Viktigast för långt liv
Låg köttkonsumtion och måttligt med alkohol viktigast, enligt stor studie. Den som äter medelhavskost ökar sina chanser att leva länge. Viktigast är måttliga mängder alkohol och att hålla ner på köttet, visar ny forskning.
DN i dag
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vin-viktigast-for-langt-liv-1.897831
Jag fundera om jag ska sluta med det lilla kött jag äter (och köpa vin för pengarna) 

Ja, man kan ju inte bli annat än skeptisk till alla dessa enorma mängder rapporter som totalt motsäger varandra… De tar inte heller hänsyn till människokroppens variationer vilket gör resultaten svåra att generalisera tycker jag.
Om man tänker på medelhavskosten så måste man ju väga in klimatet med anser jag, för det påverkar kroppen ganska påtagligt och givetvis även matsmältningen då.
Så jag tror som du Gunilla, vi köper vin för pengarna vi sparar på dålig mat istället… vi kanske inte lever längre men har roligt under tiden åtminstone

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#1 Tycker jag låter som ett utmärkt alternativ, tror jag gör dig sällskap!

Zabelle
#1 Vi kan ju alltid försöka klämma in lite olivolja emellanåt f(ör hälsans skull) och tugga i oss lite vitlök medan vi smörjer "fossingarna" med honung (då slipper vi bli förkylda medan fotsprickorna läker)
Zabelle
Vi kommer att leva ett långt och härligt liv, det märker jag! 
Att vi inte ska äta så mycket rött kött låter iofs vettigt… smakar lite konstigt i munnen efteråt tycker jag.
Annan forskning kommer fram till att måttligt (men inte mer) konsumerande av alkohol förebygger t ex parkinson och diabetes, i studierna har de som avstår lättare att få sjukdomen…
Olivolja är inte enbart bra enligt andra studier…
det är bättre med linfröolja eller att blanda användningen av dessa så att de "tar ut varandra"
Hej och hå…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Man får ta och läsa den studie som verkar "trevligast"! 
Oj nu tar jag en paus i städningen.
jag har ju pluggat några poäng folkhälsa och där fick vi lära oss att största chansen att leva ett långt liv - eller snarare att undvika de värsta folkdödarna hjärt- och kärlsjukdomar (hjärtinfarkt och stroke) och cancer är att; rök inte, drick inte för mycket alkohol, undvik kraftig övervikt och motionera tillräckligt.
Minns att män är mera sårbara än kvinnor. Risken ökar med åldern. Den som missköter sig redan från unga år bör förbereda sig på att "räkningen" kommer senare i livet.
Det är inga sensationella nyheter egentligen. Så jag tycker inte man behöver krångla till det så dant.
Alltså fimpa, undvik överdrifter med mat och dryck och ta en timmes rask promenad varje dag 
Låter mycket vettigt 
Jag fimpar flera gånger om dagen och får numera massor med motion till de få platser där rökning fortfarande är tillåten 
Zabelle
#10 Då är vi två….riktiga hurtbullar! 

Hahahaha, tja, motionen är väl det jag inte fixar… jag klarar det ju inte längre men vad ska man göra åt det… i övrigt är jag en nyttofia som gärna tar ett glas vin eller tre på helgen.
Jag kommer att leva vansinnigt länge 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Om någon nu (mot förmodan) skulle bli orolig över mitt osunda leverne, så är det inte så illa som det låter… Jag är en pigg "tant" (med ÅNK
) som tränar regelbundet och joggar 2 mil i veckan.

Zabelle
ja vi kommer nog att leva länge allihop. 
Bortsett från en del ÅNK innan jag kom igång på allvar så har jag - innan den här dagen är slut; motionerat med dammsugare, knäskurat 15 kvadratmeter golv, skrubbat ett badrum från golv till tak, knuffat runt tunga möbler och plockat små saker i påsar. jag är hungrig som tusan men hinner inte äta förrän i kväll.
Då ska jag sätta mig på verandan i kvällsolen, låta gubben sköta grillen och svalka min torra strupe med ett glas iskallt vitt eller tre.

