Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 6344 ggr
Cristine
0

Vilken hundras är vanligast.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förr var det Fox Terrier som var populära men nu ser man mer och mer raser som kommit in i Sverige. Det ser ut som de små hundarna vinner i längden men jag kanske har fel.Är din hund stor eller liten och vilken ras är  det.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mavios
0

Min hund är ganska stor. Det är en Vit herdehund. Han är dryga 68 cm i mankhöjd (hafsigt uppmätt hemma) och väger mellan 37-38 kg i nuläget (vägd hos veterinär). Han är snart 16 månader och således inte helt färdigutvecklad ännu. Höjden blir det nog ingen förändring på, men han kommer se grövre ut framöver - mer utvecklad muskulatur och kraftigare bepälsning.

Jag tror storleken på hundarna man har omkring sig beror lite på var man bor. Här alldeles i närheten av Göteborg (5-10 minuter med bil till centralstationen om det inte är kö) är det lite blandat, men fortfarande är det mindre hundar som dominerar. Mängder av Shitzu (ursäkta att jag intekollar upp stavning), chihuahua, olika små spanielraser och en och annan pudel ser jag allt som oftast på våra promenader. Sedan har vi typiska familjehundar som labrador och golden retriever. Ytterligare en kategori hundar är alla blandraser av olika slag. En och annan hund med lite tuffare utseende syns också.

De få hundar jag ser när jag är i centrum brukar oftast vara av mindre typ. När jag åker ut till en kompis som bor i Trollhättanområdet så slår det över lite åt mer storvuxna hundar.

På hundklubben där jag och Caldo tränar är det mest stora hundar, de flesta renrasiga, men även en del blandisar och småvuxna raser.

Foxterrier trodde jag inte var särskilt vanlig?

Vanligast med flest registreringar är väl fortfarande schäfern om man ser till bara renraser.

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

Mammzing
0

Jag har två Jack Russel damer.

Iza fyller snart 2 år. Hon är vit/svart/brun och långhårig rufsig. Ca 35 cm hög och väger 7.7 kg.

Polly fyllde 1 i januari. Hon är vit/brun och korthårigt slät. Ca 30 cm hög och väger 5.7 kg.

Dom kommer från samma kennel och har samma pappa sen är deras mammor systrar.

Det är en ras med mycket drag i. Full rulle hela tiden ELLER dödläge i soffhörnan. Har dom som sällskap bara, nåt att gosa med, men inte som knähundar. Vi bor ju på bondgård med hästar och får så dom är med mycket ute. Det har varit sköna dagar nu med sol, dom gillar att ligga och gassa mitt i solen. Har haft en Jack Russel tidigare, i början på 80-talet. Då var dom inte så vanliga. Hon hette Milou och var helt underbar. Hon blev 13 år. Så visst tar man på sej ansvar för lång tid. Tjejjernas kompisar är Irma, västgötaspets, Elsa, drever och Sappo en goldenhanne. Så här omkring finns det blandat.

Drömmen är ändå BOXER: Den optimala hunden. Haft en som var allergisk mot det mesta. Skulle vilja ha en ny men tänker på sjukdommar.

Shar
0

Jag har en Shar Pei, en mellan stor hund som är fantastiskt familjekär. Kallas även "srynkelhund"

Hon är 5 år nu och vi planerar att skaffa en kompis ill henne snart.

[GunillaF]
0

Jag har en liten hund. En Lhasa Apso/Tibetansk Tempelhund.

Jag kan ta henne under armen och gå. Passar mig perfekt! Hon är 2 år.

Soffe
1

Jag skulle säga Schäfer som jag ser ofta.. Här där jag bor finns minst 4 st som jag ser ibland.. Labrador har jag sett några oxå här.. Papillon är oxå en vanlig ras..

Min ras heter Shetland Sheepdog och han är snart 4,5 månad.. En liten busunge :-) Om minst 1 år vill jag skaffa en till hund, men det återstår o se.. Vet inte om jag har självförtroende att klara det.. Vad tror ni om att ha 2 hundar?

