Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 5763 ggr
[peter54]
0

Svenska reptiler (inga bilder)

Jag tänkte att jag skulle försöka reda ut begreppen lite runt svenska reptiler, eftersom jag har sett att det finns en del missuppfattningar i ämnet.

I Sverige finns sex arter reptiler, tre arter är ormar och tre är ödlor.

Ormarna är snok, huggorm och hasselsnok. Alla är förhållandevis små ormar och en av dem är giftig, huggormen.

Snokar kan bli uppåt 130 cm i Sverige, men då är det fråga om mycket gamla honor. Hanarna blir ytterst sällan mer än 70 cm. Snokar lever av fisk och groddjur. De har rund pupill och oftast två vita eller gula fläckar på nacken. Snokar lägger ägg.

Huggormar blir oerhört sällan över 85 cm. På några få lokaler i Lappland har man funnit större exemplar, rekordet ligger på 104 cm. Hanarna är alltid ljusgrå med svart zigzagband på ryggen. Honorna kan vara i stort sett vilken färg som helst, från gulaktiga, tegelröda, grå och svarta. Det är honorna som blir stora, hanarna blir sällan över 60 cm. Huggormar har stående pupill, som en katt och ögat är ofta rödaktigt. De lever av smågnagare. Huggormen föder ungar.

Hasselsnoken är brun med några rader mörka fläckar. Den äter bland annat andra reptiler, men också smågnagare och groddjur. Hasselsnoken är ovanlig och inte många har sett den. Den blir högst 80 cm lång och återfinns bara i den södra halvan av Sverige. Den föder ungar.

De svenska ödlorna är skogsödla, sandödla och kopparödla (ormslå). De två arterna så kallade vattenödlor är inte ödlor, utan stjärtgroddjur.

Skogsödlan är en brunspräcklig ganska liten ödla, 15-17 cm med svansen. Spridd i hela Sverige utom på kalfjället. Den levar av insekter och andra småkryp. Skogsödlan föder ungar.

Sandödlan är lite större och lite grönaktig. De jagar samma byten som skogsödlan, men är mycket ovanligare och finns bara upp till Dalarna. Sandödlan lägger ägg.

Kopparödla, eller som den också kallas "ormslå", är en så kallad benlös ödla. Att det är en ödla och inte en orm ser man dels på den stelare kroppen och på att den har ögonlock som den kan blinka med. Kopparödlan lever till stör del av mask och den föder ungar.

Cristine
0

Tack för det utförliga infot Peter, det är både intressant och bra att veta. Jag bor i ett riktigt stenrike men har konstigt nog inte sett en enda orm.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Himla rolig läsning…TackGlad

/Maria

Free-spirit-minded
0

Tack för informationenGlad

chik
0

Tack Peter.

Vad jag tycker är intresant är att en orm lägger ägg o dom andraföder levande ungar.-Det är ju samma art eller?

När jag var liten så bodde vi inne i skogen o där var alla hugormar rödbruna o då sas det att dom tar färg efter platsen.Det var rödbrun jord där.O det var stora bollar i bland med huggorm.

Så jag tycker det är underligt att vissa får ungar o vissa lägger ägg.Dom utlänska ormarna lägger väl ägg med.?

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
0

#4 Nej det är tre olika arter. En och samma art har normalt inte olika fortplantningssätt, även om det finns undantag till den regeln också.

De tre svenska ormarterna är inte ens släkt, utan tillhör tre vitt skilda släkten.

Hos de tre arterna ödlor är sandödlan och skogsödlan från samma släkte, men olika arter. Kopparödlan är inte släkt med någon av de övriga.

Vilka ormar som lägger ägg och vilka som inte gör det har med flera olika faktorer att göra. Den viktigaste faktorn är klimatet. Huggormen som finns ända upp i Lappland skulle inte kunna lägga ägg eftersom dessa inte skulle hinna kläckas under den korta sommaren.

En annan faktor är hurpass utvecklade respektive primitiva ormsläktena är. Pytonormar som räknas till den gamla världen lägger ägg. Boaormarna som i huvudsak finns i den nya världen föder färdiga ungar.

De flesta arter av snokar lägger ägg, men det finns en del som föder färdiga ungar, exempelvis den amerikanska strumpebandssnoken, som det numera finns reproducerande bestånd av i Göteborgs skärgård. Någon idiot har släppt ut såna där och de har överlevt och förökar sig.

Maria
0

Jag bor i Göteborg och invaderas av grodor i trädgården varje år. Dessa är jag väldigt rädd om.

Förra året så kom det gående en sen kväll i vår "garderobsgång" utanför sovrummet en "dammråtta". Det såg riktigt spökligt ut men vi tog hand om dammtussen och där fanns en "vad jag tror salamander". Vi bor ganska nära en liten sjö eller damm som heter Torpadammen.

Denna lilla varelse spolade vi rent i köket och "han" såg ut som en "minidinosaurie" Så fin.

Jag släppte ut honom ute i dungen nära dammen.

Jag tog kort som tyvärr försvann när datorn kraschade men jag har sökt på nätet och tror att det var en salamander trots att jag inte hittat bilder som riktigt överensstämmer.

/Maria

Cristine
0

Jag skulle se efter hur strumpebandssnokarna ser ut och då var ditt foto det första jag såg Peter!Skrattande

Branneli
0

Intressant & lärorik information Glad.   Tack !!

Smart drag att skriva (inga bilder)…för dem som har svårt för detta.

[peter54]
0

#7 Va vad säger du? Jag har väl inga strumpebandssnoksbilder, eller?

Cristine
0

Nej, din bild som du har här med barnen låg bland foton av strumpebandssnokar när jag letade på bilder och det  är väl där eftersom du svarade på frågor om dem. Ute på Google!

[peter54]
0

#10 Jaha, tänk vad man sprider sig utan att veta om det Skrattande

Branneli
0

#11….det har jag hört män säga förut …..fniss…..(kunde inte låta bli att dela med mig av min tanke, när jag läste detta inlägg) Oskyldig

Cristine
0

*Skratt*Skrattande

[peter54]
0

#12 Sån har jag aldrig varit Skrattande

Branneli
0

Det var en kul kommentar, som du bjöd på peter54 !!

Fniss….fastän det är torsdag…

[peter54]
0

#15 Jo det händer att man bjuder på såna där utan att tänk på det. Jag brukar vara rätt snabb åt andra hållet, så den här fick du alldeles gratis Skrattande

chik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Peter..Jag har hört att i storstäderna Parar sig vår huggorm med amrianskmajsormar vet du om det är sant.

Jag vet att i Gbg var det rättså ofta som man såg dom ute..Folk slägde ut när dom trötna..

Jag sätter in en läbbig bild..Huva mig vad syrligt.Men den är nog jord så på data..-Data är fantastisk.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[MargaretaA]
0

haha chik har gjort det igen - vart hittar du alla bilder ?! Skrattande

[peter54]
0

#17 nej det är inte sant. Ingen svensk orm kan para sig med en majsorm, de har olika genetisk uppsättning och deras hormonella uppsättning är så olika att de inte skulle attrahera varandra.