Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 1616 ggr
[GunillaF]
0

Dagen efter.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur mår ni så här "dagen efter" festen?

Nu är det väl inte alla som var på eller hade fest igår men någon gång har väl de flesta det, under ett år.

Vad har du för knep att ta till dagen efter om det blev för mycket av det goda på kalaset?

[GunillaF]
0

En bakfylla kan ge ett flertal symtom. Beroende på hur kraftig bakfyllan är kan den ge följande symptom: torr mun, huvudvärk, extra känslighet för ljus och ljud, utmattning, frossa, illamående, kräkningar samt nedsatt balans. Baksmälla får man delvis på grund av att kroppen har blivit kraftigt uttorkad.

Källa: Wikipedia

[GunillaF]
0

Alkohol bryts ned i levern i två steg. Först från etanol till acetaldehyd. Acetaldehyden bryts sedan i sin tur ned till ättikssyra, som kroppen kan använda för att producera energi, därav ölmage. En viss mängd av den i steg ett bildade acetaldehyden bryts dock inte ned till ättiksyra utan fortsätter att cirkulera i kroppen. Acetaldehyd är en kraftig nervirritant och neurotoxin och kan orsaka stor skada i kroppen. Kroppens naturliga försvar mot acetaldehyd (och alla andra aldehyder för den delen) är cystein (en aminosyra) och glutation (en liten cysteininnehållande peptid). Dessa molekyler innehåller en sulfhydrylgrupp som är kemiskt aktiv mot aldehyder. Under sin kamp med att bryta ned aldehyder, immobiliseras cysteinet genom att omvandlas till cystin. Etanol inhiberar även insöndringen av hormonet Vasopressin vilket leder till kraftig urinbildning, något som förklarar uttorkningen vid bakfylla.

Källa: Wikipedia

aggeelin
0

Fylla på med vätska är ett bra knep, eftersom det har släppts ut för mycket dagen innan - den långsiktiga blodtrycksregleringen har påverkats

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[GunillaF]
0

Jag har hört att  frukt, frukt juicer och annan mat som innehåller fructos ska lindra dagen efter symptom. Glad

aggeelin
0

Det är möjligt, det påverkar insulinnivån… ? Och vad händer då? Det är bra med en stabil insulinnivå, då mår vi som bäst. Frukt är lättätet dagen efter, kanske därför det rekommenderas. När man inte mår så bra är det svårt att äta mat som luktar, och frukt har ingen "varmmatslukt"

[GunillaF]
0

Många brukar äta Pizza dagen efter. Kanske för att få i sig något salt?!

aggeelin
0

salt är säkert också bra - men inte lika lätt att äta pizza som frukt, tror jag. Vad tror du?

[GunillaF]
0

Skulle inte få i mig en pizza dagen efter om jag skulle ha riktig baksmälla. Tror jag. Har inte varit så sjuk som jag sett/hört att folk kan bli.Flört

aggeelin
0

Nej, jag har inte heller mått riktigt dåligt någon gång. LIte avslagen sådär men det har inte hänt ofta…

Igår var jag trött efter att ha varit uppe länge med gäster och sen en bra bok som ville bli utläst och då hade jag inte konsumerat mer än ett glas vi så trötthet behöver inte ha med  alkohol att göra… veckans ackumulerade trötthet tar ut sitt…

lisza
0

Jag nyttjar INTE starka drycker, så jag mår prima
Och när de gäller att äta så brukar jag äta tills jag
känner att nu smakar de som bäst.
DÅ mår kropp och själ helt toppen.
Åt både sill Potatis och grillat igår ihop med vänner.
Sedan en god jordgubbstårta i efterrätt och kaffe.
Lagom är bäst,,,,och de variear ifrån person till person
Bra Tips är att röra på sig emellan måltiderna
Varför en svänga sina lurviga. Glad

Cristine
0

Kanske några glas vatten är det bästa, själv drack jag en mugg kaffe som vanligt. Har varit ute hela morgonen (5 timmar) och grävt som bara den,jag håller på att fylla upp vägen så att den blir jämn.*pust*

Har väl arbetat bort det jag åt igår hoppas jag.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

penke
0

…som jag förtjänar ..,tack  Cool… *skratt*

de råd jag har är bara ..präktigt efter-nuftiga..

sluta med alkoholen vid midnatt,drick "mycket" vätska efter midnatt,typ vatten !

dagen efter..är en sov-förmiddag  en välsignelse,speciellt som vädret är,glimtar av sol.ös-vräk av regn.. :- /

..en av gårdagens sångövningar;Maggans sångtips

melodi:Vintern rasat ut…

Morgonstund med smak av döda bävrar,
frukostmorgonen är över oss.
Hur vi stretar, hur vi alla vägrar,
så går solen likt förbannat opp.
Snart är dagen här med hemska plågor,
huvudvärk och ångest, elände men
det finns faktiskt ett glas som dig kan rädda;
Treo-comp, vår frälsare och vän.

