lär växa väldig bra på andra sidan "kullen/skogen/myren" :- )
(jag bjuder heller på vad jag skördar,än hemliga ställen)*ler*
penke
!
*kramen*
penke
myror i choklad har jag ..hört talas om,det kanske vore en ny gourmet-artikel med mygg i blåbärssylt ? *fniss*
finns det någon Kändis-krögare i dina trakter..(?) så kanske ni får sluta med besprutningen så myggen räcker till…..
mycket regn o värme börjar ge kantareller här oxå..(fulla korg-mängder)
lite avis,mina hallon börjar ge sig för i år ..
eg. kommer jag inte sakna själva bären så(har i frysen),mest att göra ett skördesvep om morgonen ..
penke
Jag fick inte så mycket hallon
men har frusit in lite och torkar en del att blanda med hallonbladen till te.
Torkar även lite av svartvinbären till vinbärste.
Svamp får jag köpa på ICA annars förgiftar jag säkert familjen
Ibland önskar man att man slapp bär odyl. När buskar och hallonhäcken dignar av allehanda godsaker. Det är sååå trist att spendera flera dar i buskarna bland mygg, broms och allehanda småkryp. Tvestjärtar har det varit gott om iår. Använder själv inte blåbär, väntar just nu på lingonen och sen på fläderbären.
Fläderbärs saft till vintern…. röd och god….. brukar snapsa outspädd när jag känner en förkylning är på väg.
#19 Om man inte har lust att vare sig plocka eller ta hand om bären
kan man ju göra som min granne, han talade om för vänner och grannar att han inte orkade ta hand om sina bär, och att de som ville fick ta vad de ville ha
.
Det var många som ville ha
, nu har saft,sylt och gele landat hos grannen som tack för vänligheten
.
Det bästa på länge säger min nöjde granne

Hallonbladen till te !
tack,det tanken hade jag faktiskt inte hinnit få.. :- )
Lömsk kantarell,brukar inte vara så farlig
(gula björklöv som lurar en med falska förhoppningar) *skratt*
men,det är rätt,låt oss andra plocka svampen..
penke
jaa,gör som #20
Självplock av bär,antinge en skylt eller inbjudan..
jag anar ett igenkännande i din text,det tar emot lite att inte ..göra bruk av allt,även om jag inte märkt av så mycket smått&knott..
man kan ju säga,att man lämnar tillbaka/sparar en del till ..djuren. :- )
Flädersaft..kan/bör man oxå frysa,har jag hört
det är något jag saknar
ska tänka på dig när jag hostar o snörvlar i vinter *skratt*
penke
Blåbär har jag 3 av 4 liter kvar.. Gjort 1 liter på smaskigt god blåbärskaka.. Får se vad jag gör med resten.. Möjligen en till blåbärskaka sen som jag inte kan motstå.. Skulle gärna vilja ut i skogen o plocka svamp, men inte själv..
åh,du har det roliga framför dig fortfarande
missförstår jag dig rätt så har du inte glömt att njuta redan nu av blåbären *ler*
GPS,vet jag en del börjat använda sig av i skogen..om de är rädda för att gå vilse..
(och,för att hitta tillbaka…..) :- )
penke
#24 Japp.. Den som spar han har *hehe* Man vet aldrig vad som kan hända i skogen.. Kanske trollen kommer o ta mig.. Skämt o sido, men jag gillar inte o gå i skogen själv..
Här är skogen också överfull av blåbär. Tyvärr har jar jag inte det blodtryck som krävs för att kunna gå dubbelvikt och plocka några längre stunder - jag blir svimfärdig direkt när jag reser mig upp. Dom enda blåbärsplockare jag har är mina hundar - men tyvärr så äter dom upp bären direkt. Men dom ser så roliga ut när de går i blåbärsriset och "betar". Jag brukar plocka med en bukett full med bär och äta under promenaden.
Sen finns lite smultron och vildhallon på tomten och det går ner det med 
Fast det är eg rätt bra med bären i trädgården!
Jag plockar i strålande sol, helst. Vill ju ha en fin solbränna!
Sen mellanlandar bären i frysen för att förvandlas till saft i vinter.
Grannbarnen 10, 7 å 4 år är storkonsumenter!
Å glada blir dom!
Kan tilläggas att när jag har baklust så kan dom drabbas av bullar, dom små barnen!
Härligt

Hallon växer i min trädgård, vi plockar ca en liter/dag…vi har ca 5 meter hallonhäck.
Blåbär finns i mängder, har jag sett när vi åker & fiskar…Jag går i valet & kvalet om jag ska våga mig på att plocka…(jag har en kropp med krämpor att ta hänsyn till)
Kantareller kommer min sambo hem med….hittintills 2 plastkassar fulla, som nu finns förvällda i frysen….
…svampen alltså
. (jag bara kände min lillasysters kommentar om syftningsfelet…hon är svensklärare)
Hahaahaa oj då ingen sambo förvälld
Skööönt
Orkar inte heller plocka blåbär,kroppen total vägrar
.
Jasså nillan du tänkte på sambon..jag tänkte på plastpåsarna!

Ni ser hur lätt det är med miss-förstånd
…hahaha 
#26 Här sätter de flesta på knäskydd och står på knä vid blåbärsplockningen.
Jag gillar verkligen att äta bären, men jag är inte lika förtjust i produkterna av dem, inte heller gillar jag frysta bär för något händer med dem så att den naturliga sötman försvinner. Blåbär är väl de bär som förändras minst av infrysning, men hallon och jordgubbar från frysen äter jag inte alls.
Det bästa jag vet är en full tallrik färska bär och så lite "tung" mjölk på, endera det är blåbär, hallon, smultron eller jordgubbar, speciellt så kallade sibiriska jordgubbar.
#25 trollen är inte så besvärliga..du har ju älvorna..
värre är det med mordiska älgar o brunstiga björnar,speciellt runt svampställen.. :- )
men,är du inte trygg med dig själv i skogen,så kan du vänta in lugnet..
penke
#26Maggan
tryffelsvin har jag hört talas om,men inte blåbärshundar *skratt*
så gott som det är om blåbär nu,behöver du inte ränna runt o upp&ned,ett ställe,på rumpen,kan du hyvla av några liter i en cirkel..
men,vildhallon o smultron är oxå sanslöst goda.. *ler*
penke
bär ska ju plockas i solsken,även de blir sötare då…. :- )
det är smart att spara en del av saft&syltandet till vintern,
och det är väl det som är meningen med allt plock o rens
,att bjuda nära o kära! *ler*
penke
¿ berusade plastkassar ?
hmm,då plockar du bara dagsbehovet ? (1 liter)
jag glömmer av,att plocka mer än till frukost o så,osså blir det ett par liter på engång,då o då
har oxå bara några meter
vissa krämpor blir bättre av glädjen över att att ha plockat ..några bär,sedan ska man INTE överdriva
(du känner din kropp bäst)
ang. svampareller så hoppas jag du/ni bor i en annan kommun,för jag har inte riktigt börjat hämta hem än… :- )
penke
Här är ett recept på en blåbärskaka som en av mina söner gjorde på skolan för en väldans massa år sedan:
Vispa samman 3 ägg och 2 kaffekoppar strösocker
Tillsätt 1 hg smält smör och 2 kaffekoppar mjölk
3 kaffekoppar (drygt) mjöl
3 tsk bakpulver
Blåbär efter smak och tillgånng.
Häll smeten i smord och bröad långpanna. Fördela blåbär över.
Grädda i 175 - 200 grader varm ugn.
Den är jättegod!