Anders 50
0

Vi har 4 hundar. Bl.a. en Irländsk Varghund som räknas till en av de största hundarna i världen.

Höjden över ryggen är i vuxet tillstånd i samma höjd som en normal köksbänk, 85-90 cm.

Fast än så länge är han bara 15 veckor gammal.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Free-spirit-minded
0

Min är tre i en Toy Pudel/ Lhasa apso och yorkshirterrier.

Har inte haft honom så länge han är 4 och en halv månad.

Han är rolig och busig tror han har damp

Mammi
0

Min lilla gumma är en trevägskorsning: Labrador, dobermann och schäfer! Glad

Kurina
0

Vet inte vilken hundras som är den vanligaste men nu har jag en kompis i min brors hund som är den snällaste. Han är en blandning av amstaff och något mer av pitbull.

skrult
0

Detta är (var) min älskling,Samojed. Hon bor inte med mig längre,saknar henne..

evrekaw
0

Den hundras jag tycker mig se oftast är Golden Retriver…

Själv väntar jag på min lilla Fralla.. Fransk bulldog… Ska hämta henne ända bort i skåne (är det sverige) i mitten av Maj.

Längtar massor!!! Skrattande

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Soffe
0

Ingen som vill va snäll o svara på min fråga i inlägg #5 ?

evrekaw
0

#12 Oj, förlåt…

Två hundar är inget problem. Såvida den du redan har brukar gå bra ihop med andra hundar vill säga… En tik och en hanhund kan bli knivigt under löpperioden… Så det är nog ingen hit…Obestämd

Hoppfull
0

Vi har en Engelsk Springer Spaniel En länk

Den är en ganska jobbig men trevlig ras. Har enormt mycket energi som behöver få utlopp. Mannen använder honom som jakthund vilket han är ytterst lämpad som och han älskar det Glad

Själv är jag en kattmänniska och skulle aldrig skaffa hund själv Oskyldig

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Soffe
0

#13 Tack :-) Tänkte om någon här vet hur det är.. Nä ska jag ha en till blir det samma kön isåfall..

#14 Ja den rasen är det mkt motor i.. Det ska hända något hela tiden typ..

Hoppfull
0

#15 Hehehe, precis så Skrattande

För mig som är stresskänslig är det ju ett dåligt val egentligen men för jakt är han helt perfekt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Soffe
0

#16 Ja det är så sant! :-)

Free-spirit-minded
0

#5 Jag har haft två taxar det gick bra. Samma skötsel men dubbelt så mycket. Pappilon tycker jag man ser många, jack russel är också väldigt vanlig. Rottwieler också det finns väldigt mycket hundar. Jag tycker nog du ska ta samma kön om du inte vill ha flerSkrattande

Lycka till

Soffe
0

#18 Okej.. Ja det blir samma kön om jag ska ha en till, men vet inte om det blir samma ras.. Det återstår o se..

:-)

blombuketten
0

Vi har tre boxer och det funkar fint. En hane och två tikar och ingen av dem är kastrerad Glad. Här är det alltså två tikar som ska löpa ett par gånger varje år och det går bra. Det enda man får tänka på är att hålla hanen borta från den löpande tiken. Det gäller att ha ögonen med sig och se på beteendet så går det bra.

Det jag kan uppleva jobbigt är att tre hundar blir en flock och muttrar en av dem det allra minsta om man t ex möter en hund, så ska de andra två göra likadant. Är man inte med och stävjer detta i tid så kan det bli något rörigt. Har man tre kan man lika gärna ha fem, det blir samma sak.