:- )

penke

aggeelin
0

Med smak av döda bävrar… ha ha ha - den var rolig Skrattande

Cristine
0

Usch….

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

Jag har smakat något som kallas "bävergäll" - fruktansvärt otäckt Skrikandes

blombuketten
0

Mår alldeles förträffligt tack. Har ju jobbat och inte festat. Fast allvarligt talat så festar jag inte annars heller, inte på det sättet i alla fall, så jag behöver vakna dagen efter och må pyton.

[GunillaF]
0

#15 Och dyrt som rackarn.

[KinaSylejmani]
0

Vad är "bävergäll" för något?

[GunillaF]
0

#18 Jag gör det enkelt och kopierar frå Wikipedia:

Bävergäll, gulaktigt sekret ej lösligt i vatten (i torkad form är det ett kristallint ämne som löses i alkohol) med stark doft som bävern avsöndrar från ett speciellt par analkörtlar, ofta kallade gällpungar. Gället utnyttjas för doftmarkeringar inom reviret. Bävergäll var tidigare ett eftersökt naturmedel. Det innehåller salicylsyra och såldes på apoteken. Anledningen till att bävern, genom jakt, utrotades i Sverige på 1800-talet var till stor del på grund av gället. Apoteken gav motsvarande två månadslöner för ett par gällpungar. Gället är en av fyra doftråvaror från djurriket som använts av parfymindustrin. De tre andra är ambra, mysk och sibetolja.

Numera används bävergäll som snapskrydda. Då får man så kallad "Bäverhojt". Den bäverstam som finns i dag, mer än 100 000 individer i Sverige, härstammar från bävrar som importerades från Norge på 1920-talet.

aggeelin
0

#19 prexis så, och det är otäckt, riktigt otäckt Tyst kommer aldrig mer att smaka, och det var var jag gjorde sist, smakade - huvva

evrekaw
0

Jag hade en "vit" midsommarafton för att min dotter och hennes pojkvän kom hit. Sista bussen hem från min ö gick kl 15.15… Var tvungen att kunna skjutsa hem dem…

Dessutom har yngste sonen 40 i feber, så som den äldste hade förra veckan. Ville vara i körbart skick för hans skull också…

Vad gör man inte för sina barn…?

Men det spelar ingen roll. Jag har alltid lika kul utan sprit! Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[GunillaF]
0

#20 Ja, det är efter man har testat en grej man kan utala sig till 100%. Jag håller med, det är superäcklig smak!Rynkar på näsan

aggeelin
0

#21 jag har vid ett flertal tillfällen varit på fest och haft jätteroligt och sen har jag sagt att "nej nu ska jag åka hem" - men inte kan du ta bilen har många sagt - det klart att jag kan när jag inte druckit alkohol men haft lika roligt  som alla andra…

huskatt08
0

Mår bra…var hemma och tog det lugnt. Skrattande

Men jag har ett bra tips på dagen efter kur ( inte alltid det blir lika lugnt)

Vätske ersättning som finns i 2 (tror jag) olika goda smaker på apoteket.

Tycker det funkar bra. Cool

[KinaSylejmani]
0

#19. Tack för förklaringen ang. Bävergäll..!

I mina ögon verkar det inte vara gott men så är jag ingen person som dricker starkare drycker så väldigt mycket heller.

Jag håller mig nog till kaffe och vatten!

Tror det är säkrast.Glad

aggeelin
0

#25 - så otäckt som det är går det inte att dricka mer än minimalt… ingen kan bli berusad på något som är så otäckt - huvva Skrikandes

Mads
0

Inte bakis men trött som jag vet inte vad efter att ha suttit uppe med familjen halva natten & pratat och skrattat och sen upp tidigt som vanligt med lillfisen som har kört på fullt ös hela dagen och precis somnat…puuuheee…nu blir det chips i soffan & tv.

Amor Vincit Omnia

evrekaw
0

#27 Mmm… inte bakis alls, bara trött för att det blev sent och lilla vovven ville ut tidigt på morgonen som vanligt…

Får masa mig isäng i tid i kväll i stället! Men först lite Tv och de meningslösa popcornen som är allt jag har kvar i snaskväg… Suck, köpte sånna där fettsnåla… De smakar ingenting… Som att äta riskakor… blä!!!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Soffe
0

Inga bakisar alls här.. Inte jag heller :-P