Jag tror att jag plussar på min livslängd med flera år bara idag 
En till bidragande orsak till att vi alla här inne kommer att få ett långt liv är att vi skrattar så mycket! 
Det skulle vara roligt att samla hela detta underbara gäng som finns härinne över ett (3…) glas vin på riktigt. Det hade säkert blivit en munter tillställning!
Zabelle
Jaa, vilken skrattfest!!!

Jag har också levt hälsosamt i dag..har sprungit flera km mellan hyllorna på Ica med den tunga vagnen som ville åt höger när jag skulle till vänster. Sedan gick jag till bilen. Efteråt mycket arbete i hemmet som att lägga upp den färdiga kycklingen på ett fat med tillhörande sallader. Två hälsosamma starköl tvingade jag i mej till maten och sedan gick jag igen till 4-hjulingen, 4 meter(riktig långpromenad) för att åka och dricka det nyttiga kaffet med avec (ett måste för att magen ska fungera) hos släktingar i sommarstugan.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Du lär somna tidigt ikväll, som du slitit idag!

#19 Jag tror att hon går ut hårt, för att sen bara öka… 
Zabelle
Jaa, när det är Cristine så vet man aldrig….

okej du vinner Cristine!.
Jag har bara (förutom det jag sagt tidigare) tvättat av 15 års nikotin-avlagringar från väggar och tak i stora rummet (farsan rök - inte mitt). Nu är till och med trasan trött och less.
Snart ska jag bära ut en massa sopor till bilen och köra det till återvinningen.
Sedan ska jag klä av mig naken och ställa mig i badrummet och skölja bort all såpa som fått stå och verka i duschkabinen hela dan idag. Jag vet inte om såpa hjälper mot kalkavlagringar, men man får chansa ibland. Be en bön att jag inte halkar och slår ihjäl mig 
Eftersom jag förmodligen själv blir ren en efter den duschen behöver jag inte duscha.
Sist återstår dagens tyngsta uppgift. Att masa mig ut på verandan med ett glas i handen - åh vad jag längtar! 
Synd att jag bor så himmla långt bort annars skulle jag hjälpa dej ut till verandan..jag menar..bära ut glaset åt dej. Innehållet tror jag inte skulle räcka till oss båda.
Vad du är snäll Crisitine! Men jag vet nog att man kan lita på dig när det kniper
och hade det varit så, så fanns det nog tillräckligt i flaskan för två glas 
Nu alla nyttiga
är vi på väg bort några dagar. Ska leva hälsosamt i skogen 
Det låter härligt agge! 
Jag har ett tips till för ett långt liv. En kalldusch sätter fart på livsandarna.
Efter en halvtimmes slagsmål med Grumme Gulsåpa i duschkabinen tog varmvattnet slut, så när det äntligen blev min tur att bli ren så fick jag snabba på som tusan. Det blev inte ett glas iskallt som fick mig att kvickna till - det blev en iskall dusch. Inte riktigt enligt planen… men det var rätt skönt faktiskt.
Det sänkte visserligen poängen, att den handduk jag fick tag på när halvt förblindad famlade mig ut för att torka såpan ur ögonen, var den handduk som en av mina långhåriga hundar hade sovit på hela dan. Men man får ta det onda med det goda. Husdjur är också bra för hälsan.
nu ska jag bara försöka få bort allt hundhår ur näsan och munnen och sen blir det nog en skön kväll även för undertecknad 
Du är för rolig Maggan!
hehe
det handlar nog bara om att försöka se saker från den humoristiska sidan. Livets trivialiteter blir roligare då 

Ni är ju goa hela högen !! Tur att jag hittade hit 
Det som säkert inte var så kul för dig just då är JÄTTEROLIGT för mig just nu!! Tack för ett gott skratt! 
Zabelle
Det bjuder jag så gärna på