Två däremot, fungerar jättebra. Vi har haft två i många år och det är har varit lungt.

evrekaw
0

#20 Å, de är också trubbnosar… En Fransk bulldog är egentligen en Boxer i miniatyr (bortsett från svansen). Tycker för övrigt det är bra att man slutat kupera svansen på Boxrarna… Det är ju sånna glada hundar…Skrattande

Mammzing
0

# 20

Så underbart! 3 godingar!!

blombuketten
0

Ja, fralla har vi funderat på att ha i framtiden. Har en kompis som har en boxer och en fralla. De är så söta ihop Glad.

Soffe
0

#20 Va kul! Boxer är en härlig ras, men inte rätt ras för mig att äga.. Det ger mig ännu mersmak att skaffa en till vovve sen Glad Men först ska min bli äldre och jag behöver skaffa mig lite mer erfarenhet tror jag innan jag ger mig in på en till..

Hur lång tid bör det minst gå tills man skaffar en till? Är det 2 år eller går det att skaffa en tidigare oxå? Passar på o fråga nu när det ändå kom in lite hundfolk här Flört

evrekaw
0

#24 Egentligen är det svårare ju äldre den andra hunden är - rent generellt… En yngre är mer anpassningsbar..

Det är inte för intet ordspråket lyder: "Man kan inte lära gamla hundar sitta…" Flört

Soffe
0

#25 Ja det förstår jag.. Jag vet en som skaffade en valp när hennes andra hund var 12 år gammal.. Stackars den hunden säger jag bara.. En så gammal hund behöver mer lugn o ro än att behöva springa o fostra en livlig valp, dessutom va hon stapplig i höfter o leder oxå.. Tycker väldigt synd om den gamla hunden.. Jag hoppas ändå att hon har det bra..

Jag får väl se när det blir dags för nästa.. Inte redan i år iaf, utan det får bli nästa om jag nu inte hittar någon till som jag blir störtkär i :-D

Mammzing
0

Iza var nästan 1 år när vi hämtade Polly. Funkar kalas!

På jobbet så har vi Tabita 12 år och i vintras kom Smulan 2 år. En omplacering. Funkar oxå kalas!

evrekaw
0

#26 Vill man ha en Fralla får man snällt ställa sig på kö… Få seriösa uppfödare och många som vill ha… Har bara sett min "darling" på blid ännu… Men jag har valt en seriös uppfödare med goda referenser och verifierat friska hundar både mentalt och fysiskt ang. aveln… Mycket mer kan man inte göra…

En söt valp man köper på impuls kan bli riktigt tokigt…

Min förra fralla köpte jag av en som egentligen inte var uppfödare… Det var heller inte en bra hund. Höftledproblem och inte allt för bra mentalt… Har lärt mig läxan tror jag… Hoppas jag…Obestämd

Soffe
0

#28 Nä här blir inga impulsköp, kan bli så fel..

Shar
0

Jag lovar Tungan ute det är Sverige, och som född dalkulla så är det ett helt underbart Sverige i Skåne!!!

Det är ju början till världen! Flört

Mammi
0

Usch vad jag mår dåligt när jag skriver detta men för oss blev det helt klart fel med facit i handen….

För ca 8 månader sedan blev jag övertalad av min sambo och son till att köpa hund igen. Jag vägrade i det längsta efterssom jag vet med mig hur pass djupt engagerad jag blir i ett djur, och hur jobbigt det är den dagen dom går bort.

Efter vår förra hund dog sa jag aldrig mer efterssom jag drabbades av en sån stor sorg som jag aldrig trodde jag skulle komma ur, det var fruktansvärt!

Men till sist gick jag med på att åka och kolla på valparna och föll ju såklart direkt, så vi blev med hund igen.

Nu, åtta månader senare, sitter jag här med min älskade hund och vet inte om jag kan behålla henne eller inte, efterssom våra levnadsförhållanden ändrats drastiskt.

För hennes skull vore det nog bäst att så fort som möjligt komma till ett nytt hem där hon fick chans att knyta bekantskap med nya ägare som i sin tur har stor möjlighet att kunna prägla henne pga hennes låga ålder. Men jag vill vara absolut säker till 100% att de nya ägarna är kärleksfulla och vettiga människor med mycket tid och engagemang, och som helst bor lantligt till där hon kan springa fritt som hon är van vid. Vart finns dessa människor? Det är inte lätt att hitta nån som uppfyller dessa kriterier och som står med öppen famn redo att ta emot min lilla gumma.

Jag känner mig som världens sämsta människa som tänker i dessa banor, att jag ska försöka få ny ägare till min älskade hund, men jag känner starkt att det är det bästa alternativet i den situation vi befinner oss i nu. 

Hittar jag rätt ägare, med ett stort varmt hjärta, tänker jag inte kräva nån ersättning eller dyl, utan då är jag bara tacksam för att hon blir väl omhändertagen och överlämnar henne med värme till denne, hur svårt det nu än må bli…Gråter

Fialotta2
0

Jag har två Border Collie killar. De till hör de mellanstor raserna. Just nu håller lillen på att bli riktigt könsmogen, så det är lite morr, morr och lite tuffare lekar. Men mitt i alltihop så är de väldigt goda vänner. Det som krävs just nu är bestämnda flockledare, så kommer det att lösa sig.

När jag tittar efter hundar då jag är på "stan" eller till/från så ser jag mycket blandade storlekar och raser. Runt omkring där jag bor är det mest jakthundar, typ gråhund och finnspets.

[GunillaF]
0

#31 Går det inte på något sätt att du har henne kvar själv då?

Mammi
0

Jag har såklart tänkt på det men det blir svårt i den sits jag är i nu. Allt går ju men hur bra är det för henne i längden…Huvvaligen…

evrekaw
0

Vet att jag visat bilden på min Fralla i någon annan tråd någonstans, men… Här är hon…Skrattande

[GunillaF]
0

#34 Vad är det för ras? (f-låt om jag missat det i nån tråd)Obestämd

Mammi
0

Men sluta nu evrekaw!! Jag blir skendräktig av såna där bilder vet du ju! Tungan ute

Sååååå söööööt,suck!Kyss

Mavios
0

#5 En "perfekt" ålder för att skaffa en ytterligare hund sägs vara när den äldste är ungefär 4 år. Detta på grund av att den äldre hunden har kommit ur alla trotsåldrar och mognadsfaser och allt vad man kan kalla dem. Då vet man också vad man har i kopplet och förhoppningsvis har man en så pass följsam hund att det inte är något problem att introducera en valp i familjeflocken heller.
Man menar på att om du köper en till hund innan du har pli på den första, så är risken stor att du snart har två hundar med "inte pli på". De lär av varandra på gott och ont.

Jag antar att man nu menar dem som inte tidigare haft flera hundar, för annars låter det ju ganska knasigt.

Detta är inte min egna åsikt utan bara en rapport ur minnet från vad jag läst någonstans tidigare.

själv är jag väldigt nöjd med ett bus i taget. Glad

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

[peter54]
0

Jag har ingen hund just nu av den enkla anledningen att jag är borta tre hela dagar i veckan för dialysbehandling och jag kan inte tänka mig att lämna en hund ensam.

Den sista hunden jag hade var en stor samojedtik vid namn Silka. När jag blev njursjuk fick hon gå tillbaka till kenneln jag köpte henne ifrån och hon blev förstatik där. Hon vann många priser och utmärkelser. De som drev kenneln tyckte att jag matade på för mycket första året, men när hon sedan gick in i aveln var de glada för att jag gjort det, för hon var stor och robust.

Generellt gillar jag spetshundar och andra typer av hundar som inte drivits i aveln så långt ifrån sitt ursprung. Jag har mycket svårt för hundraser som avlats fram med fysiska avvikelse eller defekter som gör att de har svårt att andas eller inte kan föda valpar som vanligt, som exempelvis engelsk bulldog.

evrekaw
0

Mammi… Varför funkar det inte med hunden? Du kan PM:a om du  inte vill vara offentlig…

Gunilla… Det är en Fransk bulldog. Vanligtvis svarta - men nu blev det en i färgen fawn.

Peter… Nej, du har rätt. Hundar ska inte lämnas ensamma allt för mycket. Jag är deltidspensionerad pg. av sjukdom så det fungerar bra. Dessutom jobbar min man helger och är därför ledig vissa vardagar istället. Vad jobbigt att gå på dialys så ofta… Finns inget alternativ?

[GunillaF]
0

#40 Jag har en himla tur som kan ta med mig min hund till jobbet. Hon arbetar halvtid.Glad Efter lunch är hon hemma med katten! Det blir bara fyra timmar och det går jättebra!Skrattande

evrekaw
0

#41 Mmm… Jag får sommarlovet med min först, sedan blir det 3-4 timmar/dag och pappa lär ju snarare be om att få låna henne än att man ska måsta tjata… Han har haft 3 Frallor och är helt såld på dem…

Ja, dom 3 växte jag ju upp med förresten…Skrattande

blombuketten
0

#39. Du har så rätt.

blombuketten
0

#35. Jösses vilken söt liten fralla. Ja, de är ena riktiga godbitar frallorna. Små men ändå inte. En stor hund i en liten förpackning Glad.

[peter54]
0

#40 Nej det finns inget alternativ för min del, men jag klagar inte, dialysen är min bank - ju mer jag sätetr in i form av tid, desto mer kan jag ta ut i ränta i form av högkvalitativ fritid.

Det är dock en tråkig konsekvens just det där med att jag inte kan ha hund, för jag är uppväxt med hundar och saknar verkligen det. Om jag kunde ha en hund skulle jag nog välja en östsibirisk lajka, eller en siberian husky.

Cristine
0

Det är tråkigt att man inte kan ha djur på grund av hälsa. Men du Peter har ju dina vackra ormar.

evrekaw
0

#46 ORMAR!!!

Mammi
0

Jag har maskfobi och vägrar i stort sett gå ut när det regnat och det ligger stora, tjockingar på vägarna! Fy vale!

Då kan ni ju bara ana vad jag tycker om ormar….Tungan ute

evrekaw
0

#48 mh….

[peter54]
0

#46 Jo jag har mina vackra ormar, sant. Jag har sysslat med reptiler i snart ett halvt sekel och det tröttnar jag aldrig på. Här är en bild som är två år gammal, min då sex och ett halvt år gamla pojke med en stor mjölksnok.

chik
0

Här är mina Hundar.

Bamse ligger först. Rotvailer 10 år hane. Fia Korsning NapolionMasiff- Pittbull. 8 år Tik.

Är uppföd med hundar. Min far hadde schäfer o tränade bruks.Han han med 3 hundar under sin livslägd.

Jag har alltid haft hane o Tik men valpar vill jag inte ha, o det är som Blom,B. säger desiplin o passning.

Kastrering är jag HELT i mot.Utan om man köper hund så får man vara medveten om att det är lika jobbit som barn.  O dom steriliserar o Kastrerar vi inte för att dom skall vara lugna o samarbets villiga.

Min gamla Tik o hane var så väldreserade dom hadde kattekoppel efter som hundar skall vara kopplade. o dom behövde inte ha koppel igentligen o då var kattkoppel ett alternativ…

Dom fjollerna som jag har nu. är det ingen pli på överhuvud taget. Men det beror på att jag blev sjuk o har inte den kraft o pondus. Bamse han jag med, så han kan vara lös utan att gå fran till någon. Men Fia-Är för bedrövlig..O folk blir rädda, så hon är alltid i koppel om vi är där det kan tänkas vara folk..

Dom väger ju. Ca 60 kg - ca 58 kg.

Lena.P är jag i verkliga livet.

blombuketten
0

#51. Vilka härligt maffiga hundar du har. Tiken ser ju bara för härlig ut. Boxern kommer ju inte riktigt upp i dessa viktklasser Glad.

chik
0

Tack Blom.B. Nä Boxen är ju ett riktit energiknippe.Mina hundar går som två sombi.Där springs inte för mycke.

O det är rätt intresant.

Fia som då är 8 år ser bra mycket äldre ut än Bamse som är 10 år.

O så är det ju i mäniskovärden också.

Kvinorna ser ju äldre ut än männen..Konstigt.

ingann
0

#5 Det går alldeles utmärkt att ha 2 hundar:) Jag tycker att den perfekta åldern för den första hunden är ca 2 år när man skaffar en kompis till den. Då har den hunnit med de värsta trotsåldrarna och det är mindre risk för att de kommer göra upp om rangen:)

Här är min lilla skit Åskar 18 månader.. Blandning Papillon/york/dvärgpudel..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

blombuketten
0

#54. Kul kombination på Åskar Glad. Han ser ut som en riktigt lurvig Yorkare och ändå ser man på stilen att det finns papillon i honom. Snygg.

Jag har ju tre hundar, varav två är omplaceringar. Det är de två första. Den ena kom till oss nästan 2 år gammal och den andra var 3½ år. Minstingen är nu 2 år. När han kom in i familjen så var de andra två 5 och 6 år gamla. Var aldrig något problem med rangordning där inte. Den äldsta är ranghögst och det är de andra två mycket medvetna om Glad. Minstingen får, i nåder, leka med gamtanten…….så länge hon vill och det kan ju vara allt från 2 sekunder till 10 minuter. Däremot mellantanten är trevlig tycker minstingen, hon leker gärna och länge.

Det enda problemet med rangordning vi haft var när omplacering nr två kom (det är gamtanten) då blev det liv i luckan. Då ansåg mellantanten att hon var först och gamtanten (som var frunktansvärt bortskämd från förra ägarna) ansåg att hon var absolut bäst. Här gick jag in och visade dem bägge två att ingen av dem var ranghögst utan det var jag. Därmed var det slut på tjafset Flört.

ingann
0

Kul att du ser papillonen i honom;) Det gör inte jag mer än på svansföringen och när han spetsar öronen.. då står de som en papillons *s*

jo, men även fast du är högst så har hundarna ändå en inbördes ordning.. så har det alltid varit bland alla hundar vi ägt (är uppvuxen i kennel) och alla familjer jag känner med mer än 1 hund… sen säjer du ju själv att din gammeltant är ranghögst..  alltså finns det en rangordning även vid dig;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

blombuketten
0

#56. Oja, gammeltanten står högst i rang bland hundarna fast jag står högst i rang bland alla så att säga. Minstingen står lägst, fast han har försökt lite smått att komma ett snäpp högre, men se det går inte mellantanten med på Glad.

Det är lite kul att studera hur hundarna kommunicerar mellan sig. Gammeltanten behöver bara dra upp läppen en millimeter så vet minstingen att nähä, här fick jag inte vara…..ok, då går jag. Hon är också hårdare mot lillpojken än vad hon någonsin är mot mellantanten. Hon har haft valpar och var då en helt suverän mamma till sina småttingar. 

Visst syns det att det är papillon i Åskar. Hela hållningen där han sitter är ju hur papillonsk som helst (om man nu kan säga så).

chik
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilken nytta man kan ha av sin hund!!!

Cristine
0

Ha ha ha ha..Skrattande

[GunillaF]
0

Skrattande Den var rolig!

Angelita
0

Ha ha ha… den var bra. Nu är det bara att träna upp hundarna. Alla som har det, vill säga.

[GunillaF]
0

En vanligt förekommande hund, speciellt varma sommarkvällar och nätter, är den stundtals skrikande och skränande, fyllhunden! Tungan ute

Cristine
0

Wow..ja den hunden går då inte att räkna med.:=))

Playja
0

#62…   

Cristine
0

Ja jissesTyst